LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Nijogeth
Berichten: 9965
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Tja, regeren is inderdaad vooruitzien, maar het Nederlandse politieke klimaat is niet ingericht daarop. Er moet gepresteerd worden in de huidige regeerperiode, want de volgende verkiezingen willen we ook weer verkozen worden. En worden ze dat niet, dan worden de wijzigingen net zo snel weer terug gedraaid en beginnen we weer op 0. Het gevolg is dat de politiek geen grote veranderingen aan durft, want dat is risico nemen en risico kan leiden tot gezichtsverlies en dus minder zetels bij de volgende verkiezingen.

angel1978
Berichten: 10944
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Censor schreef:
29 mei 2020 15:11
angel1978 schreef:
29 mei 2020 13:19
Het is voor ons iets van alle tijden. Maar niet zo logisch voor andere landen. Hadden we dit beleid niet gehad, dan had je het met de capaciteit op de IC's niet gered is mijn inschatting
Dat is dan ook de behaalde winst en misschien wel de enige winst? Daar waren alle pijlen op gericht.
Straks gaat bijna alles weer open , mensen lopen in de winkels en drukke winkelstraten en boulevards dicht op elkaar zonder mondkapjes , is ook niet nodig buiten want daar verwaait het zegt men.
Binnen is het nergens nodig en weer wel in het ov.
Het virus is niet weg , met alle opgeheven maatregelen nu kan het ook zomaar weer veel besmettingen opleveren en dan?
Weer terug bij af en dan gaat alles weer op slot?
Tot nu toe zijn er ' slechts' ongeveer 6000 doden te betreuren en vele langdurig zieken en wat komt er nog bij door alle uitgestelde zorg?
Ik bedoel dit niet verkeerd want iedere dode is er een teveel natuurlijk , maar dit waren ouderen met een zwakke gezondheid die dan ook nog eens ellendig stierven.
Wat wijsheid is weet ik natuurlijk ook niet , maar het beleid tot nu toe , heeft geen winst opgeleverd wat betreft bv economie en ( geestelijke )gezondheid. De enige winst , zo zie ik het , is dat de ic.s niet volstroomden.
Straks gaan mensen weer vliegen en reizen en die 1.5 meter samenleving vind ik ook geen zoden aan de dijk zetten.
Het virus kan nog muteren en wachten op een vaccin? Dat duurt nog lang en dan komt er misschien weer een ander virus in de wereld.
Het beleid tot nu toe heeft geen winst opgeleverd.
Zou dit beleid wat eigenlijk tegengesteld is wel winst opgeleverd hebben?

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/bra ... -begraven/

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bfe6fc99/

Diepondiep
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mei 2020 16:34

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Diepondiep »

Ik heb Rijksoverheid geconsulteerd over mondkapjes.
Ik heb zelf een aantal buff s, die je oa bij beversport kunt kopen.
Het is geen sjaal, maar stretch stof , die om neus en kin vormen.
Kunstig stof.
En ja, ik heb er twee, voor heen en voor terug weg.

Rijksoverheid verwijst naar een NEN norm, maar in die norm staan geen EISEN, waaraan t moet voldoen.
Rijksoverheid doet geen uitspraak of het mag.

Ik wil voorkomen, dat ik straks een boete krijg van iemand , van wie ik twijfel of dat volgens een instructie gaat, of eigen inzicht, of dat iemand de norm uit z’n hoofd weet en dan gaat beoordelen. Ik vrees t eerste en t tweede,mmaaar niet t derde.
Dat wordt dan willekeur, en dan trek ik aan t kortste eind. Waarom is het zo moeilijk om duidelijkheid te verschaffen door overheid? Zij stellen de regel in.
En nee, ik wil niet gedwongen worden om er eentje te kopen, ik wil duidelijkheid.

Waarom kan een Rijksoverheid geen antwoord geven op mijn vraag en verschuilen ze zich achter een NEN norm, die geen eisen bevat. (Gratis te downloaden).

