LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
28 mei 2020 23:54
@nijogeth

Maar waar maakt u zich toch zo’n zorgen over? U hebt corona gehad. Uw hele familie heeft het gehad. U kunt niemand meer besmetten en anderen kunnen u niet meer besmetten.
Dat is helaas niet waar. Er zijn patiënten die voor de tweede keer met Cororna in het ziekenhuis terecht zijn gekomen.
Kees2850 schreef:
29 mei 2020 07:59
PS. Overigens wat is dit onderwerp anders dan het algemeen onderwerp?
Eens. Dit hoort gewoon thuis in het algemene Corona-topic.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

Er is geen bewijs dat iemand die genezen is van COVID-19 opnieuw besmet kan raken.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

tttlocke schreef:
29 mei 2020 09:05
Er is geen bewijs dat iemand die genezen is van COVID-19 opnieuw besmet kan raken.
Is de praktijk voldoende bewijs voor je?

In ieder geval in Brabant zijn meerdere patiënten na een eerste besmetting nogmaals besmet. Bron: de behandelende arts :wink:

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Kees2850 schreef:
29 mei 2020 07:59
@k2p je zorgen over een tweede en derde en vierde en elk jaar terugkerende golf van extra doden door coronavirus worden gedeeld door vooraanstaande virologen en WHO. Omdat dit virus een influenzavirus is en net als andere griepvirussen niet uit te roeien zijn.
FactCheck:
RNA Virussen op wikipedia => Influenza valt onder de Orthomyxoviridae en Sars-Cov2 onder Coronaviridae
Conclusie: een appel als peer zien.
Kees2850 schreef:
29 mei 2020 07:59
Ook lijkt een vaccin ertegen niet realistisch.
Daar ben ik inmiddels van mening veranderd. De manier, waarop naar een vaccin wordt gezocht, is compleet anders dan vroeger en dat is een gevolg van nieuwe onderzoeksmethodes, die de afgelopen 8 tot 10 jaar zijn geïntroduceerd. Een vaccin is mogelijk en zelfs vele malen sneller dan in de tijd van Sars1.
tttlocke schreef:
29 mei 2020 09:05
Er is geen bewijs dat iemand die genezen is van COVID-19 opnieuw besmet kan raken.
Dit is waar.
Moneyman schreef:
29 mei 2020 08:19
Er zijn patiënten die voor de tweede keer met Cororna in het ziekenhuis terecht zijn gekomen.
In alle gevallen (en zoveel zijn het er niet) is de diagnose 'genezen' te snel gesteld op basis van een vals-negatieve uitslag in de test.
Alle Covid-19 testen op basis van speeksel zijn niet 100% betrouwbaar, ook omdat het virus zelf snel muteert. Ook daarom gaat de GGD in de teststraten 'dubbel' testen. Waar de eerste test (met wattenstaaf in de keel) een onduidelijke uitslag oplevert, volgt nog een tweede test via bloedafname. Zelfs die testen zijn niet waterdicht, alleen de test op anti-stoffen levert betrouwbare resultaten op.
Dit is exact gelijk aan HIV, waar de betrouwbaarheid van de testen toeneemt als iemand langer besmet is.
k2p schreef:
28 mei 2020 23:48
Je post is me iets te lang en vol met buiten context geplaatste uitspraken van mij, om overal inhoudelijk op te reageren.
Ik heb de kern van je 2e bericht genomen en per onderdeel uit elkaar getrokken.
k2p schreef:
28 mei 2020 23:48
Het enige wat ik in mijn openingspost deed was wijzen naar een stijging van het reproductiegetal, kort nadat de eerste versoepelingen werden doorgevoerd (basisscholen heropend, tandartsen, etc). En waarschuwen dat als we ons laten sturen door ons 'gevoel', we later wel eens spijt zouden kunnen krijgen.
De reproductie kun je het beste als gemiddelde van de afgelopen week nemen. Het mag rustig even boven de 1 uitkomen, zolang het weekgemiddelde daaronder ligt. En bedenk alsjeblieft hierbij, dat dit getal een schatting is op basis van veel te weinig testen. Heel veel zeggingskracht heeft het niet.

Sars1 had een aparte verspreiding. Stel dat 10 mensen besmet zijn met Sars1, dan besmetten 9 mensen slechts 1 ander en de tiende steekt 10 anderen aan. De R is hier 19 nieuwe gevallen van 10 personen, daarmee 1,9 gemiddeld.
Sars-Cov2 verspreidt zich normaler, iedereen kan meerdere personen besmetten en dat gebeurt het meest op de laatste dag, voordat je zelf symptomen krijgt. Een R van 1,9 betekent dat elke besmette persoon inderdaad 1 tot 3 anderen besmet.

