LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Fiets verwijderd uit NS stalling

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
kees de heus
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 mei 2020 18:25

Fiets verwijderd uit NS stalling

Ongelezen bericht door kees de heus »

Mijn fiets is verwijderd vanuit de NS Stalling Amstelstation. Ik heb een jaarabonnement afgesloten voor 2020 op 16 januari en op 8 februari 2020 is de fiets verwijderd en naar het fietsdepot Westpoort vervoerd, en vandaar na 6 weken verkocht aan een opkoper. (Ik heb vanaf 2013 een jaarabonnement gehad en de bijbehorende stickers zaten onder elkaar op de stang van mijn fiets.)

Dat ik de fiets na 15 november wel heb verplaatst, wat binnen 28 dagen een keer moet volgens de stallingsregels, kan ik niet bewijzen met mijn OV-kaart. Een fiets met een jaarabonnement hoef je immers niet in- en uit te checken.
Dat ik voor de verlenging van mijn abonnement de fiets wel heb moeten verplaatsen speelt geen rol voor de NS omdat ik al over tijd, lees 28 dagen, zou zijn.

Op 16 januari was de fiets nog mijn eigendom want ik heb toen de fiets van slot gehaald (een fietsslot en een kettingslot) om bij de medewerker van NS mijn abonnement af te sluiten.
Op dat moment was mijn fiets niet voorzien van een label waarop wordt aangeduid dat mijn fiets te lang in de stalling stond anders had de medewerker of ik zelf de label verwijderd.

In de drie weken na het afsluiten van het abonnement is mijn fiets dus abusievelijk verwijderd, waarschijnlijk omdat de registratie van de NS niet op orde was. Immers op het formulier waarop de af te voeren fietsen worden geregistreerd staat dat mijn abonnement tot december 2019 liep.

Ik heb de situatie voorgelegd aan mijn verzekering en via hen aan de DAS rechtsbijstand. Tot op heden vindt de DAS mijn argumentatie niet sterk genoeg om een zaak te beginnen tegen NS.

Wie kan ik nu verder nog aanspreken?

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Fiets verwijderd uit NS stalling

Ongelezen bericht door omega19 »

Je hebt helaas in de 6 weken tussen verwijderen en verkopen dus ook niet gemerkt dat je fiets is verdwenen.

Het lijkt me dat als je een jaarabonnement hebt je de fiets het hele jaar kan stallen. Daar is de prijs van het abonnement immers op gebaseerd. Dat je minimaal elke 28 dagen de fiets binnen de stalling moet verplaatsen lijkt me een onredelijke voorwaarde in het abonnement en daarmee dus ook ongeldig.

Ik neem aan dat je wel een (betalings)bewijs hebt van je jaarabonnement voor 2020, en bewijs dat de NS de fiets naar depot heeft gebracht. Het hangt een beetje van de waarde van de fiets af of het zinvol is om een zaak te starten. Mocht de fiets een redelijke waarde hebben dan zou ik in eerste instantie toch terug gaan naar je rechtsbijstand, om ze alsnog te bewegen voor jou aan de gang te gaan

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Fiets verwijderd uit NS stalling

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Elke stalling heeft 4 weken 28 dagen regeling... door Corona doen ze nu niet moeilijk....

Maar te lang een plek bezetten en niet gebruiken mogen ze verwijderen.
Helaas de regels en U wat te laat met reageren helaas.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Fiets verwijderd uit NS stalling

Ongelezen bericht door kokka »

lijkt me een terechte actie van de NS. Blijkbaar gebruikte TS de fietsenstalling als Opslag. dat is dus niet de bedoeling.
die 28 dagen regel is er zodat mensen die een paar weken op vakantie ofzo gaan, gewoon met de fiets naar het station kunnen.
Als zelfs je eigen rechtsbijstand er al geen heil in ziet, wat zou het forum hier dan nog voor je kunnen betekenen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Fiets verwijderd uit NS stalling

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Er is een geschillencommissie openbaar vervoer. Maar die doet alleen problemen met OV-fietsen.

https://www.degeschillencommissie.nl/ov ... r-vervoer/

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Fiets verwijderd uit NS stalling

Ongelezen bericht door JozJan »

kokka schreef:
27 mei 2020 12:35
lijkt me een terechte actie van de NS. Blijkbaar gebruikte TS de fietsenstalling als Opslag. dat is dus niet de bedoeling.
En daar gaan we weer. Lekker nieuwkomertje bashen...

Ben wel benieuwd op grond waarvan de actie van NS terecht zou zijn. TS heeft voor heel 2020 een abonnement...
Bovendien, 8 februari is minder dan 28 dagen na 16 januari.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Fiets verwijderd uit NS stalling

Ongelezen bericht door berndv »

JozJan schreef:
27 mei 2020 16:42
Ben wel benieuwd op grond waarvan de actie van NS terecht zou zijn.
Die grond kan ik niet vinden. Maar wat ik ook niet kan vinden is het bewijs waarmee ts aantoont dat de actie van de ns onrechtmatig was.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Fiets verwijderd uit NS stalling

Ongelezen bericht door sylvesterb »

kees de heus schreef:
26 mei 2020 18:36
En naar het fietsdepot Westpoort vervoerd, en vandaar na 6 weken verkocht aan een opkoper.
Je moet 1 keer in de 28 dagen uw fiets verplaatsen, volgens mij is 6 weken een periode van 42 dagen waarin u aantoonbaar uw fiets niet heeft verplaatst omdat dit niet mogelijk was want hij was verplaatst naar een fietsdepot.

