LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Makelaar laat zonder overleg mijn huis bezichtigen

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Seli
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 mei 2020 13:23

Makelaar laat zonder overleg mijn huis bezichtigen

Ongelezen bericht door Seli »

Hoi,

Ik heb een vraag:

Mijn huis staat via een makelaar te koop. Ik vind dat ik een slordige makelaar heb gekozen. De werkwijze, communicatie en nakomen van afspraken verloopt niet goed. Deze makelaar is helaas geen lid van NVM of dergelijke organisatie. Laatst gebeurde het volgende; we hadden afgesproken wanneer en welke tijden de bezichtigingen kon plaatvinden. Ondanks dat, dus zonder enige afspraak of een goedkeuring van mij als de verkoper van het huis, heeft tocht een bezichtiging plaatsgevonden. Ik was op het werk en kreeg een WhatsApp bericht dat ze al geweest waren. :roll:

Mag de makelaar zonder afspraak of zonder goedkeuring van de verkoper dit doen?
Zo nee, wat moeten gevolgen zijn?

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Makelaar laat zonder overleg mijn huis bezichtigen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Logische consequentie lijkt me dat jullie overeenkomst stopt aangezien jullie geen vertrouwen in elkaar hebben. Maar waarom zoek je een dusdanig onbetrouwbare makelaar uit?

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Makelaar laat zonder overleg mijn huis bezichtigen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nee, de makelaar mag dit niet doen, want dit is huisvredebreuk.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Makelaar laat zonder overleg mijn huis bezichtigen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En viel die bezichtiging in de tijden die u had afgesproken? Of hebt u afgesproken dat voor elke bezichtiging u goedkeuring moet verlenen?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Makelaar laat zonder overleg mijn huis bezichtigen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als ik geen sleutel geef is het voor een Makelaar ook lastiger deze regel te overtreden.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Makelaar laat zonder overleg mijn huis bezichtigen

Ongelezen bericht door marnix »

Komkommertijd schreef:
29 mei 2020 15:30
Als ik geen sleutel geef is het voor een Makelaar ook lastiger deze regel te overtreden.
denk niet dat jij je huis verkoopt!

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Makelaar laat zonder overleg mijn huis bezichtigen

Ongelezen bericht door kuklos »

Seli schreef:
29 mei 2020 13:59
Laatst gebeurde het volgende; we hadden afgesproken wanneer en welke tijden de bezichtigingen kon plaatvinden. Ondanks dat, dus zonder enige afspraak of een goedkeuring van mij als de verkoper van het huis, heeft tocht een bezichtiging plaatsgevonden. Ik was op het werk en kreeg een WhatsApp bericht dat ze al geweest waren. :roll:

Mag de makelaar zonder afspraak of zonder goedkeuring van de verkoper dit doen?
Zo nee, wat moeten gevolgen zijn?
Begin eerst eens met meer informatie te geven.
1) Wat is afgesproken over bezichtigingen? Vraagt de makelaar vooraf toestemming dan wel meldt dat er een bezichtiging zal zijn of kan het binnen de afgesproken tijden en data sowieso?
2) Viel de bezichtiging binnen de afgesproken tijden en data?
3) Hebben jullie schriftelijk iets vastgelegd?

Seli
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 mei 2020 13:23

Re: Makelaar laat zonder overleg mijn huis bezichtigen

Ongelezen bericht door Seli »

Lady1234 schreef:
29 mei 2020 15:11
En viel die bezichtiging in de tijden die u had afgesproken? Of hebt u afgesproken dat voor elke bezichtiging u goedkeuring moet verlenen?
Ja, we hadden bv. afgesproken dat bezichtigingen tussen 13 en 17 uur doordeweeks te laten lopen en
altijd van tevoren een bericht te sturen dat er een afspraak is gepland. Want dan kan ik het netjes achterlaten.

Het was dus wel in de afgesproken dag en tijden maar hij had de afspraak niet aan mij doorgegeven. Meestal gaf hij dit 24 uur van te voren door en ik stuurde hem altijd een akkoord. Terwijl ik dit hem vanaf het begin al gezegd had.

Verder is het een makelaar die moeilijk te bereiken is en komt zijn afspraak niet opdagen, kantoor vaak dicht terwijl ik een paar keer afspraken met hem had.

Ook een prijsaanpassing over de vraagprijs afgesproken die pas over 2 weken later is uitgevoerd door hem alleen op funda maar weken later op zijn eigen website aangepast op verzoek van mij. Dit waren wel de mondelingen afspraken ik weet niet of de mondelingen afspraken rechtsgeldig zijn?

En iedereen bedankt die op deze post heeft gereageerd.

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Makelaar laat zonder overleg mijn huis bezichtigen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Mondelinge afspraken zijn rechtsgeldig, maar wel lastiger te bewijzen.

Seli
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 mei 2020 13:23

Re: Makelaar laat zonder overleg mijn huis bezichtigen

Ongelezen bericht door Seli »

kuklos schreef:
29 mei 2020 16:55
Seli schreef:
29 mei 2020 13:59


Begin eerst eens met meer informatie te geven.
1) Wat is afgesproken over bezichtigingen? Vraagt de makelaar vooraf toestemming dan wel meldt dat er een bezichtiging zal zijn of kan het binnen de afgesproken tijden en data sowieso?
2) Viel de bezichtiging binnen de afgesproken tijden en data?
3) Hebben jullie schriftelijk iets vastgelegd?
Zowel mondeling als schriftelijk via WhatsApp afgesproken; ma-vr tussen 13-17 uur en vooraf de afspraak bevestigen in dit geval via whatsapp. Ik bevestig dit terug door okey te doen.