Goed contactonderzoek is veel belangrijker om de verspreiding onder controle te houden dan het R-getal.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

Moneyman schreef:
29 mei 2020 09:10
tttlocke schreef:
29 mei 2020 09:05
Er is geen bewijs dat iemand die genezen is van COVID-19 opnieuw besmet kan raken.
Is de praktijk voldoende bewijs voor je?

In ieder geval in Brabant zijn meerdere patiënten na een eerste besmetting nogmaals besmet. Bron: de behandelende arts :wink:
Dit is een redenering 'à la Kees2850'. ;)
Ik ben niet overtuigd.

Dat iemand die besmet is geraakt en daarna genezen is verklaard, opnieuw verschijnselen kan krijgen, geloof ik direct. Dat is iets anders dan opnieuw besmet raken. Daarvoor is geen bewijs.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Maximaal 2 personen aan 1 tafeltje?

Als ik straks naar de Horeca wil dus Opa & Oma en volgende tafel de kleine Augurkjes?
Als je in 1 auto komt aanrijden en dan uit elkaar moet?
Dat word dan maar geen Horeca, en eet thuis wel met de adviezen van Jaap Seidell die eerder alternatieven gaf over
welke producten je door te vervangen gezonder kunt eten.

Friet niet uit Frituur maar Air Fryer, en geen Mayonaise maar Slasaus die gezondere vetten bevat en ook lekker is.
Een voordeel van Covid 19 is dat we nu over gewone dingen gaan nadenken en geen kudde dieren meer zijn.

Ja jarenlang kan niet blijkt dat vele tevreden thuiswerken en er geen dure kantoren met tekort parkeerruimte meer nodig is.
Geen Auto of File meer en je komt digitaal keurig op tijd en minder vergader uren dat efficiënt bleek te zijn.

Wegens de Lock Down met Russia nu online vergaderd en besproken en dat is naast goedkoper en sneller ook prima verlopen.
Vooral geen vliegreis, hotel regelen, en taxi en na de overeenkomst Wodka drinken,
of had ik nu mineraal water in juiste merk Fles? :mrgreen:

Ja, het telewerken gaat ook internationaal vele malen beter.
Mogen we hier ook alle voordelen van Covid 19 nu hier gaan melden?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Een Virus kan een mutatie krijgen dus de eerste kunnen nogmaals die oplopen.

Dit is al jarenlang bij de gewone griep bekend.

Maar de maatregelen, vooral thuiswerken handhaven, heerlijk rustig op Cruise Controle rijden en nog zuiniger en schoner ook want pompende gas geven in file vervuilde voor elke auto en zelfs de EV gaat dan meer ge/misbruiken!
1x per week na kantoortje wat veel kleiner kan is ruim voldoende is nu gebleken.

Laten we de goede maatregelen daarom vooral handhaven.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

gosewijn schreef:
28 mei 2020 23:18
Ga eens kijken in het ziekenhuis hier , de bewaking staat nog net niet met een geweer in aanslag bij de deur . Hier is het nog een puinhoop.
Ik moet bloedprikken van de arts in Nijmegen , maar heeft liever niet dat ik het in Nijmegen doe , ga maar naar het ziekenhuis in jouw dorp . Even voor de veiligheid gebeld , beslist niet doen voor uw eigen veiligheid .ga maar naar Nijmegen . Half Juni moet ik er zijn voor controle ,dan maar gelijk bloedprikken . Nederland is wat groter dan je eigen woonplaats .
Als u het een probleem vindt om naar het ziekenhuis of prikpost te moeten om bloed te laten prikken, kunt u vragen of ze het bij u thuis komen doen. Veel ouderen doen dat op dit moment.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

Wat ik veel zie, is dat mensen ervaringen uit hun directe omgeving, linea-recta projecteren op de landelijke RIVM cijfers, en daar allerlei conclusies aan menen te kunnen verbinden. Er ging nou ook ergens al weer iets rond dat er in het zuiden een paar leerkrachten corona hadden gekregen, en dat dus de scholen véél te vroeg open waren gegooid, en kinderen dus wel gelijk aan volwassenen het virus over konden dragen, en weet ik wat niet meer.

