LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Serviceduur LOI niet gecommuniceerd

Volg je een cursus of opleiding op een particuliere school? Bespreek dat dan hier.
LDihne
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mar 2017 20:02

Serviceduur LOI niet gecommuniceerd

Ongelezen bericht door LDihne »

Mijn klacht heeft betrekking op de werkwijze van de Leidse Onderwijsinstelling (LOI) zoals helaas velen met mij. Recentelijk is de serviceduur van mijn LOI thuisstudie verlopen en is mijn studie afgelopen alvorens ik deze heb kunnen afronden. Ik ben nooit op de hoogte gesteld van de einddatum van de overeenkomst (27-03-2017). Toen ik de LOI hiermee confronteerde verwezen zij mij door naar de Algemene Voorwaarden die zij in mijn lespakket toegezonden zouden hebben.

Deze Algemene Voorwaarden heb ik nooit toegezonden gekregen, laat staan ingezien. Dit is het eerste punt waarbij de LOI in strijd is met de wet. Uiteraard is het vreemd dat zoiets specifieks als een einddatum van de overeenkomst in de Algemene Voorwaarden zou moeten staan. Immers, een dergelijke einddatum is bij elke student anders. Wel heb ik een overeenkomst ontvangen waarbij de einddatum ook niet genoemd staat. Het enige dat in de overeenkomst verwijst naar de studieduur is de tekst “aanbevolen studietempo”. Uiteraard suggereert dit dat mijn studie per 27-3-2017 afloopt. Het bevreemd mij ook dat er in deze overeenkomst nergens genoteerd staat dat deze betrekking hebben op de Algemene Voorwaarden. Wederom een bewijs dat ik deze nooit heb ontvangen bij de ontvangst van mijn lespakket.

Los van het feit dat zoiets specifieks als een einddatum niet in de algemene voorwaarden hoort te staan, heb ik de website ten tijde van mijn inschrijving met een terug-in-de-tijd-tool bekeken en nergens op deze website stonden de algemene voorwaarden ter beschikking. Sterker nog, deze algemene voorwaarden zijn pas in 2015 op de vernieuwde website geplaatst. De LOI beweerd uiteraard dat ik dit lieg maar u kunt dit zelf nagaan. Daarbij hebben ze destijds op de website de studieduur over laten komen als een richtlijn door misleidende teksten als “studeren in eigen tempo kan bij ons”. Dit laatste is klaarblijkelijk niet het geval. Nergens hebben zij op de inschrijvingspagina duidelijk vermeld dat de studie na 3-6 jaar stopt. Dit is gewoonweg misleidend.

Als particuliere instelling zijn ze daarnaast wettelijk verantwoordelijk voor de voortgang van iedere student. Ik ben nooit bericht over de voortgang in combinatie met de einddatum van de overeenkomst. Nu was dit niet zo kwalijk geweest als ik van te voren al goed op de hoogte was gesteld over de einddatum van de opleiding. Echter, door het achterhouden van deze cruciale informatie in contactmomenten zowel mondeling als schriftelijk is het LOI misleidend bezig. Ik heb elk ontvangen formulier/mailtje als bijlagen ter bewijs aan het LOI toegezonden maar zij geven niet toe.

Door uitvoerig onderzoek mijnerzijds heb ik dus bij het LOI aangetoond dat zij op veel vlakken in gebreke zijn gebleven. Helaas werd mijn gegronde klacht van de tafel geveegd (zowel schriftelijk als op social media). Mijn klacht op social media werd zelfs verwijderd omdat een dergelijke kritische toon uiteraard niet voor positieve publiciteit zorgt. Schandalig, maar voor de LOI is dit een terugkerend fenomeen. Het LOI heeft het lesgeld binnen en neemt klachten helaas niet langer serieus.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Serviceduur LOI niet gecommuniceerd

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Het moet wel een gigantische studie zijn als u dit niet in 3 tot 6 jaar kunt afronden. Of heeft u de studie gestart en het op z'n beloop gelaten? U kunt natuurlijk niet van de LOI verwachten dat ze tot in lengte van dagen u zullen ondersteunen bij 1 studie.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Serviceduur LOI niet gecommuniceerd

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik neem aan dat je bij het aangaan van de overeenkomst akkoord hebt moeten gaan met de algemene voorwaarden

stofzuigertje

Re: Serviceduur LOI niet gecommuniceerd

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

U gaat akkoord met de voorwaarden die ook online staan!

