LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Handhaving VVE-reglement

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
CharlotteMagdalena
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 apr 2020 10:22

Handhaving VVE-reglement

Ongelezen bericht door CharlotteMagdalena »

Goedemorgen allemaal,

Ik ben wel benieuwd wie er als huurder of huiseigenaar in een VVE net als ik problemen ondervinden met de handhaving van het VVE reglement op het gebied van toegang verlenen tot openbare ruimtes en vluchtroutes.

Ik huur van een particuliere huisbaas een woning op de 2e en 3e (bovenste) verdieping van een jaren 30 woning in een woonblok.

Wij delen met de kavels nummer 2 t/m 18 hetzelfde platte dak. Mijn huisbaas zit in een VVE met ik meen de eigenaren van al deze kavel nummers.

Nu hebben bijna alle kavels een dakluik. Alleen is een groot deel van deze luiken gedicht door de eigenaren. Voor zo ver ik weet is alleen het dakluik in mijn woning nog bruikbaar.

Dit betekent dat elke keer als er voor een van de andere kavels voor het behandelen van een lekkage of andere reparaties een bedrijf het dak op moet dit aan mij/mijn huisbaas wordt gevraagd. Men eist dan toegang via mijn dakluik en baseert zich op artikel 30.2 t/m 30.5 van het VVE reglement (hieronder geciteerd) . De verplichtingen die mijn huisbaas en ik hebben gelden echter net zo goed voor de eigenaren en huurders van andere kavels. Ik ga de VVE dus een brief sturen dat de dakluiken van de andere kavelnummers in bruikbare staat moeten worden teruggebracht zodat zij allemaal kunnen voldoen in hun eigen plicht om toegang te verlenen tot het dakdeel van hun kavel en zelf een werkende vluchtroute hebben. Heeft iemand misschien tips of zit er iemand in dezelfde situatie? Ook wil ik graag weten wat de mogelijkheden zijn wanneer de VVE niet meewerkt.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Een fijne dag en stay safe!


Groet,
Charlotte

30.2
Iedere Eigenaar en Gebruiker dient er voor zorg te dragen dat de Gemeenschappelijke Gedeelten die zich in zijn Privé-gedeelte bevinden te allen tijde goed bereikbaar zijn.

30.3
Indien voor het verrichten van een handeling met betrekking tot een ander Privé-gedeelte of met betrekking tot een Gemeenschappelijk Gedeelte, de toegang tot of het gebruik van een Privé-gedeelte naar het oordeel van het Bestuur noodzakelijk is, is iedere desbetreffende Eigenaar en Gebruiker verplicht de toegang te verlenen respectievelijk het gebruik toe te staan. Eventuele schade die hieruit voortvloeit, wordt door de Eigenaar van het andere Appartementsrecht respectievelijk de Vereniging vergoed.

30.4
De Eigenaars en Gebruikers zullen in voorkomend geval over en weer gedogen dat gebruik wordt gemaakt van hun Privé-gedeelte teneinde te kunnen vluchten via de zich in het Gebouw bevindende vluchtroutes.

30.5
De Eigenaars en de Gebruikers zijn verplicht een bestuurder of de door het Bestuur aan te wijzen personen toegang tot zijn Privé-gedeelte te verschaffen, wanneer dit voor de vervulling van de taak van het Bestuur noodzakelijk is.

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Handhaving VVE-reglement

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Als huurder hebt u formeel niets in de melk te brokkelen bij een VvE, u bent immers geen lid. U kunt dit uiteraard wel aankaarten, maar doe dat dan ook bij uw verhuurder die wel lid is van de VvE.

Ik raad tevens aan om contact op te nemen met de gemeente/brandweer i.v.m. deze onveilige situatie. Zo kunt u uw doel waarschijnlijk ook bereiken.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Handhaving VVE-reglement

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens mij is de huidige situatie trouwens ook niet in strijd met het reglement. Kun jij aangeven wat de huidige situatie daar wel in strijd met is?

30.2: nvt, omdat het niet over gezamenlijke ruimtes gaat.
30.3: voor 'handelingen' (onderhoud) vindt de VvE het waarschijnlijk noodzakelijk dat via jouw woning toegang noodzakelijk is.
30.4: als je woning onderdeel van een vluchtroute is, moet je toegang verlenen. Wie zegt dat de afgesloten dakluiken onderdeel uitmaakten van vluchtroutes?
30.5: (vertegenwoordigers van) bestuur mag langskomen. Heeft ook niets met jouw problemen te maken.

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Handhaving VVE-reglement

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

kweenie schreef:
04 apr 2020 10:27
30.2: nvt, omdat het niet over gezamenlijke ruimtes gaat.

Artikel 30.2 is wél van toepassing op de dakluiken en de toegang tot het dak.