Maar hij appte me dat ze al geweest waren. Ik wist er dus nergens van.


Justmeagain
Berichten: 541
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Makelaar laat zonder overleg mijn huis bezichtigen

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Gelukkig bent u in de huidige markt snel van uw huis af en dus ook van de ellende met deze makelaar. Maar wat ik niet begrijp is waarom u niet voor een NVM makelaar kiest? Was de.prins doorslaggevend?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Makelaar laat zonder overleg mijn huis bezichtigen

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Een makelaar heeft nog nooit mijn sleutels gekregen. Daarom is dit nooit een probleem geweest.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Makelaar laat zonder overleg mijn huis bezichtigen

Ongelezen bericht door omega19 »

Seli schreef:
29 mei 2020 13:59
Mag de makelaar zonder afspraak of zonder goedkeuring van de verkoper dit doen?
Zo nee, wat moeten gevolgen zijn?
Nee dat mag niet.

Het gevolg zou moeten zijn dat je hem nu een WhatsApp bericht stuurt, dat je in het vervolg vooraf een bericht wil ontvangen, en akkoord moet geven.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Makelaar laat zonder overleg mijn huis bezichtigen

Ongelezen bericht door tttlocke »

Wat zei de makelaar toen u hem liet weten dat u niet te spreken was over zijn gedragingen?
Het lijkt mij belangrijk dat te weten: onderschrijft de makelaar uw lezing van de gemaakte afspraken en lapte hij die, om één of andere reden, aan zijn laars of is er wellicht sprake van een misverstand.

Seli
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 mei 2020 13:23

Re: Makelaar laat zonder overleg mijn huis bezichtigen

Ongelezen bericht door Seli »

Justmeagain schreef:
30 mei 2020 09:52
Maar wat ik niet begrijp is waarom u niet voor een NVM makelaar kiest?
Hij deed zich zo goed voor, leuke praatjes als 'ja we gaan snel verkopen, je zal er geen spijt van krijgen' en eenmaal het bemiddelingscontract ondertekend is hij totaal een andere persoon geworden.

Maar het is mijn fout dat ik klakkeloos zo een keus heb gemaakt.
omega19 schreef:
30 mei 2020 12:24
Seli schreef:
29 mei 2020 13:59
Nee dat mag niet.

Het gevolg zou moeten zijn dat je hem nu een WhatsApp bericht stuurt, dat je in het vervolg vooraf een bericht wil ontvangen, en akkoord moet geven.
Dat had ik vanaf het begin via whatsappje al gedaan.
tttlocke schreef:
30 mei 2020 13:03
Wat zei de makelaar toen u hem liet weten dat u niet te spreken was over zijn gedragingen?
Het lijkt mij belangrijk dat te weten: onderschrijft de makelaar uw lezing van de gemaakte afspraken en lapte hij die, om één of andere reden, aan zijn laars of is er wellicht sprake van een misverstand.
Ik had direct een app gestuurd dat dit niet de afspraak was en dat het beter geweest was als hij dit tijdig naar me gecommuniceerd had. Nee, Ik vind dit geen misverstand! Als dit een misverstand was, zou hij zijn excuses aanbieden of zeggen dat hij het vergeten was.

Hij appte terug als antwoord; Deze klant zijn afspraak heb ik op jou verzoek naar 13 uur verplaatst. Je blijft moeilijk doen. Wil je huis anders via iemand anders verkopen?

(Die afspraak stond eerst om 10:30 uur gepland. Omdat dit alleen tussen 13 en 17 uur kon (volgens onze afspraak) liet ik deze afspraak afzeggen en hij appte me OK. Verder stuurde me ook geen nieuwe afspraak bevestiging!

Vandaar mijn verbazing hier.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Makelaar laat zonder overleg mijn huis bezichtigen

Ongelezen bericht door omega19 »

Het lijkt wel een storm in een glas water. De makelaar heeft misschien gedacht dat het al duidelijk was dat de afspraak van 10.30 naar 13.00 uur was verzet.

Enfin, weet niet goed wat je nu nog wil bereiken . Een keer een verkeerde afspraak is geen reden om de verkoop van het huis terug te trekken

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Makelaar laat zonder overleg mijn huis bezichtigen

Ongelezen bericht door kuklos »

omega19 schreef:
30 mei 2020 18:37
Een keer een verkeerde afspraak is geen reden om de verkoop van het huis terug te trekken
Dit staat niet in deze thread. Wat in deze thread wel staat is dat TS meerdere malen onvrede heeft over de wijze waarop de makelaar werkt. Ook staat nergens dat TS de verkoop van zijn huis wil terugtrekken, maar overweegt een andere makelaar te zoeken.

Seli
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 mei 2020 13:23

Re: Makelaar laat zonder overleg mijn huis bezichtigen

Ongelezen bericht door Seli »

omega19 schreef:
30 mei 2020 18:37
Een keer een verkeerde afspraak is geen reden om de verkoop van het huis terug te trekken
Was dat maar zo makkelijk terugtrekken. :| Bij terugtrekken van opdracht ben ik € 4500, excl. btw verschuldigd volgens het ondergetekend contract. Dit is dus buiten de courtage.

Ik zal even kijken wat ik het beste kan doen om hier uit te komen.

Dank je wel :!:

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Makelaar laat zonder overleg mijn huis bezichtigen

Ongelezen bericht door omega19 »

Terugtrekken is natuurlijk te lezen als terugtrekken bij deze makelaar.

Al's er meer punten van onvrede zijn is de vraag of TS die ook (schriftelijk) gemeld heeft aan de makelaar.

Gesloten