Als je geen voorwaarden vind gewoon vooraf vragen en niet zomaar tekenen voor dure opleiding als je het ernaast doet en daarom vaak meer tijd nodig hebt.

Een zware studie naast een baan is 2 tot 3x langer nodig hebben normaal en vraag altijd de maximale termijn en/of verlenging tegen een bepaald tarief mogelijk is als nodig.
Dit geld voor elke Online opleiding.

BUNA
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 mei 2012 11:18

Re: Serviceduur LOI niet gecommuniceerd

Ongelezen bericht door BUNA »

voorwaarden woorden altijd in de blauwe informatie map meegestuurd, bij inschrijving krijg je ook een knopje te zien, dat je akkoord moet gaan alvorens je verder kan met de inschrijving.
Tevens krijg je in de bevestigings mail ook nog een link naar de voorwaarde van de opleiding dan wel cursus

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Serviceduur LOI niet gecommuniceerd

Ongelezen bericht door BreejKC »

Wanneer u echt zeker van uw zaak bent, dan adviseer ik u deze kwestie voor te leggen aan de Geschillencommissie Particuliere Onderwijsinstellingen. Die commissie zal dan een grondig onderzoek uitvoeren en bepalen of u al dan niet in uw recht staat. Staat u in uw recht dan krijgt u het inleggeld voor deze commissie terug en zal de onderwijsinstelling zich conformeren, evenals u dat moet doen, aan de uitspraak van de Geschillencommissie.

BUNA
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 mei 2012 11:18

Re: Serviceduur LOI niet gecommuniceerd

Ongelezen bericht door BUNA »

zie onderstaande.
Lijkt me zeer duidelijk en het lijkt me ook onmogelijk dat een deelnemer van een cursus/opleiding van LOI hiervan niet op de hoogte is

Artikel 9 - Serviceduur
De Serviceduur bedraagt standaard 2x de Studieduur met een minimum van 12 maanden. Een cursus van 4 maanden heeft dus een Serviceduur van 12 maanden en een cursus van 8 maanden een serviceduur van 16 maanden.
HBO Bachelor opleidingen kennen een vaste serviceduur van 6 jaar (72 maanden), ongeacht de studieduur.
Het toekennen van vrijstellingen en eventuele verkorten van de studieduur als gevolg daarvan, heeft geen invloed op de serviceduur. Deze blijft gebaseerd op de oorspronkelijke studieduur.
Wanneer de inschrijving voor (een bepaalde versie van) een opleiding wordt gesloten, kan dit gevolgen hebben voor de periode waarin de Klant recht heeft op begeleiding, huiswerkcorrectie en examenmogelijkheden. De Klant wordt hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte gebracht. De LOI houdt zich het recht voor om wijzigingen in het studieprogramma door te voeren.
Na het verstrijken van de Serviceduur heeft de LOI tenzij schriftelijk anders overeengekomen geen verplichtingen meer richting de Klant.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Serviceduur LOI niet gecommuniceerd

Ongelezen bericht door Moneyman »

BUNA schreef:voorwaarden woorden altijd in de blauwe informatie map meegestuurd, bij inschrijving krijg je ook een knopje te zien, dat je akkoord moet gaan alvorens je verder kan met de inschrijving.
Tevens krijg je in de bevestigings mail ook nog een link naar de voorwaarde van de opleiding dan wel cursus
LOI zal dit wel moeten kunnen bewijzen. Dat dat nu zo is, wil niet perse zeggen dat dat toen ook al zo was. Als de voorwaarden van toepassing zijn, heeft TS inderdaad pech, vanwege het door jou geciteerde artikel. Ik vind persoonlijk dat dat wel duidelijker en expliciet gecommuniceerd zou mogen worden door loi, maar daar kan rs geen rechten aan ontlenen.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Serviceduur LOI niet gecommuniceerd

Ongelezen bericht door alfatrion »

LDihne schreef:Deze Algemene Voorwaarden heb ik nooit toegezonden gekregen, laat staan ingezien. Dit is het eerste punt waarbij de LOI in strijd is met de wet.
Dat hoeft niet perse. Hoe is de overeenkomst tot stand gekomen? Telefoon, internet, postorder, ect.
LDihne schreef:Daarbij hebben ze destijds op de website de studieduur over laten komen als een richtlijn door misleidende teksten als “studeren in eigen tempo kan bij ons”.
Dat zou mogelijk een misleidende handelspraktijk kunnen zijn, met als gevolg de mogelijkheid van vernietiging van de overeenkomst en/of schadevergoeding.
Moneyman schreef:Dat dat nu zo is, wil niet perse zeggen dat dat toen ook al zo was.
En ook als ze dat nu doen, dan sluit dat nog niet uit dat ze het een keer vergeten.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Serviceduur LOI niet gecommuniceerd

