LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 6 dagen zonder caiway glasvezel gezeten en nog steeds geen goed internet

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
cynthia.boutkan
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 mei 2020 13:16

6 dagen zonder caiway glasvezel gezeten en nog steeds geen goed internet

Ongelezen bericht door cynthia.boutkan »

23-4 zijn wij verhuisd. Caiway zou dan overgaan naar ons nieuwe huis.
Wij hebben 3 maanden daarvoor al aangegeven dat we zouden verhuizen en of er signaal in de glasvezel zat.
Er werd ons verteld dat er signaal in zat. Helaas na 3 telefoontjes met de caiway kwamen ze er achter dat er geen signaal in de kabel zat.
Dit was inmiddels vrijdag 24-4 en er moest een monteur komen, maar dat kon pas woensdag 29-4.
Nadat dit gemaakt is, hebben wij nog steeds niet het internet waar wij voor betalen.
Upload is dat namelijk circa 60 mpbs en download 240 mpbs.
Bij caiway word belooft dat je 250 mpbs upload en download binnen krijgt.
Na 8 telefoontjes is het in middels 1-5 en er word gezegd vanwege de Corona crisis er geen monteur mag komen.
Maar wij moeten wel de volle mep betalen??
En krijgen ook geen compensatie voor de dagen dat wij zonder hebben gezeten?

NeoDutchio
Berichten: 12310
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: 6 dagen zonder caiway glasvezel gezeten en nog steeds geen goed internet

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Er is geen enkele providers die beloofd welke snelheid er binnen komt. Verder is de snelheid binnen het huis met draad afhankelijk van het type draad. WiFi is dan weer gevoelig voor betonijzer en isolatiemateriaal. Er is dus niet te garanderen dat u 250 mbits krijgt.
Uiteindelijk hebt u 6 dagen zonder internet gezeten. Dat valt nog mee in coronatijd.

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: 6 dagen zonder caiway glasvezel gezeten en nog steeds geen goed internet

Ongelezen bericht door Cro »

Hoe heb je de snelheid getest? Dit moet bekabeld met de test machine direct op de router van Caiway aangesloten gebeuren, niet bijvoorbeeld via wifi of over de verdere inpandige infrastructuur.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 6 dagen zonder caiway glasvezel gezeten en nog steeds geen goed internet

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
01 mei 2020 15:33
Er is geen enkele providers die beloofd welke snelheid er binnen komt.
Wat is er gebeurt met je standpunt dat je alle opties open moet houden?
Caiway schreef: Standaard leveren we internet via glasvezel. Dat is goed nieuws! Hiermee profiteer je van alle voordelen via het beste en het meest moderne netwerk van Nederland. Daarnaast heb je bij ons een gegarandeerde internetsnelheid. De up- en downloadsnelheid die je bij ons afneemt, is de daadwerkelijke snelheid die wij op je modem afleveren. En niet minder. Die garantie heb je al van ons.
https://www.caiway.nl/internet/alleen-internet

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 6 dagen zonder caiway glasvezel gezeten en nog steeds geen goed internet

Ongelezen bericht door alfatrion »

cynthia.boutkan schreef:
01 mei 2020 13:20
Maar wij moeten wel de volle mep betalen??
En krijgen ook geen compensatie voor de dagen dat wij zonder hebben gezeten?
Nee, als ze minder leveren dan de gegarandeerde snelheid dan hoeft u minder te betalen.
Nee, als ze niet leveren dan hoeft u voor die dagen niet te betalen.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: 6 dagen zonder caiway glasvezel gezeten en nog steeds geen goed internet

Ongelezen bericht door sylvesterb »

cynthia.boutkan schreef:
01 mei 2020 13:20
Upload is dat namelijk circa 60 mpbs en download 240 mpbs.
Bij caiway word belooft dat je 250 mpbs upload en download binnen krijgt.
Hoe heb je dit getest? Was dit via wifi dan zegt het helemaal niet, was het met een kabel direct op het modem dan kan het iets zeggen.
cynthia.boutkan schreef:
01 mei 2020 13:20
Maar wij moeten wel de volle mep betalen??
Let wel als u 240Mbit/s download haalt via glasvezel is het raar dat de upload achterblijft, daarom kan het heel goed zijn dat de snelheid test die u uitvoerde geen goed resultaat gaf, bijvoorbeeld omdat via wifi is getest. Via wifi wordt geen enkele garantie gegeven op de snelheid, dit is geheel afhankelijk van de situatie in uw woning. Ook dient u eigen apparatuur geschikt te zijn voor deze snelheden.

