LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wie is bekend met de Spaanse Openbank?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Rinustp
Berichten: 186
Lid geworden op: 05 okt 2014 19:46

Wie is bekend met de Spaanse Openbank?

Ongelezen bericht door Rinustp »

Ik heb op zaterdag 2 mei een bankrekening willen openen bij de Spaanse internetbank Openbank.com.

Eerst moest ik mijn identiteitsgegevens invullen en mijn NAW gegevens. Daarna kwam er een waslijst aan privévragen.
Hoe ik aan mijn geld kom, of ik beleggingen heb, wat mijn persoonlijke situatie is ten aanzien van werk of pensioen, enz. enz. Teveel om hier op te noemen.
Ik kreeg direct het gevoel dat ik op een louche site terecht was gekomen van een of andere crimineel die mij probeert digitaal financieel uit te kleden en te vervolgen.
Daarom besloot ik om van deze bank af te zien en wilde mijn gegevens verwijderen en het proces afbreken.
Maar dat gaat zo maar niet. Nergens een mogelijkheid te vinden om voornoemde actie uit te voeren.

Dan maar laten voor wat het is. In korte tijd ontving ik al een e-mail met de vraag om de ontbrekende gegevens aan te vullen.
Om het uit te leggen aan de Nederlandstalige medewerkers probeerde ik te bellen. Ter identificatie moest ik het kenmerk van mijn ID bewijs inspreken wat door de computer niet werd verstaan. Dat ging 'm dus niet worden.

Pas vandaag ontving ik weer een mail om het proces te voltooien en dit keer werd mij een e-mailadres gegund.
Ik heb een mail gestuurd met uitleg dat ik niet verder wilde gaan en mijn gegevens die ik reeds verstrekt had te verwijderen. (koop op afstand. Binnen 14 dagen opzegbaar)
Helaas kreeg ik weer een standaard mail met daarin de uitleg hoe ik het proces kan voltooien en als ik dat niet wilde kon ik via een, in de mail vermeld, telefoonnummer met hun contact opnemen.

Op diverse manieren geprobeerd om via dat telefoonnummer te bellen maar ik kreeg steeds de melding dat het nummer niet bestaat. Tja, dan wordt het lastig.

Daarop maar weer een mail terug gestuurd en daarop heb ik op dit moment nog geen reactie gekregen. Ik verwacht dat zij dit niet beschaafd gaan afhandelen. Ik heb dezelfde situatie ook meegemaakt toen ik mijn rekening bij Paypal wilde beëindigen.

Openbank.com die door de Consumentenbond beschreven is als een betrouwbare Spaanse bank is, lijkt mij minder betrouwbaar dan dat het lijkt. Ze willen in iedere geval niet op een beschaafde manier mij ter woord staan en gewoon het proces stoppen.

Als iemand van jullie hier ook ervaring mee heeft wil ik graag weten hoe ik dit aan moeten pakken.

Ik heb eerder een account aangemaakt bij N26 in Duitsland en daar gaat alles heel gewoon en beschaafd. Ik wil graag overstappen naar een Europeese bank met meer mogelijkheden dan wat de NL banken te bieden hebben. Onze NL banken blijven, met uitzondering van Bunq, erg achter in de technologie. Maar Bunq is extreem duur.
Om die reden ben ik daar weggegaan.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10
Beste antwoord
Gekozen door Rinustp

Re: Wie is bekend met de Spaanse Openbank?

