LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

16again schreef:
21 mei 2020 16:39
[...]
In zweden is sprake van flattening the curve, de gecontroleerde verspreiding (R=1)
In overige landen is R<1 en dooft het virus uit. En komt opbouw groupsimmuniteit nagenoeg stil te staan. Maar kom je eigenlijk nooit van de maatregelen af.
Het punt was dat het met die groepsimmuniteit in Zweden niet erg opschiet. Terwijl de leidende virologen daar hoog van opgaven en percentages noemden die bij lange na niet gehaald blijken te zijn.

Als het virus is 'uitgedoofd', kom je volgens mij prima van die maatregelen af. Van de meeste dan toch.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

ZeerPrivé schreef:
21 mei 2020 16:39
En in de kroeg moet je 1,5m afstand houden? https://www.telegraaf.nl/nieuws/1313480 ... grijpen-in
Kennelijk ben ik zo ongeveer de enige die vandaag thuis is gebleven? Ach, in de tuin is nog werk zat. En de zon schijnt hier net zo goed.

Zelfs op de boot naar Texel was het vol met campers...

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Kees2850 schreef:
21 mei 2020 16:45
Theotrucker schreef:
21 mei 2020 15:26
Zweden 3871 doden tegen Noorwegen 234 doden. Vrijheid is ook wat waard blijkbaar.
Per 1 miljoen inwoners is er slechts een klein verschil tussen Nederland 335 en Zweden 369. Amerika met de meeste doden totaal zit daar nog onder met 272.

Laatste nieuws: in de buitenlucht worden mensen nauwelijks besmet blijkt uit groot onderzoek. Bron: de Volkskrant
Onderzoek van begin april in Hongkong onder ruim 7.000 besmette mensen, waarvan schijnbaar maar één persoon buiten was besmet.

ZeerPrivé
Berichten: 5433
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

witte angora schreef:
21 mei 2020 17:10
ZeerPrivé schreef:
21 mei 2020 16:39
En in de kroeg moet je 1,5m afstand houden? https://www.telegraaf.nl/nieuws/1313480 ... grijpen-in
Kennelijk ben ik zo ongeveer de enige die vandaag thuis is gebleven? Ach, in de tuin is nog werk zat. En de zon schijnt hier net zo goed.

Zelfs op de boot naar Texel was het vol met campers...

Je zou het inderdaad haast gaan denken, maar ik heb de dag al luierend op mijn (zeer) privé terras door gebracht.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik heb geen stap buiten de tuin gezet.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik vaar nu naar Texel, Campers kijken....of schaapjes tellen.

Vraag me alleen wat dit met Covid 19 te maken heeft, we dwalen weer flink af van Topic.
Blijkbaar hebben vele iets teveel zon gehad vandaag.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Wie weet komen we elkaar morgen dan wel tegen, komkommer. Kan ik je haarfijn uitleggen wat de drukte overal met Corona te maken heeft. ;)

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

tttlocke schreef:
21 mei 2020 17:01
Het punt was dat het met die groepsimmuniteit in Zweden niet erg opschiet. Terwijl de leidende virologen daar hoog van opgaven en percentages noemden die bij lange na niet gehaald blijken te zijn.
Al heeft Zweden geen opgelegde lockdown, er is natuurlijk ook zoiets als vrijwillige lockdown. Het verschil in maatregelen is daardoor kleiner.
tttlocke schreef:
21 mei 2020 17:01
Als het virus is 'uitgedoofd', kom je volgens mij prima van die maatregelen af. Van de meeste dan toch.
Uitgedoofd is geen groepsimmuniteit. En zijn we van alle kanten nog steeds bevattelijk: vliegtuig uit Brazilie , de Poolse arbeidsmigrant (vandaag in het nieuws in slachthuis), mensen zonder symptomen, zwervers zonder hygiene etc.
Oftewel, voorlopig geen weg terug naar het "oude normaal."

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Net op het Liveblog van de NOS:

Voorzitter Bruls van de Veiligheidsraad geeft aan dat het vandaag op veel plekken te druk was. 'Als dit het beeld is van de zomer, zullen we een zomer krijgen met heel wat beperkingen'.

