LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Erthanax
Berichten: 9682
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nee, dat nou ook weer niet. Maar ik herinner me wel een foto van een erehaag langs de weg waar mensen (personeel van een ziekenhuis, dacht ik) veel te dicht op elkaar leken te staan. Dat kwam echt door het camerastandpunt, want uit andere opnamen, op grotere afstand haaks op de route, bleek iedereen keurig op afstand te staan.

Als je van een afstand de straat "in kijkt" lijken mensen veel dichter op elkaar dan in werkelijkheid.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

Nijogeth schreef:
22 mei 2020 15:11
Gisteren wel te maken gehad met politie bij dat meertje waar we met zijn 7 zaten. Er was een vechtpartij geweest en ze kwamen vragen wat we gezien hadden. Dat we met 7 te dicht bij elkaar zaten, daar gaven ze niets om. Ze eindigden met 'bedankt voor de info, geniet van het weer en niet te dicht bij elkaar' en daarna een knipoog. Volgens mij hadden ze wel in de gaten dat de sfeer in onze hoek vrij goed was en de verschillende groepen wel redelijk afstand tot elkaar hielden, maar dit in de groepen zelf niet gebeurde en zagen ze dit graag door de vingers.
Waar moet het heen met dit land als zelfs de politie burgerlijke ongehoorzaamheid vertoont?
Of is dit typisch een fenomeen uit de wereld zoals Nijogeth die ervaart? :wink:

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Erthanax schreef:
22 mei 2020 18:16
Nee, dat nou ook weer niet. Maar ik herinner me wel een foto van een erehaag langs de weg waar mensen (personeel van een ziekenhuis, dacht ik) veel te dicht op elkaar leken te staan. Dat kwam echt door het camerastandpunt, want uit andere opnamen, op grotere afstand haaks op de route, bleek iedereen keurig op afstand te staan.

Als je van een afstand de straat "in kijkt" lijken mensen veel dichter op elkaar dan in werkelijkheid.
Dat hangt dus van de camera-instellingen af. Hoe meer je inzoomt, dus het beeld dichterbij haalt, hoe meer het beeld als het ware samengedrukt wordt. Dan krijg je inderdaad het effect dat je noemt.

Een fotograaf die goed met composities overweg kan, kan er heel leuke effecten mee bereiken.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

Kees2850 schreef:
22 mei 2020 18:47
[...]
Niet alleen Boa's en politie hebben moeite met de maatregelen. Was afgelopen week in Erasmus MC. Had zelf mondkapje op gedaan maar bijna niemand in het ziekenhuis die daar rondliep had dat ook. Een enkeling maar. Binnen bij de oncoloog ook niet. Op onze vraag waarom artsen daar geen mondkapje droegen was het letterlijke antwoord: "is niet bewezen dat het helpt en staat zo onvriendelijk naar u toe" 🤔
Dit is wel een héél slecht voorbeeld van 'moeite hebben met de maatregelen'. Er is immers geen algemene maatregel die het dragen van mondkapjes in ziekenhuizen adviseert, laat staan verplicht stelt.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Kees2850 schreef:
22 mei 2020 18:47
tttlocke schreef:
22 mei 2020 18:37
Waar moet het heen met dit land als zelfs de politie burgerlijke ongehoorzaamheid vertoont?
Of is dit typisch een fenomeen uit de wereld zoals Nijogeth die ervaart? :wink:
Niet alleen Boa's en politie hebben moeite met de maatregelen. Was afgelopen week in Erasmus MC. Had zelf mondkapje op gedaan maar bijna niemand in het ziekenhuis die daar rondliep had dat ook. Een enkeling maar. Binnen bij de oncoloog ook niet. Op onze vraag waarom artsen daar geen mondkapje droegen was het letterlijke antwoord: "is niet bewezen dat het helpt en staat zo onvriendelijk naar u toe" 🤔
[/quote]

Welke maatregelen? In de ziekenhuizen dragen ze helemaal geen mondkapjes of handschoenen bij mensen die gewoon op de poli komen.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Theotrucker schreef:
22 mei 2020 17:44
Dus door het camarastandpunt lijkt alsof ze geslagen worden en de verwondingen van drie boa's komen ook door het camerastandpunt?
Ken dat specifieke filmpje niet, maar geweld tegen BOA's is van alle tijden en is natuurlijk onacceptabel. Dit heeft niets te maken met corona maar gewoon met een groepje mensen die denken boven de wet te staan.

En ja natuurlijk zijn er situaties waarbij de BOA onredelijk is, maar dergelijke discussies win je nooit. Daarvoor hebben we in Nederland gewoon een mooie bezwaar procedure.

