LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Parkeerboete voor auto die niet op mijn naam staat / bestaat

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Pjoi
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 mei 2020 18:20

Parkeerboete voor auto die niet op mijn naam staat / bestaat

Ongelezen bericht door Pjoi »

Afgelopen vrijdag ontving ik een naheffingsaanslag parkeerbelasting (parkeerboete) van het bedrijf GGN Mastering Credit BV (Invoned). Zij zeggen te vorderen namens de gemeente Amstelveen. Na enig google werk lijkt dit inderdaad te kloppen.

Waar ik mij ernstig zorgen over maak is dat een boete betreft voor een auto die ik niet bezit en waar ik mij ook sterk van afvraag of deze uberhaubt bestaat (het kenteken heeft namelijk 8 tekens). Daarnaast ben ik nooit in de gemeente zelf geweest en dus al zeker niet rond dit tijdstip (4 december 2019).

Het bedrag is relatief klein maar ik vind het heel raar dat dit bedrijf (of de gemeente Amstelveen?) blijkbaar in staat is om zonder werkelijk bewijs en link naar mijn persoon wel een vordering kan uitschrijven. Er wordt mij in duidelijke bewoordingen vertelt dat ik toch echt binnen 14 dagen moet betalen, ook als ik een bezwaar heb moet ik gewoon betalen. Erg intimiderend allemaal.

Ik verbaas mij al langer over de grote verscheidenheid aan bedrijfjes dat de parkeerboetes incasseert voor diverse gemeentes. Je vraagt je bij iedere brief af of dit bedrijf wel legitiem is. Naar aanleiding van dit incident ben ik zeer benieuwd hoe dit werkt volgens de AVG. Blijkbaar kan een gemeente vrij gemakkelijk aan persoonsgegevens komen op basis van een kenteken. Deze worden vervolgens direct aan allerlei bedrijven doorgestuurd welke de incasso's verzorgen. Mag dit eigenlijk wel zonder toestemming?

Nijogeth
Berichten: 9919
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Parkeerboete voor auto die niet op mijn naam staat / bestaat

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Een 8-cijferig kenteken? Ik zou gewoon even bellen, mogelijk is er een fout in het systeem of iets dergelijks. Ik zou overigens ook direct vragen om het bewijs dat u daar heeft gestaan, dat zijn ze verplicht te geven.

witte angora
Berichten: 30555
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Parkeerboete voor auto die niet op mijn naam staat / bestaat

Ongelezen bericht door witte angora »

Check eens het bankrekeningnummer waar je de nota kunt betalen?

Om op je vraag terug te komen: een gemeente mag zeker een incassobureau inschakelen, ook zonder toestemming.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Parkeerboete voor auto die niet op mijn naam staat / bestaat

Ongelezen bericht door mahadma »

Als het goed is wordt er van "de overtreding" een foto gemaakt. Vraag die maar op. Zoek op i net eens op of dit bedrijf bestaat en of het tel nr klopt.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Parkeerboete voor auto die niet op mijn naam staat / bestaat

Ongelezen bericht door tttlocke »

Die foto opvragen lijkt mij in eerste instantie niet nodig. Eerst maar eens achter dat kenteken aan. De boete lijkt immers uitgeschreven te zijn voor een kenteken dat niet op naam van TS staat. Als dat bevestigd kan worden, ben je al een stuk verder.

Het kan ook zijn dat dat vermelde, vreemde, 8-cijferige kenteken verdacht veel op het kenteken van TS lijkt. Is dat zo? In dat geval zal er een andere fout gemaakt moeten zijn.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Parkeerboete voor auto die niet op mijn naam staat / bestaat

Ongelezen bericht door sjohie »

U haalt een paar dingen door elkaar. Een 8 cijferig kenteken, voor iets in een gemeente icm het niet aanwezig zijn in die gemeente, en een niet al te best bekend staand incassubureau, doet vermoedden dat hier een administratieve fout is gemaakt. Zoals gezegd, vraag de achterliggende info op, en het zal wel duidelijk worden.

Dan in het algemeen, voor het verwerken en koppelen van persoonsgegevens, of tot een persoon herleidbare set van gegevens, gelden andere regels voor een gemeente, dan voor een commerciële partij als een incassobureau. Daarom zijn er voorzieningen in de AVG om bijvoorbeeld NAW gegevens te koppelen aan een kenteken ivm het sturen van bekeuringen. Het zou ook wel erg krom zijn als een gemeente eerst de inwoner, conform de AVG, toestemming zou moeten vragen voor het mogen koppelen van die gegevens, om een boete door het CJIB op te kunnen laten sturen. Denk niet dat veel mensen daar "ja" op zouden zeggen, denk je ook niet?

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Parkeerboete voor auto die niet op mijn naam staat / bestaat

Ongelezen bericht door Moneyman »

Er is hier waarschijnlijk geen sprake van "een incassobureau", maar van invordering via de belastingdeurwaarder (in dienst van Invoned). Als er niet betaald wordt, is de volgende stap normaliter dat er een dwangbevel betekend zal worden.

