LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Problemen met tweedehands auto na koop zonder garantie

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Walter07071960
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 apr 2020 16:55

Problemen met tweedehands auto na koop zonder garantie

Ongelezen bericht door Walter07071960 »

Geachte mevrouw/mijnheer,

Ik heb op 22-02-2020 een auto gekocht (bij een auto handelaar) een Volvo V40 uit 2002 voor 1750.00 euro met nieuwe APK, zonder garantie maar als er iets was kon ik er mee terug komen.
Na 2 dagen kom ik er achter dat hij blauw walm achter laat op tijdens het rijden zo erg dat ik de auto’s achter mij niet meer kon zien.
Ben toen naar een monteur gegaan en hebben hem op een brug gezet, heel de onderkant aan de rechterzijde was helemaal nat van de olie. Ook moet ik elke 2 a 3 dagen de rechter voorband oppompen en 1 keer per 2 weken de rechter achterband.
Ook krijg ik elke keer als ik met de auto rijd een foutmelding met storingscode (Motor en versnellingsbak P0171) via mijn connected van de ANWB.
Ik ben direct terug gereden naar de handelaar en hij wilde hem wel repareren. Dat heeft hij in eerste instantie gedaan dacht hij, de pakking van de oliedrukmeter is vervangen.
Maar hier was het niet mee opgelost, intussen ben ik al 3 keer 3 dagen mijn auto kwijt geweest en intussen heeft hij nog steeds geen onderdelen om het te maken, hij geeft het de schuld aan de Corona, ook woont hij in België en heeft het bedrijf in Nederland.
Ik heb al direct voorgesteld om de koop ongedaan te maken, maar daar wil hij niets van weten.
Hij geeft aan als de onderdelen binnen zijn dat hij dan ook de rechter banden zal vervangen.

Maar we zijn nu 1,5 maand verder en heb ik nog steeds geen betrouwbare auto, ook heb ik geen vertrouwen meer in de auto.

Wat moet, kan of mag ik hiermee?

Hopende op een snel en positief antwoord verblijf ik.

Met vriendelijke groet,

Walter
Laatst gewijzigd door Radar op 06 apr 2020 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast zodat deze beter bij de inhoud van het openingsbericht aansluit

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Problemen met tweedehands auto na koop zonder garantie

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Tja, het bekende verhaal weer. De auto pas op de brug na aanschaf in plaats van daarvoor. En tijdens de proefrit, toen geen blauwe walm gezien?

Waar u recht op hebt is een auto met alle kenmerken die horen bij de leeftijd en kilometerstand. Een auto van 18 jaar oud zal de nodige gebreken hebben en ook het nodige onderhoud. Daarom is vooraf onderzoek doen het belangrijkste wat er is. Een nieuwe APK zegt niets. Zonder onderzoeksplicht staat u redelijk zwak om meteen te kunnen ontbinden.

Arizonakid
Berichten: 1097
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Problemen met tweedehands auto na koop zonder garantie

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Met alle respect, een V40 van 18 jaar oud zonder garantie, dan moet je zelf heel handig zijn, of een forse spaarpot hebben.
Als de handelaar hem wil repareren, zou ik daar geduldig op wachten, veel meer kan je niet doen.
Er zullen best mensen gaan roepen over de rechten die je hebt als consument en blablabla, maar als de handelaar hem niet terugneemt, heb je geen poot om op te staan.

Wachten tot hij gerepareerd is, en dan snel zien te verkopen en een Japanner zoeken, want dat is nog enigzins betrouwbaar op die leeftijd.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Problemen met tweedehands auto na koop zonder garantie

Ongelezen bericht door scontra »

22-02-2020 uit 2002,, wel een hele hoop tweeën en nullen, maar dat terzijde !