Let wel met 240Mbit/s download en 60Mbit/s upload zult u weinig merken, geen website zal sneller laden als u meer upload hebt, enkel wanneer u grote bestanden download zal het enig effect hebben.

Je internet snelheid moet je vergelijken van rijden naar punt A naar B, als dit maar 100m is en u rijdt in een VW Polo dan zult u nooit de maximale snelheid van de auto behalen. Immers heeft u punt B al bereikt, dit is bij het downloaden van internet niet anders. Een website als Tros Radar bestaat uit vele kleine bestanden, dus of u nu 4Mbit/s heeft of 4000Mbit/s de website wordt niet sneller.
cynthia.boutkan schreef:
01 mei 2020 13:20
En krijgen ook geen compensatie voor de dagen dat wij zonder hebben gezeten?
Zie https://www.consuwijzer.nl/telefoon-int ... jn-rechten let wel het bedrag wat u krijgt is dus minimaal.

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: 6 dagen zonder caiway glasvezel gezeten en nog steeds geen goed internet

Ongelezen bericht door Cro »

alfatrion schreef:
01 mei 2020 21:27
NeoDutchio schreef:
01 mei 2020 15:33
Er is geen enkele providers die beloofd welke snelheid er binnen komt.
Wat is er gebeurt met je standpunt dat je alle opties open moet houden?
Caiway schreef: Standaard leveren we internet via glasvezel. Dat is goed nieuws! Hiermee profiteer je van alle voordelen via het beste en het meest moderne netwerk van Nederland. Daarnaast heb je bij ons een gegarandeerde internetsnelheid. De up- en downloadsnelheid die je bij ons afneemt, is de daadwerkelijke snelheid die wij op je modem afleveren. En niet minder. Die garantie heb je al van ons.
https://www.caiway.nl/internet/alleen-internet
Op het modem afleveren betekend niet dat die snelheid gegarandeerd is op client devices, Het is een leuke zin, maar in principe alleen van toepassing op het modem. Pure marketing. Alles achter het modem garandeert een provider in principe niet aangezien dat niet te garanderen is. Wanneer ze dat wel proberen te garanderen zal je een sloot aan kleine lettertjes zien waarin heel duidelijk wordt aangegeven waaraan je interne infrastructuur moet voldoen en op welke wijze je moet testen.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 6 dagen zonder caiway glasvezel gezeten en nog steeds geen goed internet

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik noem dat niet pure marketing. Het heeft praktisch gezien waarde. Het is te controleren en je kunt zelf invloed uitoefenen op wat er bij je in huis aan infrastructuur ligt.

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: 6 dagen zonder caiway glasvezel gezeten en nog steeds geen goed internet

Ongelezen bericht door Cro »

alfatrion schreef:
01 mei 2020 23:30
Ik noem dat niet pure marketing. Het heeft praktisch gezien waarde. Het is te controleren en je kunt zelf invloed uitoefenen op wat er bij je in huis aan infrastructuur ligt.
Dat ben ik slechts deels met je eens, ja het is te testen, echter de wijze waarop de providers het gebruiken is simpelweg marketing. Een echt praktische waarde heeft het verder niet, immers zodra je buiten de infra van de provider komt is er ook niets meer gegarandeerd.

Zo'n garantie "op het modem" garandeert bijvoorbeeld niet dat je ook zo snel kan downloaden of uploaden. Alleen maar dat fiberlink tussen jouw modem en de verdeelkast van de provider minimaal die gegarandeerde snelheid haalt, in de praktijk heb je daar echter helemaal niets aan.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 6 dagen zonder caiway glasvezel gezeten en nog steeds geen goed internet

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als ik thuis een 1000 Mbps netwerkje heb liggen dan zit de bottleneck daar niet. Heb ik 100 Mbps dan kan ik die upgraden.

