LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Operatie tijdens/ vlak voor vakantie

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Operatie tijdens/ vlak voor vakantie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Uw vakantiedagen blijven ongebruikt staan, als u ziek bent. Heel eenvoudig.n

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Operatie tijdens/ vlak voor vakantie

Ongelezen bericht door tttlocke »

Ziek zijn tijdens vakantie geldt niet als vakantie. Ziektedagen gaan dus niet ten koste van verlofdagen (tenzij de werknemer daar zelf mee instemt).

Eén uitzondering: er kan schriftelijk overeengekomen zijn dat dagen waarop men ziek was, worden aangemerkt als vakantiedagen, maar alleen tot ten hoogste het aantal vakantiedagen dat men heeft boven het voor dat jaar geldende minimum aantal vakantiedagen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Operatie tijdens/ vlak voor vakantie

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als je in Vakantie periode ziek bent en niet thuis maar elders mogen ze die dagen wel rekenen.
Dus blijf thuis en dat verwacht ik ook dus geen probleem.

Als je elders logeerde mogen ze deze dagen wel afboeken, en 1 dagje weg kan al voldoende zijn.

sake1987

Re: Operatie tijdens/ vlak voor vakantie

Ongelezen bericht door sake1987 »

FNV
CNV
UNIE
Weten u dit haarfijn te vertellen.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Operatie tijdens/ vlak voor vakantie

Ongelezen bericht door witte angora »

breien schreef:
27 mei 2020 21:27
Vanwege de anderhalvemetersamenleving lijkt me het lastig om iedere nacht een slaapplaats te vinden. Ook zeker vanwege de aanstaande operatie en heel eerlijk mijn verslechterde conditie.
Je eigenlijke vraag is al beantwoord, dat hoef ik niet te herhalen denk ik. Ik merk in facebookwandelgroepen dat het LAW-wandelen weer 'opgestart' wordt, mensen beginnen weer te lopen. En te overnachten. Regelmatig worden er, ook in de groep van het Pieterpad, tips gevraagd en gegeven voor overnachtingen. Er zijn op het moment zeker wel mogelijkheden.

Sterkte met de operatie!

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Operatie tijdens/ vlak voor vakantie

Ongelezen bericht door Moneyman »

Komkommertijd schreef:
28 mei 2020 07:59
Als je in Vakantie periode ziek bent en niet thuis maar elders mogen ze die dagen wel rekenen.
Dus blijf thuis en dat verwacht ik ook dus geen probleem.

Als je elders logeerde mogen ze deze dagen wel afboeken, en 1 dagje weg kan al voldoende zijn.
Dit is complete onzin. Ook als jij (Aantoonbaar) in Zuid-Frankrijk ziek wordt tijdens je vakantie, zijn dat gewoon ziektedagen en geen vakantiedagen.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Operatie tijdens/ vlak voor vakantie

Ongelezen bericht door sylvesterb »

breien schreef:
28 mei 2020 08:05
Komkommertje.
Thuis heb ik geen kamer ter beschikking om de operatie uit te voeren. Ook zal ik een paar dagen opgenomen worden in het ziekenhuis.
Het is niet echt een leuke all-inclusive vakantie..
Maak je geen zorgen, het punt wat Komkommertje noemt klopt niet. Ook als je op je vakantiebestemming ziek wordt zijn dit geen vakantiedagen, wel kan de werkgever een doktersverklaring eisen en kunnen soms de eerste dagen uitgesloten zijn (als er een protocol is). In jouw geval echter compleet zinloze melding van hem gezien je aangeeft niet op vakantie te gaan. Sterkte met je behandeling!

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Operatie tijdens/ vlak voor vakantie

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik lees; Eerst operatie en herstellen tijdens ziekte periode.

Als je niet op vakantie bent herstel je thuis en vervalt de vakantie en word als ziekte uitbetaald en dagen blijven staan.

Alleen als je tijdens herstel thuis een dagje uit zou willen, heb ik twijfels over dan loop je enige risico omdat je bij ziekte thuis moet blijven.

Van ziek worden op vakantie is hier geen sprake van.
breien zal na ziekenhuis wel thuis blijven en als je toch een dagje uit wilde , pas dan is er enig risico.
Dan moet je dat vooraf doorgeven en toestemming vragen en horen ze die dag te boeken als vrij.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Operatie tijdens/ vlak voor vakantie

Ongelezen bericht door Brahms »

Onzin Komkommer !
Ook tijdens ziek zijn mag je in overleg en goedkeuring met de bedrijfsarts gewoon uit huis / weg. Ook dat is/zijn dan ziektedagen.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Operatie tijdens/ vlak voor vakantie

Ongelezen bericht door Moneyman »

Precies. Kromkommer praat onzin.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Operatie tijdens/ vlak voor vakantie

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Brahms schreef:
28 mei 2020 09:13
Onzin Komkommer !
Ook tijdens ziek zijn mag je in overleg en goedkeuring met de bedrijfsarts gewoon uit huis / weg. Ook dat is/zijn dan ziektedagen.
Geen onzin;

De Werkgever en bedrijfsarts bepalen of dit vrije dagen of ziekte bleef.

Je moet vooraf toestemming vragen en zij bepalen of het Ziekte bleef of Vrije dagen word.
Bij verzorging door familie is het hulp van revaliderende en is het nog wel ziekte.