Dat een virus als dit de kop op zou steken, was binnen het kleine wereldje van virologen een gegeven, net zoals een flinke overstroming dat is in de wereld van de dijk-ingenieurs is. Eigenlijk zou volgens de klimaatmodellen een ronde 2 van het ruimte voor de rivieren project nu al in de stijgers gezet moeten worden, maar dat krijg je bij de burgers nu echt niet tussen de oren.

Vervelende is dat als de beleidsmakers zich aan al die würst-käse scenario's houden, het land niet echt meer leefbaar zal zijn, dus schatten ze, de risico's in, en nemen vervolgens besluiten.

Rutte vatte het wel treffend samen in zijn 1e "persco", toen hij zei; "we nemen 100% van de besluiten, met 50% van de kennis". Laat dat laatste inmiddels 60 à 70% zijn, maar die achteruitkijkspiegel is wel een mooie vergelijking.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik lees toch weer vandaag in de krant dat veel Coronapatiënten nu al sinds half april op de IC liggen en dat is echt ( té) lang .
Ze zijn vd beademing af , maar zijn niet ( meer ) in staat om goed te hoesten of te slikken, daarom liggen ze nog op de IC.s.
Ze kampen met enorme spierzwakte .
Van de 70 plussers overleeft ruim een derde en van de 80 plussers overleeft iets minder dan een kwart, maar hen wacht een héél lang revalidatieproces, veelal dus in een verpleeghuis 😥
Veel ouderen die besmet zijn kiezen er dus voor om niet te worden opgenomen.
Huisartsen voeren intensieve gesprekken met deze leeftijdsgroep over wat hun wens is wanneer ze Corona besmet raken.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Van de mensen die langdurig op de IC terecht komen buiten de Coronatijd om, moet zo’n 80% revalideren vanwege spier- en gewrichtsklachten, ondervoeding etc. Een deel van hen wordt daarvoor ook opgenomen in een verpleegtehuis.
Daar hoor je niemand over.
Het is altijd een afweging waard geweest of ouderen met meerdere klachten wel behandeld moeten/willen worden op de IC.
Nu lijkt het net of dit nieuws is omdat het veel besproken wordt i.v.m. Corona, maar het is natuurlijk van alle tijden. Alleen dan lees je er niks over in de kranten.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Het is voor ons iets van alle tijden. Maar niet zo logisch voor andere landen. Hadden we dit beleid niet gehad, dan had je het met de capaciteit op de IC's niet gered is mijn inschatting

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
29 mei 2020 09:43
tttlocke schreef:
29 mei 2020 09:05
Er is geen bewijs dat iemand die genezen is van COVID-19 opnieuw besmet kan raken.
Dit is waar.
Moneyman schreef:
29 mei 2020 08:19
Er zijn patiënten die voor de tweede keer met Cororna in het ziekenhuis terecht zijn gekomen.
In alle gevallen (en zoveel zijn het er niet) is de diagnose 'genezen' te snel gesteld op basis van een vals-negatieve uitslag in de test.
Tsja, ik moet blijkbaar kiezen tussen wie ik geloof: jou of de behandelend arts. Dan weet ik het wel :wink:

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ik kan me voorstellen dat we bij dit soort dingen even niet uitgaan van 'geloven'. Het is wat mij betreft dus een leuke indicatie maar ook niet meer dan dat.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

Je mag kiezen voor wie je wilt.

Het punt was of het mogelijk is dat iemand die genezen is van COVID-19 (en daarmee in feite net zo gezond als iemand die nooit besmet is geweest) opnieuw met het virus besmet kan worden.
Er is geen bewijs dat dat mogelijk is.
Wat een enkele arts zegt, doet daar niets aan af.
De meeste artsen weten beter.

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
29 mei 2020 14:24
Jablan schreef:
29 mei 2020 09:43
]In alle gevallen (en zoveel zijn het er niet) is de diagnose 'genezen' te snel gesteld op basis van een vals-negatieve uitslag in de test.
Tsja, ik moet blijkbaar kiezen tussen wie ik geloof: jou of de behandelend arts. Dan weet ik het wel :wink:
Ik sluit niet uit dat een arts een verkeerde conclusie kan trekken op grond van een foute test uitkomst

