LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Waar vind je tegenwoordig nog een betaalbare starterswoning?

Hier vind je enquêtes van derden, bijvoorbeeld van studenten.
Jop321
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 apr 2020 12:45

Waar vind je tegenwoordig nog een betaalbare starterswoning?

Ongelezen bericht door Jop321 »

Vorig jaar ervaarde ik het probleem. Ik was op zoek naar een starterswoning die voldeed aan mijn behoeften en ook nog eens betaalbaar was. Dit bleek erg lastig te zijn (en zulke hoge eisen heb ik echt niet :D ).

Na veel zoeken heb ik iets kunnen vinden, maar ik zou dit proces voor anderen graag makkelijker willen maken! Daarom ben ik nu met een project bezig om betaalbare woningen te kunnen plaatsen (nieuwbouw!). En met betaalbaar doel ik naar een volwaardige eenpersoonswoning onder de €110.000!

Nu is mijn vraag: Hoe moet deze woning eruit komen te zien?
Dat is aan jou. Ik heb een vragenlijst opgesteld waarin je een budget van €110.000 euro krijgt voor een eenpersoonswoning of €140.000 voor een tweepersoonswoning. Waar je dit geld aan besteedt mag jij bepalen. Jouw bijdrage geeft mij inzicht in jouw woonbehoeften waardoor wij straks weten wat voor woningen we moeten plaatsen en we dit probleem kunnen oplossen!

Dus, ben jij nu op zoek naar een starterswoning? Help ons en jezelf door jouw droomwoning samen te stellen: https://idealestarterswoning.typeform.com/to/wopjRN

Als jullie nog tips hebben of wat dan ook, laat het me weten!

Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Waar vind je tegenwoordig nog een betaalbare starterswoning?

Ongelezen bericht door Radar »

Verplaatst naar onderzoek ^FG

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Waar vind je tegenwoordig nog een betaalbare starterswoning?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Wat ik mis in de hele berekening, waar moet het huis gezet worden? Als ik kijk naar de grondprijs per m2, dan blijft er vrij weinig budget over voor een huis. Ook vraag ik mij af hoe u tot de prijzen gekomen bent.

sake1987

Re: Waar vind je tegenwoordig nog een betaalbare starterswoning?

Ongelezen bericht door sake1987 »

Oost Groningen plek zat en lage grondprijzen.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Waar vind je tegenwoordig nog een betaalbare starterswoning?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Limburg als je tenminste niet midden in een stad wilt zitten.

BL2
Berichten: 4831
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Waar vind je tegenwoordig nog een betaalbare starterswoning?

Ongelezen bericht door BL2 »

De jaren '50 appartementjes, drie hoog zonder lift, bij mij in het dorp doen al rond E 250.000,00
Dus dat wordt een interessant project.
Ben wel erg benieuwd hoe de berekening eruit ziet ?

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Waar vind je tegenwoordig nog een betaalbare starterswoning?

Ongelezen bericht door jonis »

Theotrucker schreef:
01 apr 2020 16:30
Limburg als je tenminste niet midden in een stad wilt zitten.
Promenade 77 heerlen staat te koop voor 95.000,- appartement met 3 slaapkamers....probeer dat maar eens in A'dam te vinden.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Waar vind je tegenwoordig nog een betaalbare starterswoning?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Groningen, €62,-/m2. Dan zal een kleine kavel voor een klein huisje al zo €10.000 kosten. Die moet bouwrijp gemaakt moeten worden en de voorzieningen moeten aangelegd worden. Er blijft dan wellicht €90.000 over om van te bouwen. Badkamer en keuken €10.000, dan blijft er nog €80.000 over voor de bouw. Dat gaat heel krap worden.

Dan heb ik het niet eens over de haalbaarheid. Je zal eerder een grote kavel moeten verdelen om daar meerdere huizen op te zetten. En dat betekend weer extra infrastructuur aanleggen dat ook geld kost.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Waar vind je tegenwoordig nog een betaalbare starterswoning?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik kwam met een paar klikken al dik 40.000 euro tekort :?

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Waar vind je tegenwoordig nog een betaalbare starterswoning?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Moneyman schreef:
01 apr 2020 17:15
Ik kwam met een paar klikken al dik 40.000 euro tekort :?
Oplossing? Crowdfunding. 😀

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Waar vind je tegenwoordig nog een betaalbare starterswoning?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

jonis schreef:
01 apr 2020 17:12
Theotrucker schreef:
01 apr 2020 16:30
Limburg als je tenminste niet midden in een stad wilt zitten.
Promenade 77 heerlen staat te koop voor 95.000,- appartement met 3 slaapkamers....probeer dat maar eens in A'dam te vinden.
Het nadeel is dat je een dergelijk appartement nu niet meer kan bouwen voor dat geld. Sinds 1953 zijn de bouwvoorschriften behoorlijk aangepast. Om dan te denken dat je nieuw kan bouwen tot €110.000 is erg ambitieus.

