LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Isolatiekan koffiezetter koelt snel af.

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
Arizonakid
Berichten: 1128
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Isolatiekan koffiezetter koelt snel af.

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Het kan iets helpen om de kan voor het zetten eerst op te warmen met kokend water. Maar ja, dat kost ook geld.
Overigens is koffie na een uur in zo’n kan niet meer te zuipen, dus een liefhebber ben je sowieso niet, koop gewoon een Senseo apparaat, ook gore koffie, maar wel warm!

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Isolatiekan koffiezetter koelt snel af.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
06 apr 2020 19:50
Het verschil: de StoneGrey heeft een doorloop-verwarmingselement, die van Philips kookt het water en pas daarna wordt de koffie gezet.
Interessant. De zettemperatuur is bij beiden gelijk. Wat maakt dan het verschil?

Voor mij valt Philips alleen al af vanwege de erbarmelijke ervaringen die ik met de kwaliteit heb en om me heen hoor en lees. Veel teveel storingen na relatief korte tijd, net buiten de garantie. De Moccamaster staat bij veel gezinnen vele jaren lang zijn werk te doen.

Dat de Moccamaster als één van de weinigen ECBC-gecertificeerd is en dat de SCA de Maccamasters al jarenlang gebruikt voot cuptastingwedstrijden, zal niet voor niets zijn :wink:

Maar goed, ieder moet kopen waar hij/ zij zich lekker bij voelt.

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Isolatiekan koffiezetter koelt snel af.

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ja, ja, het zal wel. Jij werkt zeker bij Moccamaster.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Isolatiekan koffiezetter koelt snel af.

Ongelezen bericht door Jablan »

Is het je opgevallen, dat op beide apparaten het DE-logo staat?

Beide principes zijn onderhoudsgevoelig.

Met een doorloopverwarmer zie je de zwakke plek niet, die zit in het apparaat. Na een jaar heeft het ding meer stroom nodig of verwarmt het water niet meer tot de aangegeven temperatuur, tenzij je hem regelmatig ontkalkt.
Met de waterkoker zie je wel direct wanneer onderhoud nodig is: kalkaanslag in het bovenste reservoir. Geen speciale schoonmaakmiddelen nodig, alleen verdunde azijn.

Smaakverschil volgt uit de gebruikte techniek. Gekookt water versus verwarmd water => Als het water heeft gekookt, vermengt het zich beter met de gemalen koffie. Espresso apparaten gebruiken ook deze techniek: stoom onder hoge druk door de koffie persen.

De apparaten, die direct de bonen malen, hebben ook hun voor- en nadelen. De versies voor thuis hebben allemaal ergens een zwak onderdeel, dat er 1 dag na de garantie termijn mee ophoudt. Bovendien vragen ze veel onderhoud.

Maar goed, een machine is één, de koffie is twee. Van goedkoop naar duur: Gemalen - Pads - Bonen - Cups.
Daarom ben ik bij de filterkoffieapparaten gebleven, want dat is uiteindelijk de goedkoopste koffie voor thuis.

Justmeagain
Berichten: 541
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Isolatiekan koffiezetter koelt snel af.

Ongelezen bericht door Justmeagain »

U wilt lekkere warme koffie, dat uitgangspunt is alvast goed.
Een warmhoudplaat in een koffiezetapparaat kostte u 90 euro per jaar ofwel een kwartje per dag.
Nu warmt u meermalen per dag de koffie op in de magnetron.
Als je het verbruik van de magnetron zou rekenen, bij 16 uur warmhoudplaat, en zeg nu 16x 1 minuutje magnetron gebruiken. Dan kost de magnetron ook snel tussen de 20 en 30 euro per jaar.
Als u, laten we middelen 25 euro per jaar aan stroomverbruik aftrekt van de 1e 90 euro. Dan betaald u nog maar 65 euro per jaar voor warme koffie, ofwel nog maar een kleine 0.18 cent per dag.
Conclusie op naar eentje met warmhoudplaat.

Lowieze
Berichten: 6590
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Isolatiekan koffiezetter koelt snel af.

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik begrijp niet hoe iemand een koffiezetapparaat 16 uur aan kan laten staan. Alle apparaten worden toch vanzelf uitgeschakeld na een bepaald aantal minuten tegenwoordig?
Dit is volgens EU-regelgeving, die van toepassing is op alle koffiezetapparaten die in de EU worden verkocht.

