LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pakketjes verzenden naar USA

Lexveen
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 apr 2020 13:10

Pakketjes verzenden naar USA

Ongelezen bericht door Lexveen »

Ik heb op 21 maart een pakket met bestemming USA aangeboden bij Postnl. Ik kreeg een planning dat dit pakket tussen 26 en 31 maart zou worden afgeleverd. Op track@trace was te zien dat het pakket op 24 maart in transit was gegaan naar de USA. Na een paar weken bleek het nog steeds in transit te zijn. Vorige week gebeld met de klantenservice en daar wisten ze mij te vertellen dat het pakket nooit was verzonden maar nog steeds in Nederland was. De oorzaak was dat deze pakketten worden vervoerd met passagierstoestellen en die vliegen niet meer op de USA. Gevraagd of het dan kon worden verstuurd met een vrachtvliegtuig. Het antwoord was nee. Het pakket terughalen kon ook niet. Vandaag weer gebeld met de klantenservice. Zelfde verhaal. Weer gevraagd of het dan met een vrachttoestel kan worden getransporteerd, desnoods tegen aanvullende betaling. Bleek niet mogelijk. Ik heb aangegeven dat ik niet begreep dat Postnl op 21 maart een pakketje accepteert terwijl het vliegverkeer met passagiers al op 12 maart was verboden. Postnl wist dan toch dat ze het niet konden vervoeren? Daar wilden ze niet op reageren.
Nmm moeten ze het pakket gewoon vervoeren, want er is nog steeds vrachtvervoer toegestaan naar de USA.
Ik heb de Algemene voorwaarden bekeken en als Postnl het niet kan vervoeren moeten ze het pakket terugleveren.
Wat moet ik hiermee?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Pakketjes verzenden naar USA

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

PostNL heeft vandaag een update geplaatst op hun site, zie onder "Vertraagde bezorging als gevolg van COVID-19"

https://www.postnl.nl/klantenservice/ac ... uitenland/

De VS staat daarbij. U kunt de zending ook op www.usps.com volgen met de CC...NL barcode.

Ik denk dat ze de achterstand gewoon wegwerken en uw pakket alsnog naar de VS gaat.

Lexveen
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 apr 2020 13:10

Re: Pakketjes verzenden naar USA

Ongelezen bericht door Lexveen »

Ik ga dit bericht van Postnl even bekijken. Ik kan het pakket zien op T&T van postnl. Daar zag ik dat het al een maand niet beweegt.

Lexveen
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 apr 2020 13:10

Re: Pakketjes verzenden naar USA

Ongelezen bericht door Lexveen »

In het bericht van 27 maart staat dat er voldoende transportcapaciteit is om alle pakketten naar de USA te vervoeren. Dat is dus duidelijk niet het geval, anders zou er niet al ruim een maand pakketten in NLD blijven liggen. Postnl rekent inmiddels een toeslag voor pakketten naar -oa- de USA. Het lijkt er dus meer op dat de pakketten die nog tegen het gewone tarief zijn aangeboden, blijven liggen, omdat er verlies op wordt geleden. Ik heb gevraagd om die toeslag te mogen betalen als het dan wel wordt vervoerd, maar dat werd geweigerd. Ook terugsturen van het pakket werd geweigerd, ondanks dat Postnl dit volgens de Algemene Voorwaarden moet doen als zij het niet kunnen/willen vervoeren. Ik voel mij nogal machteloos. Het betreft een pakket met kostbare inhoud (€1600) dat naar een bedrijf in de USA MOET.

cedr
Berichten: 21
Lid geworden op: 24 apr 2020 10:59

Re: Pakketjes verzenden naar USA

Ongelezen bericht door cedr »

Vervelend zeg. Dat het mis is gelopen is tot daar aan toe maar het zou wel netjes zijn als het even terug word bezorgd en je je geld terug krijgt. Schandalig dat dit nog niet is gebeurd na zo'n lange periode. En dit terwijl het hun eigen voorwaarden staat.
Als je zegt ''werd geweigerd'', bedoel je dan dat een klantenservicemedewerk(st)er dat zegt?
Als zowel verzenden als terugsturen ''geweigerd'' word vraag ik me af wat PostNL dan van plan is? Voor onbepaalde tijd opslaan? Vernietigen?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Pakketjes verzenden naar USA

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Zakelijk pakket ter waarde van €1600,- via Post NL?

