LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Och, op Texel is inmiddels ook al Corona vastgesteld. Waar je wel goed zit is Vlieland, Terschelling, Ameland, Schiermonnikoog en Rottumeroog. De laatste is wat lastig als de vogelwachters aanwezig zijn. En de andere eilanden? Geen horeca, dat maakt het wat lastig. En de huisjesprijzen zijn best wel pittig, zeker in de zomer.

Misschien dat het inderdaad heel erg scheelt dat toeristen wegblijven, en dagjesmensen zul je sowieso niet snel die overtocht zien maken. Dat is hier wel anders. De parkeerplaatsen van veel kustdorpen zijn niet voor niets afgesloten. En nog is het druk. Te druk.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Precies, precies....toeristen! dat is de sleutel voor eilanden. Voor vaste land het omgekeerde, toeristen komen terug van Italië, Spanje, China, Kaapverdië......ohhh die telt niet :)

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Lees net op Teletekst dat in de Bollenstreek sommige wegen vanmiddag afgesloten waren omdat de toestroom te groot was. Goh... dat had ik dus ook al een paar keer ervaren, van de week. Heb de afsluitingen vandaag zelf niet meegekregen. Vanmorgen in twee buurdorpen geweest, toen viel het met het verkeer ook nog wel mee.

Alleen vanmiddag op het plein in het eigen dorp was het erg druk. Scheelt misschien omdat de ijsboer wel open was, en er nogal wat bankjes op het plein staan. Die dus volop gebruikt werden. In één van de buurdorpen wordt dat dus juist niet toegestaan, Coffee-to-go mag je niet op de gemeentelijke bankjes drinken die naast de mobiele uitspanning staan. Levert een forse boete op, dat staat op verschillende briefjes aangegeven. Het maakt echt verschil hoe een gemeente met de regels om gaat, maar ook hoe er gecommuniceerd wordt en hoe er gehandhaafd wordt.

Ik denk dus, als we met zijn allen een volledige lock-down willen voorkomen, dat een en ander toch beter afgestemd en gehandhaafd moet worden.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Obelix1 schreef:
11 apr 2020 20:02
[...]
Ik wacht op de vaccin, kan mij niet bommen hoe lang ik moet wachten, maar ik wil niet ogenschijnlijk immuun worden en dan toch weer blijken van niet. Tja een keuze die niet gemakkelijk is, heb er soms ook hoofdpijn over, maar mijn gezondheid van mijn vrouw ga ik niet op het spel zetten. Russisch roulette.
Het is absoluut niet te vergelijken met elkaar, eilanden zijn zeer apart vandaar dat ik er voor heb gekozen om daar terug te trekken in de bergen. Ik begrijp dat veel Nederlanders daar wel moeite mee hebben, ze wonen nu eenmaal niet allemaal op Texel.
Het vaccin zal nooit 100% garantie geven, dat je niet ziek wordt. Net als het Influenzavirus is SARS-CoV-2 een RNA-Virus, dat muteert. Het verandert zich zelfs zo snel, dat in het laboratorium aangegeven kan worden via welke route je ongeveer besmet bent geraakt: direct uit China of via Noord-Italië of via Tirol.

De bergen zouden we graag heen willen. Weliswaar momenteel verplicht binnenblijven, alleen op vastgestelde momenten mag je naar een winkel, maar het is zoveel rustiger, dat het perfect is om bij te komen van alles. Helaas, we moeten wachten totdat alle grenzen weer open gaan.


Net het journaal teruggekeken.
1 De opening over de verdeling van de PBM. Daar miste ik de creatieve manieren om jezelf te beschermen. Plus iemand, die wat meer weet over de ziektecijfers in al die verzorgingsinstellingen. Of een directeur, die moedeloos in de camera kijkt, want hij krijgt geen PBM, terwijl de bewoners achter elkaar per ambulance of lijkwagen het gebouw verlaten.
2 De effecten van de IC. Met name depressieve klachten of angststoornissen zijn een direct gevolg van te langdurige, te hoge doses narcose, omdat narcosemiddelen juist op dat gebied in de hersenen inwerken en sporen nalaten. Dat is niets nieuws, al sinds de jaren zestig van de vorige eeuw bekend.
3 De brandstichtingen in de zendmasten. Sinds wanneer werkt de NOS mee aan het verspreiden van geruchten?
Dit is overigens redelijk gemiddeld voor de NOS. Journaal is steeds meer Hart van Nederland, meer emoties dan feiten.

Moneyman
Berichten: 30044
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Wat is er “gerucht” aan de brandstichtingen bij zendmasten?

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Omdat er gekkies zijn die beweren dat het virus verspreid wordt door die 5G masten.