Wat ik mis in het verhaal over blauwe walm achter de auto is het olieverbruik en het bijvullen daarvan, want dat zou wel aan de orde moeten zijn.
Kapotte zuigerveren zou wel eens oorzaak kunnen zijn, als dat zo is dan is een motorrevisie de enige optie en aangezien de auto dat niet meer waard kan zijn, is de sloop de volgende optie.

:idea: Cardan olie er in en blijven rijden tot hij spontaan de geest geeft, want dat hij dat gaat doen is een gegeven.

alfatrion
Berichten: 21884
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Problemen met tweedehands auto na koop zonder garantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je mag verwachten dat de auto beschikt over alle eigenschappen die nodig zijn voor normaal gebruik, behoudens gebreken die je zelf als leek makkelijk kon ontdekken (art. 7:17 BW). Onder normaal gebruik valt het veilig mee rijden op de Nederlandse weg. Deze auto is duidelijk niet geschikt om mee te rijden op de Nederlandse weg. De vraag daarbij is wat had je zelf als leek redelijkerwijs kunnen ontdekken en wat niet. De bewijslast ligt bij de verkoper.
Walter07071960 schreef:
06 apr 2020 16:57
Na 2 dagen kom ik er achter dat hij blauw walm achter laat op tijdens het rijden zo erg dat ik de auto’s achter mij niet meer kon zien.
Ben toen naar een monteur gegaan en hebben hem op een brug gezet, heel de onderkant aan de rechterzijde was helemaal nat van de olie.
Dat is iets dat je alleen kan ontdekken als je een testrit rijd en de auto op dat moment ook helemaal nat is van de olie. Van wat je beschrijft is dat niet het geval.
Walter07071960 schreef:
06 apr 2020 16:57
Ook moet ik elke 2 a 3 dagen de rechter voorband oppompen en 1 keer per 2 weken de rechter achterband.
Wederom weer iets dat je zelf niet kan ontdekken, maar ook iets dat normaal gebruik niet in de weg staat.
Walter07071960 schreef:
06 apr 2020 16:57
Ook krijg ik elke keer als ik met de auto rijd een foutmelding met storingscode (Motor en versnellingsbak P0171) via mijn connected van de ANWB.
Heb je een testrit gemaakt?
Walter07071960 schreef:
06 apr 2020 16:57
Ik heb al direct voorgesteld om de koop ongedaan te maken, maar daar wil hij niets van weten.
Daar zou ik langzamerhand ook aan denken.
Walter07071960 schreef:
06 apr 2020 16:57
Hij geeft aan als de onderdelen binnen zijn dat hij dan ook de rechter banden zal vervangen.
Dat is aardig maar m.i. niet verplicht.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Problemen met tweedehands auto na koop zonder garantie

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
06 apr 2020 21:27
Walter07071960 schreef:
06 apr 2020 16:57
Na 2 dagen kom ik er achter dat hij blauw walm achter laat op tijdens het rijden zo erg dat ik de auto’s achter mij niet meer kon zien.
Ben toen naar een monteur gegaan en hebben hem op een brug gezet, heel de onderkant aan de rechterzijde was helemaal nat van de olie.
Dat is iets dat je alleen kan ontdekken als je een testrit rijd en de auto op dat moment ook helemaal nat is van de olie. Van wat je beschrijft is dat niet het geval.
Waar leest u dat TS de auto van te voren bekeken heeft en niets gemerkt heeft bij een proefrit?

nicolesw1981
Berichten: 95
Lid geworden op: 10 nov 2018 15:27

Re: Problemen met tweedehands auto na koop zonder garantie

Ongelezen bericht door nicolesw1981 »

Beste TS,

Ik heb in het verleden ook een 2e hand auto gekocht. Bij een dealer omdat mij dat betrouwbaar leek. De auto zou zijn nagekeken en een grote beurt hebben gehad maar het was een berg ellende. Ik heb toen via meerdere kanalen juridisch advies ingewonnen maar helaas kreeg ik overal te horen dat ik eigenlijk geen 'poot had om op te staan'. Ik vrees dus dat je er weinig aan kunt doen. Maar ik hoop natuurlijk voor je dat je meer geluk hebt dan ik: )

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Problemen met tweedehands auto na koop zonder garantie

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

nicolesw1981 schreef:
06 apr 2020 22:24
Bij een dealer omdat mij dat betrouwbaar leek.
Waarom zou een dealer per definitie onder betrouwbaar vallen?
nicolesw1981 schreef:
06 apr 2020 22:24
De auto zou zijn nagekeken en een grote beurt hebben gehad maar het was een berg ellende.
Een beurt is normaal onderhoud, maar zegt niets over de staat. Nakijken is nogal een vaag begrip.
nicolesw1981 schreef:
06 apr 2020 22:24
Ik heb toen via meerdere kanalen juridisch advies ingewonnen maar helaas kreeg ik overal te horen dat ik eigenlijk geen 'poot had om op te staan'.
Het ligt iets genuanceerder als u nu lijkt blijken. Normale slijtage hoort de koper voor lief te nemen. Ook zaken die vooraf makkelijk te zien zou zijn komt ook voor eigen rekening.

alfatrion
Berichten: 21884
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Problemen met tweedehands auto na koop zonder garantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het is zeker niet zo dat de koper normale slijtage altijd voor lief moet nemen.

Justmeagain
Berichten: 540
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Problemen met tweedehands auto na koop zonder garantie

Ongelezen bericht door Justmeagain »

U kocht de auto bij de handelaar, gaat bij klachten niet terug naar de handelaar maar laat "een monteur" er naar kijken.
Wat ik lees is dat de verkoper welwillend is in uw situatie. Dat moet u koesteren.

En het Corona verhaal aangaande onderdelen. Daar heb ik zelf vandaag ook mee te maken gehad. Ik heb iets nodig voor een telefoon reparatie maar onderdeel komt op zijn vroegst in augustus binnen. Soms is er echt overmacht.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Problemen met tweedehands auto na koop zonder garantie

Ongelezen bericht door 16again »

alfatrion schreef:
06 apr 2020 21:27
Walter07071960 schreef:
06 apr 2020 16:57
Na 2 dagen kom ik er achter dat hij blauw walm achter laat op tijdens het rijden zo erg dat ik de auto’s achter mij niet meer kon zien.
Ben toen naar een monteur gegaan en hebben hem op een brug gezet, heel de onderkant aan de rechterzijde was helemaal nat van de olie.
Dat is iets dat je alleen kan ontdekken als je een testrit rijd en de auto op dat moment ook helemaal nat is van de olie. Van wat je beschrijft is dat niet het geval.
Tijdens de proefrit zitten de spiegels er toch ook op?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Problemen met tweedehands auto na koop zonder garantie

Ongelezen bericht door berndv »

Walter07071960 schreef:
06 apr 2020 16:57
de pakking van de oliedrukmeter is vervangen.
Maar hier was het niet mee opgelost
Het hetzelfde meegemaakt, toen ik een jaar of 10 geleden nog een V40 reed uit 2000. Bij mij was het in ieder geval wel de pakking van de oliedrukmeter, maar die kan je zelf ook vrij makkelijk zien, die zit namelijk aan de voorzijde van het blok. Nadeel bij mij was dat die sputterde bij gas geven en de sputters kwamen op en in de dynamo. De reparatie van de pakking en vervanging van de meter vielen nog mee. De vervanging van de dynamo was wel iets duurder.

Maar goed. Dat van die banden zal als verrassing kunnen komen. Die olielekkage kunnen ze ook mogelijk verbloemen. Maar die blauwe walm had toch op moeten vallen? En een blauwe walm uit de uitlaat betekent normaliter het verbranden van olie in het blok, lekkage aan de voorzijde van het blok veroorzaakt normaliter geen blauwe walm uit de uitlaat.

Gesloten