LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Niet nakomen vonnis scheiding

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Sara93
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 apr 2020 01:55

Niet nakomen vonnis scheiding

Ongelezen bericht door Sara93 »

Hoi mensen,

Ik ben inmiddels een jaar gescheiden. Mijn ex en ik hebben destijds een convenant opgesteld met rechten en plichten. In het convenant is opgenomen dag dhr mijn persoonlijke spullen, huisraad, documenten, etc. dient terug te geven. Dat is tot op heden niet gebeurd. Ik ben terug gegaan naar mijn advocaat, hij wilt mij niet helpen. Zaak is afgesloten volgens hem.
Ik zou graag advies willen over wat nu te doen? En heeft het zin?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Niet nakomen vonnis scheiding

Ongelezen bericht door mahadma »

Informeer eens bij een deurwaarder.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Niet nakomen vonnis scheiding

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je zult een nieuw zaak moeten laten starten door je/een advocaat. De vraag is hoe een en ander exact in het convenant is opgenomen, en of dat convenant onderdeel uitmaakt van je echtscheidingsbeschikking. Waarschijnlijk zul je je ex moeten dagvaarden en kan je nadien het vonnis door een deurwaarder ter uitvoer laten leggen.

mr. Monique Ferwerda
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 apr 2020 09:29
Contacteer:

Re: Niet nakomen vonnis scheiding

Ongelezen bericht door mr. Monique Ferwerda »

U hoeft geen nieuwe zaak op te starten als de afspraken behoren tot het vonnis, deze is dan 20 jaar uitvoerbaar door een gerechtsdeurwaarder. Maar ik zou voor de zekerheid wel uw ex nog een maal in de gelegenheid te bieden door middel van een
aangetekend schrijven , zijn verplichtingen binnen x termijn na te komen onder vermelding van de juridische vervolgstappen.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Niet nakomen vonnis scheiding

Ongelezen bericht door Moneyman »

mr. Monique Ferwerda schreef:
28 apr 2020 15:13
... als de afspraken behoren tot het vonnis...
Er is nog geen sprake van een vonnis.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Niet nakomen vonnis scheiding

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

schrijf of bel hem en vraag hem om convenant alsnog na te komen, is dit convenant door de rechter bekrachtigd dan kunt u een deurwaarder inschakelen om nakoming te vorderen....

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Niet nakomen vonnis scheiding

Ongelezen bericht door kokka »

Moneyman schreef:
28 apr 2020 15:26
mr. Monique Ferwerda schreef:
28 apr 2020 15:13
... als de afspraken behoren tot het vonnis...
Er is nog geen sprake van een vonnis.
bij mij stond in de uitspraak van de rechtbank onder punt 2 dat het aangehangen echtscheidingsconvenant en ouderschapsplan deel uitmaakt van de beschikking.
In dat geval is er denk ik wel sprake van een vonnis

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Niet nakomen vonnis scheiding

Ongelezen bericht door Moneyman »

kokka schreef:
01 mei 2020 16:43
Moneyman schreef:
28 apr 2020 15:26
mr. Monique Ferwerda schreef:
28 apr 2020 15:13
... als de afspraken behoren tot het vonnis...
Er is nog geen sprake van een vonnis.
bij mij stond in de uitspraak van de rechtbank onder punt 2 dat het aangehangen echtscheidingsconvenant en ouderschapsplan deel uitmaakt van de beschikking.
In dat geval is er denk ik wel sprake van een vonnis
Nope. Er is dan gewoon sprake van een beschikking. Tenzij er hoger beroep is ingesteld, maar daarvan is geen sprake. Maar goed, over jouw situatie schreef ik eerder al:
Moneyman schreef:
28 apr 2020 15:06
De vraag is hoe een en ander exact in het convenant is opgenomen, en of dat convenant onderdeel uitmaakt van je echtscheidingsbeschikking.
Als het convenant onderdeel uitmaakt van de beschikking én de zaken concreet genoeg omschreven zijn, kan de deurwaarder deze beschikking executeren. De rechtskracht is hetzelfde als van een vonnis.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Niet nakomen vonnis scheiding

Ongelezen bericht door kokka »

Ah kijk, weer wat geleerd. Dank.

Gesloten