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Volgens mij gaat het hier niet om studieduur, maar om serviceduur. De studieeisen (als het een mbo of hbo opleiding betreft) zijn veranderd en daarom moet een studie voor een bepaalde datum zijn afgerond. Als het goed is wordt dit gecommuniceerd via een e-mail, brief of een speciale werkomgeving van de school.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Serviceduur LOI niet gecommuniceerd

Ongelezen bericht door berndv »

Nijogeth schreef:Volgens mij gaat het hier niet om studieduur, maar om serviceduur. De studieeisen (als het een mbo of hbo opleiding betreft) zijn veranderd en daarom moet een studie voor een bepaalde datum zijn afgerond. Als het goed is wordt dit gecommuniceerd via een e-mail, brief of een speciale werkomgeving van de school.
dat heeft te maken met studiefinanciering, maar dat is hier niet aan de orde aangezien het een particuliere instelling betreft waarbij je geen recht op studiefinanciering hebt. Om recht te blijven houden op die financiering, dien je de opleiding binnen een bepaalde periode af te ronden. Daarnaast zit er ook op het schoolgeld subsidie, wat ook kan meespelen in de studieduur.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Serviceduur LOI niet gecommuniceerd

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Nee, dit heeft te maken met de eisen van de NVAO en waarschijnlijk is dit dus een studie die daaraan getoetst is.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Serviceduur LOI niet gecommuniceerd

Ongelezen bericht door berndv »

goed punt, had ik zelf niet aan gedacht, maar je hebt inderdaad gelijk.

Wat betreft de voorwaarden, ben zelf in het verleden, nu een jaar of 5 geleden, ook een opleiding gestart bij de LOI, nooit afgemaakt maar dat doet er niet toe, en toen was in ieder geval bekend dat voor de 4 jarige opleiding, je 6 jaar de tijd had om die af te ronden. Dat was direct overal zichtbaar, niet alleen in de voorwaarden, maar ook bij de opleidingsinformatie.

MarcelBr
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 aug 2018 16:38

Re: Serviceduur LOI niet gecommuniceerd

Ongelezen bericht door MarcelBr »

De LOi is inderdaad niet goed bezig met hun algemene voorwaarden.
Mijn dochter doet de opleiding Grafische-vormgeving en marketing hbo.
Deze opleiding duurt 6 jaar en mag uitlopen tot 8 jaar volgens de inschrijfvoorwaarden. Studie loopt nog 2 jaar.
Ook de service looptijd is 8 jaar zeg maar het online je huiswerk inleveren staat in de voorwaarden die eerste keer is overhandigd.
Komt nog bij dat hun leeromgeving een half jaar maar half werkte en vaak helemaal niet ict problemen volgens de LOI. Dit kan gebeuren maar geef dan wel compensatie. Dit terzijde.

MAAR NU KOMT HET ze hebben de voorwaarden intussen tijd veranderd zonder ons in te lichten en nu loopt de studie nog, alleen de serviceverlening niet meer! Ze kan dus niets meer inleveren of feedback krijgen van een leraar.
En natuurlijk niemand thuis bij de LOI hoe het nu verder moet. Antwoord was bijbetalen en de opleiding was al zevenduizend euro, behoorlijk pittig dus.
Komt nog bij dat de LOI buiten de overheid valt en kan doen en laten wat ze zelf willen niemand controleert hun.
Wij zijn bezig met juridische stappen we hebben een zaak volgens velen maar weten nog niet hoe dit aan te pakken (DAS rechtsbijstand)
Juridisch Loket zegt het zelfde.
Ik weet dus nog niet hoe het nu precies zit met voorwaarden veranderen en dan niemand informeren.
In mijn beleving kan dit niet en is in strijd met de wet en is ook nog eens een vreemde manier om met klanten om te gaan.
Misschien de krachten bundelen als er meer zijn met de zelfde klacht laten we het dan samen doen.

ilro
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 apr 2020 16:23

Re: Serviceduur LOI niet gecommuniceerd

Ongelezen bericht door ilro »

Ik ben er ook zojuist achtergekomen dat mijn LOI opleiding een beperkte geldigheidsduur heeft. Dat is me tijdens het afsluiten van de studie nooit opgevallen.
Ik ben begonnen in 2015, destijds kreeg ik er inderdaad ook een blauwe map bij. Op het specificatieblad hierin staat dat het studietempo vrij is.
Achterop zijn de inschrijfvoorwaarden afgedrukt. Daar staat bij punt 4 nogmaals vermeld dat ik de keuze heb om een vrij studietempo aan te houden. Deze informatie is in dit geval dus vrij misleidend.