In dit geval lijkt er sprake te zijn van een fout. Ik zou dus simpelweg aangeven dat je de vordering betwist om de genoemde redenen, maar dat je best bereid bent je mening te herzien als men het bewijs kan leveren dat jij aansprakelijk bent voor de vordering.

Als je daar niet snel (genoeg) reactie op krijgt, volg dan de stappen die je hier kunt vinden:
https://burgerloket.amstelveen.nl/home/ ... rkeerboete

Invoned is overigens een goed bekend staande organisatie, in tegenstelling tot hetgeen Sjohie hieronder beweert.

pierrev
Berichten: 84
Lid geworden op: 11 mei 2020 18:33

Re: Parkeerboete voor auto die niet op mijn naam staat / bestaat

Ongelezen bericht door pierrev »

Moneyman schreef:
25 mei 2020 14:04
Er is hier waarschijnlijk geen sprake van "een incassobureau", maar van invordering via de belastingdeurwaarder (in dienst van Invoned). Als er niet betaald wordt, is de volgende stap normaliter dat er een dwangbevel betekend zal worden.

In dit geval lijkt er sprake te zijn van een fout. Ik zou dus simpelweg aangeven dat je de vordering betwist om de genoemde redenen, maar dat je best bereid bent je mening te herzien als men het bewijs kan leveren dat jij aansprakelijk bent voor de vordering.

Als je daar niet snel (genoeg) reactie op krijgt, volg dan de stappen die je hier kunt vinden:
https://burgerloket.amstelveen.nl/home/ ... rkeerboete

Invoned is overigens een goed bekend staande organisatie, in tegenstelling tot hetgeen Sjohie hieronder beweert.
Als Invoned zo goed bekend staat waarom staan er dan allemaal klachten op klachtenkompas waar ze niet eens het fatsoen opbrengen om te reageren.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Parkeerboete voor auto die niet op mijn naam staat / bestaat

Ongelezen bericht door Moneyman »

pierrev schreef:
25 mei 2020 14:25
Als Invoned zo goed bekend staat waarom staan er dan allemaal klachten op klachtenkompas waar ze niet eens het fatsoen opbrengen om te reageren.
Wat denk je zelf?

Als je er heel even over nadenkt, is het antwoord niet eens zo moeilijk.

Los daarvan overdrijf je schromelijk: er staan maar liefst 17 klachten op de site - vanaf 2013. Wauw, dat zijn echt heel veel klachten... (en dan zeg ik nog helemaal niets over de aard en de inhoud van die bewuste 17 klachten) :lol:

pierrev
Berichten: 84
Lid geworden op: 11 mei 2020 18:33

Re: Parkeerboete voor auto die niet op mijn naam staat / bestaat

Ongelezen bericht door pierrev »

Moneyman schreef:
25 mei 2020 14:37
pierrev schreef:
25 mei 2020 14:25
Als Invoned zo goed bekend staat waarom staan er dan allemaal klachten op klachtenkompas waar ze niet eens het fatsoen opbrengen om te reageren.
Wat denk je zelf?

Als je er heel even over nadenkt, is het antwoord niet eens zo moeilijk.

Los daarvan overdrijf je schromelijk: er staan maar liefst 17 klachten op de site - vanaf 2013. Wauw, dat zijn echt heel veel klachten... (en dan zeg ik nog helemaal niets over de aard en de inhoud van die bewuste 17 klachten) :lol:
Een fatsoenlijk bedrijf reageert ook daar op klachten al was het maar om de eigen naam te zuiveren als ik op Google zoek naar klachten Invoned krijg ik aardig wat resultaten had klachtenkompas gekozen omdat het een van de meer bekende sites is.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Parkeerboete voor auto die niet op mijn naam staat / bestaat

Ongelezen bericht door Moneyman »

pierrev schreef:
25 mei 2020 14:39
Een fatsoenlijk bedrijf reageert ook daar op klachten al was het maar om de eigen naam te zuiveren
Met alle respect, maar dat is onzin. Als je nog de illusie hebt dat reageren op klachten betekent dat je je naam zuivert: dream on. Heel veel bedrijven kiezen er heel bewust voor om op al die klachtensites niet te reageren, maar alleen te focussen op mensen die een kanaal kiezen waarbij je daadwerkelijk iets oplost.

Ik schreef daarnaast niet voor niets dat het helpt als je de moeite neemt er even over na te denken, maar dat heb je gezien je reactiesnelheid duidelijk niet gedaan. Anders had je wellicht bedacht dat het juist in de incassobranche, waarbij je iets komt afdwingen wat men vrijwillig niet doet, misschien nét ff anders werkt met klachten - en zéker dit soort klachten.