Ik weet dat DHL vele eigen toestellen heeft en nu kisten moet inhuren voor alle pakketten.
Als je de verkeerde gekozen hebt loop je dit risico.
De enige toestellen die nu bij mijn over komen zijn dus met een DHL code, want dat is op een repatriëring morgen uit Marokko na vermoedelijk het enige zichtbare in de lucht.

Lexveen
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 apr 2020 13:10

Re: Pakketjes verzenden naar USA

Ongelezen bericht door Lexveen »

Het is een privé-pakket. Een auto-onderdeel dat voor garantie moest worden teruggestuurd voordat ik een nieuw kreeg. Maar dat maakt eigenlijk niet uit. Ik wist totdat de klantenservice het mij vertelde niet eens dat zij pakketten met lijnvluchten vervoeren, en dat hoef ik eigenlijk ook niet te weten. Ik ga er van uit dat Postnl het pakket vervoerd als zij het accepteren, zelfs als ze geen lijnvluchten kunnen gebruiken. Hoe is hun keus. Ik weet nu niet waar ik aan toe ben. Na 50 dagen kan ik een onderzoek aanvragen, maar dan krijg ik vermoedelijk te horen wat ik al weet. Vermoedelijk krijg ik niet te horen wanneer Postnl nu eindelijk eens dat pakket gaat vervoeren.....

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Pakketjes verzenden naar USA

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Lexveen schreef:
26 apr 2020 22:05
Het is een privé-pakket. Een auto-onderdeel dat voor garantie moest worden teruggestuurd voordat ik een nieuw kreeg. Maar dat maakt eigenlijk niet uit. Ik wist totdat de klantenservice het mij vertelde niet eens dat zij pakketten met lijnvluchten vervoeren, en dat hoef ik eigenlijk ook niet te weten. Ik ga er van uit dat Postnl het pakket vervoerd als zij het accepteren, zelfs als ze geen lijnvluchten kunnen gebruiken. Hoe is hun keus. Ik weet nu niet waar ik aan toe ben. Na 50 dagen kan ik een onderzoek aanvragen, maar dan krijg ik vermoedelijk te horen wat ik al weet. Vermoedelijk krijg ik niet te horen wanneer Postnl nu eindelijk eens dat pakket gaat vervoeren.....
PostNL gebruikt passagiers toestellen en zijn daardoor velen malen goedkoper in versturen dan bijvoorbeeld DHL, UPS in het versturen, deze partijen hebben hun eigen toestellen.
Lexveen schreef:
25 apr 2020 07:10
Het lijkt er dus meer op dat de pakketten die nog tegen het gewone tarief zijn aangeboden, blijven liggen, omdat er verlies op wordt geleden.
Daar lijkt het helemaal niet op, de toeslag is minimaal (paar euro) voor een pakket. Probleem is gewoon dat PostNL geen capaciteit kan krijgen op die vluchten. De situatie noem je overmacht en het is vervelend maar je zult geduld moeten hebben, het pakket zal niet vernietig worden o.i.d. maar zal op termijn bezorgd worden of retour worden gestuurd. En als het niet wordt bezorgd dan heb je neem ik aan het pakket voldoende verzekerd.

Een pakket terughalen uit het distributieproces is vrijwel ondoenlijk, dit zou zoveel kosten met zich meebrengen. Jouw pakket ligt niet gewoon op een plankje maar staat vermoedelijk al klaar in een container om zo het vliegtuig in te gaan wanneer ze plek hebben.

Vervelend maar niets aan te doen....

