LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] BTW en incasso

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
IlseJanssen
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 apr 2020 21:02

BTW en incasso

Ongelezen bericht door IlseJanssen »

Gewoon een vraag uit interesse ik ben namelijk een beetje dom geweest om een factuur te vergeten.

Betreft een factuur van de ANWB, deze ligt nu ter incasso bij TKB. TKB geeft aan op de website dat ANWB niet BTW plichtig is en ik de BTW over de incasso kosten moet betalen.

Quotje van de website:
Daarbij komt dat de ANWB als zijnde een vereniging niet BTW plichtig en moeten wij over onze kosten BTW berekenen.

Op de factuur van de ANWB staat echter wel BTW. Niet over het gehele bedrag maar over een deel wat verder niet is gespecificeerd op de factuur.

Dus in mijn optiek is de ANWB wel BTW plichtig en zou de BTW op de incassokosten wel verrekend kunnen worden.

De ANWB heb ik ondertussen gewoon betaald, TKB nog niet. De persoon aan de telefoon snapte er geen zak van en vond dat ik niet moest zeuren en gewoon moest betalen.

Misschien heeft ze gelijk en misschien ook niet, dan hou ik toch mooi weer 8,40 over.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: BTW en incasso

Ongelezen bericht door Jablan »

Als jij de ANWB direct betaald hebt, vervalt dan de vordering van het incassobureau?

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: BTW en incasso

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik weet natuurlijk niet waar die factuur van de ANWB betrekking op heeft, maar bijvoorbeeld over een verzekeringspremie wordt geen btw geheven, maar over sommige andere zaken van de ANWB wel. Dus mijns inziens mag dat incassobureau btw rekenen over die € 40,00.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: BTW en incasso

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Bij het niet betalen komt er een herinnering. Bij een tweede herinnering kunnen er kosten bij gerekend worden. En over die kosten wordt BTW geheven. Als u daarna nog niet betaald komt het bij een incassobureau terecht en komen er nog meer kosten met BTW bij.

Als het eenmaal bij het incassobureau ligt volstaat het niet meer om alleen de hoofdsom te betalen.

De Gelaarsde Kat
Berichten: 119
Lid geworden op: 12 apr 2020 16:19

Re: BTW en incasso

Ongelezen bericht door De Gelaarsde Kat »

Die BTW van € 8,40 is wel héél toevallig 21% van € 40,=, zijnde de kosten die het incassobureau mag rekenen voor een eerste aanmaning?

Dus u betaalt geen BTW over de openstaande rekening van de ANWB, maar over de kosten van het incassobureau. En dat mag dat incassobureau gewoon rekenen want BTW-plichtig, i.t.t. de ANWB.

Als ik het verkeerd zie, dan hoor ik het graag.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: BTW en incasso

Ongelezen bericht door Moneyman »

De Gelaarsde Kat schreef:
30 apr 2020 15:21
Dus u betaalt geen BTW over de openstaande rekening van de ANWB, maar over de kosten van het incassobureau. En dat mag dat incassobureau gewoon rekenen want BTW-plichtig, i.t.t. de ANWB. Als ik het verkeerd zie, dan hoor ik het graag.
Of het incassobureau btw-plichtig is, is totaal niet relevant. Dat zijn ze sowieso altijd. De vraag is uitsluitend of de ANWB BTW-plichtig is. Of dat zo is, hangt van de aard van de onderliggende vordering af, en juist dáár geeft TS geen uitsluitsel over.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: BTW en incasso

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dit staat op schuldinfo.

Wanneer BTW over incassokosten?
Over de incassokosten mag bij de debiteur alleen BTW in rekening worden gebracht indien aan de volgende twee voorwaarden wordt voldaan:
de schuldeiser heeft de invordering uit handen geven, bijvoorbeeld aan een incassobureau of deurwaarder, en;
de schuldeiser is niet BTW-plichtig en kan dus de verschuldigde BTW aan het incassobureau of deurwaarder niet verrekenen

Het heeft dus niet met het incassobureau van doen, maar met de schuldeiser of er ja dan nee btw van de schuldenaar geheven mag worden.

De Gelaarsde Kat
Berichten: 119
Lid geworden op: 12 apr 2020 16:19

Re: BTW en incasso

Ongelezen bericht door De Gelaarsde Kat »

Lady1234 schreef:
30 apr 2020 15:47
Het heeft dus niet met het incassobureau van doen, maar met de schuldeiser of er ja dan nee btw van de schuldenaar geheven mag worden.
Okee, duidelijk, maar dan nog... die € 8,40 is toch wel heel toevallig 21% van € 40,=.
Maar goed, TS zal hopelijk wel verdere informatie gaan verstrekken. Neem ik aan. :wink:

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: BTW en incasso

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En dat is toch terecht dan.

