LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De gluur-app van de overheid

Oblomova
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2007 19:06

De gluur-app van de overheid

Ongelezen bericht door Oblomova »

Tot nu toe had onze regering mijn steun voor de huidige maatregelen tegen het corona virus, maar juist nu die ook daadwerkelijk vruchten lijken af te werpen, doet het weer precies wat het aldoor al probeert: een excuus lanceren om iedereen te kunnen begluren en te controleren. Het stookt angst en maakt daar misbruik van.

Het werpt daarvoor een gun-point keuze met een valse tegenstelling op: je gezondheid of je privacy!
O ja, en wie moet het controleren? Juist, de overheid zelf.

Zelfs al zou dat alleen komen te liggen bij de medische wetenschap, moeten we die dan heilig verklaren en voor zoete koek slikken dat het niet aan de haal kan gaan met onze privacy? Iemand heeft daar toegang toe en wat een schat aan informatie voor de hoogste bieder! Welke inzicht en controle heeft de burger zelf op de ingewikkelde technologieën die dit zogenaamd zonder inbreuk op onze privacy mogelijk maakt?

Doet Radar ook een oogje dicht?
Het bericht 'Corona-app kan zonder privacy-inbreuk' op de home pagina van Radar doet er nog een schepje bovenop waarom ik echt niet van plan zal zijn om aan deze coup van onze privacy mee te werken.
1) In de reacties op de peiling in het bericht vermeld Leo Graper (bedankt voor je alertheid Leo!), dat na het verversen van de pagina meerdere keren gestemd kan worden. Wat onvoorzichtig van Radar om daar niet op te letten met zo’n belangrijk onderwerp! Waar is de ‘radar’ in Radar???
2) In de laatste alinea met als kop ‘Toezicht op privacy’ zou niemand te weten komen wie je bent, maar dan komt het: om daar zeker van te zijn krijgen overheden (meervoud ook nog eens!) de taak van toezicht houden, en ‘Dat betekent dat ze niet alleen moeten controleren welke informatie zo'n app precies bijhoudt, maar ook naar de beveiliging van de app.’
Wat een bijgeraapt zooitje tegenstrijdigheden! En daar moeten we maar blindelings op vertrouwen???
Kom op Radar, waar zijn je journalistieke antennes???

Brokkenpiloot Aleid Wolfson
En dan die zogenaamde privacy waakhond Aleid Wolfsen (voorzitter Autoriteit Persoonsgegevens), waartegen al 3 keer een motie van wantrouwen was ingediend, die o.a. te maken hadden met zijn pogingen om vrijheden (meningsuiting, seksuele geaardheid, etnische afkomst) in te dammen of onvoldoende te waarborgen en die het niet zo nauw nam met declaraties van gemeenschapsgeld. Hoe is het in godsnaam mogelijk dat zo’n wanpresterende brokkenpiloot in die positie terecht is gekomen?

Wordt er nog nagedacht in dit land? Of zijn we makke (bang gemaakte) schaapjes geworden, die zich blindelings laten inpakken en vervoeren naar het privacy-slachthuis?

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: De gluur-app van de overheid

Ongelezen bericht door Moneyman »

Kanttekeningen plaatsen bij de privacy-aspecten van dergelijke apps is prima, logisch zelfs. Maar voor de woordkeus en toon die hier gebezigd wordt , heb ik maar één woord:

"bah".

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: De gluur-app van de overheid

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Alsof een peiling op Radar gewicht in de schaal legt.

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: De gluur-app van de overheid

Ongelezen bericht door angel1978 »

As usual zullen we maar zeggen

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: De gluur-app van de overheid

Ongelezen bericht door sjohie »

We hebben grondwetsartikel 10 over de privacy, en artikel 22 over het recht op goede gezondheidszorg. Zoals wel vaker schuren 2 artikelen uit de grondwet in de praktijk wat tegen elkaar, en dient er een afweging te worden gemaakt. Daar wordt op dit moment over gesproken, en dat is geen sinecure. Dat vervolgens half digibetisch nederland er mee aan de haal gaat, vind ik vrij kansloos, maar ook weer niet onverwacht. Persoonlijk vind ik dat de grondwet geen wederzijds zelfmoordpact is tussen overheid en burgers, dus leun ik naar de gedachte om deze app's tzt wel op mijn telefoon te zetten, even afhankelijk van wat oa de Autoriteit Persoonsgegevens hier van gaat vinden.

