LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Krantenabonnement opzeggen na overlijden

Reclame acties die niet kloppen of correct lopen? Ventileer hier jouw mening.
ingrid.vader
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 mar 2020 15:50

Krantenabonnement opzeggen na overlijden

Ongelezen bericht door ingrid.vader »

Mijn moeder heeft het NoordHollands dagblad in abonnement genomen toen mijn vader ziek lag. Dit deed ze voor hem. Zij nam het abonnement bij een colporteur op straat die haar vertelde het abonnement maandelijks te kunnen opzeggen. Nu is mijn vader overleden op 5 januari maar mijn moeder kan het abonnement niet eerder opzeggen als september 2022. Wat kan ze doen om dit te bespoedigen?

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Krantenabonnement opzeggen na overlijden

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Wat een colporteur op straat verteld heeft geen waarde, wat er in de overeenkomst staat wel. Tenzij u opnames hebt van wat er gezegd is en wat mondeling afgesproken is.

Maar hoe komt de krant bij een overeenkomst tot september 2022? Dat wil zeggen een overeenkomst van meer dan 2 jaar. Als het geen proefabonnement is en u hebt geen bewijs, dan zou u na een jaar op kunnen zeggen. Uitgaande dat het een contract van meer dan 2 jaar betreft.

geengast
Berichten: 592
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Krantenabonnement opzeggen na overlijden

Ongelezen bericht door geengast »

Noordhollands Dagblad weet ik niet, maar bv NRC kun je tegen een heel goed tarief een 3-jarig contract afsluiten. Na die drie jaar kun je per maand opzeggen maar betaal je wel een fiks hoger maandtarief.

Waarschijnlijk is hier hetzelfde aan de hand. Drie jaar lang voor een zeer goedkoop tarief de krant, maar niet opzegbaar totdat die drie jaar om zijn. Is natuurlijk nemen en geven. U profiteert die drie jaar van het zeer lage tarief.

angel1978
Berichten: 10944
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Krantenabonnement opzeggen na overlijden

Ongelezen bericht door angel1978 »

geengast schreef:
30 mar 2020 13:22
Noordhollands Dagblad weet ik niet, maar bv NRC kun je tegen een heel goed tarief een 3-jarig contract afsluiten. Na die drie jaar kun je per maand opzeggen maar betaal je wel een fiks hoger maandtarief.

Waarschijnlijk is hier hetzelfde aan de hand. Drie jaar lang voor een zeer goedkoop tarief de krant, maar niet opzegbaar totdat die drie jaar om zijn. Is natuurlijk nemen en geven. U profiteert die drie jaar van het zeer lage tarief.
Maar als iemand ziek is en wellicht wel op korte termijn overlijdt, dan sluit je toch geen abonnement af van 3 jaar?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Krantenabonnement opzeggen na overlijden

Ongelezen bericht door berndv »

angel1978 schreef:
30 mar 2020 13:24
Maar als iemand ziek is en wellicht wel op korte termijn overlijdt, dan sluit je toch geen abonnement af van 3 jaar?
dat is inderdaad ook niet logisch. Maar er kan wel een groot verschil zijn tussen datgene wat de verkoper vertelt en wat er daadwerkelijk op papier staat. Het belangrijkste is wat er overeengekomen is en wat daarvan vastgelegd is. Als op papier getekend is voor een contract van 3 jaar, dan vrees ik dat er niet heel veel meer aan te doen is. Het contract staat vermoedelijk op naam van uw moeder, dus het overlijden van uw vader staat daar dan ook los van. En als ik kijk op de site van het NH Dagblad, dan bieden ze 3 jarige contracten aan.

https://www.noordhollandsdagblad.nl/abo ... um=organic

BozzDH
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 mar 2020 10:00

Re: Krantenabonnement opzeggen na overlijden

Ongelezen bericht door BozzDH »

geengast schreef:
30 mar 2020 13:22
Noordhollands Dagblad weet ik niet, maar bv NRC kun je tegen een heel goed tarief een 3-jarig contract afsluiten. Na die drie jaar kun je per maand opzeggen maar betaal je wel een fiks hoger maandtarief.

Waarschijnlijk is hier hetzelfde aan de hand. Drie jaar lang voor een zeer goedkoop tarief de krant, maar niet opzegbaar totdat die drie jaar om zijn. Is natuurlijk nemen en geven. U profiteert die drie jaar van het zeer lage tarief.
Het is natuurlijk wrang, naast het overlijden, dat de achtergebleven partner 'verplicht' het abonnement moet uitdienen, vooral ook omdat zij zelf geen behoefte heeft om de krant te lezen. Mij lijkt het redelijk, in dit soort bijzondere omstandigheden, dat er een ontsnapping aan de contractvoorwaarden mogelijk moet zijn. Stel (als hypothetisch voorbeeld ) dat de moeder van de topic starter blind of slechtziend is, dan is het door het NHD toch moreel niet te verkopen dat het abonnement 3-jaar volledig moet worden afgenomen?

Het NHD kent op maandag een rubriek 'Ombudsman' waar allerlei zaken aan de orde komen (en de Ombudsman ook vaak succesvol bemiddeld). In het geval de afdeling Klantenservice niet wil meewerken dan kan de vraag worden voorgelegd aan de eigen Ombudsman, de redactie hiervan is te bereiken via [email protected].

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Krantenabonnement opzeggen na overlijden

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Omroep Max krijgt hier veel vragen over. De verkooptruuk is: mensen voorliegen dat ze een abonnement tekenen voor 3 maanden. Maar ze laten tekenen voor 3 jaar. Leep en uitgekookt. Koop nooit op straat.

https://www.omroepmax.nl/maxombudsman/c ... r-mag-dat/

lenyenfred
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 jun 2006 23:48

Re: Krantenabonnement opzeggen na overlijden

Ongelezen bericht door lenyenfred »

Bij overlijde, of andere dringende reden kan je bij het AD je abonnement opzeggen. Is menselijkheid.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Krantenabonnement opzeggen na overlijden

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

lenyenfred schreef:
01 apr 2020 13:07
Bij overlijde, of andere dringende reden kan je bij het AD je abonnement opzeggen. Is menselijkheid.
Haar man is overleden, dat is geen wettelijke reden om te kunnen opzeggen.

Aygulf
Berichten: 378
Lid geworden op: 03 aug 2018 16:39

Re: Krantenabonnement opzeggen na overlijden

Ongelezen bericht door Aygulf »

lenyenfred schreef:
01 apr 2020 13:07
Bij overlijde, of andere dringende reden kan je bij het AD je abonnement opzeggen. Is menselijkheid.
Mevrouw is de abonnementhouder en is (gelukkig) niet overleden dus dat argument gaat niet op. Creatief naar andere oplossing zoeken, bijv. bezorgadres veranderen naar dat van zoon/dochter en onder elkaar abonnementsgeld verrekenen, of misschien hebben buren belangstelling. En anders gewoon krant gaan lezen, al die tijd voor zeer voordelig tarief gehad juist omdat er voor 3 jaar getekend is (niet alleen mondeling bij verkoper maar waarschijnlijk ook online bevestigd).

Gesloten