De Gelaarsde Kat
Berichten: 119
Lid geworden op: 12 apr 2020 16:19

Re: BTW en incasso

Ongelezen bericht door De Gelaarsde Kat »

Lady1234 schreef:
30 apr 2020 15:56
En dat is toch terecht dan.
Uiteraard, dat betwist ik ook niet.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: BTW en incasso

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar de incassokosten zullen € 40,00 zijn en dat incassobureau gaat dat bedrag echt niet splitsen in twee bedragen waarvan een met en de ander zonder btw.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: BTW en incasso

Ongelezen bericht door Moneyman »

De Gelaarsde Kat schreef:
30 apr 2020 15:55
Okee, duidelijk, maar dan nog... die € 8,40 is toch wel heel toevallig 21% van € 40,=.
Natuurlijk, dat kan toch ook niet anders? Als je dat "heel toevallig" vind, heb je geen idee hoe het werkt.

Het incassobureau moet ALTIJD de btw over diens diensten afdragen. De enige vraag is aan wie hij dat in rekening brengt, de opdrachtgever of de wanbetaler. En dat hangt uitsluitend af van de btw-plichtigheid van de opdrachtgever.

IlseJanssen
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 apr 2020 21:02

Re: BTW en incasso

Ongelezen bericht door IlseJanssen »

De Gelaarsde Kat schreef:
30 apr 2020 15:55
Lady1234 schreef:
30 apr 2020 15:47
Het heeft dus niet met het incassobureau van doen, maar met de schuldeiser of er ja dan nee btw van de schuldenaar geheven mag worden.
Okee, duidelijk, maar dan nog... die € 8,40 is toch wel heel toevallig 21% van € 40,=.
Maar goed, TS zal hopelijk wel verdere informatie gaan verstrekken. Neem ik aan. :wink:
De gegevens:

TKB schrijft op een speciale FAQ over de ANWB incasso's"

"Daarbij komt dat de ANWB als zijnde een vereniging niet BTW plichtig en moeten wij over onze kosten BTW berekenen. Deze kosten bedragen naast de €40,00 alsmede een bedrag ad. €8,40 aan BTW. U bent op grond van de wet verplicht deze kosten te voldoen."


Echter op de factuur staat:

-----

Wegenwacht Europa standaard periode x tot y € 155,-
Partnerpas periode x tot y € 5,-

Totaal € 160,-

BTW 9% over 12,10 = € 1,09
BTW 21% over 6,04 = € 1,27
Assurantiebelasting 21% over 115,29 = € 24,21

Dan wat iban gegevens, een kvk nummer en een BTW nummer

-----

De factuur wordt verzonden door ANWB BV een besloten vennootschap en geen vereniging, een BV valt volgens mij niet onder de BTW vrijstelling.

Op de factuur wordt verder niks geschreven over welk deel van de factuur verder BTW wordt gerekend. Op de website van de ANWB is hier verder ook niks over te vinden. (behalve bij een zakelijk wegenwacht lidmaatschap, dan wordt er wel over het volle bedrag BTW berekend)

Dan de incasso van TKB, daar staat verder ook niks op over BTW, behalve incassokosten 48,40 plus een beetje rente. De 48,40 is verder niet uitgesplitst in het wettelijke incasso bedrag + BTW. Heel sec voldoet de rekening van TKB dus niet aan de minimale eisen die de belastingdienst stelt aan een factuur.

Dan maak ik het vanuit mijn oogpunt wat concreter:

ANWB BV factureert namens ANWB leden een BTW vrijgestelde bijdrage + een ongespecificeerde bijdrage waar wel BTW over wordt berekend. Dan is diegene (ANWB BV) die de factuur stuurt toch BTW plichtig en kan hij/zij de BTW van TKB toch verrekenen.

Even de advocaat van de duivel: Stel dat TKB de BTW wel netjes met de ANWB kan verrekenen, en men speelt een beetje met het verenigingsgevoel en de BTW vrijstelling. Stel je verstuurt in april een kleine 23.000 incasso's de deur uit (4,6 miljoen leden en 0,5% schijnt niet te betalen volgens de site van TKB) Dan steken ze toch even snel bijna 2 ton in de zak. Snel verdiend toch?

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: BTW en incasso

Ongelezen bericht door Erthanax »

Wat een boeven, die ANWB! Dan innen ze 4,6 miljoen maal pakweg die 115 euro is afgerond 530 miljoen euro, en dan sluiten ze ook nog een illegale deal met een incassobureau om via btw-fraude de inkomsten nog verder op te krikken met maar liefst 0,038%.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: BTW en incasso

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Als je dit als klokkenluider meldt hoef je misschien helemaal niet meer te betalen.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: BTW en incasso

Ongelezen bericht door Moneyman »

Misschien wordt je hier wijzer van?
https://www.higherlevel.nl/forums/topic ... b-factuur/

De Gelaarsde Kat
Berichten: 119
Lid geworden op: 12 apr 2020 16:19

Re: BTW en incasso

Ongelezen bericht door De Gelaarsde Kat »

Moneyman schreef:
30 apr 2020 16:41
De Gelaarsde Kat schreef:
30 apr 2020 15:55
Okee, duidelijk, maar dan nog... die € 8,40 is toch wel heel toevallig 21% van € 40,=.
Natuurlijk, dat kan toch ook niet anders? Als je dat "heel toevallig" vind, heb je geen idee hoe het werkt.
Wel eens gehoord van 'tongue-in-cheek'? Beetje jammer, dit.
Het incassobureau moet ALTIJD de btw over diens diensten afdragen. De enige vraag is aan wie hij dat in rekening brengt, de opdrachtgever of de wanbetaler. En dat hangt uitsluitend af van de btw-plichtigheid van de opdrachtgever.
Helemaal waar.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: BTW en incasso