Lexveen
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 apr 2020 13:10

Re: Pakketjes verzenden naar USA

Ongelezen bericht door Lexveen »

Ik begrijp prima dat er nu een buitengewone situatie is. Wat ik niet begrijp is waarom Postnl pakketten accepteert voor vervoer naar landen waar ze op dat moment met een ernstig probleem vervoersprobleem kampen. De lijnvluchten op de USA zijn 12 maart stilgelegd. Ik heb het pakketje 21 maart aangeboden. Daarbij is NIETS gezegd over vertragingen terwijl ze op dat moment al 9 dagen niet meer konden vervoeren met lijnvluchten. Op 22 maart kreeg ik op de track&trace pagina van Postnl een planning dat het pakketje tussen 26 en 31 maart zou worden geleverd op het adres in de USA (ik heb daar een screenprint van). Op dat moment was dat al 10 dagen onmogelijk om te realiseren.
Daarom zie ik het anders:
Bij pakketten die vóór 12 maart zijn aangeboden is het overmacht. Voor pakketten aangeboden na die datum is het wanprestatie.

PS: het pakket is verzekerd tegen vervangingswaarde (€1600).

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Pakketjes verzenden naar USA

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Naast dit pakket is het leveren van de nieuwe voor garantie ook nu een probleem.
Als je elders iets koopt heb je dit risico van grote vertragingen.

Wegens de Lock Down in vele landen liggen overal duizenden fabrieken plat
wegens 1 of meerdere onderdelen tekort en niet te leveren.

Ik weet dat een toestel wat langer stil stond niet zomaar mag en kan vliegen, de oude 747 die al 5 maanden voor sloop stond moet nu de stoelen eruit en voor vrachtvluchten klaar gemaakt worden, maar ook die wachten op USA onderdelen om pakjes te kunnen vervoeren.

Uw Auto is dus nu ook Covid19 slachtoffer en U kunt die schade nergens verhalen wegens overmacht.

Lexveen
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 apr 2020 13:10

Re: Pakketjes verzenden naar USA

Ongelezen bericht door Lexveen »

Dat valt reuze mee. Het bedrijf waar het naar toe moet is vol in bedrijf, heb ik frequent contact mee, heeft het nieuwe artikel klaar liggen voor mij en verzend met UPS. Omdat zij wel de leverancier zijn, maar niet de producent, moeten ze het defecte artikel eerst terug hebben. Ook zij moeten dat bij de leverancier omruilen. Het verzenden met UPS gaat prima. Ik heb vorige week een ander artikel in de USA besteld en dat werd na vijf dagen (!!) keurig bij mij afgeleverd. UPS komt gewoon zijn verplichtingen na, ook in deze tijden. Daar kan Postnl een voorbeeld aan nemen....

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Pakketjes verzenden naar USA

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Lexveen schreef:
27 apr 2020 15:57
Daar kan Postnl een voorbeeld aan nemen....
Maar UPS heeft eigen toestellen en PostNL niet, daar kunnen ze dus moeilijk een voorbeeld aan nemen. UPS is ook velen malen duurder in versturen. Beetje appels met peren vergelijken.

cedr
Berichten: 21
Lid geworden op: 24 apr 2020 10:59

Re: Pakketjes verzenden naar USA

Ongelezen bericht door cedr »

sylvesterb schreef:
26 apr 2020 22:23

Daar lijkt het helemaal niet op, de toeslag is minimaal (paar euro) voor een pakket.
Dat is onjuist en ligt aan het gewicht. Een pakje van 2kg is €5 duurder. > 5kg = €25 duurder, > 10kg = €40 duurder.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Pakketjes verzenden naar USA

Ongelezen bericht door sylvesterb »

cedr schreef:
27 apr 2020 20:58
sylvesterb schreef:
26 apr 2020 22:23

Daar lijkt het helemaal niet op, de toeslag is minimaal (paar euro) voor een pakket.
Dat is onjuist en ligt aan het gewicht. Een pakje van 2kg is €5 duurder. > 5kg = €25 duurder, > 10kg = €40 duurder.
Voor zware pakketten is het wat meer dan een paar euro, maar nog steeds velen malen goedkoper dan UPS of DHL e.d.