door berndv » 06 mei 2020 11:55

Rinustp schreef:
05 mei 2020 15:02
Eerst moest ik mijn identiteitsgegevens invullen en mijn NAW gegevens. Daarna kwam er een waslijst aan privévragen.
Hoe ik aan mijn geld kom, of ik beleggingen heb, wat mijn persoonlijke situatie is ten aanzien van werk of pensioen, enz. enz. Teveel om hier op te noemen.
Ik kreeg direct het gevoel dat ik op een louche site terecht was gekomen van een of andere crimineel die mij probeert digitaal financieel uit te kleden en te vervolgen.
vind ik op zich niet heel raar, dat ze dit vragen, ze moeten dit namelijk vragen. Dit heeft te maken met de Spaanse equivalent van wat we hier kennen als de WFT, wet op financieel toezicht. Hiermee moeten herkomsten van gelden door de bank verklaard kunnen worden, ook om zeker te weten dat de rekening niet voor criminele of terroristische doeleinden gebruikt wordt.
Rinustp schreef:
05 mei 2020 15:02
Daarom besloot ik om van deze bank af te zien en wilde mijn gegevens verwijderen en het proces afbreken.
Maar dat gaat zo maar niet. Nergens een mogelijkheid te vinden om voornoemde actie uit te voeren.
Dat kan, en als ze al gegevens hebben, dan is het afsluiten van de browser niet voldoende. Dan zult u gevraagd worden om het proces te voltooien.
Rinustp schreef:
05 mei 2020 15:02
Op diverse manieren geprobeerd om via dat telefoonnummer te bellen maar ik kreeg steeds de melding dat het nummer niet bestaat. Tja, dan wordt het lastig.
vreemd. Ik heb zonet geprobeerd om beide nummers die ze op hun site hebben staan te bellen, krijg bij beide gewoon verbinding en er wordt opgenomen door de computer met "welkom bij openbank".
Rinustp schreef:
05 mei 2020 15:02
Daarop maar weer een mail terug gestuurd en daarop heb ik op dit moment nog geen reactie gekregen. Ik verwacht dat zij dit niet beschaafd gaan afhandelen.
Ik vermoed een ietwat voorbarige conclusie, als je het mij vraagt. Dit hele proces loopt nu zo te lezen maximaal 4 dagen. U heeft een mail gestuurd in antwoord op een mail van hen, op 5 mei. Geen idee hoe snel u antwoord verwacht, maar aangezien heel Spanje plat lag, zullen ze wel een achterstand hebben in de verwerking van e-mails. En als die mail in Nederland behandelt zou worden, zal dit ook langer duren dan enkele uren. Ze hebben niet voor niets hun openingstijden van de klantenservice beperkt.

Meer info over het privacybeleid van de bank kunt u vinden op:
https://www.openbank.nl/beleid
hierop staat ook hoe u in verzet kunt gaan tegen eventuele opslag van privegegevens.
Lady1234
Berichten: 26911
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wie is bekend met de Spaanse Openbank?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik ben benieuwd wat die bank meer aan technologie te bieden heeft dan Nederlandse banken.

Als u de reviews had gelezen, had u zich waarschijnlijk bedacht. Maar ja gratis.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Wie is bekend met de Spaanse Openbank?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Santander zonder credit kaart zonder Ideal met Spaanse IBAN. Alleen fysiek in Spanje aanwezig. Met een soms Nederlandse telefoniste.

ZeerPrivé
Berichten: 5308
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Wie is bekend met de Spaanse Openbank?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Heb je naast de voordelen (welke??) ook de nadelen van deze bank bekeken?

Nadelen
- De hoge rente op de spaarrekening is een lokkertje.
- De eerste 5 opnames per maand binnen de eurozone zijn gratis. Het is niet duidelijk wat de kosten na die 5 opnames zijn.
- Je kunt geen gebruikmaken van de Overstapservice
- Niet mogelijk om met iDeal te betalen.
- Er zijn geen bankfilialen.
- De maandkosten voor Travel+ zijn ook de hoge kant in vergelijking met andere rekeningen.
- De betaalpas is van Maestro, terwijl je in het buitenland regelmatig een creditcard nodig zult hebben (Mastercard of Visa). Er komt wel een Openbank Mastercard, maar die kost €13,99 per maand.
- Het aantal aanbieders waar je korting krijgt is nog vrij beperkt.

https://www.consumentenbond.nl/betaalrekening/openbank

Je hebt het toch over deze bank https://www.openbank.nl

Mk
Berichten: 986
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Wie is bekend met de Spaanse Openbank?

Ongelezen bericht door Mk »

Rinustp schreef:
05 mei 2020 15:02
Ik heb op zaterdag 2 mei een bankrekening willen openen bij de Spaanse internetbank Openbank.com.

Eerst moest ik mijn identiteitsgegevens invullen en mijn NAW gegevens. Daarna kwam er een waslijst aan privévragen.
Hoe ik aan mijn geld kom, of ik beleggingen heb, wat mijn persoonlijke situatie is ten aanzien van werk of pensioen, enz. enz. Teveel om hier op te noemen.
Ik kreeg direct het gevoel dat ik op een louche site terecht was gekomen van een of andere crimineel die mij probeert digitaal financieel uit te kleden en te vervolgen.
Daarom besloot ik om van deze bank af te zien en wilde mijn gegevens verwijderen en het proces afbreken.
Maar dat gaat zo maar niet. Nergens een mogelijkheid te vinden om voornoemde actie uit te voeren.
Het is een spaanse bank die moet voldoen aan strenge spaanse eisen qua herkomst van geld op de rekening. Wen er maar vast aan, dat zal binnenkort in NL ook moeten.

