LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

LectoriSalutem
Berichten: 215
Lid geworden op: 13 jan 2017 19:14

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door LectoriSalutem »

Volgens mij bestaat er naast corona ook nog een aanverwant ziektebeeld. Ik zou dat willen definiëren als obsessie voor corona.
Voor een aantal mensen op dit forum ben ik serieus bezorgd of zij daar niet besmet mee zijn.
Ik constateer een serieuze door een angst ondersteunde visie, welke bij hen doorgedrongen tot in elke cel van hun lichaam en hun denkpatroon ingrijpend heeft beïnvloed. De hele dag aanwezig op dit forum en elk kwartiertje een reactie op de laatste post. Voordat ik 's naar mijn werk ga hebben zij op onmogelijke tijden al iets geplaatst en als ik 's avonds laat naar bed ga, en mijn laatste bruine vriend van de dag in het toilet leg zijn ze nog stand-by.
Zou het gezonder zijn om bijvoorbeeld een online cursus te volgen in "zaken relativeren" of zou het gezonder zijn de godganse dag over corona te denken, filosoferen en converseren en gevangene daarvan te worden?
Mijn eigen huisarts adviseerde me in het verleden ook ooit eens dat er meer in het leven was dan alleen.....

angel1978
Berichten: 10944
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

LectoriSalutem schreef:
13 apr 2020 17:41
Volgens mij bestaat er naast corona ook nog een aanverwant ziektebeeld. Ik zou dat willen definiëren als obsessie voor corona.
Voor een aantal mensen op dit forum ben ik serieus bezorgd of zij daar niet besmet mee zijn.
Ik constateer een serieuze door een angst ondersteunde visie, welke bij hen doorgedrongen tot in elke cel van hun lichaam en hun denkpatroon ingrijpend heeft beïnvloed. De hele dag aanwezig op dit forum en elk kwartiertje een reactie op de laatste post. Voordat ik 's naar mijn werk ga hebben zij op onmogelijke tijden al iets geplaatst en als ik 's avonds laat naar bed ga, en mijn laatste bruine vriend van de dag in het toilet leg zijn ze nog stand-by.
Zou het gezonder zijn om bijvoorbeeld een online cursus te volgen in "zaken relativeren" of zou het gezonder zijn de godganse dag over corona te denken, filosoferen en converseren en gevangene daarvan te worden?
Mijn eigen huisarts adviseerde me in het verleden ook ooit eens dat er meer in het leven was dan alleen.....
Zou toch eens een afspraak maken met die huisarts. Zoveel bezig zijn met het forum en van iedereen bijhouden wanneer ze allemaal aan het posten zijn en zo vroeg en zo laat dat controleren kan niet goed voor je zijn.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door reggie2 »

LectoriSalutem schreef:
13 apr 2020 17:41

Mijn eigen huisarts adviseerde me in het verleden ook ooit eens dat er meer in het leven was dan alleen.....




Dan is luisteren niet jouw sterkste kant, anders zou je hier niet reageren een ook niet weten wie elk kwartier hier iets plaatst.:-)

LectoriSalutem
Berichten: 215
Lid geworden op: 13 jan 2017 19:14

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door LectoriSalutem »

Ik ben altijd weer blij met gevatte reacties.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

LectoriSalutem schreef:
13 apr 2020 17:41
Ik constateer een serieuze door een angst ondersteunde visie, welke bij hen doorgedrongen tot in elke cel van hun lichaam en hun denkpatroon ingrijpend heeft beïnvloed.
Welkom in week 5 van de beperkingen. :)
Zo zie je wat de ophokplicht met mensen doet.
Het gaat niet alleen om de sterfgevallen, maar om iedereen met stevige ziekteverschijnselen.
NOS schreef:Vanaf deze week kunnen huisartsen patiënten registreren die niet getest zijn, maar wel ernstig ziek zijn geweest of zijn overleden
Wat mij verder opviel in alle berichten rond het tekort aan PBM: Waar zijn de creatieve oplossingen?

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Jablan schreef:
13 apr 2020 23:36
LectoriSalutem schreef:
13 apr 2020 17:41
Ik constateer een serieuze door een angst ondersteunde visie, welke bij hen doorgedrongen tot in elke cel van hun lichaam en hun denkpatroon ingrijpend heeft beïnvloed.
Welkom in week 5 van de beperkingen. :)
Zo zie je wat de ophokplicht met mensen doet.
En vergeet ook niet hoe mensen op elkaar reageren; ook dat heeft zo zijn uitwerking.

Gisteren een kort gesprek met een buurvrouw die in een boetiekje of iets dergelijks werkt. Er komen dus echt mensen regelmatig langs om kleding te kopen - niet omdat ze het nodig hebben, maar om er even uit te zijn. Want nodig hebben ze het niet. Zeggen ze letterlijk tegen haar.