Nijogeth
Berichten: 9984
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Komkommertijd schreef:
22 mei 2020 15:25
@ Nijogeth,

En op hoeveel meters kwamen deze handhavers van jullie af te staan?
Goh, niet eens op gelet. Dat zal geen anderhalve meter zijn geweest, want ze stonden tussen 2 handdoeken in.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

De logica is weer ver te zoeken.
U beschreef uw ervaring in het ziekenhuis als nog een voorbeeld van mensen problemen hebben met 'de maatregelen'.
Kees2850 schreef:
22 mei 2020 18:47
[...]Niet alleen Boa's en politie hebben moeite met de maatregelen. Was afgelopen week in Erasmus MC [...]
Maar er werden in uw beschrijving helemaal geen maatregelen overtreden.
Kees2850 schreef:
22 mei 2020 19:27
Nee is geen verplichting. Maar is toch raar dat vanaf volgende week mondbescherming in het OV wordt geëist en beboet als je die niet draagt?
Is niet raar. Er worden toch nagenoeg nergens mondkapjes gedragen, alleen in het OV.
En in een ziekenhuis daar zo nonchalant mee wordt omgegaan?
Uit uw beschrijving bleek niets van 'nonchalence'.
NB op de afdeling oncologie.
En waarom zouden daar andere gewoontes moeten gelden dan op andere afdelingen?

U heeft de uitleg ter plekke gekregen bovendien.

Erthanax
Berichten: 9682
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

In de ziekenhuizen hier in de buurt is een strikte scheiding tussen coronaverdachten en gewone patiënten, met aparte ingangen, gangen en liften. Op de poliklinieken en andere afdeling geeft men geen handen en is er ruim desinfectiegel voor handen voorhanden. Alles keurig volgens de richtlijnen.

Uit doorgaans welingelichte bron heb ik vernomen dat er op de OK vaak wél mondkapjes worden gedragen.
Laatst gewijzigd door Erthanax op 22 mei 2020 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Bij mijn opname vd week moest je eerst door zo.n triage unit , je kreeg of een groene of een oranje kaart. Er werden enkele vragen gesteld over je gezondheid die ik naar eer en geweten volmondig met nee kon beantwoorden, ik ben niet ziek of snotterig.
Als je wel hoest, proest én koorts hebt en dan nóg nee zegt vind ik dat heel dom en onverantwoord.
In het ZH vroeg ik ook waarom niemand mondkapjes droeg en op de afdeling werd uitgelegd dat er van uitgegaan wordt dat mensen die eenmaal binnen konden komen gewoon niet ziek zijn.
Beetje vreemd is het natuurlijk wel.
Zelfs de laborant die bloed afnam droeg géén handschoenen noch een mondkapje.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Over de massagraven in Brazilië: ik weet niet zeker hoe snel na een overlijden mensen daar worden begraven. Als het binnen 24 uur moet, dan is een massagraf de best mogelijke oplossing.
Het tijdelijk mortuarium in een gekoelde productiehal bij mij in de familie blijft voorlopig open. Zonder deze kunstgreep van de regio Veneto zouden we ook uit Noord-Italië beelden van massagraven en -begrafenissen hebben gezien.
Theotrucker schreef:
22 mei 2020 15:25
Heb je dat filmpje van het strand gezien?
Strand IJmuiden? Ik zag vooral jongeren, die een leuke middag wilden hebben en een BOA zonder natuurlijk overwicht.
BOA is gewoon een ondankbaar beroep. Je krijgt een heel klein beetje opleiding, net genoeg om op je vakgebied te mogen bekeuren, en verder is het 'veel geluk'. Hoe je effectief handhaaft, leer je alleen in de praktijk.
Tot hier de goede BOA's, want er is ook nog de groep, die targets meekrijgt en daardoor onnodig veel bekeurt of de groep, die zo trots is, dat ze mogen bekeuren, dat ze de rest vergeten.
Kees2850 schreef:
22 mei 2020 19:27
Nee is geen verplichting. Maar is toch raar dat vanaf volgende week mondbescherming in het OV wordt geëist en beboet als je die niet draagt? En in een ziekenhuis daar zo nonchalant mee wordt omgegaan? NB op de afdeling oncologie.
In januari was je abnormaal nog heel normaal, niets eens bijzonder.
Het is (nog) geen verplichting en gegeven de tekorten in de ziekenhuizen kun je niets anders verwachten. In de ziekenhuizen heb je een strikte scheiding tussen de Covid-19-area en de reguliere zorg. Dat stelt mij meer gerust.