Belangrijk: punt 5 vermeld dat het recht op correctie en begeleiding zich tot een bepaalde tijd (2 x de tijd van de studie) beperkt.
Die voorwaarde is nu vervangen door de “servicevoorwaarden”, die online te vinden zijn en ook al eerder in dit topic genoemd werden.

Ik snap nog wel dat LOI zich geen oneindige tijd ter beschikking kan stellen voor begeleiding van cursisten.
Maar waar ik in dit geval echt geen begrip voor heb, is dat een groot deel van de lesstof alleen via de online werkomgeving toegankelijk is. Dit zit verborgen achter een login, die maar voor de, in de servicevoorwaarden gestelde, duur toegankelijk is.
Dus behalve dat het recht op service vervalt, vervalt tegelijkertijd ook de toegang tot een groot deel van de lesstof. Dat staat niet in de voorwaarden vermeld!

Ik vind dat de communicatie van de LOI wat betreft de studieduur zeker helderder moet zijn, maar ben vooral van mening dat de LOI met het “verstoppen” van lesmateriaal tegen de eigen gestelde voorwaarden ingaat.

LOI ziet mijn klacht vooral als een contactmomentje om me ervan te overtuigen nogmaals voor deze opleiding te betalen… Gelukkig was dit geen opleiding van duizenden Euro’s dus hiervoor rechtsbijstand te zoeken is de moeite niet waard. Maar hier te lezen dat meerdere mensen dit probleem hebben, hoop ik toch dat er wat aan de praktijken van LOI gedaan kan worden.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Serviceduur LOI niet gecommuniceerd

Ongelezen bericht door berndv »

ilro schreef:
08 apr 2020 14:37
Achterop zijn de inschrijfvoorwaarden afgedrukt. Daar staat bij punt 4 nogmaals vermeld dat ik de keuze heb om een vrij studietempo aan te houden. Deze informatie is in dit geval dus vrij misleidend.

Belangrijk: punt 5 vermeld dat het recht op correctie en begeleiding zich tot een bepaalde tijd (2 x de tijd van de studie) beperkt.
Die voorwaarde is nu vervangen door de “servicevoorwaarden”, die online te vinden zijn en ook al eerder in dit topic genoemd werden.
Wat is hier onduidelijk aan? U mag een vrij studietempo aanhouden, en dit vrije studietempo kent wel beperkingen die in het volgende punt benoemd worden, namelijk dat het recht op begeleiding stopt na 2 x de studieduur. Het gaat er ook niet om hoe die voorwaarden nu zichtbaar of genoemd zijn, het gaat er om onder welke voorwaarden u bent begonnen, en die zijn niet misleidend, maar gewoon duidelijk weergegeven als ik het zo kan zien.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Serviceduur LOI niet gecommuniceerd

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Heb zelf een cursus gedaan via de LOI en ik kreeg meerdere mails op het eind van de 12 maanden periode als waarschuwing. Geloof dat het al 2 maanden vooraf begon, daarna kreeg ik de mogelijkheid om tegen bijbetaling de studie te verlengen.

ilro
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 apr 2020 16:23

Re: Serviceduur LOI niet gecommuniceerd

Ongelezen bericht door ilro »

posting.php?mode=reply&f=88&t=170119#pr2745079

Hoe "vrij" is vrij met beperkingen?
De drie mogelijkheden in de voorwaarden onder punt 4 zijn zo opgeschreven:
1-Aanbevolen studietempo / 2-Dubbel studietempo / 3-Vrij studietempo.
Nummer drie voor de duidelijkheid "half studietempo" noemen in plaats van vrij studietempo vind ik al een stuk eerlijker, want daar hebben we het in de praktijk dus over.

Ik snap dat ik nu erg pietluttig doe over taalkundige kwesties, maar juist voorwaarden moeten duidelijk opgesteld zijn, zodat er weinig ruimte voor meervoudige interpretatie is.

Gesloten