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Isolatiekan koffiezetter koelt snel af.

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ja, na dertig minuten moet een apparaat automatisch uitschakelen. Dat is echter pas sinds een paar jaar zo. Een ouder apparaat kan dus langer warm blijven, maar langer dan een uur lijkt me heel onwaarschijnlijk.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Isolatiekan koffiezetter koelt snel af.

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Ik heb me verbaasd over de diversiteit in forum reacties.
De koffiewereld is GROOT, zo blijkt, ook uit de enorme varieteit in apparaten.

@Jablan
Alle apparaten moeten water op 100 graden leveren, anders werken ze niet.
Of je het ineens uit een bovenvat laat lopen, of via zo'n pruttelende stijgbuis zou weinig uit mogen maken.
Grootste reden van temperatuurdaling lijkt me dat de warmte deels afgegeven wordt aan machinedelen en de kan zelf.

@berndv
Kan je al melden welk merk/model met thermoskan je schoonouders in gebruik hebben?

@Erthanax, @moederslink, @Lowieze
Ben het eens dat je eigenlijk vaak koffie moet zetten als je het lekker wilt.
Vooral de geur gaat snel voorbij.
Dat ik toch een volle kan ineens zet is omdat ik niet heel de dag met koffiezetten bezig wil zijn. :D
Het gezegde "liefde en ouwe koffie moet je niet opwarmen" gaat niet helemaal op voor de magnetron. Die opgewarmde koffie wordt niet bitter. Wel als je hem lang op het warmhoudplaatje laat staan of in een pannetje tot kookpunt verhit.
Voor mij persoonlijk is opwarmen met de magnetron een redelijk compromis.

@Justmeagain
Energiebesparing is voor mij belangrijk!
Ik sta achter je calculatie, en had niet verwacht dat het verwarmen met de magnetron nog €25/jaar kost ivm de €90/jaar van het warmhoudplaatje.
De meerprijs van "slechts" €65/jaar betekent echter 260kWh op mijn jaarverbruik van 1300kWh. Dat is 20% hogere energierekening.
Als ik dat wil compenseren met zonnepanelen moet ik 1,5 paneel+kosten extra voor rekenen, misschien wel €500! En dan moet ik wel de CO2-vervuiling erbij rekenen van het geldbesparende energieproduct.
Zie hier het dubbele voordeel van echte energiebesparing, ipv uitruil met zonnepanelen.
Dus warmhoudplaatje komt niet terug; misschien wel eentje die afschakelt na 30 minuten zoals @Erthanax aangeeft.

====================================================================================================

Ik ben even naar de Mediamarkt gelopen, en daar stond zo'n Philips Gaiamodel te koop.
Op de doos stond: "Blijft 2 uur warm op 65 graden"


Daar stond ook een Krups KM3038 met een thermosglas binnenkan.
Op de doos staat: "Blijft 4 uur warm" (zonder temperatuurspecificatie)
Uitgebreide duitse test https://www.youtube.com/watch?v=gFdoKGA2g5Y
Vanaf 9:30 min doet hij ook temperatuurtesten. De volle kan haalt 82 graden.

Die tester bespreekt een soortgelijke Krups KM305D, maar nu met thermoRVS kan.
Met deze kan wordt ook geclaimd: "Blijft 4 uur warm".
https://www.youtube.com/watch?v=zSnifU28QE4
Ook hier temperatuurtesten. De volle RVSkan haalt 84 graden.

Beide kannen zijn 1,2 liter.
Ik had verwacht dat de thermosglas-kan het beter zou doen dan de RVS-kan, maar dat is niet 123 bewezen.
Je kan nog redeneren dat de thermosglas-kan iets meer warmte opneemt (koffie 82 graden) dan de RVS-kan (koffie 84). Als ze allebei de warmte 4 uur vasthouden zou de thermosglas-kan die lagere begintemperatuur moeten compenseren door betere isolatie.
De verschillen in begintemperatuur zijn veel kleiner en omgekeerd tov wat ik had verwacht.

