LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kan mijn ex mij uit de woning zetten?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Jantine87!
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 apr 2020 17:09

Kan mijn ex mij uit de woning zetten?

Ongelezen bericht door Jantine87! »

Hallo,

Mijn ex en ik zijn nu al een half jaar uit elkaar. Wij wonen nu ook al maanden apart van elkaar, hij heeft een studio en ik ben met onze 2 kinderen in dezelfde huurwoning blijven wonen. De woning staat nog wel op zijn naam, maar per 1 december 2019 betaal ik zelf de huur. Wij hebben de afspraak gemaakt dat, zodra ik de huurachterstand (3 maanden) heb weg gewerkt, wij de woning over dan op mijn naam laten zetten. De achterstand is gekomen door problemen bij het aanvragen van mijn uitkering, waardoor ik dus tijdelijk niet rond kon komen. Deze afspraken zijn allemaal mondeling gemaakt, maar zijn ook beschreven via onderlinge whatsapp-berichten.

Ons onderling contact is al maanden niet goed, hij kan niet accepteren dat ik verder ben gegaan met mijn leven en probeert mij nu op alle manieren te dwarsbomen. Nu is de situatie behoorlijk geëscaleerd, nadat ik hem heb geconfronteerd met het feit dat hij mijn nieuwe vriend online lastig valt. Hij dreigt mij nu uit de woning te zetten, ik moet mijn koffers maar pakken en vertrekken, waarna hij weer de woning intrekt bij de kinderen.

Kan hij dit zomaar maken? Ik ben lichtelijk in paniek door deze dreigementen, maar probeer er zo rustig mogelijk onder te blijven om de kinderen niks te laten merken.

Irene van Houte
Berichten: 145
Lid geworden op: 21 jun 2018 10:04

Re: Kan mijn ex mij uit de woning zetten?

Ongelezen bericht door Irene van Houte »

Sta jij op je huidige adres ingeschreven...Zo ja, kan hij je niets maken.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Kan mijn ex mij uit de woning zetten?

Ongelezen bericht door marnix »

Irene van Houte schreef:
01 mei 2020 17:00
Sta jij op je huidige adres ingeschreven...Zo ja, kan hij je niets maken.
Maakt nogal uit of die inschrijving bij de woningbouw is (hopelijk niet bij particulier) of bij de gemeente.

peter17111962
Berichten: 575
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Kan mijn ex mij uit de woning zetten?

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Ga eens langs bij een rechtswinkel, even googlen of er een bij U in de buurt zit.

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kan mijn ex mij uit de woning zetten?

Ongelezen bericht door witte angora »

Was je getrouwd, of was er een geregistreerd partnerschap? En hoe lang sta je bij de gemeente al op dat adres ingeschreven?

Niet getrouwd en korter dan twee jaar ingeschreven = geen enkele kans dat je de woning kunt houden.
Niet getrouwd en langer dan twee jaar ingeschreven, dan maak je een kans.
Getrouwd = beiden hebben evenveel recht op de woning.

Verder, je verhalen over lastig vallen en zo, dat kun je beter voor de wbv en de rechtbank bewaren. Wij horen het verhaal maar van één kant, de jouwe. Ongetwijfeld heeft je ex ook een verhaal te vertellen. Hier kunnen we er niks mee.
Laatst gewijzigd door witte angora op 01 mei 2020 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27072
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kan mijn ex mij uit de woning zetten?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Was u getrouwd? Bent u nu gescheiden? Of woonde u gewoon samen en stond uw naam ook op het huurcontract? Is er een ouderschapsplan voorgelegd aan de rechter?
Zet het telefoonnummer van de politie in uw mobiel.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Kan mijn ex mij uit de woning zetten?