Rinustp
Berichten: 186
Lid geworden op: 05 okt 2014 19:46

Re: Wie is bekend met de Spaanse Openbank?

Ongelezen bericht door Rinustp »

ZeerPrivé schreef:
05 mei 2020 15:34
Heb je naast de voordelen (welke??) ook de nadelen van deze bank bekeken?

Nadelen
- De hoge rente op de spaarrekening is een lokkertje.
- De eerste 5 opnames per maand binnen de eurozone zijn gratis. Het is niet duidelijk wat de kosten na die 5 opnames zijn.
- Je kunt geen gebruikmaken van de Overstapservice
- Niet mogelijk om met iDeal te betalen.
- Er zijn geen bankfilialen.
- De maandkosten voor Travel+ zijn ook de hoge kant in vergelijking met andere rekeningen.
- De betaalpas is van Maestro, terwijl je in het buitenland regelmatig een creditcard nodig zult hebben (Mastercard of Visa). Er komt wel een Openbank Mastercard, maar die kost €13,99 per maand.
- Het aantal aanbieders waar je korting krijgt is nog vrij beperkt.

https://www.consumentenbond.nl/betaalrekening/openbank

Je hebt het toch over deze bank https://www.openbank.nl
Bedankt voor alle reacties.

Ja, het is deze bank. Ik had het verhaal van de consumentenbond gelezen maar ik hoef geen credit / debitcard. Die heb ik al. Mijn vrouw heeft een creditkaart bij Rabobank en ik een debitcard bij N26.

Misschien heb ik me teveel laten leiden door de mogelijkheid om via Applepay te betalen. Bij mijn huidige bank (ASN) is dat (nog) niet mogelijk. Ik verwacht ook dat ASN dat niet gaat doen.
Sparen wil ik ook niet gaan doen bij Openbank. Het gaat me alleen om een betaalrekening met Maestropas.

Dat de bank alleen fysiek in Spanje aanwezig is vind ik geen probleem. N26 en ASN zijn nergens fysiek aanwezig. Al is SNS de moeder van ASN en die heeft wel enkele kantoren. Daarbij spreekt en schrijft mijn vrouw Spaans.

Wat meer technologie betreft vergelijk ik de mogelijkheden met Bunq en Paypal. Zij hebben naast het betaalverzoek ook de mogelijkheid om een betaalopdracht te verzenden. Al is dat bij Paypal alleen mogelijk tussen eigen gebruikers.
Tikkie heb ik ook geprobeerd maar ook bij Tikkie kan je geen betaalopdrachten versturen. Je moet dan altijd aan de ontvanger een betaalverzoek vragen. Ik ben een fan van mobiel bankieren. Daarom zoek ik het vaak in die hoek.

Ik ben er intussen achter dat Openbank niets te bieden heeft voor ons Nederlanders maar ik wilde het wel proberen. Helaas blijkt het een onbetrouwbare bank te zijn.
Ik begrijp dat niemand van jullie er tot nu toe ervaring mee heeft.
Ik zal hun mailadres op de blacklist zetten zodat die hinderlijke verzoekjes om mijn aanmelding af te maken in de spammap komen.

Tenzij iemand nog met een tip komt hoe ik me volledig af kan melden bij deze bank.

Rinustp
Berichten: 186
Lid geworden op: 05 okt 2014 19:46

Re: Wie is bekend met de Spaanse Openbank?

Ongelezen bericht door Rinustp »

breien schreef:
05 mei 2020 15:30
Het is een Spaanse bank. Daar kent men een strenge lockdown.
Zou dat de reden zijn dat de bank lastig bereikbaar is. Zo gek is het ook weer niet dat de bank persoonlijke gegevens wenst. Ze willen wel betrouwbare klanten, die eerlijk aan het geld komen.
De lockdown is in Spanje grotendeels opgeheven.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Wie is bekend met de Spaanse Openbank?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Onbetrouwbaar zal de grootste bank van Spanje wel niet zijn.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wie is bekend met de Spaanse Openbank?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dus jij start een geautomatiseerd proces bij een buitenlandse bank, zet dat halverwege stop omdat je je bedenkt, en als dat niet zonder slag of stoot gaat is de bank onbetrouwbaar...? Bijzonder.

Melviinbl
Berichten: 102
Lid geworden op: 21 mar 2014 15:43

Re: Wie is bekend met de Spaanse Openbank?

Ongelezen bericht door Melviinbl »

Het is zeker een betrouwbare bank.
Alleen ik lees dat je ook klant bent bij N26. Persoonlijk heb ik meer voorkeur voor die bank!
Als je genoeg saldo op je rekening hebt krijg je ook een maestro kaart.