Mijn test gaf 77 graden voor de volle RVS-kan. Echter mijn meter en die van de Duitse tester zijn niet hetzelfde. Ik heb de RVS-kan van de Mediamarkt en de mijne allebei gewogen. Ze zijn even zwaar: 675 g. Ik neem aan dat de constructie nog hetzelfde is.
Bij mijn meting dook ik na 40 minuten onder 65 graden.
Philips moet hier òf een betere kan hebben (niet aannemlijk, want het gewicht is ongewijzigd) òf ze overdrijven met hun "Blijft 2 uur warm".
Op grond van de metingen moet je helemaal twijfelen of Krups die claim van "Blijft 4 uur warm" bij de RVS-kan wel waar kan maken.

Eventueel zou ik wel zo'n thermosglas-kan willen proberen, die lijkt me wel iets beter. Echter lees ik bij Amazon diverse klachten over glasbreuk. Kan gebeuren, maar dan is het wel belangrijk dat een vervangende kan tegen redelijke prijs te koop is. En dat mis ik.


P.S.:
Ik vond deze discussie over koffietemperturen: https://www.koffiepraat.nl/forum/viewtopic.php?t=463
Iemand schrijft daar:
"Ik heb Philips, waar hij gemaakt is, gevraagd om advies. Die zeggen dat ik mijn kopjes moet voor verwarmen. Dat heb ik nog nooit hoeven doen. En ze gaven aan dat de koffie rond de 75 maximaal 80 graden moet zijn."
De temperatuur die ik heb gemeten was 77 graden, dus precies de adviestemperatuur van Philips (in 2008).
De Duitse reviewer streeft naar 85 graden.
Met 8 graden hogere temperatuur zou ik de koffie al 30 minuten langer acceptabel warm kunnen houden.
Met een betere (thermosglas-)isolatie waarschijnlijk nog veel langer.
Eigenlijk heb ik die 85 graden nodig om nog redelijk hete koffie+koffiemelk in een thermosfles te stoppen, het mengsel uit de thermosfles moet >60 graden zijn. Dat krijg ik nu alleen voor elkaar mbv kokend water uit de ketel en filter direct op de thermosfles.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Isolatiekan koffiezetter koelt snel af.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Neem een Nespresso en zet elke keer een vers bakkie op de juiste temperatuur, ipv een opgewarmde ouwe bak.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Isolatiekan koffiezetter koelt snel af.

Ongelezen bericht door witte angora »

Of zet je koffie gewoon met de hand. Water in de waterkoker, temperatuur 90-95 graden, of 100 graden en iets af laten koelen. Filter in een filterhouder, op de mok, even opgieten, minuutje wachten, en dan in een paar minuten tijd met een klein straaltje de koffie zetten. Scheelt inderdaad erg veel geld aan stroomkosten. De koffie is zo vers als maar mogelijk is, en precies de goede temperatuur. En... geen duur slijtagegevoelig apparaat. Ik doe het al jarenlang zo.

Voor iets goeds, tegen minimale kosten, zul je gewoon wat moeite moeten doen. Zo simpel is het. Wil je geen moeite doen terwijl het niks mag kosten, sja...

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Isolatiekan koffiezetter koelt snel af.

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

witte angora schreef:
09 apr 2020 09:17
Voor iets goeds, tegen minimale kosten, zul je gewoon wat moeite moeten doen. Zo simpel is het. Wil je geen moeite doen terwijl het niks mag kosten, sja...
Wat een onzin! Wie zegt dat het niks mag kosten? Ik wil gewoon dat iets wat men "thermokan" noemt daadwerkelijk isoleert.
Het kan, en het hoeft niet duur te zijn. Een losse degelijke thermosfles kost ~€30.
Dampende koffie uit een half lege fles na 14 uur: https://www.youtube.com/watch?v=i--5VXnI28I
Philips moet gewoon even een goed product gaan leveren die doet wat het suggereert: de koffie lang warm houden.
'
Laatst gewijzigd door Geip Suusje op 09 apr 2020 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Isolatiekan koffiezetter koelt snel af.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Geip Suusje schreef:
09 apr 2020 12:53
Het kan, en het hoeft niet duur te zijn. Een losse degelijke thermosfles kost ~€30.
De kans dat een net twee keer zo duur compleet koffieapparaat het net zo goed doet als een specifieke thermoskan is niet zo groot.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Isolatiekan koffiezetter koelt snel af.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Koop twee kleine thermosflessen en zet daarin tegelijkertijd koffie. Dan blijft de tweede zeker lang goed.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Isolatiekan koffiezetter koelt snel af.