Zij beoordelen of het vrije dag werd of ziekte en niet Breien.
De reden voor een dag weg is dus bepalende.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Operatie tijdens/ vlak voor vakantie

Ongelezen bericht door Moneyman »

Komkommertijd schreef:
28 mei 2020 09:19
Brahms schreef:
28 mei 2020 09:13
Onzin Komkommer !
Ook tijdens ziek zijn mag je in overleg en goedkeuring met de bedrijfsarts gewoon uit huis / weg. Ook dat is/zijn dan ziektedagen.
Geen onzin;
Klopt, wat Brahms schrijft is inderdaad geen onzin. In tegenstelling tot jouw voorgaande berichten.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Operatie tijdens/ vlak voor vakantie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik denk dat KKT inde war is met heel vroeger, toen je nog na een ziekmelding thuis moest blijven totdat de “controlerend geneesheer” onaangekondigd langs geweest was.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Operatie tijdens/ vlak voor vakantie

Ongelezen bericht door moederslink »

Breien, zolang jij ziek en herstellende bent en blijft zijn dit gewoon ziektedagen.
Jouw vakantiedagen blijven staan.
Sterkte, beterschap en succes met de operatie en opname!

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Operatie tijdens/ vlak voor vakantie

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Komkommertijd heeft wel ergens een punt, maar daar focust ie zelf weer niet op. Op het moment dat je ziek of geblesseerd bent en je alsnog op vakantie wil, dan zal dat in overleg moeten met de bedrijfsarts. Deze beoordeelt dan of het wel geschikt is als u op vakantie gaat of dat dat slecht is voor uw herstel. In het laatste geval wordt u afgeraden te gaan, maar als u dan toch wilt gaan, dan zult u vakantiedagen moeten opnemen.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Operatie tijdens/ vlak voor vakantie

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Komkommertijd schreef:
28 mei 2020 07:59
Als je in Vakantie periode ziek bent en niet thuis maar elders mogen ze die dagen wel rekenen.
Dus blijf thuis en dat verwacht ik ook dus geen probleem.

Als je elders logeerde mogen ze deze dagen wel afboeken, en 1 dagje weg kan al voldoende zijn.
Volgens mij ben ik de enige die KKT wel snapt. Als je vakantie neemt tijdens een ziekteverlof kunnen er wel degelijk vakantie uren afgeboekt gaan worden.
https://www.fnv.nl/werk-inkomen/ziekte- ... -ziek-bent
Je werkgever mag geen vakantiedagen inhouden tijdens je ziekte zonder jouw (mondelinge of schriftelijke) toestemming. Dat mag alleen als dat in je cao, arbeidsovereenkomst of het bedrijfsreglement staat.
Dus of met toestemming of als het in de genoemde punten beschreven staat. Op zich ook niet vreemd, op het moment dat je een vakantie kan genieten is er geen reden om geen vakantie uren in te hoeven houden.

Het gaat dus niet om ziek worden tijdens een vakantie. Dan ben je ook gewoon ziek en kan je niets doen.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Operatie tijdens/ vlak voor vakantie

Ongelezen bericht door Erthanax »

Sterkte, breien. Hopelijk verlopen operatie en herstel voorspoedig en ben je snel weer de oude. Of, nog liever, beter!

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Operatie tijdens/ vlak voor vakantie

Ongelezen bericht door sjohie »

Sterkte met de behandeling en herstel, en uiteraard hoop ik ook dat je er van opknapt.

Dan ff inhoudelijk, je meld je ziek voor de behandeling, en dat is meer dan enkel de dag van de operatie, daar valt ook het herstel onder. Dus die vakantiedagen blijven van jou, en daar komen normaliter ziektedagen voor in de plaats. Dit kan je even checken in je CAO of arbeidsvoorwaarden, en eventueel kan je hierover een uitleg vragen aan je P&O collega's, want bij sommige bedrijven is er een soort bonus/malus regeling waar je een geldbonusje krijgt als je je een jaar niet ziek meld, en je 1e ziektedag dan een verlofdag inleveren betekent. Maar je zal normaliter niet de eerste zijn bij wie dit speelt bij je werkgever, dus grote kans dat ze je vragen zo uit het hoofd kunnen beantwoorden.

Zoals al gezegd, mocht je tijdens die herstelperiode op vakantie willen, dan dien je dat doorgaans tenminste te melden aan je werkgever en/of arbo-arts, en kan het zijn dat jouw CAO of arbeidsvoorwaarden stellen dat je dan wel (een deel van die) dagen verlof op moet nemen. Daar zijn veel smaakjes van, verschillend per CAO of bedrijf, dat antwoord zal dus ook van je P&O collega's moeten komen.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Operatie tijdens/ vlak voor vakantie

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
28 mei 2020 10:26
Volgens mij ben ik de enige die KKT wel snapt. Als je vakantie neemt tijdens een ziekteverlof kunnen er wel degelijk vakantie uren afgeboekt gaan worden.
Ja, leuk. Maar dat is én niet de casus, én niet wat kromkommer schrijft.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Operatie tijdens/ vlak voor vakantie

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

breien schreef:
28 mei 2020 09:32
Tijdens ziekte hoeft men niet thuis te zijn.
Ik heb ooit eens week gelogeerd bij familie omdat ik hulp nodig had.
Dat was naar aanleiding van een vervelende val.
Breien heeft gelijk en het mag zoals ik al eerder schreef.

Als je hulp nodig hebt tijdens herstel mag je ook bij Familie zitten.
Maar dit adres doorgeven en melden is wel zo veilig als je geen vrije dagen kwijt wilde.
Dat is geen vakantie maar noodzakelijk omdat zij niet bij jou willen wonen en verzorgen.

Vroeger was melden verplicht en nu sterk gewenst om lastig corrigeren later te voorkomen.

Gesloten