LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geboden op auto, blijkt kmstand teruggedraaid

Andere onderwerpen over auto en vervoer
16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Geboden op auto, blijkt kmstand teruggedraaid

Ongelezen bericht door 16again »

NeoDutchio schreef:
27 apr 2020 08:09
16again schreef:
27 apr 2020 07:35
Ivo.w schreef:
26 apr 2020 23:36

Wil de koper meer zekerheid, dan kan deze een NAP Teller rapport opvragen van de auto en/of voordat men gaat bieden de auto bezichtigen op de kijkdag.
Waarom doet BVA dat niet voordat auto te koop wordt aangeboden?
Marktplaats controleert toch ook niet wat ik verkoop?
Volgens anwb levert teruggedraaide teller recht tot ontbinden van de koop
https://www.anwb.nl/juridisch-advies/ko ... e-km-stand
Verkoop platvorm bieden voor dergelijke voertuigen lijkt het faciliteren van (teller)fraude

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Geboden op auto, blijkt kmstand teruggedraaid

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

16again schreef:
27 apr 2020 09:18
NeoDutchio schreef:
27 apr 2020 08:09
16again schreef:
27 apr 2020 07:35
Waarom doet BVA dat niet voordat auto te koop wordt aangeboden?
Marktplaats controleert toch ook niet wat ik verkoop?
Volgens anwb levert teruggedraaide teller recht tot ontbinden van de koop
https://www.anwb.nl/juridisch-advies/ko ... e-km-stand
Verkoop platvorm bieden voor dergelijke voertuigen lijkt het faciliteren van (teller)fraude
Of er sprake is van fraude is niet bekend, laat staan bewezen. Als er bewust terug gedraaid zou zijn om een hogere prijs te krijgen, waarom is de oude tellerstand dan gedeeld? Het kan immers gewoon een nieuwe teller zijn. Er wordt nu door TS zo gehamerd dat er iets mis zou zijn, maar een onderbouwing is er niet.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Geboden op auto, blijkt kmstand teruggedraaid

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Met de foto van boekje is dit bewijs van ooit fraude geleverd, maar niet door wie.
En via de ECU op Laptop uitlezen is de echte KM wel te achterhalen.

De datum van de fraude is bepalend of het strafbaar was, maar wie heeft het gedaan?
Ook is een fout ingevuld boekje nooit uit te sluiten.

Zelf pleeg ik dagelijks fraude met 4¾% grotere banden dan de Dealer ook afgeleverd heeft.
Maar de afgelezen stand doorgeven is legaal gebleken, doen ze vaker bij enige twijfel of bewijs van ooit gemaakte invoer fouten en/of terug draaien.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Geboden op auto, blijkt kmstand teruggedraaid

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Komkommertijd schreef:
27 apr 2020 10:28
Met de foto van boekje is dit bewijs van ooit fraude geleverd, maar niet door wie.
De foto is bewijs dat de kilometerstand nu lager is dan voorheen. Maar het is geen bewijs dat er fraude gepleegd is. Er zijn redenen te bedenken waarop op een legale manier er nu een andere tellerstand is.
De verkoper is er open over, dan is het aan de koper om te vragen hoe het kan. Zitten er bonnen bij de auto waaruit blijkt dat er een andere teller ingekomen is? Of is er inderdaad in het verleden iets gebeurd?
Om meteen van fraude uit te gaan klopt niet.

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Geboden op auto, blijkt kmstand teruggedraaid

Ongelezen bericht door 16again »

NeoDutchio schreef:
27 apr 2020 10:44
De verkoper is er open over, dan is het aan de koper om te vragen hoe het kan.
Is het niet de informatieplicht verkoper, om direct uit te leggen hoe dat kan?
Het schijnt gebruikelijk te zijn om tellers te wisselen, maar dit schijnt de juiste procedure daarbij te zijn:
https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... -repareren

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geboden op auto, blijkt kmstand teruggedraaid

Ongelezen bericht door witte angora »

KaDe1990 schreef:
25 apr 2020 13:37
Op de foto van het onderhoudsboekje die door BVA gemaakt is, is duidelijk te zien dat in 2015 de kilometerstand op 250dk stond. Ik vind het heel frapant waarom BVA dit niet heeft vermeld, maar een kilometerstand van 176dk heeft vermeld.
Eerlijk gezegd zou ik die foto wel eens willen zien. Kan het ook zijn dat de eerste 2 in werkelijkheid een ongelukkige 1 moet zijn? Natuurlijk, ik twijfel niet aan de TS, daar is geen enkele reden voor, stel je voor zeg.. :wink: Maar ik zou het toch wel even zelf willen verifiëren.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Geboden op auto, blijkt kmstand teruggedraaid