En ja, in het buitenland gaan dingen anders. In half Oost-Europa moet je voor een poliklinisch onderzoek in het ziekenhuis eerst drie dagen eerder je laten testen op Covid19 en daarna in quarantaine tot je afspraak. Deze aanpak heeft weer het voordeel, dat mensen met alle klachten blijven komen en artsen nooit zonder patiënten zitten.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nou, hier zitten ze overigens ook niet zonder patiënten. Ben in maart 2 keer, in april 2 keer en ook nog in mei 2 keer in het ziekenhuis geweest, onderzoeken en consulten. In het hele stuk ziekenhuis waar ik moest zijn niemand gezien met een mondkapje of handschoenen, terwijl ze toch je lijf moeten aanraken. Volgende week nog een consult en dan die week erop de behandeling die hopelijk mijn problemen moet verhelpen. Ik moest wel een hele uitgebreide vragenlijst insturen.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Hmmm... in de wandelgroepen begint wat beweging te komen, lijkt het wel. Met name het Nederlands Kustpad. Waar er eerst nauwelijks nog gepost werd, nu toch al een aantal mensen die een deel van de route gelopen hebben en daar over schrijven, inclusief foto's.

Je merkt toch wel een andere insteek: het gaat niet meer om wat niet mag, het gaat er nu om wat kan. En dat is gevoelsmatig toch wel heel anders. Het lijkt er op dat mensen nu wat meer durven, zeker na gisteren.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Nijogeth schreef:
22 mei 2020 19:19
Komkommertijd schreef:
22 mei 2020 15:25
@ Nijogeth,

En op hoeveel meters kwamen deze handhavers van jullie af te staan?
Goh, niet eens op gelet. Dat zal geen anderhalve meter zijn geweest, want ze stonden tussen 2 handdoeken in.
Als deze Boa 180 cm of langer is en U op de handdoeken bleef liggen is het meer als 1½ meters hoogte verschil tussen Uw en hun monden.... dus legaal.
Ik rekende op zoals vele foto's dat ze tussen de anderen gingen staan!

Erthanax
Berichten: 9682
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

Hoewel sommigen op dit forum er anders over denken, is het gebruik van chloroquine of hydroxychloroquine niet zo'n goed idee, volgens een uitgebreid, nieuw onderzoek gepubliceerd in het gerenommeerde wetenschappelijke tijdschrift The Lancet:
The Lancet schreef:A Cox proportional hazard model accounting for many confounding variables, (...), showed a significant increase in the risk of in-hospital mortality with the four treatment regimens compared with the control group (...).

Het onderzoek bestrijkt 100.000 patiënten in 671 ziekenhuizen op 6 continenten.
Patiënten die (hydroxy)chloroquine gebruiken hebben een 45% hogere kans om dood te gaan dan mensen die die middelen niet gebruiken.
Die huisarts uit Meijel kan maar beter stoppen met zijn riskante experiment.

NB: De link hierboven verwijst naar het uitgebreide commentaar in The Lancet, het artikel zelf staat hier (pdf).
Laatst gewijzigd door Erthanax op 23 mei 2020 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Volgens RTL is er een nieuwe versie van het Horecaprotocol: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... -nederland

Mensen die niet tot één huishouden behoren hoeven geen afstand van 1,5 meter te houden als ze met zijn tweeën zijn. Zijn het meer personen, dan moet het weer wel. En uiteraard kunnen degenen die tot één huishouden horen wel bij elkaar zitten.

Geen idee hoe ik me een etentje met een vriendengroep moet voorstellen. Of je allemaal een date hebt of zoiets, en dan per twee anderhalve meter er tussen. Ik denk niet dat dit gaat werken. Of je moet tafels van 1,60 x 1,60 hebben, dan zou het misschien weer wel kunnen, met zijn vieren aan één tafel.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Ach Erthanax, als Trump eerdaags dood neervalt door hartproblemen weten we waar het door komt. Alhoewel hij over zijn graf heen vermoedelijk zou zeggen dat zijn dood fakenews is.

Jasper45
Berichten: 266
Lid geworden op: 24 mei 2015 07:46

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jasper45 »

Erthanax schreef:
23 mei 2020 14:58
Hoewel sommigen op dit forum er anders over denken, is het gebruik van chloroquine of hydroxychloroquine niet zo'n goed idee, volgens een uitgebreid, nieuw onderzoek .....
Heb je toevallig ook een prognose van wat het farmaceutisch-industrieel complex aan Covid-19 denkt te gaan verdienen, resp. hoe is het dit jaar met de desbetreffende aandelen-koersen?
Laatst gewijzigd door Jasper45 op 23 mei 2020 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat houden we nog even geheim, tot we genoeg aandelen hebben kunnen kopen van het farmaceutisch-industrieel complex.

Jasper45
Berichten: 266
Lid geworden op: 24 mei 2015 07:46

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jasper45 »

Lady1234 schreef:
23 mei 2020 15:37
Dat houden we nog even geheim, tot we genoeg aandelen hebben kunnen kopen van het farmaceutisch-industrieel complex.
Je bent een paar maanden te laat??

Gesloten