Ze houden juist die periode van 6 weken aan om 100% zeker te zijn dat het verwijderen terecht was. Alle data hiervoor zijn eigenlijk niet relevant omdat bij een foutieve handeling van de NS de 6 weken termijn ruim genoeg was om een eventuele fout te herstellen.

Hoe vervelend dan ook, en sommige noemen dat "bashen" maar het is geen opslag maar een stalling. Door uw fiets daar permanent op te slaan verhinderd u dat andere gebruik kunnen maken van de stalling.

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Fiets verwijderd uit NS stalling

Ongelezen bericht door Erthanax »

Hoe het bij Amstel is weet ik niet, maar er zijn wel stations geweest waar je op de wachtlijst moest voor een abonnement. Geen wonder dat er streng wordt gekeken naar langstallers die hun fiets niet gebruiken voor foresenverkeer.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Fiets verwijderd uit NS stalling

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Bij het nemen van een plek in de stalling ga je akkoord met die voorwaarden.

Jammer maar zowel de gratis rekken als de betaalde stallingen hebben in geheel Nederland die 28 dagen regeling.
Alleen is voor Studenten op TU Delft de handhaving gestopt om te voorkomen dat vele hun fiets per trein gingen ophalen.

ErnieG
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 mar 2017 18:22

Re: Fiets verwijderd uit NS stalling

Ongelezen bericht door ErnieG »

kees de heus schreef:
26 mei 2020 18:36
In de drie weken na het afsluiten van het abonnement is mijn fiets dus abusievelijk verwijderd, waarschijnlijk omdat de registratie van de NS niet op orde was. Immers op het formulier waarop de af te voeren fietsen worden geregistreerd staat dat mijn abonnement tot december 2019 liep.
Waarom haal je dat verhaal over regelmatig verplaatsen er dan bij, dat heeft er dan toch niets mee te maken?
Volgens NS had je geen abonnement meer en je hebt vast zelf wel bewijs dat je wel een abonnement had afgesloten. Wat zei NS daarop?

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Fiets verwijderd uit NS stalling

Ongelezen bericht door kokka »

JozJan schreef:
27 mei 2020 16:42
kokka schreef:
27 mei 2020 12:35
lijkt me een terechte actie van de NS. Blijkbaar gebruikte TS de fietsenstalling als Opslag. dat is dus niet de bedoeling.
En daar gaan we weer. Lekker nieuwkomertje bashen...

Ben wel benieuwd op grond waarvan de actie van NS terecht zou zijn. TS heeft voor heel 2020 een abonnement...
Bovendien, 8 februari is minder dan 28 dagen na 16 januari.
hoe is dit bashen dan?
Ts geeft zelf aan dat de fiets al zeker sinds 15 november in die stalling staat. 16 jan heeft hij alleen een nieuw abonnement afgesloten.Fietsen die daar veel te lang staan worden weg gehaald.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Fiets verwijderd uit NS stalling

Ongelezen bericht door moederslink »

Even nagedacht over de tijdspanne :
1e abonnement liep tot december 2019
16 januari 2020 nieuw abonnement afgesloten en fiets vh slot gehaald en aan de medewerker laten zien . Er zat toen geen label op dat hij al te lang gestald stond hetgeen logisch is want hij stond tóen nog niet te lang gestald.
Op 8 februari 2020 wel verwijderd, gerekend vanaf december 2019 = zéker 28 dagen.
Dus dat klopt dan op zich wel.

Heel vervelend dit , maar ik vraag me af of hier nog iets aan te doen is.
De fiets is dus verkocht, weet je dát zeker?
Dit speelde dus al januari/ februari dat je betaalt , maar heb je nu inmiddels dan ook een andere fiets bij het nieuwe abonnement?
Anders betaal je daar voor Jan met de korte achternaam. Misschien dat daar nog iets van terug te halen is?

Aygulf
Berichten: 378
Lid geworden op: 03 aug 2018 16:39

Re: Fiets verwijderd uit NS stalling

Ongelezen bericht door Aygulf »

JozJan schreef:
27 mei 2020 16:42
kokka schreef:
27 mei 2020 12:35
lijkt me een terechte actie van de NS. Blijkbaar gebruikte TS de fietsenstalling als Opslag. dat is dus niet de bedoeling.
En daar gaan we weer. Lekker nieuwkomertje bashen...

Ben wel benieuwd op grond waarvan de actie van NS terecht zou zijn. TS heeft voor heel 2020 een abonnement...
Bovendien, 8 februari is minder dan 28 dagen na 16 januari.
Wat een onzin. Dus als je een reactie geeft die een ander niet bevalt dan ben je aan het "bashen". Lijkt Trump of Wilders wel.....

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Fiets verwijderd uit NS stalling

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

ik vraag me af TS waarom je de fiets bij het van het slot halen niet gelijk even in een ander rek hebt gezet????

Had je dat gedaan dan had men gezien hij is verplaatst en had de 28 dgn termijn weer opnieuw gestart, dit is namelijk waar ze naar kijken, is de fiets verplaatst....

Gesloten