Ongelezen bericht door alfatrion »

IlseJanssen schreef:
29 apr 2020 21:27
Daarbij komt dat de ANWB als zijnde een vereniging niet BTW plichtig en moeten wij over onze kosten BTW berekenen.
De ANWB kan de BTW niet verrekenen en mag die dus in rekening brengen.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: BTW en incasso

Ongelezen bericht door Moneyman »

De Gelaarsde Kat schreef:
30 apr 2020 21:03
Wel eens gehoord van 'tongue-in-cheek'? Beetje jammer, dit.
Haha ja, zo kan je je er ook uitpraten :wink:

IlseJanssen
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 apr 2020 21:02

Re: BTW en incasso

Ongelezen bericht door IlseJanssen »

alfatrion schreef:
30 apr 2020 22:31
IlseJanssen schreef:
29 apr 2020 21:27
Daarbij komt dat de ANWB als zijnde een vereniging niet BTW plichtig en moeten wij over onze kosten BTW berekenen.
De ANWB kan de BTW niet verrekenen en mag die dus in rekening brengen.
Heb je een bron? Zoals ik schreef is de factuur opgesteld door de ANWB BV, op de factuur is BTW + een BTW nummer vermeld. Alleen is de BTW niet berekend over het volledige bedrag.

In het jaaroverzicht 2018 van de ANWB BV is een post van 5,5 miljoen euro aan te betalen omzetbelasting opgenomen. (nee dat is niet voor de winkels deze vallen onder de ANWB Retail BV en de reizen vallen onder ANWB reizen BV)

De bovenste zin die je aanhaalt staat op de website van het incasso bureau, en is nergens te vinden op de site van de ANWB.
Moneyman schreef:
30 apr 2020 20:48
Misschien wordt je hier wijzer van?
https://www.higherlevel.nl/forums/topic ... b-factuur/
Die had ik ook al gezien en gelezen en als ik het goed interpreteer is de ANWB dus BTW plichtig want er word BTW verrekend op de factuur. Alleen is dit een topic uit 2013 de ANWB heeft na 2013 haar structuur aangepast. Alleen dat stukje over de assurantiebelasting is wel interessant. Blijft ik er toch bij dat de ANWB BTW plichtig is en dus de BTW zou kunnen verrekenen en daarmee de incasso van TKB deels onjuist is.
Erthanax schreef:
30 apr 2020 19:16
Wat een boeven, die ANWB! Dan innen ze 4,6 miljoen maal pakweg die 115 euro is afgerond 530 miljoen euro, en dan sluiten ze ook nog een illegale deal met een incassobureau om via btw-fraude de inkomsten nog verder op te krikken met maar liefst 0,038%.
Beetje flauw en een beetje natrappen. ik zeg niet dat de ANWB boeven zijn, goede club en ik ben er tevreden over. Bij incassobureaus ben ik voorzichtiger. De Nederlandse incasso branche is chronisch ziek op een paar uitzonderingen na. Er zijn te veel cowboys (en dan druk ik mij nog netjes uit)


Dan dwalen we nu even af van het onderwerp, maar ik vol mij toch genoodzaakt om dit even uit te leggen.

Ik ben zelf ex-ondernemer en ik heb helaas zelf ook wel een te maken gehad met een een klant die niet wil betalen, ik heb een paar incassodienstverleners gehad nu en ben er nog niet één tegen gekomen waarvan ik kan zeggen Joh! Wat ging dit goed en wat hebben we dit netjes kunnen oplossen.

Bij de 40 B2B zaken (valt in het niets bij bijv. de ANWB) die ik zelf heb uitbesteed de laatste 5 jaar is er eigenlijk niet eentje die foutloos is gegaan. De fouten meestal in het voordeel van het incassobureau. Zelfs eentje die het nog toegaf ook, en zijn percentage incassokosten bij een rekening van een kleine 5.500 er zijn eigen rekenmethode er op na hield, maar wel alles met de wettelijke percentages beschreef. dat bedrag werd dus geen € 650 ex btw maar iets van € 825, ex btw Zijn argumentatie was dat toch niemand het narekent en 95% de incasso zonder te controleren betaald. Deze incasso heb ik uiteindelijk bij een ander ondergebracht want dit rook gewoon naar problemen.

(ik schaamde mij zelfs voor het gedrag van één van de directeuren van een incassobureau (achteraf een éénpitter met een leger aan zzp-ers), toen we uiteindelijk bij de rechter terecht kwamen en meneer in zijn trainingspak, te laat en onvoorbereid bij de zitting aanschoof. Die zaak is uiteindelijk door zijn geblunder verloren)

Oja, voor diegene die denkt: "Ilse wat maak je je druk om de 8,40 betaal die centen nu gewoon". Het gaat mij om het principe. (en vanwege de corona even geen werk dus tijd zat)

Gesloten