Ongelezen bericht door moederslink »

Jantine87! schreef:
30 apr 2020 17:21
Hallo,

Mijn ex en ik zijn nu al een half jaar uit elkaar. Wij wonen nu ook al maanden apart van elkaar, hij heeft een studio en ik ben met onze 2 kinderen in dezelfde huurwoning blijven wonen. De woning staat nog wel op zijn naam, maar per 1 december 2019 betaal ik zelf de huur.
U betaalt sinds december de huur, probeer met de WBV in gesprek te gaan, leg de spannende situatie uit en misschien kunt u proberen om een nieuw huurcontract op te stellen, met u als hoofdbewoner/ hoofdhuurder, in samenwerking met hun.
U heeft Whatsapp berichtjes als bewijs van de afspraak tussen u en uw ex.
Hopelijk is de WBV ontvankelijk voor deze bedreigende situatie voor u en de kinderen.

nicolesw1981
Berichten: 95
Lid geworden op: 10 nov 2018 15:27

Re: Kan mijn ex mij uit de woning zetten?

Ongelezen bericht door nicolesw1981 »

Wat een vervelende situatie!
Ik heb zelf samengwoond in een woningbouw appartement en toen mijn ex het appartement verliet en geen huur meer betaalde wilde ik hem van het contract laten schrappen. Ik was hoofdhuurder en hij medehuurder. De woningbouw vertelde mij toen dat ik dat niet kon doen omdat hij als medehuurder evenveel rechten had als ik als hoofdhuurder. Ik weet natuurlijk niet of jij ook via de woningbouw huurt en hoe jouw evt woningbouw de zaken heeft geregeld maar ik denk dat je het beste met de verhuurder in gesprek kan gaan.
Belangrijk is wel of jullie samen voor de woning staan ingeschreven.

Veel succes!

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Kan mijn ex mij uit de woning zetten?

Ongelezen bericht door moederslink »

In dit geval staat het huurcontract alléén op de naam vd ex, begreep ik.

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kan mijn ex mij uit de woning zetten?

Ongelezen bericht door witte angora »

Klopt, en omdat het contract op naam van de ex staat, is het nog geen gelopen zaak dat de TS de woning krijgt. Ook niet nu ze de huur betaalt.

De criteria zijn: ze moet minimaal 2 jaar bij de gemeente op het adres zijn ingeschreven, of ze moet met de ex getrouwd zijn. Zijn beiden niet het geval, dan wordt het erg lastig.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Kan mijn ex mij uit de woning zetten?

Ongelezen bericht door Lowieze »

moederslink schreef:
01 mei 2020 18:50


U betaalt sinds december de huur, probeer met de WBV in gesprek te gaan, leg de spannende situatie uit en misschien kunt u proberen om een nieuw huurcontract op te stellen, met u als hoofdbewoner/ hoofdhuurder, in samenwerking met hun.
U heeft Whatsapp berichtjes als bewijs van de afspraak tussen u en uw ex.
Hopelijk is de WBV ontvankelijk voor deze bedreigende situatie voor u en de kinderen.
Goed advies, ik zou dit zeker doen. Aangezien u samen 2 kinderen hebt en die bij u wonen, is de kans groot dat u in de woning mag blijven als u de situatie bij de WBV uitlegt.

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Kan mijn ex mij uit de woning zetten?

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

indien je niet getrouwd was of een geregistreerd partnerschap heb je niet automatisch recht de woning te huren nadat de ex partner de woning verlaat cq de huur opzegt. Je bent niet als medehuurder gemeld of geregistreerd? Ik begrijp van niet.

Je hebt officieel geen rechten. Echter hebben jullie samen kinderen. Indien hij vertrokken is en de kinderen blijven bij u en de huur niet is opgezegd door hem lijkt het mij vreemd dat de verhuurder/WBV u de woning zou dwingen te verlaten. U zou dan met kinderen op straat kunnen komen te staan en er is wellicht geen plaats bij uw ex. Dit levert een vreemde cq dringende situatie op omdat de kinderen geen dak meer zouden kunnen hebben boven hun hoofd.

