LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Weekloon folderwijk van mijn dochter 20% omlaag, mag dat?

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Creb
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 apr 2020 16:53

Weekloon folderwijk van mijn dochter 20% omlaag, mag dat?

Ongelezen bericht door Creb »

Ik heb een vraag. Mijn dochter heeft al 1,5 jaar een folderwijk. Nu heeft Spotta het bedrag wat ze wekelijks ontvangt verlaagd met 20%. Mag dat zomaar?

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Weekloon folderwijk van mijn dochter 20% omlaag, mag dat?

Ongelezen bericht door kuklos »

Sowieso moet het loon boven het minimumloon blijven. Verder laat je bericht vooral heel veel vragen open.
Waarom hebben ze dit verlaagd? Wat staat er in haar contract? He wordt ze betaald? Per folder? Per adres?

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Weekloon folderwijk van mijn dochter 20% omlaag, mag dat?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Er zal ongetwijfeld een reden aangegeven zijn. Zonder dat wij die reden kennen valt niet te zeggen of het wel of niet zou mogen.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Weekloon folderwijk van mijn dochter 20% omlaag, mag dat?

Ongelezen bericht door Jablan »

Minder folders => Wijk sneller lopen => Lager herleide vergoeding.

Spotta is een dochter van PostNL en nu ga ik glad ijs op: de laatste keer, dat ik iets over dit bedrijf meekreeg, werd betaald op basis van een stuksvergoeding, die weer was gebaseerd op zoveel seconden per handeling, die weer was gebaseerd op het wettelijk minimumloon per uur. Maar deze informatie is al meer dan een jaar oud, wellicht kan iemand bevestigen / ontkennen / tegentoeteren ;-)

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Weekloon folderwijk van mijn dochter 20% omlaag, mag dat?

Ongelezen bericht door witte angora »

Spotta ken ik niet. En ik weet: het verleden geeft geen garantie voor de toekomst. Maar toen ik een jaar of 40 geleden nog een pubertje was, werd ik zowel voor de abonnee-kranten, als de huis-aan-huis kranten als de folders per stuk betaald. Niet per uur of zo.

Ik kan me indenken dat het bedrijf een keer een rondje door de wijk is gaan rijden om de ja/nee en nee/nee stickers te turven. Om vervolgens de benodigde hoeveelheid krantjes/folders wat meer aan de realiteit aan te passen.

Ridder777

Re: Weekloon folderwijk van mijn dochter 20% omlaag, mag dat?

Ongelezen bericht door Ridder777 »

Ik dacht dat Spotta sinds kort juist geen dochter meer is van PostNL.

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Weekloon folderwijk van mijn dochter 20% omlaag, mag dat?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lees het contract van uw dochter eens na. Er worden steeds minder folders in een wijk bezorgd, dus dat de vergoeding naar beneden gaat, is niet zo wonderlijk.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Weekloon folderwijk van mijn dochter 20% omlaag, mag dat?

Ongelezen bericht door sjohie »

Nee dat mag niet "zomaar", dat moet in een contract staan, en conform wat daar in staat, met onderbouwing gecommuniceerd worden etc etc. Kortom, uw bericht mist te veel info om hier iets duidelijks over te kunnen zeggen.

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Weekloon folderwijk van mijn dochter 20% omlaag, mag dat?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

MichielFRL schreef:
06 apr 2020 19:24
Is uw dochter geen zzp-er?
Vaak worden folder wijken bruto uitbetaald.
Minder folders zal dus ook een lagere omzet betekenen.
Zou het geen scholier zijn?

rjansman
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 dec 2007 22:54

Re: Weekloon folderwijk van mijn dochter 20% omlaag, mag dat?

