LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De gluur-app van de overheid

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De gluur-app van de overheid

Ongelezen bericht door witte angora »

Dan snap ik dus niks van die techniek. Zo beter? Ik snap overigens beiden niet.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: De gluur-app van de overheid

Ongelezen bericht door moederslink »

PietertjeTwee schreef:
14 apr 2020 22:30
Het idee is dat zodra van iemand bekend is dat hij of zij met corona besmet, iedereen die in de periode daarvoor bij die persoon in de buurt is geweest daar een berichtje van ontvangt.
Iemand die is besmet weet dat dan dus zelf ook wel ( maar hóe ???) en zal dan toch niet buitenkomen, neem ik aan?
Of hij is opgenomen of hij zit thuis in quarantaine.

Maar goed , men is als besmet persoon gewoon buiten :roll: .....dan krijg ik een seintje (of 10 :cry: ) wanneer ik eens in de bus zit of door een winkel loop, dan moet ik maken dat ik thuis kom en weer in thuisisolatie gaan. Dan ben ik met 10 besmette personen in redelijk nauw contact geweest. En dan ? Hoe kom ik te weten dat ik daadwerkelijk dan nu ook besmet ben?
Testen? Zijn er dan inmiddels voldoende tests?

Wat dóen die besmette personen dan ook buiten :? .

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: De gluur-app van de overheid

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Zelf hoef je dat natuurlijk niet aan te geven. Als je het hebt kom je bij de dokter terecht en word je opgenomen. Via de app kunnen ze misschien zien van wie je het gekregen hebt en wie je zelf besmet kunt hebben tijdens de incubatietijd. Dat is hetzelfde wat ze in het begin schriftelijk deden. Het is geen landkaart waar je allemaal besmette mensen ziet lopen! Dat zijn de denkbeelden van de aluhoedjesgeneratie, de mobiele antenne brandstichters, de kwakzalvers met emmers vitamine C, de mensen die het een gluurapp noemen.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: De gluur-app van de overheid

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Juist om dat big brother is watching you effect te vermijden willen ze het niet als gps en internet, maar juist met Bluetooth laten werken. Dat zijn maar korte afstanden, de eventuele besmettingsmogelijkheid. Het gaat alleen maar om de contacten met het virus. Geen controle waar je bent door de staat.

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De gluur-app van de overheid

Ongelezen bericht door witte angora »

moederslink schreef:
14 apr 2020 23:30
Wat dóen die besmette personen dan ook buiten :? .
Dat zijn dezelfden als degenen die momenteel binnen blijven als ze verkouden zijn.

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De gluur-app van de overheid

Ongelezen bericht door witte angora »

Theotrucker schreef:
14 apr 2020 23:37
Zelf hoef je dat natuurlijk niet aan te geven. Als je het hebt kom je bij de dokter terecht en word je opgenomen.
Maar de meerderheid gaat dus niet naar de dokter omdat de symptomen erg mild zijn. En al zou je naar de dokter gaan, dan wordt je weggestuurd om het nog even aan te kijken.

Daarbij begint de besmetting vaak al voordat je klachten hebt. Tegen dat je dat seintje krijgt ben je al te laat, dan heb je er zelf al een aantal besmet, zonder dat je het wist.

Gaat dat systeem dan echt onthouden waar iedereen allemaal geweest is, en als iemand besmet is verklaart, dan krijgt iedere mobiel die in de 2 weken voor de ontdekking in de buurt was een seintje? En dan niet geloven in 'Big Brother is watching you'?

Dit gaat niet werken, echt niet.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: De gluur-app van de overheid

Ongelezen bericht door Jablan »

moederslink schreef:
14 apr 2020 23:30
Iemand die is besmet weet dat dan dus zelf ook wel ( maar hóe ???) en zal dan toch niet buitenkomen, neem ik aan? ... Wat dóen die besmette personen dan ook buiten :?
Je status moet je gokken, tenzij je huisarts veel meer Coronagevallen heeft gehad en je heeft gezien. Buitenkomen ... je hebt er de energie niet voor, als het virus echt toeslaat. Anders merk je het als eerste aan het niets meer ruiken.
Moneyman schreef:
14 apr 2020 22:36
Nou, duidelijk, Jablan. Je hebt me definitief overtuigd dat de enkelband-vergelijking compleet mank gaat.
Als de app komt in de versie, zoals TheoTrucker beschrijft, dan gaat de vergelijking mank.

Voor die versie is geen aanbesteding nodig. Het is niet veel werk om van de basiskit (de motor) een complete app (auto) te maken. Qua ontwikkelingsprijs blijft de Staat der Nederlanden in die situatie onder de grens voor verplichte, openbare aanbestedingen. Toch heeft het ministerie van VWS een oproep via Tendernet gedaan en de toelichting roept vragen op, wijst op een bredere inzet dan aangekondigd.