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

16again schreef:
27 apr 2020 11:56
NeoDutchio schreef:
27 apr 2020 10:44
De verkoper is er open over, dan is het aan de koper om te vragen hoe het kan.
Is het niet de informatieplicht verkoper, om direct uit te leggen hoe dat kan?
Het schijnt gebruikelijk te zijn om tellers te wisselen, maar dit schijnt de juiste procedure daarbij te zijn:
https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... -repareren
Op het moment dat je een blauwe auto wil kopen en in de omschrijving staat ook blauw, maar op de foto een rode, wat doe je dan? Afwachten tot de verkoper gaat zeggen dat die toch rood is of navragen hoe het kan dat de kleuren door elkaar gehaald zijn.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Geboden op auto, blijkt kmstand teruggedraaid

Ongelezen bericht door Ivo.w »

16again schreef:
27 apr 2020 11:56
NeoDutchio schreef:
27 apr 2020 10:44
De verkoper is er open over, dan is het aan de koper om te vragen hoe het kan.
Is het niet de informatieplicht verkoper, om direct uit te leggen hoe dat kan?
Het schijnt gebruikelijk te zijn om tellers te wisselen, maar dit schijnt de juiste procedure daarbij te zijn:
https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... -repareren
De informatieplicht van verkoper houdt niets meer in dan dat hij geen onwaarheden mag verkopen en dat hij vragen van koper eerlijk en naar waarheid moet beantwoorden.

De informatieplicht van verkoper schrijft nergens voor dat verkoper pro-actief zaken moet mededelen aan de (potentiële) koper. Een advertentie met alleen de tekst "te koop: een auto" voldoet helemaal.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Geboden op auto, blijkt kmstand teruggedraaid

Ongelezen bericht door omega19 »

Volgens TS stond in de advertentie 176dkm

riddert
Berichten: 2130
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Geboden op auto, blijkt kmstand teruggedraaid

Ongelezen bericht door riddert »

omega19 schreef:
27 apr 2020 18:07
Volgens TS stond in de advertentie 176dkm
En in de bijgaande foto's in de onderhoudsboekjes reeds 250 dkm.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Geboden op auto, blijkt kmstand teruggedraaid

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

omega19 schreef:
27 apr 2020 18:07
Volgens TS stond in de advertentie 176dkm
Net even een aantal veilingen bekeken. Overal staat "afgelezen tellerstand".

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Geboden op auto, blijkt kmstand teruggedraaid

Ongelezen bericht door omega19 »

Het maakt niet uit dat er afgelezen tellerstand staat. De onderzoeksplicht van TS gaat niet zover dat hij een mogelijk fraude (terugdraaien van de teller) moet onderzoeken.

Nijogeth
Berichten: 9984
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Geboden op auto, blijkt kmstand teruggedraaid

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar als TS geboden heeft op basis van foto's, dan kan geconcludeerd worden dat TS (en dat geeft TS zelf ook aan) wel degelijk heeft gezien dat er in het onderhoudsboekje een veel hogere kilometerstand staat. Waarom er wel van kilometerstand a uitgegaan mag worden, maar niet van kilometerstand b, dat is een beetje raar, toch? Dan is het een beetje doen zoals het uitkomt.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Geboden op auto, blijkt kmstand teruggedraaid

Ongelezen bericht door omega19 »

Mijn advies was/is ook BVA te vragen waar dit verschil door verklaard kan worden.
De advertentietekst acht ik meer bewijskracht te hebben dan een foto van een boekje zonder verder toelichting
Hier kunnen de meningen echter over verschillen.

Of TS de foto pas later bestudeerd heeft en achter het verschil kwam is niet duidelijk, maar lijkt me wel logisch anders had hij de vraag voor de koop al aan BVA gesteld.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geboden op auto, blijkt kmstand teruggedraaid

Ongelezen bericht door witte angora »

Die vraag had hij dus voor de koop aan BVA moeten stellen. Niet achteraf. Vooraf had hij toch exact dezelfde informatie als achteraf?

Gegrand
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2018 14:29

Re: Geboden op auto, blijkt kmstand teruggedraaid

Ongelezen bericht door Gegrand »

Ik denk dat TS weinig kans maakt als je de voorwaarden van BVA leest , zij zijn slechts doorgeefluik van de hun aangeboden informatie.

