LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] verschil tussen 16 en 17 inch velgen en banden

Problemen met jouw autobanden? Geef hier jouw mening.
Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: verschil tussen 16 en 17 inch velgen en banden

Ongelezen bericht door Erthanax »

Jan202 schreef:
15 mei 2020 22:51
Hallo allemaal
Ik heb een Renault 1.6 banden maat
255/40/18 ik heb nu een reserve ban maat 255/40/17 gekocht. Is dat een probleem of gevarlijk? Weet iemand misschien wat meer over? Bedankt.
Het zou beter zijn geweest om een eigen topic te openen. Dit topic gaat namelijk over 16 en 17 inch, bij u gaat het om 18 en 17 inch.

Het verschil tussen beide maten is aanzienlijk, uw auto gaat scheef hangen. Wettelijk gezien mag u met een zo'n afwijkende band niet eens rijden. Ik zou het zelf ook nooit doen.

Uw reservewiel is 2,5 cm (1 inch) kleiner (lager) dan de normale wielen. Om dezelfde omtrek van de band te hebben, moet daar een hogere band op. Een 255/45/17 zou goed passen. Probeer een beter passende band op de velg te krijgen, of verkoop deze weer en koop een 18"-velg met dezelfde band (255/40).

Als u zoekt op "bandencalculator" vindt u diverse websites waar u het verschil kunt uitrekenen, bv deze.

Voor het geval u het niet weet: Het tweede cijfer in een bandenmaat (40 of 45) is de hoogte van de band, als percentage van de breedte, 255 in uw geval. Een band 205/40 is dus 82 mm hoog, een 255/40 is 102 mm hoog.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: verschil tussen 16 en 17 inch velgen en banden

Ongelezen bericht door scontra »

:oops:

v.d.Heyden
Berichten: 737
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: verschil tussen 16 en 17 inch velgen en banden

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

Erthanax schreef:
16 mei 2020 15:22
Jan202 schreef:
15 mei 2020 22:51
Hallo allemaal
Ik heb een Renault 1.6 banden maat
255/40/18 ik heb nu een reserve ban maat 255/40/17 gekocht. Is dat een probleem of gevarlijk? Weet iemand misschien wat meer over? Bedankt.
* knip *

Het verschil tussen beide maten is aanzienlijk, uw auto gaat scheef hangen. Wettelijk gezien mag u met een zo'n afwijkende band niet eens rijden. Ik zou het zelf ook nooit doen.

* knip *
Kunt u mij uitleggen waarom het wettelijk gezien dan wel is toegestaan om met een zgn "thuiskomer" als reservewiel te rijden?
Met andere woorden: een 17" wiel als reservewiel voor de originele 18" wielen is geen enkel probleem. Bij een lekke band uiteraard wel zo spoedig mogelijk het originele wiel er weer onder (laten) zetten, maar datzelfde geldt ook voor een "thuiskomer".

v.d.Heyden

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: verschil tussen 16 en 17 inch velgen en banden

Ongelezen bericht door Erthanax »

Een 17" velg is geen probleem, als de band maar van zodanige wanghoogte is dat de diameter/omtrek vrijwel gelijk is aan de normaal gemonteerde velg/band-combinatie. Thuiskomers zijn vaak ook nog eens smaller dan de normale band, hebben een beperkt draagvermogen en zijn op de velg voorzien van een waarschuwing en een snelheidsbeperking.

Hebben thuiskomers overigens echt een kleinere diameter (op het loopvlak) dan de standaardband? Ik heb nooit een auto met thuiskomertje gehad.
Voor de zekerheid de apk-eisen er op nageslagen (zie hier, punt 8): "De banden op één as moeten dezelfde maataanduiding hebben, behalve wanneer een nood- of reservewiel wordt gebruikt."

Een reserve- of noodwiel mag dus tóch een afwijkende maat hebben, althans bij de apk, en dan mag je er ook mee rijden. Daarin had ik dus ongelijk. Maar, zoals gezegd, voor een thuiskomer gelden beperkingen. Met één kleinere band wordt het weggedrag er ook echt niet beter op en ik zou het nog steeds niet doen. (Ik zou ook niet rijden met een profiel van 1,6 mm, ook al mag dat nog net.)

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: verschil tussen 16 en 17 inch velgen en banden

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

Ik heb hier eerder iemand mee gehad met een kwestie. De band en velg moet geschikt zijn voor de auto. Indien je het type auto opzoekt of in de gebruikershandleiding kijkt (niet altijd duidelijk trouwens) is er wel eens een maximum wat er op de auto gezet kan worden.

