LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Betaalrekening opgeheven door terugkeer naar geboorteland

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
GlennBabb
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 mar 2020 13:48

Betaalrekening opgeheven door terugkeer naar geboorteland

Ongelezen bericht door GlennBabb »

Ik heb in het verleden hier in Nederland gestudeerd en gewerkt. Vervolgens teruggegaan naar mijn geboorteland. Bij het bereiken van mijn pensioengerechtigde leeftijd in 2005 heb ik toen een rekening moeten openen voor mijn pensioen en AOW.
Dat heb ik gedaan bij de ING. Nu 15 jaar later wordt mijn rekening via allerlei onduidelijke formulieren en ondanks tegenstribbelingen toch opgeheven. Hierdoor kom ik in problemen met ABP en SVB
Zijn er hier mensen die bekend zijn met deze handelswijze van een bank? Of wel adviezen kunnen verschaffen hoe dit op te lossen?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Betaalrekening opgeheven door terugkeer naar geboorteland

Ongelezen bericht door sylvesterb »

GlennBabb schreef:
01 mei 2020 00:53
Ik heb in het verleden hier in Nederland gestudeerd en gewerkt. Vervolgens teruggegaan naar mijn geboorteland. Bij het bereiken van mijn pensioengerechtigde leeftijd in 2005 heb ik toen een rekening moeten openen voor mijn pensioen en AOW.
Dat heb ik gedaan bij de ING. Nu 15 jaar later wordt mijn rekening via allerlei onduidelijke formulieren en ondanks tegenstribbelingen toch opgeheven. Hierdoor kom ik in problemen met ABP en SVB
Zijn er hier mensen die bekend zijn met deze handelswijze van een bank? Of wel adviezen kunnen verschaffen hoe dit op te lossen?
De ING mag uiteraard haar voorwaarden wijzigen, ze hebben een behoorlijke boete gehad omdat er veel werd wit gewassen via hun rekeningen, daarom hebben ze nu strengere voorwaarden. De ING is hier niet uniek in.

Helaas verstrek je te weinig informatie, bijvoorbeeld welk land u geboorteland is en of uw een Nederlands identiteit heeft. Hieronder een linkje met wat informatie:

https://www.geld.nl/sparen/service/nede ... itenlander

Je hebt tegenwoordig ook online banken zoals bunq of Openbank, deze regelen alles online.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Betaalrekening opgeheven door terugkeer naar geboorteland

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U kunt een rekening openen in uw geboorteland en daar de
AOW en het pensioen op laten overmaken.

U zult wel buiten Europa wonen.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Betaalrekening opgeheven door terugkeer naar geboorteland

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Zijn er hier mensen die bekend zijn met deze handelswijze van een bank? Of wel adviezen kunnen verschaffen hoe dit op te lossen?
Ja die zijn er, maar ook die denken dat ze het weten. Ze gaan er alvast vanuit dat u buiten Europa woont. U kunt natuurlijk altijd een rekening openen in uw geboorteland, maar ik ga er vanuit dat die na 15 jaar allang voor handen is. Maar hoe komt dat geld daar nu op? Dat is de vraag, niet meer bij ING in ieder geval.

Ik wacht uw reactie eerst eens af, wat u vindt van de tot nu toe opgegooide balletjes. Er zit een knelpunt in deze kwestie, en die is niet simpel op te lossen.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Betaalrekening opgeheven door terugkeer naar geboorteland

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Pensioenen en AOW worden simpelweg overgemaakt naar rekeningen in het buitenland. Is helemaal geen probleem.

Zou de Ts is Europa wonen, dan had hij eenvoudigweg zijn Nederlandse bankrekening kunnen aanhouden. Nu die opgeheven wordt, moet hij wel buiten Europa wonen.

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Betaalrekening opgeheven door terugkeer naar geboorteland

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

AOW en pensioen waar je recht op hebt kan ook betaald worden op een rekening in het buitenland.


Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Betaalrekening opgeheven door terugkeer naar geboorteland

Ongelezen bericht door Erthanax »

Bij de SVB vindt u
alle informatie over AOW in het buitenland. Uitbetaling op een buitenlandse rekening is geen enkel probleem.
Dat geldt vermoedelijk ook voor uw pensioen en dat kunt u bij uw pensioenfonds opzoeken of navragen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Betaalrekening opgeheven door terugkeer naar geboorteland

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Voor betalingen uit buitenland zijn soms kosten verschuldigd.

