LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] verschil tussen 16 en 17 inch velgen en banden

Problemen met jouw autobanden? Geef hier jouw mening.
snah441
Berichten: 27
Lid geworden op: 22 aug 2010 14:36

verschil tussen 16 en 17 inch velgen en banden

Ongelezen bericht door snah441 »

Hallo ,
Ben toe aan een nieuwe bolide , deze is er met 16 of 17 inch velgen , mijn vraag is wat is het verschil , denkend aan brandstofverbruik en comfort .

Groet

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: verschil tussen 16 en 17 inch velgen en banden

Ongelezen bericht door scontra »

Verschil in brandstofverbruik is er niet omdat de omtrek van velg met band dezelfde is.
De 16 inch is comfortabeler omdat de band hoger is dan een 17 inch band en meer kan in veren.
Een 17 inch staat misschien wat blitser, maar daar zie je en heb je zelf helemaal niets aan als je in de auto zit. ;-))
Persoonlijk zou ik voor 16 inch gaan.

snah441
Berichten: 27
Lid geworden op: 22 aug 2010 14:36

Re: verschil tussen 16 en 17 inch velgen en banden

Ongelezen bericht door snah441 »

ok
duidelijk

LectoriSalutem
Berichten: 215
Lid geworden op: 13 jan 2017 19:14

Re: verschil tussen 16 en 17 inch velgen en banden

Ongelezen bericht door LectoriSalutem »

En niet te vergeten het prijsverschil. 17 inch is aanmerkelijk duurder... Dat ben je al extra kwijt voordat je ook maar een meter gereden hebt.
Mijn keus : 16 inch

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: verschil tussen 16 en 17 inch velgen en banden

Ongelezen bericht door kokka »

Ga gewoon rijden met beide uitvoeringen. Er is uiteraard wel wat comfortverschil, maar een grotere velg met een wat lagere band geeft ook meer grip in de bocht. Een hoge band zal meer vervormen door de zijdelingse krachten.
Buiten dat wil het oog ook wat.
Dus.. gewoon even mee gaan rijden.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: verschil tussen 16 en 17 inch velgen en banden

Ongelezen bericht door scontra »

kokka schreef:
16 feb 2020 09:22
Ga gewoon rijden met beide uitvoeringen. Er is uiteraard wel wat comfortverschil, maar een grotere velg met een wat lagere band geeft ook meer grip in de bocht. Een hoge band zal meer vervormen door de zijdelingse krachten.
Buiten dat wil het oog ook wat.
Dus.. gewoon even mee gaan rijden.
Dat verschil in wegligging merk je niet bij normaal weggebruik en al helemaal niet tijdens een testritje waarbij je niet 'vierkant' met de auto de hoek om gaat/kunt.
En bij een maximaal toegestane snelheid van 100 km/h op de snelweg en lager tot veel lager op alle andere wegen in Nederland, zou ik voor comfort kiezen !

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: verschil tussen 16 en 17 inch velgen en banden

Ongelezen bericht door jonis »

scontra schreef:
16 feb 2020 10:23
kokka schreef:
16 feb 2020 09:22
Ga gewoon rijden met beide uitvoeringen. Er is uiteraard wel wat comfortverschil, maar een grotere velg met een wat lagere band geeft ook meer grip in de bocht. Een hoge band zal meer vervormen door de zijdelingse krachten.
Buiten dat wil het oog ook wat.
Dus.. gewoon even mee gaan rijden.
Dat verschil in wegligging merk je niet bij normaal weggebruik en al helemaal niet tijdens een testritje waarbij je niet 'vierkant' met de auto de hoek om gaat/kunt.
En bij een maximaal toegestane snelheid van 100 km/h op de snelweg en lager tot veel lager op alle andere wegen in Nederland, zou ik voor comfort kiezen !
Het verschil in wegligging bij mij is in elk geval enorm.....18" zomerband tov 16" winterband.
Voor het strakke sturen ben ik blij als de zomerband eronder gaat....En in de winter ben ik altijd toch weer een stukje gelukkiger met het comfort.
Bij mijn volgende kies ik in elk geval niet meer voor een maatje groter.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: verschil tussen 16 en 17 inch velgen en banden

Ongelezen bericht door scontra »

jonis schreef:
16 feb 2020 10:33

Het verschil in wegligging bij mij is in elk geval enorm.....18" zomerband tov 16" winterband.