Maar goed, TS heeft hier inhoudelijk natuurlijk verder niets aan. Misschien heb je ook nog iets inhoudelijks bij te dragen?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Parkeerboete voor auto die niet op mijn naam staat / bestaat

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Bij bezwaar eerst betalen?

Dat is bij dergelijke fouten van nooit geweest en geen geldig kenteken voldoende om te negeren en het op een rechtszaak te laten komen. Voorschieten bedrag hoeft niet, want dit is duidelijk fout van hun kant.

Gewoon afwachten en zij maken nog meer kosten die de gemeente dan zelf mag betalen.
Ik heb wel een nummerplaat met 8 letters/cijfers maar daar staan ook RU op!
Daar zijn net als in vele andere landen geen vast aantal Cijfers en Letters.

En kijk of het geen fraudeur is die een brief en envelop vervalst heeft?
Online of via telefoon kom je achter hun bankrekening en omdat vele blind elke boete betalen....
Oplichters doen dit wel eens vaker.

ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: Parkeerboete voor auto die niet op mijn naam staat / bestaat

Ongelezen bericht door ruitenheer »

Pjoi schreef:
24 mei 2020 18:29
Ik verbaas mij al langer over de grote verscheidenheid aan bedrijfjes dat de parkeerboetes incasseert voor diverse gemeentes. Je vraagt je bij iedere brief af of dit bedrijf wel legitiem is. Naar aanleiding van dit incident ben ik zeer benieuwd hoe dit werkt volgens de AVG. Blijkbaar kan een gemeente vrij gemakkelijk aan persoonsgegevens komen op basis van een kenteken. Deze worden vervolgens direct aan allerlei bedrijven doorgestuurd welke de incasso's verzorgen. Mag dit eigenlijk wel zonder toestemming?
Meestal gaat het als volgt: De gemeente stelt de directeur van het bedrijf aan als onbezoldigd ambtenaar. Daarna wordt deze gemandateerd of geattribueerd als heffingsambtenaar en invorderingsambtenaar. Met het bedrijf wordt een verwerkingsovereenkomst gesloten met betrekking tot het verwerken van de gegevens. Daarmee is voldaan aan de AVG en aan de diverse belastingwetten.

Ik zou trouwens op de site van de gemeente kijken of het bedrijf legitiem is, niet gaan googelen op dat bedrijf.

ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: Parkeerboete voor auto die niet op mijn naam staat / bestaat

Ongelezen bericht door ruitenheer »

Komkommertijd schreef:
25 mei 2020 15:20
Dat is bij dergelijke fouten van nooit geweest en geen geldig kenteken voldoende om te negeren en het op een rechtszaak te laten komen. Voorschieten bedrag hoeft niet, want dit is duidelijk fout van hun kant.

Gewoon afwachten en zij maken nog meer kosten die de gemeente dan zelf mag betalen.
Wederom een advies van KKT dat kant nog wal raakt. Geen bezwaar maken tegen een belastingaanslag ? Er komt geen rechtszaak, de aanslag staat na 6 weken onherroepelijk vast. Invoned kan verder gaan met invorderen, alle kosten komen voor kosten van TS. Met veel tijd en energie kan alles worden rechtgetrokken, maar handiger is om even contact op te nemen met Invoned.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Parkeerboete voor auto die niet op mijn naam staat / bestaat

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Binnen 14 dagen betalen voor een boete van 19 december?

Als ik even rekende, 5 maanden na overtreding moet je binnen 14 dagen betalen.
Vele nemen gewoon 3 weken of langere vakantie dus die 2 weken is te kort.

Ook is deze boete wel erg laat ontvangen.
En is het wel een boete van gemeente via dit bedrijf?

Ik heb een vermoeden dat een fraudeur zelf een brief print en stuurde en hoopte op gratis geld.
In combinatie van 8 cijfers & letters die niet jou eigendom is en wel jou naam + adres?
En met normale post kan dit nog of niet bezorgd worden en wat dan?

Zelfs als deze persoon daar was geweest die dag, dan is dit nog twijfelachtige boete.
Ik wacht eerst op aanvullende info van Topic starter en heb dus vermoedens van fraude dus zo ook niets betalen voorlopig.

Varende door 't land ben ik ook 2 weken niet thuis en geen idee hoe de Post bezorging in mijn nieuwe woonplaats is.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Parkeerboete voor auto die niet op mijn naam staat / bestaat

Ongelezen bericht door Jablan »

Ik ben eerder verbaasd, dat niemand de optie 'gestolen voertuig' meeneemt in de adviezen. Of denkt aan Schiphol Valet Parking? ^^

Kenteken van 8 posities wijst richting buitenland. Hansestadt Hamburg als voorbeeld => HH + twee letters + vier cijfers.

Of wordt het kenteken op de boete uitgebreid met de landcode: NL + een mix van 3 letters en 3 cijfers? (Of elke andere combinatie, die de RDW ooit heeft uitgegeven)

Woont Pjoi in Nederland of elders?

Gesloten