Ik moet de zaak opzoeken voor de details

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: verschil tussen 16 en 17 inch velgen en banden

Ongelezen bericht door tttlocke »

Ok, Elle, doe je best.
Jurdische details zullen er wel niet veel aan zitten deze keer.

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: verschil tussen 16 en 17 inch velgen en banden

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

tttlocke schreef:
17 mei 2020 02:50
Ok, Elle, doe je best.
Jurdische details zullen er wel niet veel aan zitten deze keer.
Prima hoor het hoeft niet altijd zo te lopen. Het gaat er alleen om of die velgen wel onder die auto zijn bedoeld en welk formaat. Dat staat vaak wel in de handleiding. Indien die velgen niet onder auto horen kan dat gedoe worden. Gewoon checken wat je koopt en of die auto geschikt is voor die maat.

Eens niet alles is juridisch!

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: verschil tussen 16 en 17 inch velgen en banden

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

Mar die velgen moeten op die auto kunnen en daar zit vaak het gedoe

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: verschil tussen 16 en 17 inch velgen en banden

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

Ik heb ook 17 inch en inderdaaad!

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: verschil tussen 16 en 17 inch velgen en banden

Ongelezen bericht door scontra »

ElleFlowers schreef:
17 mei 2020 17:28
Ik heb ook 17 inch en inderdaaad!

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: verschil tussen 16 en 17 inch velgen en banden

Ongelezen bericht door gosewijn »

Als je van de fabrieksmaat afwijkt ,klopt de snelheidsmeter ook niet meer.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: verschil tussen 16 en 17 inch velgen en banden

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dat hoeft geen probleem te zijn. Er zijn altijd wel band/velg-combinaties waarbij de afwijking klein is. Met een bandencalculator is de juiste maat voor een grotere velg zo gevonden. Of die leverbaar is (en betaalbaar), is weer een andere kwestie.

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: verschil tussen 16 en 17 inch velgen en banden

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

Erthanax schreef:
17 mei 2020 19:31
Dat hoeft geen probleem te zijn. Er zijn altijd wel band/velg-combinaties waarbij de afwijking klein is. Met een bandencalculator is de juiste maat voor een grotere velg zo gevonden. Of die leverbaar is (en betaalbaar), is weer een andere kwestie.
ik ben hier uiteraard absoluut geen expert in maar mijn auto kon dat maar als je dat bij andere doet gaat het geloof ik mis. Ik vind 17 inch wel heel mooi staan. Maar ik heb zeker geen dure flitsende auto maar simpel volvootje

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: verschil tussen 16 en 17 inch velgen en banden

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik mag onder mijn auto 15, 16 of 17"monteren mits ik de juiste bandhoogte erbij neem.

Ook mag je een thuis komkommertje met 80 km monteren!
Ik twijfel alleen of 4 van die monteren is toegestaan....?

Smal en zuinig en vele liggen ongebruikt op de sloop.
Ik was op een Meeting van Auto liefhebbers en omdat enkele hun nieuwe extra brede 17"wilde tonen er even 4x 80 km versie
onder gezet!
Ik kreeg wel de meeste aandacht.
En ja, weinig rubber, erg smal en klein maar rijden viel best mee, beter dan met 1 reserve eronder!

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: verschil tussen 16 en 17 inch velgen en banden

Ongelezen bericht door Erthanax »

ElleFlowers schreef:
17 mei 2020 20:19
Erthanax schreef:
17 mei 2020 19:31
Dat hoeft geen probleem te zijn. Er zijn altijd wel band/velg-combinaties waarbij de afwijking klein is. Met een bandencalculator is de juiste maat voor een grotere velg zo gevonden. Of die leverbaar is (en betaalbaar), is weer een andere kwestie.
ik ben hier uiteraard absoluut geen expert in maar mijn auto kon dat maar als je dat bij andere doet gaat het geloof ik mis. Ik vind 17 inch wel heel mooi staan. Maar ik heb zeker geen dure flitsende auto maar simpel volvootje
Zolang de buitenomtrek/diameter vrijwel gelijk blijft, kun je eigenlijk altijd wel een velg monteren die een of twee maten groter is dan af-fabriek geleverd wordt. De band wordt dan wel steeds lager/dunner, de bandenspanning hoger, dus hobbels voel je veel duidelijker.

Waar gemakkelijk problemen mee ontstaan is het monteren van bredere velgen dan standaard. Dan heb je kans dat er ergens iets gaat schrapen bij maximale stuuruitslag (of zelfs bij maximaal inveren).

Gesloten