Lexveen
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 apr 2020 13:10

Re: Pakketjes verzenden naar USA

Ongelezen bericht door Lexveen »

Als ik de keus had mogen maken, dan had ik ook één van de koeriersdiensten gebruikt. Maar het betreft een garantiezending en de kosten komen voor rekening van de leverancier. Die wilde daarom dat ik gebruik zou maken van het equivalent van USPostal service, dus Postnl.
Maar eigenlijk bedoelde ik met “Daar kan Postnl een voorbeeld aan nemen” dat Postnl een dienst die ze verkoopt moet nakomen, ook al zit het tegen. Zeker als ze zelf al 9 dagen weet hadden van het probleem met de lijndiensten. En als dat dan bij nader inzien niet kan voor de afgesproken prijs maar een toeslag vergt en ik zelf aanbiedt om die te betalen, ze dat moeten accepteren. En daar baal ik zo van: dat weigeren ze simpelweg. Dus een stapeling van wanprestatie én onwil om een oplossing te bieden.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Pakketjes verzenden naar USA

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De postbedrijven zijn lid van de UPU
http://www.upu.int/en/the-upu/member-countries.html

UPS en Fedex zijn dat niet.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Pakketjes verzenden naar USA

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Lexveen schreef:
27 apr 2020 21:48
Als ik de keus had mogen maken, dan had ik ook één van de koeriersdiensten gebruikt. Maar het betreft een garantiezending en de kosten komen voor rekening van de leverancier. Die wilde daarom dat ik gebruik zou maken van het equivalent van USPostal service, dus Postnl.
Maar eigenlijk bedoelde ik met “Daar kan Postnl een voorbeeld aan nemen” dat Postnl een dienst die ze verkoopt moet nakomen, ook al zit het tegen. Zeker als ze zelf al 9 dagen weet hadden van het probleem met de lijndiensten. En als dat dan bij nader inzien niet kan voor de afgesproken prijs maar een toeslag vergt en ik zelf aanbiedt om die te betalen, ze dat moeten accepteren. En daar baal ik zo van: dat weigeren ze simpelweg. Dus een stapeling van wanprestatie én onwil om een oplossing te bieden.
Onwil denk ik niet, meer dat het onmogelijk is uw pakket uit een container te halen die al klaar staat om verzonden te worden. Het is niet netjes dat ze de dienst nog aanbieden als ze die niet conform de verwachtingen kunnen uitvoeren. Echter garandeert PostNL geen verzending binnen een termijn, ze geven enkel een indicatie. U zult dus echt de termijn moeten afwachten die PostNL aan heeft gegeven.

Lexveen
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 apr 2020 13:10

Re: Pakketjes verzenden naar USA

Ongelezen bericht door Lexveen »

Welke termijn is dat dan? De termijn die ze na acceptatie van het pakketje aangaven: tussen 26 en 31 maart? Een andere termijn is niet aangegeven tot nu toe.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Pakketjes verzenden naar USA

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik denk;

Personeel moet vliegtuig laten, pakte de voorste en achterste past het niet meer dus volgende keer dan maar.....
als je dat bij elke vlucht doet zal de achterste daar erg lang blijven!

Als ze na deze klacht de containers die al verzegeld klaar staan opzetten is het opgelost.
Er is nu een file en vol magazijn dus of dit kan?
Zodra er ruimte is gaat deze mee, maar dit is een loterij wanneer er voldoende ruimte is voor die laatste.

Ik weet de werkdruk daar en even snel vliegtuig vullen en ze kijken nooit naar een datum.
En ik leerde dat bij Ali Express het ook vaak zo gaat... levertijden tussen binnen 1 week of 6 weken!

Ronald H
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 dec 2020 14:13

Re: Pakketjes verzenden naar USA

Ongelezen bericht door Ronald H »

In november een pakket me DHL verstuurd naar de US. Na 24 dagen nog steeds onderweg. DHL gebruikt US Postal Services in Amerika en nu is het hun verantwoordelijkheid niet meer. Dat noem teleurstellende service.

Gesloten