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Gelukkig: een hoogleraar vh Radboudumc laat bij een volgende piek de gewone zorg doorgaan. Hij zegt dat daar mogelijk méér slachtoffers gevallen zijn dan dat er aan Corona patiënten zijn gered.
Het opschalen naar structureel 1700 IC bedden wat Hugo de Jonge wil is niet haalbaar doordat er nú te weinig echt opgeleide IC verpleegkundigen zijn.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Moneyman schreef:
29 mei 2020 14:24
Tsja, ik moet blijkbaar kiezen tussen wie ik geloof: jou of de behandelend arts. Dan weet ik het wel :wink:
Dat is in dit geval hetzelfde, want ik schrijf niets anders, dan wat in deze gevallen aan het licht is gekomen na aanvullend onderzoek. Volkskrant heeft er genoeg artikelen aan gewijd.
De meldingen over zogenaamde 2e besmettingen waren tussen half maart en half april. De gebruikte test was niet stabiel genoeg en wordt daarom niet meer ingezet.
Komkommertijd schreef:
29 mei 2020 10:21
Een Virus kan een mutatie krijgen dus de eerste kunnen nogmaals die oplopen.
Dit is al jarenlang bij de gewone griep bekend.
Dit is pas mogelijk als de virusstam muteert en dan krijgt het virus ook een nieuwe naam.
De huidige mutaties van SArs-CoV2 zijn allemaal oppervlakkig, vergelijkbaar met cosmetische chirurgie, om er een willekeurig beeld bij op te roepen. Dat is niet genoeg om opnieuw besmet te raken, het heeft hooguit invloed op het ziekte-verloop.
moederslink schreef:
29 mei 2020 15:04
Het opschalen naar structureel 1700 IC bedden wat Hugo de Jonge wil is niet haalbaar doordat er nú te weinig echt opgeleide IC verpleegkundigen zijn.
Regeren is vooruitzien. Ik hoop dat de huidige en volgende generatie politici nu inzien, dat je echt voorbij de volgende verkiezingen moet kijken. 1700 bedden is overigens nog steeds onder het Europees gemiddelde, erg krap.
Laatst gewijzigd door Jablan op 29 mei 2020 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Censor
Berichten: 42
Lid geworden op: 06 jun 2018 11:37

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Censor »

angel1978 schreef:
29 mei 2020 13:19
Het is voor ons iets van alle tijden. Maar niet zo logisch voor andere landen. Hadden we dit beleid niet gehad, dan had je het met de capaciteit op de IC's niet gered is mijn inschatting
Dat is dan ook de behaalde winst en misschien wel de enige winst? Daar waren alle pijlen op gericht.
Straks gaat bijna alles weer open , mensen lopen in de winkels en drukke winkelstraten en boulevards dicht op elkaar zonder mondkapjes , is ook niet nodig buiten want daar verwaait het zegt men.
Binnen is het nergens nodig en weer wel in het ov.
Het virus is niet weg , met alle opgeheven maatregelen nu kan het ook zomaar weer veel besmettingen opleveren en dan?
Weer terug bij af en dan gaat alles weer op slot?
Tot nu toe zijn er ' slechts' ongeveer 6000 doden te betreuren en vele langdurig zieken en wat komt er nog bij door alle uitgestelde zorg?
Ik bedoel dit niet verkeerd want iedere dode is er een teveel natuurlijk , maar dit waren ouderen met een zwakke gezondheid die dan ook nog eens ellendig stierven.
Wat wijsheid is weet ik natuurlijk ook niet , maar het beleid tot nu toe , heeft geen winst opgeleverd wat betreft bv economie en ( geestelijke )gezondheid. De enige winst , zo zie ik het , is dat de ic.s niet volstroomden.
Straks gaan mensen weer vliegen en reizen en die 1.5 meter samenleving vind ik ook geen zoden aan de dijk zetten.
Het virus kan nog muteren en wachten op een vaccin? Dat duurt nog lang en dan komt er misschien weer een ander virus in de wereld.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Jablan schreef:
29 mei 2020 15:08
moederslink schreef:
29 mei 2020 15:04
Het opschalen naar structureel 1700 IC bedden wat Hugo de Jonge wil is niet haalbaar doordat er nú te weinig echt opgeleide IC verpleegkundigen zijn.
Regeren is vooruitzien. Ik hoop dat de huidige en volgende generatie politici nu inzien, dat je echt voorbij de volgende verkiezingen moet kijken. 1700 bedden is overigens nog steeds onder het Europees gemiddelde, erg krap.
Tja vooruitzien ...er zat een virus aan te komen en niemand was voorbereid. Dit klapte er in.
Misschien aparte Coronaziekenhuizen inrichten , regionaal , zodat de reguliere zorg ook kan doorgaan bij een nieuwe golf ? Deze komt , ongetwijfeld met alle losse maatregelen nu.
Ik hoop het niet, maar verwacht het wel. Dat lijkt mij realistisch.

Gesloten