Zonder land opgave is een foutloos antwoord niet mogelijk dus ik wacht even op 2e aanvulling van eerder hier gestelde vragen.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Betaalrekening opgeheven door terugkeer naar geboorteland

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Uitbetaling is i.d.d. geen enkel probleem op een buitenlandse rekening, maar vertel eens hoe? Hoe gaat TS zijn veranderingen doorvoeren?

Via Digid met s.m.s code? Hij heeft nog steeds een geldig mobielnummer na 15 jaar? 4G bestond toen niet, het is bijna 5G. Is zijn geboorteland een verdragsland? Betaalt hij via SVB ook ziektekosten/premie in dat land? Ambassade in de buurt?

Zo simpel, en informatie is ook genoeg te vinden....maar dan de uitvoering.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Betaalrekening opgeheven door terugkeer naar geboorteland

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De Ts beheert nu ook zijn ING rekening. Dus zal daar vandaan ook geld moeten overmaken op zijn normale bankrekening in zijn woonland.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Betaalrekening opgeheven door terugkeer naar geboorteland

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Lady1234 schreef:
02 mei 2020 12:58
De Ts beheert nu ook zijn ING rekening. Dus zal daar vandaan ook geld moeten overmaken op zijn normale bankrekening in zijn woonland.
ING rekening vervalt! Wat en hoe verder te doen?

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Betaalrekening opgeheven door terugkeer naar geboorteland

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nieuw bankrekeningnummer van woonland doorgeven aan SVB en ABP.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Betaalrekening opgeheven door terugkeer naar geboorteland

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Lady1234 schreef:
02 mei 2020 13:26
Nieuw bankrekeningnummer van woonland doorgeven aan SVB en ABP.
Hoe? op welke manier?

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Betaalrekening opgeheven door terugkeer naar geboorteland

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien heel raar maar dan kan via internet, en zelfs per post.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Betaalrekening opgeheven door terugkeer naar geboorteland

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als Nederbelg mag ik een ING rekening gewoon overzetten.

Ik heb gekeken en zie bij ING.NL en ING.BE ietsje andere voorwaarden.

Geen 1 ING dus.
Nu heb ik al de vorige eeuw de blauwe gratis knuffelleeuw opstopt...je blauw ergeren aan Off Line BanKLIEREN...
maar een Russische Staats bank, die heeft ook Euro rekening, maar als er iets is, door de Lock Down kan ik ook niets regelen of aanpassen als het nodig is helaas.

Hoewel zowel NL als BE graag inzage hebben in banksaldo, de be-LASTIG-dienst in beide landen hebben gewoon pech.

Alle westerse landen willen dit soort rekeningen met nu elders wonende afschaffen en/of aanpassen.
Een huis niet verkopen maar verhuren en daar registratie houden is vaak voldoende.

Obelix1 is nu ervaren bij "De Bank" maar ik verwacht nog meer aanpassingen en problemen.
De USA begon en nu is het een puinzooi van regels die vaak onredelijk zijn, zoals daar geboren kinderen die er nooit gewoond hebben.

Het beste is in jou land waar je nu woonde een nieuwe te nemen om problemen te voorkomen.
Dat ik dit niet doe is wegens belastingplicht van 13% per jaar... elders duurdere, nog wel!

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Betaalrekening opgeheven door terugkeer naar geboorteland

Ongelezen bericht door Erthanax »

TS heeft het nergens over DigID of controle sms'jes en al helemaal niet over MijnVSB. Hij meldt alleen dat hij in zijn geboorteland (niet zijnde Nederland) woont en dat zijn ING-rekening wordt opgeheven. Hij wil weten of mensen op het forum bekend zijn met dat opheffen van rekeningen en of er een oplossing is.

De antwoorden zijn:
- Ja, dat is bekend.
- Verreweg de gemakkelijkste oplossing is een rekening openen bij een bank in het woonland en het rekeningnummer doorgeven aan SVB en ABP.

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Betaalrekening opgeheven door terugkeer naar geboorteland

Ongelezen bericht door Radar »

Doei Obelix1! ^FG

Gesloten