Het 'nieuwe normaal'.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

witte angora schreef:
14 apr 2020 07:19
En vergeet ook niet hoe mensen op elkaar reageren; ook dat heeft zo zijn uitwerking.
Absoluut. Het is net alsof mensen zelf niets meer kunnen verzinnen, de creatieve ader nooit is gestimuleerd, toen ze jong waren.

Mondkapjes, de niet-medische, kun je zelf maken. Schortentekort? Ik zag witte plastic schorten langskomen in het nieuws. Er zijn winkels, die plastic van de rol verkopen en er zijn nog meer winkels met grote plastic zakken in de schappen. Schaar doet de rest. Wegwerphandschoenen voor een niet-steriele omgeving zijn volop leverbaar, eventueel via de klantenservice opzij laten leggen.

Blik naar voren. Oostenrijk en Polen met mondkapjesplicht, in Spanje o.a. in het openbaar vervoer, op de Balkan in winkels. Vanuit Duitsland een oproep om de Corona-app voor heel Europa te ontwikkelen of uit te rollen (exclusief het VK, maar dat spreekt voor zich). In Denemarken gaan de lagere scholen weer open, in veel gevallen met een ploegendienst, want ook de kleintjes moeten afstand houden. Jongetjes 's middags, meisjes 's morgens naar school?

Hardnekkig fenomeen is het hoge aantal besmettingen in woonzorgcentra, overal en juist omdat het een internationaal fenomeen is, kan niemand zich achter plaatselijke gewoontes verstoppen. Er moet iets zijn, waardoor deze bewoners kwetsbaarder zijn dan mensen van dezelfde generatie/leeftijd, die bij de kinderen wonen of een grote tuin hebben.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Jablan schreef:
14 apr 2020 08:26
Hardnekkig fenomeen is het hoge aantal besmettingen in woonzorgcentra, overal en juist omdat het een internationaal fenomeen is, kan niemand zich achter plaatselijke gewoontes verstoppen. Er moet iets zijn, waardoor deze bewoners kwetsbaarder zijn dan mensen van dezelfde generatie/leeftijd, die bij de kinderen wonen of een grote tuin hebben.
Misschien is dat precies de reden dat het aantal besmettingen in Afrika en andere contreien waar ouderen bij hun kinderen inwonen op het moment nog zo laag is. Althans, wat er geregistreerd is.

Als je kijkt naar de kaart die je via een link van de NOS kunt zien lijken op het moment vooral West-Europa en de VS brandhaarden te zijn. En dan zijn de meeste besmettingen nog niet eens vast gesteld. Het lijkt er op dat het vooral speelt waar mensen te dicht op elkaar wonen.

Misschien toch nog maar eens mijn wens heroverwegen om tzt in een aanleunwoning te kruipen.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Aanleunwoning lijkt mij niet zo'n probleem. Die hebben een eigen voordeur, je bent direct buiten.

Zelf denk ik op dit moment aan de ventilatie in de woonzorgcentra: is dat één systeem voor alle bewoners of heeft het gescheiden aan- en afvoer of wordt de lucht gerecycleerd? Alle mechanische ventilatie vraagt onderhoud en dat is een bekend zwak punt. Wie belt de deskundige van dienst voor zekerheid?

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Misschien inderdaad net zoiets als legionella indertijd. Dat ging meen ik ook op zo'n manier. Kwestie van temperatuur en vochtigheid.

We hebben hier in de flat zo'n systeem dat redelijk werkt. Iedere woning heeft zijn eigen warmtewisselaar. Bij de bouw bleek echter dat de uitlaat te kort was; daardoor werd de uitgeblazen lucht weer in de inlaat geblazen, zeker als de wind verkeerd stond. En dan had je dus alle luchtjes van alle buren in je huis. Met het verhogen van de uitlaat is dat probleem grotendeels opgelost, alhoewel ik een enkele keer nog wel eens een redelijke sigarettenlucht in huis heb.

Misschien dat het daar inderdaad een beetje in zit. Hier wat informatie van de RIVM zelf: https://www.rivm.nl/legionella

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

witte angora schreef:
14 apr 2020 08:46
Jablan schreef:
14 apr 2020 08:26
Hardnekkig fenomeen is het hoge aantal besmettingen in woonzorgcentra, overal en juist omdat het een internationaal fenomeen is, kan niemand zich achter plaatselijke gewoontes verstoppen. Er moet iets zijn, waardoor deze bewoners kwetsbaarder zijn dan mensen van dezelfde generatie/leeftijd, die bij de kinderen wonen of een grote tuin hebben.
Misschien is dat precies de reden dat het aantal besmettingen in Afrika en andere contreien waar ouderen bij hun kinderen inwonen op het moment nog zo laag is. Althans, wat er geregistreerd is.

Als je kijkt naar de kaart die je via een link van de NOS kunt zien lijken op het moment vooral West-Europa en de VS brandhaarden te zijn. En dan zijn de meeste besmettingen nog niet eens vast gesteld. Het lijkt er op dat het vooral speelt waar mensen te dicht op elkaar wonen.