Het apparaatnummer, de unieke identificatie van de telefoon, is sowieso nodig om zo'n toepassing te laten werken. Waar wordt dit nummer nog meer opgevraagd en bewaard? Bij ons is dit nummer onderdeel van de beveiliging van de apps van het werk en de bank, die allemaal ons BSN hebben. Welke garanties hebben we, dat de overheid hier geen misbruik van maakt?

Het argument 'ik heb niets te verbergen en de Staat der Nederlanden mag alles van mij weten' past hier niet. Het gaat niet om jou, het gaat om wat de overheid van jou mag weten - en vastleggen, hoe de overheid met de inwoners omgaat.


Geen enkelband = alleen bluetooth-communicatie, data na 14 dagen verwijderen uit het geheugen.
Wel enkelband = GPS-positie plus bluetooth-techniek en de data - in welke vorm dan ook - uitvragen en centraal opslaan.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: De gluur-app van de overheid

Ongelezen bericht door moederslink »

:lol: :lol: je kunt natuurlijk ook in iedere winkel iemand bij de ingang zetten die iedere klant temperatuurt op zijn voorhoofd ....koorts? Piep-piep-piep......
Eruit!! Naar huis ! ....Naam? Adres?
Of op iedere hoek vd straat?
Zouden ze zoiets in Noord Korea doen ??

Ik grap maar wat , maar Nederlanders zijn nu eenmaal niet zo gezagsgetrouw en bepalen het zélf wel :x
Nu hebben ze koppen vd bollen er al weer afgemaaid omdat , jawel er tóch weer ' selfies ' werden gemaakt tussen de bollenvelden .
Honderden bekeuringen zijn uitgedeeld omdat er geen afstand wordt gehouden ! Kassa!

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De gluur-app van de overheid

Ongelezen bericht door witte angora »

PietertjeTwee schreef:
14 apr 2020 23:56
In eerste instantie heb je een hele sterke mening over een mogelijke app. Dat wordt weerlegd. Vervolgens is je verweer 'ik snap niet hoe het werkt'. Apart dat je er dan wel zo'n sterke mening over hebt en het zelfs met een enkelband vergelijkt, maar goed.

Twee berichten later heb je weer een hele sterke mening over diezelfde app. Heb je het afgelopen uur keihard zitten studeren, of zeg je nu nog steeds maar wat?
Nope, ik heb nog steeds dezelfde sterke mening.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: De gluur-app van de overheid

Ongelezen bericht door moederslink »

Mijn zoon moest vorige week naar de apotheek en daar zaten bij de ingang 2 van die dragonders die zonder toestemming gelijk zo.n thermometer in zijn oor wilden prikken ; toen hij tegensputterde werd hem de toegang geweigerd ____ enfin , tóch maar dat ding in zijn oor , geen koorts en kon dus doorlopen.

Dat soort praktijken vind ik niet in Nederland passen, maar goed , ik snap het wel , maar wat is het raar allemaal.

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De gluur-app van de overheid

Ongelezen bericht door witte angora »

moederslink schreef:
14 apr 2020 23:58
Nu hebben ze koppen vd bollen er al weer afgemaaid omdat , jawel er tóch weer ' selfies ' werden gemaakt tussen de bollenvelden .
Honderden bekeuringen zijn uitgedeeld omdat er geen afstand wordt gehouden ! Kassa!
Dat riep ik in dit topic al dagen van tevoren voordat de burgemeesters hier eens wakker werden.

En dat mensen de linten en alles zouden negeren, dat kon je op je vingers uittellen. Gebeurde vorig jaar ook. Complete velden afgezet, borden en alles erbij dat toegang verboden was, 'ambassadeurs' erbij om mensen weg te sturen, mensen gingen er toch gewoon in. Gisterochtend vroeg een stuk gelopen, kom je langs zo'n veld waar om de 40 meter een dranghek staat, aan elkaar verbonden met afzetlinten. Alle dranghekken waren omgegooid. Kon je zien aan de manier waarop ze lagen.

Mensen zijn niet alleen eigengereid, ze kennen ook geen grenzen, en hebben geen enkel respect voor andermans eigendommen. En van dat volk wil je vragen of ze binnen willen blijven als ze milde Coronaverschijnselen hebben? Die gaan gewoon niet naar de huisarts. Ze zijn er gek.

Daarom gaat die app nooit van zijn leven werken. Die app is niks anders als schijnveiligheid.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: De gluur-app van de overheid

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Weet je hoe moeilijk het is met iemand van de GGD je ontmoetingen van de laatste twee weken op schrift te zetten? Op het moment dat je ziek wordt? Jou app heeft alleen een lijstje van de personen waar jouw handy in de laatste veertien dagen binnen 50 cm afstand is geweest. Geen track and trace waar en hoe laat zoals in een spionagefilm. Geen gluur app, maar jouw contact historie van de laatste twee weken met eventuele besmette personen op een snelle manier terug te halen.
Dan zal ik weer veilig naar buiten durven.
Nu ben je helemaal alleen, je kunt naar de kinderen en kleinkinderen zwaaien op veilige afstand en je boodschappen haal je een keer per week heel voorzichtig als een dief in de nacht. Als er een pakje bezorgd wordt lijkt het wel belletje trekken zoals we het als kinderen deden. Pakje neerleggen bellen en snel weglopen alsof we melaats zijn.
Ik wil daar vanaf. Een maand bijna is genoeg.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: De gluur-app van de overheid

Ongelezen bericht door moederslink »

Zie je? Dat ophokken zijn we bijna allemaal al zat.😠
( kun je nagaan wat we dieren aandoen 😢)
Maar als die app zou kunnen werken , kunnen de maatregelen weer wat aangepast worden en wordt er meer en eerder het nodige in kaart gebracht.