En dat die branden aangestoken zijn, is zeker geen gerucht. Erwas zelfs een getuige.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door gosewijn »

Kees2850 schreef:
11 apr 2020 21:59
Moneyman schreef:
11 apr 2020 21:42
Wat is er “gerucht” aan de brandstichtingen bij zendmasten?
Wat heeft dit met het coronavirus te maken?
Dan moet je het nieuws volgen Kees . :wink:

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Het gerucht dat door tegenstanders van 5G verspreid word dat het virus door telefonie signalen wordt uitgezonden. .
Is gelukkig wel goed weerlegd door de NOS. Zonder aluhoedjes.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

“2 De effecten van de IC. Met name depressieve klachten of angststoornissen zijn een direct gevolg van te langdurige, te hoge doses narcose, omdat narcosemiddelen juist op dat gebied in de hersenen inwerken en sporen nalaten. Dat is niets nieuws, al sinds de jaren zestig van de vorige eeuw bekend”

Werd uitgebreid besproken, maar pas achteraf is te zeggen of die doses te “hoog” waren.

angel1978
Berichten: 10953
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

angel1978 schreef:
10 apr 2020 22:08
Ik heb de suggestie gedaan om iedereen in het gezondheidscentrum een cursus 'voorbij je vooroordelen kijken' te geven
Als ik teksten zo lees denk ik dat die cursus voor meer mensen zeer geschikt zou zijn.
Nav enkele teksten herhaal ik het nog maar even.

Moneyman
Berichten: 30044
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Zojuist gelezen op LinkedIn:
Economie…de ‘intelligent gekookte kikker’

Volgens mij lijden we collectief aan wat ze in de psychologie het gekookte kikker syndroom zijn gaan noemen: wanneer je een kikker in een pan koud water op een gaspit zet, blijft hij zitten en raakt langzamerhand gekookt. En dat is wat er naar mijn mening met de economie is gebeurt: langzamerhand zijn we gekookt geraakt en schikken we in ons lot als burger, werknemer, zzp’er en consument. En dat ‘heel intelligent’.
Het begon met handen wassen overgaand in social distancing, en van doe voorzichtig naar blijf thuis. Alle evenementen verboden, veel winkels dicht – ontwrichting: hele sectoren op slot, supply chains naar de bliksem, toenemende financiele tekorten, sociale nood. En toenemende controle via apps, waardoor we straks helemaal niet meer van onze plaats komen. Economen spreken van een krimp tussen de 6-14% in Nederland – en zelfs met veerkracht duurt herstel tussen de 3 en 5 jaar. En waarom? We leggen de hele productieve sector lam voor het volgens statistici verlengen van de levensduur van grotendeels niet-productieven met één jaar. Bizar en onverantwoord. En niet vol te houden. Los nog van de oversterfte die deze pandemie van noodmaatregelen veroorzaakt. Rutte: ‘doe zelf effe normaal’!
https://www.linkedin.com/posts/leo-van- ... 00257-wI20

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Het komt er eigenlijk op neer dat de huidige problematiek dermate groot is dat geen mens dé oplossing heeft. Er moeten lastige keuzes worden gemaakt, maar wat die keuzes ook zijn: het levert gegarandeerd weer nieuwe problemen op, die ook weer een grote negatieve invloed gaan hebben op de mensheid. En het is maar de vraag hoe het zich daarna weer ontwikkelt.

Het doet me toch wel denken aan een heel oude tekst: 'Ik weet heel goed, Heer, dat het niet aan de mens is zijn weg te bepalen. Het is niet aan iemand die wandelt om zijn voetstappen zelfs maar te richten'. Dat gaat uiteraard niet over letterlijk lopen; het is de weg van het leven, met name het besturen van de maatschappij. Hoe oprecht mensen ook zijn, hoe goed ze ook hun best doen, hoe hard ze ook werken - er zijn steeds weer uitdagingen die zo groot zijn dat er altijd mensen benadeeld zullen worden. Welke keuzes er ook gemaakt worden. Dat is al zo oud als de mensheid zelf; maar de schaal waarop, globaal genomen, sinds de 1e Wereldoorlog dingen gebeuren is opvallend te noemen.

Wat de oplossing is? De huidige overheden kunnen mensen absoluut niet compenseren voor de schade die is en wordt aangericht. Maar zonder bestuur kunnen we toch ook weer niet. We zullen er met zijn allen het beste van moeten maken.

LectoriSalutem
Berichten: 215
Lid geworden op: 13 jan 2017 19:14

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door LectoriSalutem »

En Moneyman?
Staat u achter de inhoud of bent u tegen?

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat kikker verhaal is al lang en breed ontkracht.

https://www.fastcompany.com/26455/next- ... consultant

LectoriSalutem
Berichten: 215
Lid geworden op: 13 jan 2017 19:14

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door LectoriSalutem »

Zaterdagavond: lekker verhaal voor aan de bar.....eeehh... keukentafel.