Misschien toch nog maar eens mijn wens heroverwegen om tzt in een aanleunwoning te kruipen.
En dat is dan in Italië weer een van de demografische redenen waarom het daar zo om zich heen heeft gegrepen, want daar is met meerdere generaties samenwonen veel meer gemeengoed als hier. Maar goed, wij hadden het carnaval, een beproefde methode in bio-war simulaties om snel een grote populatie te besmetten, dus het blijft appels met peren vergelijken.

Wij waren net voor de uitbraak in Nederland in Tanzania en Zanzibar, en in 2½ week daar, hebben we 1 zwaar omheinde privékliniek gezien, en verder niks wat ook maar leek op medische voorzieningen, dus als het daar wel echt voet aan de grond krijgt, wordt het echt een slachting vrees ik.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
14 apr 2020 08:46
Het lijkt er op dat het vooral speelt waar mensen te dicht op elkaar wonen.
Dat is ook wel uitermate logisch, toch?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Wat willen ze toch met 1.5 meter samenleving... :roll:
geen fysio, geen kappers, geen tandartsen, geen onderzoeken in het ZH , geen taxi.s , geen volle bussen en treinen , geen huilende kleuter of peuter oppakken op de kleuterschool of op de crèche , klaslokalen , theaters , musicalls etc etc. ?
Dat is toch niet te verkopen , niet te doen ?
Alleen ( geschikt :? ) voor horeca , winkels, handelaren, verkopers en zo?

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het is slechts een kreet, slaat straks helemaal nergens meer op.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Horeca schijnt zich voor te bereiden....terrassen met 1.5 m tussen de tafels.
In plaats van 60 zitplaatsen nu nog maar 19 zitplaatsen , zag ik bv gisterenavond op TV bij 1 terras.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Fysiotherapie online werkt wel goed maar natuurlijk alleen met oefeningen en telefonisch feedback. Massage online is onmogelijk. Na morgen zou er misschien weer individuele behandeling mogelijk zijn. We wachten het vol spanning af!

ZeerPrivé
Berichten: 5432
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

moederslink schreef:
14 apr 2020 15:49
Wat willen ze toch met 1.5 meter samenleving... :roll:
geen fysio, geen kappers, geen tandartsen, geen onderzoeken in het ZH , geen taxi.s , geen volle bussen en treinen , geen huilende kleuter of peuter oppakken op de kleuterschool of op de crèche , klaslokalen , theaters , musicalls etc etc. ?
Dat is toch niet te verkopen , niet te doen ?
Alleen ( geschikt :? ) voor horeca , winkels, handelaren, verkopers en zo?

Eén van de virologen die regelmatig in OP1 en Jinek opdraven, zei dat we totdat er een vaccin is, we het zullen moeten doen met de 1,5 mtr samenleving.
Laatst gewijzigd door ZeerPrivé op 14 apr 2020 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door reggie2 »

moederslink schreef:
14 apr 2020 15:49
Wat willen ze toch met 1.5 meter samenleving... :roll:
geen fysio, geen kappers, geen tandartsen, geen onderzoeken in het ZH , geen taxi.s , geen volle bussen en treinen , geen huilende kleuter of peuter oppakken op de kleuterschool of op de crèche , klaslokalen , theaters , musicalls etc etc. ?
Dat is toch niet te verkopen , niet te doen ?
Alleen ( geschikt :? ) voor horeca , winkels, handelaren, verkopers en zo?

Dat gaat het echt niet worden, dat is niet te doen. Voor niemand niet.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

moederslink schreef:
14 apr 2020 16:06
Horeca schijnt zich voor te bereiden....terrassen met 1.5 m tussen de tafels.
In plaats van 60 zitplaatsen nu nog maar 19 zitplaatsen , zag ik bv gisterenavond op TV bij 1 terras.
Ik zag anderhalve meter tussen de stoelen.
En ik vroeg me af hoe de serveerster hier tussendoor gaat lopen, en toch op anderhalve meter van iedereen blijft

ZeerPrivé
Berichten: 5432
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

16again schreef:
14 apr 2020 16:21
moederslink schreef:
14 apr 2020 16:06
Horeca schijnt zich voor te bereiden....terrassen met 1.5 m tussen de tafels.
In plaats van 60 zitplaatsen nu nog maar 19 zitplaatsen , zag ik bv gisterenavond op TV bij 1 terras.
Ik zag anderhalve meter tussen de stoelen.
En ik vroeg me af hoe de serveerster hier tussendoor gaat lopen, en toch op anderhalve meter van iedereen blijft

Zag het ook. Blijkbaar even vergeten. En zag ook dat de stoelen strak tegen de tafeltjes stonden. Wie blijft zo strak tegen zijn tafeltje aan zitten? Ik nooit.

Gesloten