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De gluur-app van de overheid

Ongelezen bericht door witte angora »

Kun je nagaan wat het is om als oudere of zwaar gehandicapte in een verpleeghuis te zitten verpieteren. Of als je in een woonvorm woont omdat je een lichte beperking hebt. Dan ben je voor de rest van je leven opgehokt, samen met een aantal andere mensen met wie je het maar moet zien te vinden.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: De gluur-app van de overheid

Ongelezen bericht door sjohie »

Toch mooi om te zien hoe, met TS voorop, alles en iedereen hier een stevig ingegraven mening heeft gevormd, over iets waar letterlijk nog geen enkel detail van bekend is.

Moneyman
Berichten: 30032
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: De gluur-app van de overheid

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik heb nog helemaal geen mening. Althans, niet over het eindproduct :wink: Ik heb wél al een mening over mogelijke risico's, en ik heb óók een mening over sommige kwalificaties die ik lees. Hopelijk mag dat wel? :wink:

angel1978
Berichten: 10942
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: De gluur-app van de overheid

Ongelezen bericht door angel1978 »

Moneyman schreef:
15 apr 2020 08:53
Ik heb nog helemaal geen mening. Althans, niet over het eindproduct :wink: Ik heb wél al een mening over mogelijke risico's, en ik heb óók een mening over sommige kwalificaties die ik lees. Hopelijk mag dat wel? :wink:
Lijkt me beter dan een mening hebben over iets waar je totaal niets van snapt :wink:

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: De gluur-app van de overheid

Ongelezen bericht door Jablan »

Door de aanbesteding zijn er al meer details bekend. Volkskrant heeft vandaag o.a. een app-bouwer, die al 2 weken geleden contact had met het ministerie en zich nu verbaast over de enorme haast. En als je 'enkelband' al een zware vergelijking vindt, de Radboud Universiteit doet er een schep bovenop. 'De Stasi in je achterzak'. Door het wispelturige gedrag van de overheid is het vertrouwen in een goede app aan het wegsmelten.

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De gluur-app van de overheid

Ongelezen bericht door witte angora »

Vertrouwen in de overheid? Laat me niet lachen. Lees de colums van Pieter Klein maar eens over de toeslagenaffaire. En dat gaat alleen nog maar over de belastingdienst. Denk nog maar eens aan de 'bonnetjesaffaire' op Justitie. Heeft een minister en een staatssecretaris de kop gekost. Enzovoorts, enzovoorts.

Wispelturig gedrag van de overheid? Ooit was ik redactiemedewerker bij een juridische uitgeverij. Moest ik wetswijzigingen in een aantal bundels aanbrengen. Kreeg ik drie staatsbladen met een drietal wijzigingen op een onderwijswet. Er was niet uit te komen hoe dat nu verwerkt moest worden. Een collega heeft het ministerie gebeld. 'Ja het klopt wel dat jullie er niet uit komen, we komen er zelf ook niet meer uit'. Waren er dus drie afdelingen onafhankelijk van elkaar, zonder overleg, en zonder dat ze het van elkaar wisten, aan dezelfde wet aan het sleutelen.

Overigens: wat heeft het voor nut? Je krijgt een piepje dat je in de buurt bent geweest van iemand die besmet was. Dan weet je dus niet of je wel of niet besmet bent. Moet je dan vrijwillig in thuisisolatie? Of moet je een test doen? Ook als je geen ziekteverschijnselen hebt? En als je na 2 weken thuisisolatie naar buiten gaat en dezelfde dag weer een piepje hoort dat je in de buurt bent geweest van iemand die besmet was? Begint het dan weer opnieuw? Gaan mensen dan niet knettergek worden van de voortdurende onzekerheid? En wie controleert het dat je daadwerkelijk thuis blijft?

Plus dat er dus hele volksstammen besmet zijn, het zelf niet weten, het dus ook niet op die app zetten, maar ondertussen wel anderen aansteken. Daarom zeg ik: schijnveiligheid. Maar ondertussen wel de 'stasi in je broekzak' hebben. Niet voor mij.

Jasper45
Berichten: 266
Lid geworden op: 24 mei 2015 07:46

Re: De gluur-app van de overheid

Ongelezen bericht door Jasper45 »

PietertjeTwee schreef:
15 apr 2020 11:39
...
Goed om te weten dat je je bij het vormen van een mening niet laat hinderen door kennis.
Net zoals op dit forum jij gewoon iets mag vinden, mag WA dat natuurlijk ook.

Gesloten