Rinustp
Berichten: 186
Lid geworden op: 05 okt 2014 19:46

Re: Wie is bekend met de Spaanse Openbank?

Ongelezen bericht door Rinustp »

Moneyman schreef:
05 mei 2020 20:05
Dus jij start een geautomatiseerd proces bij een buitenlandse bank, zet dat halverwege stop omdat je je bedenkt, en als dat niet zonder slag of stoot gaat is de bank onbetrouwbaar...? Bijzonder.
Ik ga de mail die zij stuurde natuurlijk niet hier delen maar erg oplossingsgericht is die niet.
Is dat zo raar dat ik tijdens een aanmelding tegen iets aanloop wat me niet aanstaat? Moet ik dan klakkeloos doorgaan alsof ik kampioen naïviteit wil zijn?

De bank geeft foutieve informatie op hun website. Ze laten van belang zijnde informatie voor het correct aanmelden achterwege. Dat maakt ze voor mij dan onbetrouwbaar.
Ik heb met meerdere banken gewerkt en ben dit alleen bij Paypal tegen gekomen.

Dat ze de grootste zijn maakt ze niet per definitie betrouwbaar, Theotrucker. Kijk maar naar ING.
Melviinbl schreef:
05 mei 2020 20:24
Het is zeker een betrouwbare bank.
Alleen ik lees dat je ook klant bent bij N26. Persoonlijk heb ik meer voorkeur voor die bank!
Als je genoeg saldo op je rekening hebt krijg je ook een maestro kaart.
Ik ben nu een jaar bij N26 en ervaar ze als betrouwbaar. Tijdens het aanmeldproces heb ik met hen contact gehad en ze hebben me toen uitstekend geholpen.
Ik ben nog niet bekend met hun Maestrocard maar ga daar zeker achteraan.

Lady1234
Berichten: 26911
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wie is bekend met de Spaanse Openbank?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U wilt een bank met veel meer technologie, maar u gaat over alles zitten bellen. Blijkbaar voldoet die technologie voor u toch niet.

Rinustp
Berichten: 186
Lid geworden op: 05 okt 2014 19:46

Re: Wie is bekend met de Spaanse Openbank?

Ongelezen bericht door Rinustp »

Lady1234 schreef:
05 mei 2020 22:31
U wilt een bank met veel meer technologie, maar u gaat over alles zitten bellen. Blijkbaar voldoet die technologie voor u toch niet.
Ik begrijp niet goed waar je "over alles bellen" op baseert.
Als ik tijdens het aanmelden iets niet begrijp neem ik even contact op. Om er zeker van te zijn dat ik geen fout maak.

Maar maak je geen illusie. Ik ben ict'er en test procedures bij banken. Is dat zo raar?

Lady1234
Berichten: 26911
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wie is bekend met de Spaanse Openbank?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, dat is zeker raar. U moest al contact opnemen met N26, en nu met deze bank.

Als ik u was zou ik het maar bij een Nederlandse bank houden.

Rinustp
Berichten: 186
Lid geworden op: 05 okt 2014 19:46

Re: Wie is bekend met de Spaanse Openbank?

Ongelezen bericht door Rinustp »

Lady1234 schreef:
05 mei 2020 22:45
Ja, dat is zeker raar. U moest al contact opnemen met N26, en nu met deze bank.

Als ik u was zou ik het maar bij een Nederlandse bank houden.
Gelukkig zit ik al 15 jaar tevreden bij ASN.
Die anderen zijn om te testen hoever ze in de technologie zijn.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Wie is bekend met de Spaanse Openbank?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik heb ING en SNS.
Voor mij zijn ze beiden betrouwbaar.
Zelfs nog steeds rente op de betaalrekening bij SNS. Niet veel! 0,01%

Rinustp
Berichten: 186
Lid geworden op: 05 okt 2014 19:46

Re: Wie is bekend met de Spaanse Openbank?

Ongelezen bericht door Rinustp »

Vanochtend een nieuwe mail ontvangen van Openbank. Het telefoonnummer in de vorige mail was fout. Ze hebben nu het goede nummer gestuurd waarop ik ze kan bereiken.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Wie is bekend met de Spaanse Openbank?