Die 18 inch zomerband moet wel een heel plat stukje rubber zijn als u normaal een 16 inch velg gebruikt.
De vergelijking zomer -winterbanden gaat hier niet op, aangezien het bij de Ts, gaat om het verschil tussen 17 en 16 inch wielen met zomerbanden.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: verschil tussen 16 en 17 inch velgen en banden

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

15"

Ik heb de set Winter met 16" en Zomer 17" velgen juist verkocht en rij op 15" 4 seizoenen banden!
Meer comfort en naast goedkopere velgen ook elke 80.000 km goedkopere banden!

Ook de burgemeester is blij want ik heb geen stoeprand schade bij krap inparkeren in de smalle straat!
Voor mijn graag een nieuwe auto op Blokjes met korting!

De velgen heb ik al, en kies graag ook banden merk & type.
Omdat geen enkel merk mij de prijs van de reeds gemonteerde velgen en banden in mindering wil brengen dan maar een gebruikte en die bijgeleverde zooi op Marktplaats zetten!

Kijk eens wat de Velgen en Banden los kosten en koop zelf eens elders!
Alleen wel opletten want vaak zijn de rem schijven voor te groot en moet ik wel 16"of verder zoeken!

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: verschil tussen 16 en 17 inch velgen en banden

Ongelezen bericht door jonis »

scontra schreef:
16 feb 2020 11:13

Die 18 inch zomerband moet wel een heel plat stukje rubber zijn als u normaal een 16 inch velg gebruikt.
De vergelijking zomer -winterbanden gaat hier niet op, aangezien het bij de Ts, gaat om het verschil tussen 17 en 16 inch wielen met zomerbanden.
De 16" zijn eerder van het type "ballonband" , 205/55 de 18" zien vrij normaal uit 225/40 zeker voor huidige maatstaven in D-segment.

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: verschil tussen 16 en 17 inch velgen en banden

Ongelezen bericht door BL2 »

Ben alleen in het bezit van een vervoermiddel met 28 inch banden, is dat cool of niet ?

Veldt01
Berichten: 988
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: verschil tussen 16 en 17 inch velgen en banden

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Verschil tussen 16 en 17" in de correcte maat is echt nihil. Ik zou voor 17" gaan, aanbod in kwaliteitsbanden is in die maat gewoon groter. 15 en 16" begint wat uit de mode te raken waardoor er minder op te verdienen valt en een fabrikant langer vasthoud aan oudere techniek.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: verschil tussen 16 en 17 inch velgen en banden

Ongelezen bericht door kokka »

scontra schreef:
16 feb 2020 10:23
kokka schreef:
16 feb 2020 09:22
Ga gewoon rijden met beide uitvoeringen. Er is uiteraard wel wat comfortverschil, maar een grotere velg met een wat lagere band geeft ook meer grip in de bocht. Een hoge band zal meer vervormen door de zijdelingse krachten.
Buiten dat wil het oog ook wat.
Dus.. gewoon even mee gaan rijden.
Dat verschil in wegligging merk je niet bij normaal weggebruik en al helemaal niet tijdens een testritje waarbij je niet 'vierkant' met de auto de hoek om gaat/kunt.
En bij een maximaal toegestane snelheid van 100 km/h op de snelweg en lager tot veel lager op alle andere wegen in Nederland, zou ik voor comfort kiezen !
Je kan bij een testrit prima het verschil voelen, als dat hetgene is waar je op let. Het gaat er ook niet voor waar jij voor zou kiezen, TS moet kiezen. Daarbij kan allen hij of zij zelf een goede afweging maken tussen de verschillen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: verschil tussen 16 en 17 inch velgen en banden

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Bandenmaten? Een mode verschijnsel.