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: 6 dagen zonder caiway glasvezel gezeten en nog steeds geen goed internet

Ongelezen bericht door Cro »

alfatrion schreef:
01 mei 2020 23:41
Als ik thuis een 1000 Mbps netwerkje heb liggen dan zit de bottleneck daar niet. Heb ik 100 Mbps dan kan ik die upgraden.
Dat klopt, maar dat zegt niets over zo'n garantie. Als een leek met een gbit lokaal netwerk die denkt alles voor elkaar te hebben wat probeert te downloaden via bijvoorbeeld een torrent bij een andere torrent gebruiker die bijvoorbeeld de snelheid maximaliseert op 20 mbit, wat de downloaden natuurlijk niet weet, die komt er dan al snel achter dan die "gegarandeerde snelheid" eigenlijk helemaal niet gegarandeerd is. De bottleneck zal immers vrijwel altijd of lokaal zitten, bijvoorbeeld bij Wifi gebruik of buiten de invloed van zowel de provider als de eind gebruiker. En juist daarom is zo'n garantie enkel een marketing praatje. Juist dat kleine stukje van het AOP naar de wijkkast zal vrijwel nooit de bottleneck zijn en daarom kan een provider via glas die linksnelheid ook garanderen.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 6 dagen zonder caiway glasvezel gezeten en nog steeds geen goed internet

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik ben het oneens met je Cro.
Cro schreef:
01 mei 2020 23:48
De bottleneck zal immers vrijwel altijd of lokaal zitten, bijvoorbeeld bij Wifi gebruik of buiten de invloed van zowel de provider als de eind gebruiker.
De eindgebruiker heeft op beide invloed. Het probleem met WiFi is er niet als je met meerdere laptops op het netwerk gaat. Een enkele laptop zal zo'n 100 Mbps kunnen trekken en een smartphone zo'n 50 Mbps. De tijd dat we één apparaat hadden om aan te sluiten ligt ver achter ons. Het zelfde geld voor de andere kant. Je kan meerdere torrents tegelijk downloaden of er televisie gaan kijken. Voor dit soort doeleinden is een gegarandeerde snelheid prettig en praktisch.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: 6 dagen zonder caiway glasvezel gezeten en nog steeds geen goed internet

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Testen moeten op leeg modem plaats vinden.

Elke Mobiel met Wifi en een Smart TV elders in huis kreeg ook signaal.
Met 1 goede laptop en korte en perfecte kabel kun je echt oordelen.

Als ik hier mijn VDSL test, veel tragere met alleen dezelfde kabel haal ik per laptop ook een andere score.
De oude Toshiba is beste,
de Asus en Acer halen minder en de Peaq huismerk is echt om te huilen, die haalde zelfs met Wifi hogere score.

Ook zal ik nu, Zondag ochtend meer halen dan op Zaterdag avond, in de digitale file.



Geld terug?
Ja, daar heb je recht op maar maar na 1 maand kunnen ze zien hoeveel dagen dit is geweest.
Dan krijg je dit vermoedelijk pas in juni verrekend en dat is redelijke termijn.

Eisen wat in reclame staat, daar is een goede jurist voor nodig en heel veel jou voorwaarden goed uitspitten.

djfox741
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 jun 2005 20:11

Re: 6 dagen zonder caiway glasvezel gezeten en nog steeds geen goed internet

Ongelezen bericht door djfox741 »

NeoDutchio schreef:
01 mei 2020 15:33
Er is geen enkele providers die beloofd welke snelheid er binnen komt.

Dat ben ik niet met U eens de provider waar ik zit beloofd en spreekt af dat je 250Mbit download krijgt en 25Mbit upload bij het abbo wat ik heb afgesloten.