Nijogeth
Berichten: 9971
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

witte angora schreef:
11 apr 2020 22:56
Het komt er eigenlijk op neer dat de huidige problematiek dermate groot is dat geen mens dé oplossing heeft. Er moeten lastige keuzes worden gemaakt, maar wat die keuzes ook zijn: het levert gegarandeerd weer nieuwe problemen op, die ook weer een grote negatieve invloed gaan hebben op de mensheid. En het is maar de vraag hoe het zich daarna weer ontwikkelt.
Puur kijkend naar de coronacrisis, waar dat stukje wat Moneyman postte over gaat, denk ik dat de nieuwe problemen bij niets doen wel mee hadden gevallen. Dan was eigenlijk alles op 1 plek terecht gekomen, namelijk de gezondheidszorg en was de rest er redelijk ongeschonden doorheen gekomen. De huidige maatregelen creëren echter veel problemen op andere plaatsen en problemen die waarschijnlijk langer duren dan wat het anders had geduurd. Ik denk nog steeds dat we de risicogroepen hadden moeten isoleren en verder niets hadden moeten sluiten, maar die mening wordt hier niet erg op prijs gesteld, helaas.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
11 apr 2020 22:32
Zojuist gelezen op LinkedIn:
Economie…de ‘intelligent gekookte kikker’

Volgens mij lijden we collectief aan wat ze in de psychologie het gekookte kikker syndroom zijn gaan noemen: wanneer je een kikker in een pan koud water op een gaspit zet, blijft hij zitten en raakt langzamerhand gekookt. En dat is wat er naar mijn mening met de economie is gebeurt: langzamerhand zijn we gekookt geraakt en schikken we in ons lot als burger, werknemer, zzp’er en consument. En dat ‘heel intelligent’.
Het begon met handen wassen overgaand in social distancing, en van doe voorzichtig naar blijf thuis. Alle evenementen verboden, veel winkels dicht – ontwrichting: hele sectoren op slot, supply chains naar de bliksem, toenemende financiele tekorten, sociale nood. En toenemende controle via apps, waardoor we straks helemaal niet meer van onze plaats komen. Economen spreken van een krimp tussen de 6-14% in Nederland – en zelfs met veerkracht duurt herstel tussen de 3 en 5 jaar. En waarom? We leggen de hele productieve sector lam voor het volgens statistici verlengen van de levensduur van grotendeels niet-productieven met één jaar. Bizar en onverantwoord. En niet vol te houden. Los nog van de oversterfte die deze pandemie van noodmaatregelen veroorzaakt. Rutte: ‘doe zelf effe normaal’!
https://www.linkedin.com/posts/leo-van- ... 00257-wI20
Exact het standpunt wat ik een maand geleden hier al verkondigde….en waar ik destijds weinig bijval voor oogstte

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Nijogeth schreef:
12 apr 2020 00:37
Ik denk nog steeds dat we de risicogroepen hadden moeten isoleren en verder niets hadden moeten sluiten,
Dus in feite wat je in sommige verpleeghuizen ziet: veel bewoners zijn alsnog besmet en overleden, en het eind is nog niet in zicht? Voor hen heeft de lock-down geen nut gehad. Terwijl het in andere verpleeghuizen weinig anders zou zijn als nu, als ze vanaf het begin waren geïsoleerd. Of: wat je dus op de eilanden ziet: er komt niemand van buitenaf, dus is er ook niets aan de hand?

De toekomst zal uitwijzen wat het meest verstandige is geweest. Voor het moment is het voor de natuur een zegen; het drastisch inperken van menselijke activiteit leidt tot schonere luchten. Maar er zijn ook minder files en ongelukken, enzovoorts, enzovoorts. Maar hoe de economie er volgend jaar uit gaat zien, dat weet nog niemand, dat is niet te voorspellen.

Waar het vooral om ging is het spreiden van de ziektegevallen om te voorkomen dat de zorg zou omvallen. Als dat zou gebeuren, heb je als maatschappij ook een inktzwart scenario.

Ik denk toch wel dat het klopt. Dit soort problematiek is te groot voor mensen. Hoe geleerd, kundig, oprecht en gedreven ze ook zijn. Er moeten keuzes worden gemaakt, en dan is het maar te hopen dat de geschiedenis uitwijst dat er voor de minst slechte is gekozen. Maar ook dan heeft menselijk bestuur niet datgene gebracht wat iedereen het liefste had gezien: een snelle, zeer snelle oplossing met een zeer minimale, of zelfs geen negatieve impact.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, het is toch wat als straks de “productieven” een jaar of drie of vijf harder moeten werken om de boel weer op poten te zetten.

En dat allemaal om “niet-productieven”, wie zijn dat? uw ouders, grootouders?geestelijk of lichamelijk gehandicapten? een jaartje langer te laten leven.

Want de economie dat is het hoogste goed? U vindt uzelf nuttig, maar die “niet-productieven” kunnen gemist worden?

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady1234 schreef:
12 apr 2020 09:35
Ja, het is toch wat als straks de “productieven” een jaar of drie of vijf harder moeten werken om de boel weer op poten te zetten.
Dat is de inschatting die we nu kunnen maken. Maar krijgt de maatschappij die drie of vijf jaar wel? Of doemen er binnen die tijd andere grote problemen op die een enorme impact gaan hebben? We weten het niet. Ik ook niet.

Gesloten