Emcede
Berichten: 302
Lid geworden op: 18 dec 2010 23:45

Re: De gluur-app van de overheid

Ongelezen bericht door Emcede »

Zullen we misschien eerst even afwachten hoe dat hele app-verhaal eruit komt te zien? Stel je alsjeblieft niet zo aan.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: De gluur-app van de overheid

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Gelukkig kun je al voorsorteren op de auteursnaam.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: De gluur-app van de overheid

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Emcede schreef:
09 apr 2020 14:20
Zullen we misschien eerst even afwachten hoe dat hele app-verhaal eruit komt te zien? Stel je alsjeblieft niet zo aan.
Hier ben ik het geheel mee eens. Al baart het mij wel zorgen dat er een groep is dit het allemaal prima vind, deze app kan een gevaar zijn voor onze privacy, maar er zijn ook alternatieven die gewoon onze privacy waarborgen. Laten we gewoon kijken waarmee de regering komt, mensen verplichten een app te draaien lijkt mij nogal een stap.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: De gluur-app van de overheid

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Het zal heus niet de app van China of Singapore worden in Nederland.

fred-
Berichten: 85
Lid geworden op: 13 feb 2011 19:44

Re: De gluur-app van de overheid

Ongelezen bericht door fred- »

Ik begrijp jouw wantrouwen tegenover de overheid Oblomova. Overheid en ICT is een slecht huwelijk gebleken. Daarom maak ik mij niet zoveel zorgen dat die corona-app gaat werken, wel dat het weer heel veel geld gaat kosten. Zie C-2000 en andere missers.
Maar goed, de zakken van Hoekstra zijn diep dus we gaan het wel zien.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: De gluur-app van de overheid

Ongelezen bericht door Jablan »

Waarom zou het een overheids-app moeten zijn? Ahold-Delhaize zouden dit ook kunnen inbouwen in hun winkel-app.

Tot nu toe is er alleen een basis-kit ontwikkeld, die onder een open licentie wordt aangeboden aan uitgevers van apps.

ZeerPrivé
Berichten: 5308
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: De gluur-app van de overheid

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Zo'n app heeft ook alleen maar zin als er heel veel mensen op Corona getest zijn. Zolang dat niet het geval is, zal ik zeker die app niet installeren.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: De gluur-app van de overheid

Ongelezen bericht door Theotrucker »

De app heeft pas zin nadat 60% van de Nederlanders hem installeert en hij 14 dagen actief is.
Tegen die tijd staat Corona hopelijk in de geschiedenis boeken.

ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: De gluur-app van de overheid

Ongelezen bericht door ruitenheer »

Jablan schreef:
09 apr 2020 17:22
Waarom zou het een overheids-app moeten zijn? Ahold-Delhaize zouden dit ook kunnen inbouwen in hun winkel-app..
Een update van whatsapp, facebook of googlemaps kan ook. Heeft bijna iedereen standaard aan staan op zn smartphone.

juliomariner
Berichten: 4780
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: De gluur-app van de overheid

Ongelezen bericht door juliomariner »

Dat Google het doen en laten van de gebruiker weet is maakt bijna iemand wat uit. Ik weet wel wie ik meer vertrouw het Amerikaanse Google of de Nederlandse overheid.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: De gluur-app van de overheid

Ongelezen bericht door Theotrucker »

De app hoeft niet te worden gecontroleerd door de overheid. Er hoeft alleen een waarschuwing te komen als er een eerdere ontmoeting besmet is.
Ga naar de dokter en laat je testen.
Geef hier daarna het resultaat in.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: De gluur-app van de overheid

Ongelezen bericht door crazyme »

juliomariner schreef:
09 apr 2020 18:39
Dat Google het doen en laten van de gebruiker weet is maakt bijna iemand wat uit. Ik weet wel wie ik meer vertrouw het Amerikaanse Google of de Nederlandse overheid.
Google weet waarschijnlijk al precies wie corona heeft en wie niet. Gecombineerd met de locaties en tijdstippen zou het Google sieren om een aftrap te nemen met een Coroogle app.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: De gluur-app van de overheid

Ongelezen bericht door Revoked »

breien schreef:
09 apr 2020 12:46
"Veel veschreeuw en weinig wol" zei de boer en schoor het varken.
De correcte zegswijze is: '"Veel geschreeuw en weinig wol", zei de duivel toen hij zijn varken schoor.'

juliomariner
Berichten: 4780
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: De gluur-app van de overheid

Ongelezen bericht door juliomariner »

Vind die van breien (hoewel misschien niet correct) toch leuker

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: De gluur-app van de overheid

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Lichtpuntje voor topicstarter is wel dat de app vegetarisch zal zijn.

Gesloten