Jammer dat we met elkaar onszelf zo in de eigen voeten schieten. Het zou niet nodig moeten zijn.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

In tegenstelling tot wat sommigen dachten:

Tot 20 procent minder zelfdodingen in coronatijd - https://nos.nl/l/2334626

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

De winst die Zweden hoopte te boeken zat 'm voor een deel in het sneller gaan richting groepsimmuniteit. Daar lijkt het vooralsnog niet op.
Het blijft lastig landen te vergelijken. Zeker als het gaat om COVID-19 sterftecijfers: er worden kennelijk verschillende maatstaven gehanteerd.
Het zou mij echter niet verbazen als zou blijken dat de Zweedse aanpak en de Nederlandse in de praktische uitwerking helemaal niet zo veel van elkaar verschillen.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

angel1978 schreef:
21 mei 2020 18:39
In tegenstelling tot wat sommigen dachten:

Tot 20 procent minder zelfdodingen in coronatijd - https://nos.nl/l/2334626
Eigenlijk verbaast het me niks. Ik ervaar zelf ook aanzienlijk minder prikkels dan voorheen. Dat geeft toch een stuk rust in het koppie. Behalve als het ergens te druk is, dan ben ik even niet zo blij. Dan knalt het er des te harder binnen.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

angel1978 schreef:
21 mei 2020 18:39
In tegenstelling tot wat sommigen dachten:

Tot 20 procent minder zelfdodingen in coronatijd - https://nos.nl/l/2334626
Goed nieuws, in meerdere opzichten.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

“Jammer dat we met elkaar onszelf zo in de eigen voeten schieten. Het zou niet nodig moeten zijn.“

Wie “we”?

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Nederlanders in het algemeen.

ZeerPrivé
Berichten: 5433
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

witte angora schreef:
21 mei 2020 18:22
Net op het Liveblog van de NOS:

Voorzitter Bruls van de Veiligheidsraad geeft aan dat het vandaag op veel plekken te druk was. 'Als dit het beeld is van de zomer, zullen we een zomer krijgen met heel wat beperkingen'.

Jammer dat we met elkaar onszelf zo in de eigen voeten schieten. Het zou niet nodig moeten zijn.

Las het ook. Maar een groot hek om Nederland heen zetten, anders komt er in de zomer nog een enorme toestroom van kuilen gravers.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

angel1978 schreef:
21 mei 2020 18:39
In tegenstelling tot wat sommigen dachten:

Tot 20 procent minder zelfdodingen in coronatijd - https://nos.nl/l/2334626
Goed nieuws en hopelijk blijft dat zo en komt de klap straks niet alsnog.
Deze tijd met ( grote) zorgen kan misschien nog wel eens voor velen alsnog te lang duren.

Ik zag op het nieuws weer grote drukte, ook weer in Giethoorn .
Gekkenhuis, ook in de winkelstraten , in Venlo ook veel Duitsers die hier komen winkelen.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Wij hebben de afgelopen weken regelmatig met het gezin en de honden in de regio gewandeld.
Het strand slaan we nog even over, maar er zijn zat kleinere natuurgebieden waar je heerlijk kan wandelen en waar je tijdens een uurtje maar 5 of 6 mensen tegen komt.
Qua fietsers is het wel heel erg druk op de fietspaden die we soms kruisen, valt me op.
En verder heerlijk in de tuin gezeten.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

angel1978 schreef:
21 mei 2020 18:39
In tegenstelling tot wat sommigen dachten:

Tot 20 procent minder zelfdodingen in coronatijd - https://nos.nl/l/2334626
Temeer opmerkelijk, omdat veel psychiatrische zorg in coronatijd is weggevallen. Je zou haast denken, dat die zorg averechts werkt

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

ZeerPrivé schreef:
21 mei 2020 19:03
witte angora schreef:
21 mei 2020 18:22
Net op het Liveblog van de NOS:

Voorzitter Bruls van de Veiligheidsraad geeft aan dat het vandaag op veel plekken te druk was. 'Als dit het beeld is van de zomer, zullen we een zomer krijgen met heel wat beperkingen'.

Jammer dat we met elkaar onszelf zo in de eigen voeten schieten. Het zou niet nodig moeten zijn.

Las het ook. Maar een groot hek om Nederland heen zetten, anders komt er in de zomer nog een enorme toestroom van kuilen gravers.
Een alternatief is alles gewoon helemaal los laten. Dan kunnen mensen zelf kiezen wat ze willen. De drukte in, met alle risico's van dien, of de rust opzoeken.

Geef mij maar weer mijn treinabonnement, de ritjes die ik maakte waren doorgaans erg rustig, weinig mensen in de coupé. Het zou me weer een enorm stuk structuur geven, iedere zaterdag er lekker op uit. Tijdens het lopen lekker kletsen met mensen die je nooit eerder gezien hebt, heerlijke spontane ontmoetingen.

Gesloten