Ongelezen bericht door berndv »

Rinustp schreef:
05 mei 2020 15:02
Eerst moest ik mijn identiteitsgegevens invullen en mijn NAW gegevens. Daarna kwam er een waslijst aan privévragen.
Hoe ik aan mijn geld kom, of ik beleggingen heb, wat mijn persoonlijke situatie is ten aanzien van werk of pensioen, enz. enz. Teveel om hier op te noemen.
Ik kreeg direct het gevoel dat ik op een louche site terecht was gekomen van een of andere crimineel die mij probeert digitaal financieel uit te kleden en te vervolgen.
vind ik op zich niet heel raar, dat ze dit vragen, ze moeten dit namelijk vragen. Dit heeft te maken met de Spaanse equivalent van wat we hier kennen als de WFT, wet op financieel toezicht. Hiermee moeten herkomsten van gelden door de bank verklaard kunnen worden, ook om zeker te weten dat de rekening niet voor criminele of terroristische doeleinden gebruikt wordt.
Rinustp schreef:
05 mei 2020 15:02
Daarom besloot ik om van deze bank af te zien en wilde mijn gegevens verwijderen en het proces afbreken.
Maar dat gaat zo maar niet. Nergens een mogelijkheid te vinden om voornoemde actie uit te voeren.
Dat kan, en als ze al gegevens hebben, dan is het afsluiten van de browser niet voldoende. Dan zult u gevraagd worden om het proces te voltooien.
Rinustp schreef:
05 mei 2020 15:02
Op diverse manieren geprobeerd om via dat telefoonnummer te bellen maar ik kreeg steeds de melding dat het nummer niet bestaat. Tja, dan wordt het lastig.
vreemd. Ik heb zonet geprobeerd om beide nummers die ze op hun site hebben staan te bellen, krijg bij beide gewoon verbinding en er wordt opgenomen door de computer met "welkom bij openbank".
Rinustp schreef:
05 mei 2020 15:02
Daarop maar weer een mail terug gestuurd en daarop heb ik op dit moment nog geen reactie gekregen. Ik verwacht dat zij dit niet beschaafd gaan afhandelen.
Ik vermoed een ietwat voorbarige conclusie, als je het mij vraagt. Dit hele proces loopt nu zo te lezen maximaal 4 dagen. U heeft een mail gestuurd in antwoord op een mail van hen, op 5 mei. Geen idee hoe snel u antwoord verwacht, maar aangezien heel Spanje plat lag, zullen ze wel een achterstand hebben in de verwerking van e-mails. En als die mail in Nederland behandelt zou worden, zal dit ook langer duren dan enkele uren. Ze hebben niet voor niets hun openingstijden van de klantenservice beperkt.

Meer info over het privacybeleid van de bank kunt u vinden op:
https://www.openbank.nl/beleid
hierop staat ook hoe u in verzet kunt gaan tegen eventuele opslag van privegegevens.

Melviinbl
Berichten: 102
Lid geworden op: 21 mar 2014 15:43

Re: Wie is bekend met de Spaanse Openbank?

Ongelezen bericht door Melviinbl »

Ik ben nu een jaar bij N26 en ervaar ze als betrouwbaar. Tijdens het aanmeldproces heb ik met hen contact gehad en ze hebben me toen uitstekend geholpen.
Ik ben nog niet bekend met hun Maestrocard maar ga daar zeker achteraan.
[/quote]


Ik en een maatje van mij kregen hem automatisch aangeboden nadat er meer dan 500€ op onze rekening stond. Wellicht kan je ff een mailtje sturen.

EdwinJ1966
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jun 2020 07:56

Re: Wie is bekend met de Spaanse Openbank?

Ongelezen bericht door EdwinJ1966 »

Als gebruiker van Openbank, kan ik aangeven dat ik tot nu toe erg tevreden ben. De voorzijde van het pasje is voorzien van een prepaid creditcard, de CCV op de achterzijde ontbreekt, maar kun je vinden in je account/app. Op de achterzijde kun je, je handtekening plaatsen daar staat ook je rekeningnummer. Het gebruik van de rekening is voor altijd volledig gratis voor mij omdat ik een van de eerste klanten in Nederland ben. Door de Coronacrisis heeft alles wel wat langer geduurd. Applepay kun je pas activeren na ontvangst van je handtekeningkaart. Omdat tot aan die tijd je CCV niet kunt opvragen. Enige nadeel is, voor zover je dit een nadeel kunt noemen, dat je maar 5 keer per maand cash geld op kunt nemen. Ik heb nu Regiobank, waarbij je geen Applepay kunt gebruiken, deze rekening gebruik ik voor m’n vaste lasten. Openbank als leefgeldrekening. De spaarrekening van Openbank geeft het eerste half jaar wat meer rente, met een maximum inleg van €5000,- daarna gaat deze terug naar wat je in Nederland ook als rente krijgt.

Gesloten