Als dat niet gehaald word komt er een monteur of word elders iets aan gedaan maar waar je voor gekozen hebt zal deze provider voor volle 110% zorgen dat je dat ook echt!!! zal gaan krijgen, wie? mag geen reclame maken denk ik hier 😊

Zie ineens dat het een bijzondere resente item is, (tering)

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: 6 dagen zonder caiway glasvezel gezeten en nog steeds geen goed internet

Ongelezen bericht door Revoked »

Recent + corona
....

NeoDutchio
Berichten: 12310
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: 6 dagen zonder caiway glasvezel gezeten en nog steeds geen goed internet

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

djfox741 schreef:
13 jul 2020 19:44
NeoDutchio schreef:
01 mei 2020 15:33
Er is geen enkele providers die beloofd welke snelheid er binnen komt.

Dat ben ik niet met U eens de provider waar ik zit beloofd en spreekt af dat je 250Mbit download krijgt en 25Mbit upload bij het abbo wat ik heb afgesloten.

Als dat niet gehaald word komt er een monteur of word elders iets aan gedaan maar waar je voor gekozen hebt zal deze provider voor volle 110% zorgen dat je dat ook echt!!! zal gaan krijgen, wie? mag geen reclame maken denk ik hier 😊

Zie ineens dat het een bijzondere resente item is, (tering)
Dan zal die provider geen lang leven beschoren zijn. Of wellicht kunnen ze aangeven wat een bepaalde snelheid bij de ingang van het huis is. Maar dat is weer afhankelijk van vele factoren. En bij u thuis zijn er weer vele factoren die bepalen hoe de snelheid is op uw laptop.

djfox741
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 jun 2005 20:11

Re: 6 dagen zonder caiway glasvezel gezeten en nog steeds geen goed internet

Ongelezen bericht door djfox741 »

@Neodutchio UPC of Ziggo toen Ziggo werd overgenonen en die naam mocht houden, daar heb ik een abbo afgenomen het abbo verteld jou wat het aan Up&Down geeft en als ik dat niet haal dan is het aan mij om de bekabeling, splitter etc. na te kijken/controleren.

Als dan blijkt dat daar geen problemen mee zijn, dan komt er een monteur of word er elders gekeken waar het euvel zich bevind maar die snelheid zal er komen, toen ik in 1999 op internet ging waren de problemen groot had toen 64Kbit en de upload om een email te versturen 5Kbitt.

Maar op mijn Tablet haal ik 255Mbit datzelfde op de PC abbonement 250Mbitt - 25Mbitt en dat is anders met een koperdraadje daar word gezegd TOT ..... snelheid bij UPC uch ziggo dus niet.

NeoDutchio
Berichten: 12310
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: 6 dagen zonder caiway glasvezel gezeten en nog steeds geen goed internet

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

djfox741 schreef:
13 jul 2020 20:29
@Neodutchio UPC of Ziggo toen Ziggo werd overgenonen en die naam mocht houden, daar heb ik een abbo afgenomen het abbo verteld jou wat het aan Up&Down geeft en als ik dat niet haal dan is het aan mij om de bekabeling, splitter etc. na te kijken/controleren.

Als dan blijkt dat daar geen problemen mee zijn, dan komt er een monteur of word er elders gekeken waar het euvel zich bevind maar die snelheid zal er komen, toen ik in 1999 op internet ging waren de problemen groot had toen 64Kbit en de upload om een email te versturen 5Kbitt.

Maar op mijn Tablet haal ik 255Mbit datzelfde op de PC abbonement 250Mbitt - 25Mbitt en dat is anders met een koperdraadje daar word gezegd TOT ..... snelheid bij UPC uch ziggo dus niet.
Uw tablet is afhankelijk van wifi. En wifi kan verstoord worden door isolatie en betonijzer. Dat ligt buiten de verantwoordelijkheid van een provider. Met mijn oude laptop had ik bijna geen snelheid. Met mijn nieuwe laptop haal ik bijna de volle mep. Ook dat is iets wat buiten de invloed van de provider ligt.
Kabel en glasvezel is redelijk stabiel, maar er zijn altijd factoren waarbij het niet 100% zal zijn als het binnenkomt, maar ook zeker niet 100% bij ontvangst van een wifi apparaat.

Gesloten