Maar wie weet blijkt de berekening wel te kloppen. Ik hoop dus dat TS terug komt met verdere uitleg.

kuklos
Berichten: 9770
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Waar vind je tegenwoordig nog een betaalbare starterswoning?

Ongelezen bericht door kuklos »

Extra wensen die je graag nog zou willen zien:
Je hebt nog €-81400 over.
Ik ben heel benieuwd hoe jullie dat gaan doen. Als je toch bezig bent, graag ook nog even uitleggen hoe jullie dit in de Randstad gaan doen, bijvoorbeeld Haarlem. Vrijstaand huis, met voor- en achtertuin, en garage en parkeerplek auto, aan de rand van de stad. En dat voor de €110.000 die jullie beloofden.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Waar vind je tegenwoordig nog een betaalbare starterswoning?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Doet me denken aan iemand hier die ook allerlei plannen had voor starterswoningen.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Waar vind je tegenwoordig nog een betaalbare starterswoning?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

kuklos schreef:
01 apr 2020 17:37
Extra wensen die je graag nog zou willen zien:
Je hebt nog €-81400 over.
Ik ben heel benieuwd hoe jullie dat gaan doen. Als je toch bezig bent, graag ook nog even uitleggen hoe jullie dit in de Randstad gaan doen, bijvoorbeeld Haarlem. Vrijstaand huis, met voor- en achtertuin, en garage en parkeerplek auto, aan de rand van de stad. En dat voor de €110.000 die jullie beloofden.
Sta caravan op een braakliggend stuk grond en een zeecontainer als garage. Moet net lukken.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Waar vind je tegenwoordig nog een betaalbare starterswoning?

Ongelezen bericht door kweenie »

Het probleem zit hem meestal niet in het huis zelf. Voor 110.000/140.000 kun je al wel een huis krijgen. (Sommige Duitse sites staan hier vol mee.) Het probleem zit hem er in dat die woning op een kavel moet komen. En dat aanvullende zaken zoals fundering, nutsaansluitingen en leges de teller flink doen oplopen. Dan kom je in veel gevallen wel op het dubbele uit. En dan is de vraag of je met een paar duizend euro extra op het kale huis niet een hoop extra woonwaarde koopt.

kuklos
Berichten: 9770
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Waar vind je tegenwoordig nog een betaalbare starterswoning?

Ongelezen bericht door kuklos »

kweenie schreef:
01 apr 2020 18:30
Het probleem zit hem meestal niet in het huis zelf. Voor 110.000/140.000 kun je al wel een huis krijgen.
Probleem is dat naar aanleiding van de tekst die TS heeft geplaatst in het openingsbericht zeer sterk de suggestie wordt gewekt dat je met die €110.000 klaar bent. En als je eenmaal aan de slag gaat met de tool je al heel snel erachter komt dat die €110.000 voor een volwaardige woning volstrekt ontoereikend is.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Waar vind je tegenwoordig nog een betaalbare starterswoning?

Ongelezen bericht door kweenie »

Is wel prima te doen, maar dan moet je wel de eigenschappen van een starterswoning gebruiken... En dus geen kast van een woning met allerlei luxe (wat veel mensen tegenwoordig al als starterswoning zien).

kuklos
Berichten: 9770
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Waar vind je tegenwoordig nog een betaalbare starterswoning?

Ongelezen bericht door kuklos »

Nog steeds oneens. Het openingsbericht schept bepaalde verwachtingen. En als je daarna aan de slag gaat kan je van alles en nog wat invullen en aanpassen.
TS zal dan eerst bepaalde beperkingen vooraf duidelijk moeten maken. Ik weet niet wat de eigenschappen van een starterswoning zijn en velen met mij niet vermoed ik.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Waar vind je tegenwoordig nog een betaalbare starterswoning?

Ongelezen bericht door kweenie »

Klopt, je kunt van alles en nog wat invullen om een huis van 110.000 te maken. Heb ik een paar varianten van geprobeerd, ging prima.

Maar het probleem is inderdaad dat veel mensen vermoedelijk nogal verwend zijn en dus inderdaad niet weten wat een starterswoning is. Misschien zegt dat meer over het beeld dat mensen van een starterswoning hebben dan over de site van TS.

kuklos
Berichten: 9770
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Waar vind je tegenwoordig nog een betaalbare starterswoning?

Ongelezen bericht door kuklos »

kweenie schreef:
01 apr 2020 19:06
Misschien zegt dat meer over het beeld dat mensen van een starterswoning hebben dan over de site van TS.
Right. Want als je potentiële klanten teleurgesteld afhaken dan is het een probleem van de klant en is het bedrijf gewoon diegene die het prima doet. :roll:

En in dit geval dus, het aanbod van TS is onduidelijk.
Laatst gewijzigd door kuklos op 01 apr 2020 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten