LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Fietsers en het zebrapad.

Andere onderwerpen over auto en vervoer
a.mereto
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 sep 2019 01:11

Fietsers en het zebrapad.

Ongelezen bericht door a.mereto »

Als een fietser al fietsend een zebrapad oversteekt dan denken ze dat ze voorrang hebben
op auto's......ik heb dit nu 2 keer gezien in onze gemeente dat de fiets van de fietser beschadigd raakte door een aanrijding en dat er zelfs een knokpartij ontstond.

Voor de duidelijkheid en bedoelt als waarschuwing:https://www.anwb.nl/experts/fietsen/5/h ... p-zebrapad.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Fietsers en het zebrapad.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Tsja... als we alle verkeersregels waar men zich niet aan houdt moeten uitwerken, wordt dit nog een heeeeeeeeel lang topic... :mrgreen:

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Fietsers en het zebrapad.

Ongelezen bericht door berndv »

Verkeersregels bij fietsers en voetgangers schort het vaak nog wel aan kennis. Ik maak het bij mij in de wijk ook vaak tegen met voetgangers. De meeste fietspaden zijn hier voorraangsfietspaden, maar ik heb wel eens bijna een hele boze voetganger voor mijn auto gehad, die meende ook voorrang te hebben bij de oversteek-plaatsen voor fietsers, en gewoon met blik op oneindig oversteken.

Maar zo gaat het ook inderdaad met fietsers op zebrapaden, of eigenlijk de officiele naam, een VOP, Voetgangers-OversteekPlaats.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Fietsers en het zebrapad.

Ongelezen bericht door mahadma »

Hoeveel voetgangers drukken op het verzoekknopje van groen voetgangerslicht en lopen door het rood?
Hoeveel fietsers houden zich aan de regels? Rood bestaat niet, slagbomen bij een spoorweg overgang bestaan niet .....
Race fietsers, helemaal één droefenis ......
enz.

Jark
Berichten: 115
Lid geworden op: 03 okt 2018 01:56

Re: Fietsers en het zebrapad.

Ongelezen bericht door Jark »

Moneyman schreef:
07 apr 2020 16:49
Tsja... als we alle verkeersregels waar men zich niet aan houdt moeten uitwerken, wordt dit nog een heeeeeeeeel lang topic... :mrgreen:
Dat is wel zo maar je moet ze de kost geven hoeveel fietsers denken dat ze voorrang hebben ik vind het wel een zinnig topic :shock:

Arizonakid
Berichten: 1129
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Fietsers en het zebrapad.

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Een zebrapad is per definitie voor voetgangers. Niet voor fietsers, tenzij met de fiets aan de hand.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Fietsers en het zebrapad.

Ongelezen bericht door sylvesterb »

berndv schreef:
07 apr 2020 16:51
De meeste fietspaden zijn hier voorraangsfietspaden, maar ik heb wel eens bijna een hele boze voetganger voor mijn auto gehad, die meende ook voorrang te hebben bij de oversteek-plaatsen voor fietsers, en gewoon met blik op oneindig oversteken.
Vervelende voor jouw is dat fietser de zwakkere deelnemers in het verkeer zijn en jij als automobilist je hier dus op moet aanpassen. Bij een ongeval kun je nog zo boos worden maar zal je juridische aansprakelijk zijn voor alle schade. Ook kan de politie je vervolgen voor gevaarlijk rijgedrag, immers dien je rekening te houden met het overige verkeer en je hierop aan te passen.

Tijdje geleden ook mooi voorbeeld van een man die met circa 50km/p uur uit de bocht vloog, hij reed niet te hard. Echter oordeelde de rechter dat hij zijn rijgedrag niet had aangepast aan de omstandigheden. Hij kreeg dus alsnog zijn boete.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Fietsers en het zebrapad.

Ongelezen bericht door crazyme »

Wielrenners of fietsers ? Ook een wereld van verschil. 8)

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Fietsers en het zebrapad.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jark schreef:
07 apr 2020 16:53
Moneyman schreef:
07 apr 2020 16:49
Tsja... als we alle verkeersregels waar men zich niet aan houdt moeten uitwerken, wordt dit nog een heeeeeeeeel lang topic... :mrgreen:
Dat is wel zo maar je moet ze de kost geven hoeveel fietsers denken dat ze voorrang hebben ik vind het wel een zinnig topic :shock:
Want je denkt dat dit topic dat probleem oplost? :wink:

ZeerPrivé
Berichten: 5450
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Fietsers en het zebrapad.

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ik had al tientallen keren dood kunnen zijn als ik zonder een blik naar links oversteek bij groen op het zebrapad. Ga nou niet doen alsof automobilisten geen achterlijke fratsen uit halen.
Laatst gewijzigd door ZeerPrivé op 07 apr 2020 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Fietsers en het zebrapad.

Ongelezen bericht door scontra »

Fietsers en hun debieltje, fietser zonder werkende verlichting, fietsers op het trottoir, fietser zonder armen waar een hand aan zit, fietsers zonder goed werkende fietsremmen, fietsers met een plu op als het regent, fietsers die het verschil niet weten aan welke kant van de weg ze moeten rijden, fietsers die geen weet hebben van de voorrangsregels en dat zonder/met borden en/of haaientanden, fietser met twee of zelfs drie koters op hun fietsje, fietser met z'n tweeën, drieën en meer naast elkaar rijdend enz, enz. enz,

Genoeg stof om hier of in een apart topic en per onderdeel je gal over te spuien en vergeet daarbij niet, welke weggebruiker je ook bent, dat helemaal niemand zich aan de alle spelregels houdt !

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Fietsers en het zebrapad.

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

Fietser die fietsend zebra passeert is ander dan voetganger. Die fietser het geen voorrang maar inderdaad als je die fietser met auto aanrijdt heb je ook weer een probleem.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Fietsers en het zebrapad.

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Fietsen op een zebrapad is heel erg foei. Het impliceert dat je al over het trottoir fietste, wat ook al niet mag. Dubbelfoei.

Jark
Berichten: 115
Lid geworden op: 03 okt 2018 01:56

Re: Fietsers en het zebrapad.

Ongelezen bericht door Jark »

Moneyman schreef:
07 apr 2020 17:39
Jark schreef:
07 apr 2020 16:53
Moneyman schreef:
07 apr 2020 16:49
Tsja... als we alle verkeersregels waar men zich niet aan houdt moeten uitwerken, wordt dit nog een heeeeeeeeel lang topic... :mrgreen:
Dat is wel zo maar je moet ze de kost geven hoeveel fietsers denken dat ze voorrang hebben ik vind het wel een zinnig topic :shock:
Want je denkt dat dit topic dat probleem oplost? :wink:
Dat zou toch mooi zijn..dan is er alweer een probleem opgelost :D

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Fietsers en het zebrapad.

Ongelezen bericht door berndv »

sylvesterb schreef:
07 apr 2020 17:09
berndv schreef:
07 apr 2020 16:51
De meeste fietspaden zijn hier voorraangsfietspaden, maar ik heb wel eens bijna een hele boze voetganger voor mijn auto gehad, die meende ook voorrang te hebben bij de oversteek-plaatsen voor fietsers, en gewoon met blik op oneindig oversteken.
Vervelende voor jouw is dat fietser de zwakkere deelnemers in het verkeer zijn en jij als automobilist je hier dus op moet aanpassen. Bij een ongeval kun je nog zo boos worden maar zal je juridische aansprakelijk zijn voor alle schade. Ook kan de politie je vervolgen voor gevaarlijk rijgedrag, immers dien je rekening te houden met het overige verkeer en je hierop aan te passen.

Tijdje geleden ook mooi voorbeeld van een man die met circa 50km/p uur uit de bocht vloog, hij reed niet te hard. Echter oordeelde de rechter dat hij zijn rijgedrag niet had aangepast aan de omstandigheden. Hij kreeg dus alsnog zijn boete.
Daar ben ik mij ook terdege van bewust. Echter zijn het niet zozeer de fietsers waar ik mij aan stoor, het zijn meer de voetgangers die gebruik maken van het fietspad en daarmee ook dezelfde rechten menen te hebben. En inderdaad, als ze onterecht voorrang nemen en er volgt een ongeval, dan ben je als automobilist schuldig.

Erikdepooter
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 mei 2018 15:14

Re: Fietsers en het zebrapad.

Ongelezen bericht door Erikdepooter »

Dezelfde persoon: In een auto: stopt netjes voor een rood licht. Even later, dezelfde persoon, hetzelfde verkeerslicht, op rood, maar dan rijdend op de fiets. Rijdt er vervolgens zonder op- of om te kijken dwars doorheen . . .
Fietsers worden beschermd omdat ze "zwakke verkeersdeelnemers" zijn. Voor kindjes die hun eerste ritje op de fiets maken, dat is meer dan billijk. Maar volwassen kerels met een rijbewijs???

Nijogeth
Berichten: 9984
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Fietsers en het zebrapad.

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Of fietsers die blind de rotonde oprijden. Ik moest rechtdoor, mevrouw kwam van rechts de rotonde opgereden en schiet net voor mijn auto door. Begint zelfs allemaal handgebaren te maken, maar:
1. Er moet voorrang verleend worden bij het oprijden van de rotonde aan de personen op de rotonde.
2. Het is verboden rechts in te halen.

En vervolgens allemaal rare gebaren maken als ze ik haar laat schrikken door op de claxon te duwen. In mijn ogen mogen ze fietsers gauw als volwaardig weggebruiker gaan bestempelen.

Erthanax
Berichten: 9683
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Fietsers en het zebrapad.

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nijogeth schreef:
08 apr 2020 12:56
Of fietsers die blind de rotonde oprijden. Ik moest rechtdoor, mevrouw kwam van rechts de rotonde opgereden en schiet net voor mijn auto door. Begint zelfs allemaal handgebaren te maken, maar:
1. Er moet voorrang verleend worden bij het oprijden van de rotonde aan de personen op de rotonde.
2. Het is verboden rechts in te halen.

En vervolgens allemaal rare gebaren maken als ze ik haar laat schrikken door op de claxon te duwen. In mijn ogen mogen ze fietsers gauw als volwaardig weggebruiker gaan bestempelen.
Is dat niet wat kort door de bocht?
- Staan er voorrangstekens (borden, haaientanden) bij die rotonde? Zo niet, dan had die fietser voorrang.
- Fietsers mogen andere vooertuigen wel degelijk rechts inhalen.
- Toeteren is alleen toegestaan om een ongeluk te voorkomen ("een dreigend gevaar af te wenden") en is beslist niet bedoeld om iemand aan het schrikken te maken.

Een korte versie van de verkeersregels is na te lezen bij de Anwb.

Nijogeth
Berichten: 9984
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Fietsers en het zebrapad.

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Er waren inderdaad haaientanden buiten de rotonde. Ok, rechts inhalen mag inderdaad, al kun je het moeilijk inhalen noemen. Ze kwam namelijk net voor door gekruist. Het punt waar ze erop kwam en waar ik eraf moest, dat was zo'n 4 a 5 meter. Gelukkig ben ik er ondertussen op ingesteld, het gebeurt daar namelijk verschrikkelijk vaak, maar het is gewoon verschrikkelijk asociaal en ik hoop op dat moment dan ook dat karma ze tegemoet komt.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Fietsers en het zebrapad.

Ongelezen bericht door grun »

Een zebra is een gestreept dier uit Afrika. Het zou al een stuk duidelijker zijn als iedereen gewoon spreekt over een voetgangersoversteekplaats. Dus voor voetgangers, ruiters en gehandicapten in een scootmobiel, correct me if I'm wrong.

Gesloten