30.2
Iedere Eigenaar en Gebruiker dient er voor zorg te dragen dat de Gemeenschappelijke Gedeelten die zich in zijn Privé-gedeelte bevinden te allen tijde goed bereikbaar zijn.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Nijogeth
Berichten: 9969
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Handhaving VVE-reglement

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dit kan natuurlijk niet door de beugel. Bel de brandweer en zeg dat het pand niet aan de eisen van brandveiligheid voldoet. Die luiken zijn per woning, omdat het tijdens een brand niet zo kan zijn dat men allemaal door dat luik van jou kan. Wat nu als jij niet thuis bent? Dan staan ze voor jouw gesloten deur te smelten. Dat zal echt niet de bedoeling zijn.

sake1987

Re: Handhaving VVE-reglement

Ongelezen bericht door sake1987 »

Leg je vraag eens voor op www.eigenhuis.nl

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Handhaving VVE-reglement

Ongelezen bericht door kweenie »

Uw Jurist schreef:
04 apr 2020 11:46
kweenie schreef:
04 apr 2020 10:27
30.2: nvt, omdat het niet over gezamenlijke ruimtes gaat.

Artikel 30.2 is wél van toepassing op de dakluiken en de toegang tot het dak.

30.2
Iedere Eigenaar en Gebruiker dient er voor zorg te dragen dat de Gemeenschappelijke Gedeelten die zich in zijn Privé-gedeelte bevinden te allen tijde goed bereikbaar zijn.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Die daken zijn toch goed bereikbaar? Via het luik van TS, namelijk.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Handhaving VVE-reglement

Ongelezen bericht door tttlocke »

Vervelend voor u, maar, zoals door anderen al aangegeven, bent u formeel geen partij.
Uw verhuurder is dat wel.
Als die er hetzelfde overdenkt, kan hij er werk van maken.
Succes is niet gegarandeerd, omdat op basis van de geciteerde reglementsartikelen niet blijkt dat uw verhuurder, in dat geval, gelijk zou hebben.

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Handhaving VVE-reglement

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

kweenie schreef:
04 apr 2020 12:41
Die daken zijn toch goed bereikbaar? Via het luik van TS, namelijk.
Dat doet er helemaal niet toe. Alle dakluiken moeten toegankelijk zijn, zeker als het echt vluchtroutes zijn. Of dat zo is, kan hier nu niet beantwoord worden. Daarvoor is meer informatie nodig.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Handhaving VVE-reglement

Ongelezen bericht door kweenie »

Er staat nergens dat alle dakluiken toegankelijk moeten zijn. Men moet er alleen voor zorgen dat
"Gemeenschappelijke Gedeelten die zich in zijn Privé-gedeelte bevinden te allen tijde goed bereikbaar zijn." Dat is al zo als je ergens het dak op kunt.

Ten tweede is helemaal niet zeker dat de dakluiken als vluchtroute bedoeld zijn. Het grootste deel van de dakluiken is volgens mij niet permanent bereikbaar, maar alleen als je er eerst een losse ladder hebt neergezet. Die zijn dus niet geschikt als vluchtweg.

Nijogeth
Berichten: 9969
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Handhaving VVE-reglement

Ongelezen bericht door Nijogeth »

kweenie schreef:
04 apr 2020 14:29
Er staat nergens dat alle dakluiken toegankelijk moeten zijn. Men moet er alleen voor zorgen dat
"Gemeenschappelijke Gedeelten die zich in zijn Privé-gedeelte bevinden te allen tijde goed bereikbaar zijn." Dat is al zo als je ergens het dak op kunt.
Dat houdt dus in dat er altijd iemand thuis moet zijn waarvan het dakluik werkt. Als de man op nummer 18 het dak op moet, maar iedereen is weg, dan zal hij echt zijn eigen luik moeten kunnen gebruiken, want dat is hij volgens de VvE verplicht. Dus de verplichting is wel degelijk dat iedereen moet zorgen dat zijn eigen luik werkt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Handhaving VVE-reglement

Ongelezen bericht door kweenie »

En als de man op nummer 18 niet thuis is, en zijn benedenbuurman moet bij het dak, dan zal zijn benedenbuurman dus een sleutel van dat huis moeten hebben om alsnog het dak op te kunnen. En de buurman schuin er onder ook. En zo kun je wel verder gaan.

Nijogeth
Berichten: 9969
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Handhaving VVE-reglement

Ongelezen bericht door Nijogeth »

In principe hoeft de onderbuurman niet op het dak. Bij problemen is dat een probleem van de VvE. Je kan echter niet verwachten dat alle personen de sleutel van 1 woning moeten hebben, omdat ze zelf de keuze hebben gemaakt dat luik dicht te maken. Als ik TS was, dan zou ik standaard zeggen dat ik niet ben en dat ze maar via 1 van de buren moeten gaan, want die hebben ook zo'n luik.

Gesloten