Artikel 9;
Omschrijving Kavels9.1
Omschrijvingen van een Kavel en alle inlichtingen op de Veilingwebsite en/of op andere wijze gedaan, worden naar “beste weten” gedaan. BVA is bij de omschrijving van een Kavel op haar Veilingwebsite afhankelijk van de door een Verkoper of derden verstrekte informatie over het Kavel. BVA heeft geen kennis van het Kavel dat wordt geveild noch van eventuele (beperkte) rechten (van derden), lasten of beslagen verbonden aan het Kavel. Het is voor BVA niet mogelijk om na te gaan of de aan BVA ten behoeve van een Veiling verstrekte door de Verkoper en/of door derden verstrekte informatie over het Kavel juist en volledig is. De Verkoper is verantwoordelijk voor een omschrijving van het Kavel met dien verstande dat het ook voor een Verkoper (zoals een Curator of een zekerheidsgerechtigd e) niet altijd mogelijk is om volledige informatie ten behoeve van de omschrijving van het Kavel en eventuele bijzonderheden daaraan te verstrekken.Een Bieder aanvaardt dat het voor kan komen dat een omschrijving van een Kavel onjuist of onvolledig is.

sake1987

Re: Geboden op auto, blijkt kmstand teruggedraaid

Ongelezen bericht door sake1987 »

Het interesseert TS allemaal niet, heeft zich ingeschreven is 5 minuten hierna nog 1x online geweest verder niet meer.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Geboden op auto, blijkt kmstand teruggedraaid

Ongelezen bericht door Ivo.w »

omega19 schreef:
27 apr 2020 19:27
Mijn advies was/is ook BVA te vragen waar dit verschil door verklaard kan worden.
De advertentietekst acht ik meer bewijskracht te hebben dan een foto van een boekje zonder verder toelichting
Hier kunnen de meningen echter over verschillen.

Of TS de foto pas later bestudeerd heeft en achter het verschil kwam is niet duidelijk, maar lijkt me wel logisch anders had hij de vraag voor de koop al aan BVA gesteld.
Het is niet van belang wanneer TS de foto van het onderhoudsboekje bestudeerd heeft.

Het is wel van belang wanneer BVA die foto beschikbaar gesteld heeft. Ik kijk best veel rond op BVA, maar het is mij nog nooit opgevallen dat na het online gaan van een veiling nog foto's worden toegevoegd aan een kavel. Ik ga er dan ook vanuit dat de foto's al bij de kavel stonden toen TS zijn bod uitbracht. Daarmee heeft BVA dus elke potentiële koper voorzien van zowel de actuele tellerstand als de gegevens op de foto van het onderhoudsboekje met hogere tellerstand.

Voorts hoort het bij elke koop van een auto anno 2020 tot de onderzoeksplicht van koper om even het kenteken in te voeren in het voertuigregister op de website van de RDW en daar onder andere te kijken wat het oordeel over de tellerstanden is.

Helaas is door onvoorbereide mensen zelden nog een goede deal te sluiten op BVA. Mensen die de regels van een veiling en waarde van artikelen niet goed kennen bieden er op los om vervolgens boos te worden wanneer ze er achter komen dat hun bod niet zoals op marktplaats vrijblijvend is. En dat resulteert in dit soort klaag topics.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Geboden op auto, blijkt kmstand teruggedraaid

Ongelezen bericht door Ivo.w »

omega19 schreef:
27 apr 2020 19:05
Het maakt niet uit dat er afgelezen tellerstand staat. De onderzoeksplicht van TS gaat niet zover dat hij een mogelijk fraude (terugdraaien van de teller) moet onderzoeken.
Indien het een import auto betreft, hoeft er geen sprake te zijn van fraude. Het terugdraaien van tellers is immers (nog) lang niet overal verboden.

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Geboden op auto, blijkt kmstand teruggedraaid

Ongelezen bericht door 16again »

Gegrand schreef:
27 apr 2020 20:11
Ik denk dat TS weinig kans maakt als je de voorwaarden van BVA leest , zij zijn slechts doorgeefluik van de hun aangeboden informatie.

Artikel 9;
Omschrijving Kavels9.1
……..Het is voor BVA niet mogelijk om na te gaan of de aan BVA ten behoeve van een Veiling verstrekte door de Verkoper en/of door derden verstrekte informatie over het Kavel juist en volledig is.[/b]
Dat lijkt me voor de tellerstand niet op te gaan: BVA kan die zelf op RDW site checken.

Gesloten