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Lady1234 schreef:
09 apr 2020 12:59
Koop twee kleine thermosflessen en zet daarin tegelijkertijd koffie. Dan blijft de tweede zeker lang goed.
Nee dat werkt juist niet.
Elke keer dat je de koffie over giet in een andere fles wordt hij weer kouder omdat die andere fles zelf koud was.
De enig goede oplossing is een origineel deugdelijk isolerende koffiekan.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Isolatiekan koffiezetter koelt snel af.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar daar gaat zeker een liter in en het is compleet logisch dat dat aan het eind van de dag lauw is. Spoel die flessen eerst met heet water om.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Isolatiekan koffiezetter koelt snel af.

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Moneyman schreef:
09 apr 2020 12:56
Geip Suusje schreef:
09 apr 2020 12:53
Het kan, en het hoeft niet duur te zijn. Een losse degelijke thermosfles kost ~€30.
De kans dat een net twee keer zo duur compleet koffieapparaat het net zo goed doet als een specifieke thermoskan is niet zo groot.
Nou en?

Bovendien: van mij mag hij €30 duurder worden. Iemand heeft hiervoor uitgerekend dat 1 jaar bijverwarmen in de magnetron minsten €25/jaar kost. Het verdient zich dus in ca 1 jaar terug.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Isolatiekan koffiezetter koelt snel af.

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Lady1234 schreef:
09 apr 2020 13:08
Maar daar gaat zeker een liter in en het is compleet logisch dat dat aan het eind van de dag lauw is. Spoel die flessen eerst met heet water om.
Wat lees je toch verschrikkelijk slecht... het is niet logisch!

Ik had zojuist deze link geplaatst: https://www.youtube.com/watch?v=i--5VXnI28I

Daaruit blijkt dat een half lege fles na 14 uur nog steeds dampend hete koffie geeft.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Isolatiekan koffiezetter koelt snel af.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik lees best, want ik geloof daar dus helemaal niets van. Ik heb ook nog natuurkunde gehad op school.

Ook heb ik vroegere regelmatig gebruik gemaakt van een thermosfles/kan. Dus proefondervindelijk gemerkt dat dat helemaal niet kan.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Isolatiekan koffiezetter koelt snel af.

Ongelezen bericht door grun »

Geip Suusje schreef:
09 apr 2020 13:20
Ik had zojuist deze link geplaatst: https://www.youtube.com/watch?v=i--5VXnI28I
Daaruit blijkt dat een half lege fles na 14 uur nog steeds dampend hete koffie geeft.
Interessant filmpje. Maar dat is aan het uiterlijk zien nog de originele Stanley thermoskan, die in de USA gemaakt werd en met zand geisoleerd was.
Tegenwoordig komen ze uit China en is de ruimte tussen binnenfles en buitenwand vacuum getrokken. Op Amazon staan behoorlijk positieven recensies, meer dan 1500. Die heb ik niet allemaal gelezen natuurlijk maar iemand beweert dat kokend heet water (100 graden) na 24 uur nog steeds 69 graden is. Valt me niet tegen. Ik ga er maar eens een bestellen.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Isolatiekan koffiezetter koelt snel af.

Ongelezen bericht door witte angora »

Geip Suusje schreef:
09 apr 2020 12:53
witte angora schreef:
09 apr 2020 09:17
Voor iets goeds, tegen minimale kosten, zul je gewoon wat moeite moeten doen. Zo simpel is het. Wil je geen moeite doen terwijl het niks mag kosten, sja...
Wat een onzin! Wie zegt dat het niks mag kosten?
Jij. Want je wil zo weinig mogelijk stroom verbruiken, dus kosten maken, ja toch? Je rekent hier zelfs voor hoeveel je ermee uitspaart.
Ik wil gewoon dat iets wat men "thermokan" noemt daadwerkelijk isoleert.
Het kan, en het hoeft niet duur te zijn. Een losse degelijke thermosfles kost ~€30.
Begrijp je nu zelf niet wat je schrijft?

Gesloten