Indien u de woning moet verlaten van de WBV zou ik dat niet accepteren in belang van welzijn kinderen. Ik weet niet of u aanspraak kunt maken op urgentie als u geen recht heeft op de woning (staat u ingeschreven bij de WBV? Als woningzoekende?)

Kortom zou het in ergste geval kunnen betekenen dat u de onderhuurder wordt/bent indien u de huur nu betaalt ipv uw ex. Indien de verhuurder daar geen actie op onderneemt om u als onderhuurder te verwijderen binnen 6 maanden, die periode is voorbij nu. Indien de verhuurder geen actie onderneemt en u woont en betaalt de huur al 6 maanden is het voor een verhuurder lastig u eruit te krijgen.

Het lijkt mij dat u als huurder bent geaccepteerd. Stilzwijgend. De verhuurder heeft geen actie ondernomen.

Nijogeth
Berichten: 9954
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Kan mijn ex mij uit de woning zetten?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Is er wel naar de wbv gecommuniceerd dat de relatie voorbij is en de hoofdhuurder is vertrokken. Dat lijkt me dan wel belangrijk. Alleen de huur betalen van een andere rekening, dat lijkt me niet voldoende.

mr. Monique Ferwerda
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 apr 2020 09:29
Contacteer:

Re: Kan mijn ex mij uit de woning zetten?

Ongelezen bericht door mr. Monique Ferwerda »

Dat de woning alleen op naam staat van de ex ( indien partner geregistreerd of huwelijk) maakt de andere partner van rechtswege medehuurder. De wet regelt het vervolg bij scheiding. Zo lang de partners officieel niet zijn gescheiden zijn ze jegens verhuurder hoofdelijk aansprakelijk voor de huurbetalingen, daarna wordt medehuurder hoofdhuurder tenzij gezamenlijk verzoek aan de rechter tot toewijzing hoofdhuurder. Let op: er zijn wettelijke redenen om het verzoek af te wijzen. Woonde u slechts samen, dan heeft op jegens de verhuurder geen enkel recht tenzij blijkt uit de bepalingen behorende bij het huurcontract.

jeff36765935
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 mei 2020 11:25

Re: Kan mijn ex mij uit de woning zetten?

Ongelezen bericht door jeff36765935 »

Voorlopig geld tijdens de corona crisis dat helemaal niemand uigezet word behave bij fraude

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Kan mijn ex mij uit de woning zetten?

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

@Ferwerda ben ik volledig mee eens. Ik denk ook dat de periode dat de verhuurder actie had moeten ondernemen verstreken is.

Lady1234
Berichten: 27072
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kan mijn ex mij uit de woning zetten?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wie zegt dat de verhuurder weet heeft van de situatie?

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Kan mijn ex mij uit de woning zetten?

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

zn rekening afschrift?

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Kan mijn ex mij uit de woning zetten?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Dat zou een fraaie truc zijn om een huurwoning te bemachtigen waar je anders niet voor in aanmerking komt: je woont/woonde bij de huurder, hebt nergens recht op, maar gaat op enig moment over tot het betalen van de huur (in overleg met de officiële huurder) en houdt dat en tijdje vol en plots ben je rechtmatig huurder geworden en kan het contract op jouw naam gezet worden, omdat de verhuurder aan de bel had moeten trekken alleen vanwege het feit dat de huur plots vanaf een andere bankrekening betaald bleek te worden.

Gelooft u het zelf?

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Kan mijn ex mij uit de woning zetten?

Ongelezen bericht door tttlocke »

jeff36765935 schreef:
02 mei 2020 11:26
Voorlopig geld tijdens de corona crisis dat helemaal niemand uigezet word behave bij fraude
Huurders worden tijdelijk niet uitgezet.
Dat heeft natuurlijk niets te maken met het feit of een huurder iemand die daar ook woont of verblijft (maar geen medehuurder is) niet de deur kan wijzen. Het lijkt me dat dat in principe gewoon kan.

Gesloten