De T Ford had een nog iets meer maatje, later de mini van mr. Bean 10" en die kunnen stuiteren.

Maar ook de VW Kever heeft diverse maten gehad, in vele jaren.
Eerst kijken hoe breed ze zijn, 6j is normaal 7j breder en niet meer stoeprand veilig.... dus naast de 16 of 17" ook naar breedte kijken, en smalle velg met brede band is na vele jaren nog goed, andersom is kras garantie...

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: verschil tussen 16 en 17 inch velgen en banden

Ongelezen bericht door Erthanax »

Smalle velg met brede band is geen gezicht. Brede, grote velg met getrokken banden volgens mij ook niet, maar daar denken anderen dan weer anders over :wink:.

TS vroeg expliciet naar brandstofverbruik en comfort. Een hogere band heeft meer comfort, dat is duidelijk. Een grotere velg met lagere band is iets beter bij een sportieve rijstijl, die al gauw leidt tot een hoger verbruik. Maar wanneer wordt dat verschil nu echt merkbaar tijdens woon-werkverkeer op het Nederlandse wegennet?

Jan202
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 mei 2020 22:46

Re: verschil tussen 16 en 17 inch velgen en banden

Ongelezen bericht door Jan202 »

Hallo allemaal
Ik heb een Renault 1.6 banden maat
255/40/18 ik heb nu een reserve ban maat 255/40/17 gekocht. Is dat een probleem of gevarlijk? Weet iemand misschien wat meer over? Bedankt.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: verschil tussen 16 en 17 inch velgen en banden

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als je ooit een lekke band hebt, die 17"achter monteren en die goede naar voren al voor een lek is.

En niet harder dan 80 km... het is reserve, niet voor dagelijkse ritten.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: verschil tussen 16 en 17 inch velgen en banden

Ongelezen bericht door scontra »

Jan202 schreef:
15 mei 2020 22:51
Hallo allemaal
Ik heb een Renault 1.6 banden maat
255/40/18 ik heb nu een reserve ban maat 255/40/17 gekocht. Is dat een probleem of gevarlijk? Weet iemand misschien wat meer over? Bedankt.
Zolang u dat wiel met de afwijkende maat maar niet op een aangedreven as monteert is er weinig aan de hand, als het maar wel
voor zeer tijdelijk is.
Maar eigenlijk is de stelregel dat banden/wielen op dezelfde as l/r , ook dezelfde maatvoering en type band moeten hebben.

thetung
Berichten: 82
Lid geworden op: 21 okt 2009 17:48

Re: verschil tussen 16 en 17 inch velgen en banden

Ongelezen bericht door thetung »

Volgens mij  gaat de  auto met 17" velgen iets sneller dan 16" velgen... Omdat de omstreek van 17" groter dan 16" is, bijv. de omstreek van 17" is 100 cm en van 16" is 95 cm, als de band 1 rond draait, legt de 17" band 100 cm af terwijl de 16" slechts 95 cm.....

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: verschil tussen 16 en 17 inch velgen en banden

Ongelezen bericht door kokka »

Jan202 schreef:
15 mei 2020 22:51
Hallo allemaal
Ik heb een Renault 1.6 banden maat
255/40/18 ik heb nu een reserve ban maat 255/40/17 gekocht. Is dat een probleem of gevarlijk? Weet iemand misschien wat meer over? Bedankt.
255 onder een renaultje.. verbaasd me dat dat in je wielkast past
de 17 inch heeft een kleinere omtrek. normaal zit op een kleinere maat velg een hogere band, zodat de uiteindelijke omtrek toch hetzelfde is. Hier is dat dus niet het geval.
Buiten dat het verboden is, heb je groot kans dat je abs systeem dit niet pikt. het kleinere wiel moet uiteindelijk harder draaien om de zelfde omloopsnelheid te kunnen halen.

Gesloten