Ongelezen bericht door rjansman »

Mijn Zoon precies hetzelfde. Vorige maand was dezelfde wijk nog 2 uur en 23 minuten lopen en nu ineens 1 uur en 11 minuten. Terwijl de werkelijkheid minaal twee uur 20 minuten is mits je een klein pakket hebt. De wijk is op 5 minuten fietsafstand. Men geeft als antwoord dat de wijk nauwkeuriger is berekend volgens een nieuwe methode. Eerst word je blij gemaakt dat je nu ook recht hebt op 8% vakantietoeslag en aan de andere kant pakken ze je drie keer zo hard terug. Er wordt geschoven met de gewichtstoeslag. Netto gaan ze er gewoon op achteruit.

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Weekloon folderwijk van mijn dochter 20% omlaag, mag dat?

Ongelezen bericht door kuklos »

@rjansman, dank. Jij geeft wel uitleg hoe ze aan dit bedrag komen.
In elk geval protest aandienen en eis in dat proest maar dat ze in de praktijk laten zien dat hun berekening mogelijk is. Doch bereid je erop voor dat de enige mogelijkheid wellicht is om te stoppen met die folderwijk als ze niet naar het protest willen luisteren.

tampie74
Berichten: 168
Lid geworden op: 23 jan 2009 13:14

Re: Weekloon folderwijk van mijn dochter 20% omlaag, mag dat?

Ongelezen bericht door tampie74 »

Spotta is overgenomen. Is geen dochterbedrijf meer van postnl. Alle folders zoals kruidvat en Ah worden daaronder gebracht. Axender folders gaan ook naar Spotta. Spotta rekend vanaf 1 april de bij wet toegestaande minimum uurloon op basis van leeftijd. Daar hebben de spotta medewerkers ook mail in hun spotta app gekregen.

Ik ben ook een bezorger van Spotta en ik ben er juist op vooruit gegaan.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Weekloon folderwijk van mijn dochter 20% omlaag, mag dat?

Ongelezen bericht door Jablan »

Dank je voor de laatste stand van zaken in folderverspreidingsland

joviool
Berichten: 12
Lid geworden op: 02 feb 2012 13:12

Re: Weekloon folderwijk van mijn dochter 20% omlaag, mag dat?

Ongelezen bericht door joviool »

Hier idemdito. Flink omlaag gegaan.
Wijk van 24 kilo voor zelfde bedrag lopen al 64 kilo. Deze week 74 kilo voor zelfde bedrag. Looptijd dikke pakketten 3 uur per wijk. Je moet meerdere malen herladen. Spotta pakt slechts 1 uur en 2 min per wijk. Ivm ziekte zoon eens op scooter gedaan maar dan nog 1 uur en 45 bezig. Door minimum jeugdloon te hanteren gaat 90 procent er flink op achteruit terwijl ah en kruidvat er nieuw bij zijn gekomen. De bezorger verdient er dus niks aan. Ook gewicht toeslag flink omlaag. Daar werken ze dus in etappes. 61 tot 80 kilo zelfde bedrag. Hiervoor moet men wel dus extra naar huis om tassen te herladen. Vraag me af of de aanbieder van de winkel ook zo rekent bij het aanbieden bij spotta. Alstublieft maar we betalen u maar voor 70 procent. Vraag me af of bezorger van 55 jaar 18 euro per uur krijgt. Totaal plaatje loopt mijn zoon dus voor 1,85 per uur das dik onder minimum jeugdloon.

Puckster
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 aug 2020 08:47

Re: Weekloon folderwijk van mijn dochter 20% omlaag, mag dat?

Ongelezen bericht door Puckster »

Het kan miss mee te maken hebben met het aantal folders in de buurt. Misschien is er in de buurt een winkel weg of meerdere of is er besloten dat er minder folders in het pakket zitten

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Weekloon folderwijk van mijn dochter 20% omlaag, mag dat?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Creb schreef:
05 apr 2020 16:58
Ik heb een vraag. Mijn dochter heeft al 1,5 jaar een folderwijk. Nu heeft Spotta het bedrag wat ze wekelijks ontvangt verlaagd met 20%. Mag dat zomaar?
Nee, dat mag niet zomaar. (Bericht is van april zie ik)

Gesloten