Dan moet ik in t OV ruzie gaan maken, of t nu wel of niet een goed mondkapje is. En dan trek ik aan t kortste eind.
Dan wordt t willekeur van de controleur . En niemand geeft me enige houvast en garantie en duidelijkheid wat nu wel of niet mag...

Wat worden de criteria waarop een boete wordt uitgeschreven? Rijksoverheid en de NEN norm geven beide geen duidelijkheid over eisen en of criteria.. irritant.
Wie kan me helpen?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Hier was ik onvolledig:
Jablan schreef:
29 mei 2020 09:43
Sars-Cov2 verspreidt zich normaler, iedereen kan meerdere personen besmetten en dat gebeurt het meest op de laatste dag, voordat je zelf symptomen krijgt.
Met een hele grote uitzondering voor de plekken, waar ineens bijna alle aanwezigen besmet raken. De voorbeelden zijn bekend: Après-Skibar in Ischgl, een voetbalstadion in Milaan, verschillende koorrepetitieruimtes en een dienst van Baptisten in Frankfurt. Zoek de overeenkomsten. Ik kom uit op:
- Geen luchttoevoer van buiten.
- Binnen is het lekker warm, omdat iedereen dicht op elkaar staat en zingt of schreeuwt.
- Luchtvochtigheid is relatief hoog.
Jammer voor bijvoorbeeld Ajax, Vitesse en Feijenoord, maar stadions met gesloten ronde tribunes zijn potentieel gevaarlijk. Openbreken, zodat de wind het speelveld bereikt.
Discotheken zie ik alleen met mond-neus-beschermingsplicht opengaan. Koren, zingen tijdens een kerkdienst, het kan nog steeds, maar eerder met drie meter afstand tussen elke rij zangers/zangeressen, omdat tijdens het zingen de lucht met kracht wordt uitgeademd en alle druppels zo veel verder weg landen.
moederslink schreef:
29 mei 2020 15:18
Misschien aparte Coronaziekenhuizen inrichten.
Dat lijkt mij een hele goede oplossing, ook voor een volgende epidemie.

Tweede golf is prima te vermijden. Mondkapjesplicht in afgesloten ruimtes, verplichte ventilatie (luchtbehandeling) in horeca, sportscholen en cultuurzalen, geen staanplaatsen bij concerten of open air bijeenkomsten en in het ov nog maar 1 staanplaats per vierkante meter (is nu 6). Dit lijkt mij voldoende om alle overige beperkingen op te heffen.

Zag net iets langskomen over 1 dag per week fysiek naar school en 4 dagen thuis/online. Heel erg dubbel gevoel daarbij.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@diepondiep

Ik lees dat een buff een naadloze kokervormige sjaal is. Dus mijns inziens geen mondkapje.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
29 mei 2020 15:08
Moneyman schreef:
29 mei 2020 14:24
Tsja, ik moet blijkbaar kiezen tussen wie ik geloof: jou of de behandelend arts. Dan weet ik het wel :wink:
Dat is in dit geval hetzelfde, want ik schrijf niets anders, dan wat in deze gevallen aan het licht is gekomen na aanvullend onderzoek. Volkskrant heeft er genoeg artikelen aan gewijd.
De meldingen over zogenaamde 2e besmettingen waren tussen half maart en half april. De gebruikte test was niet stabiel genoeg en wordt daarom niet meer ingezet.
Ah, dat verklaart je afwijkende standpunt. Ik heb het helemaal niet over meldingen uit die periode. Ik heb het over een conclusie van vorige week, gebaseerd op de gevallen in het ziekenhuis van de week ervoor.
16again schreef:
29 mei 2020 14:53
Ik sluit niet uit dat een arts een verkeerde conclusie kan trekken op grond van een foute test uitkomst
Ik sluit dat ook niet uit. Maar daarvan is nog niets gebleken. Dit ging om een gezamenlijke conclusie van de behandelend arten, over (op dat moment in dat ziekenhuis) twee patiënten.
angel1978 schreef:
29 mei 2020 14:27
Ik kan me voorstellen dat we bij dit soort dingen even niet uitgaan van 'geloven'. Het is wat mij betreft dus een leuke indicatie maar ook niet meer dan dat.
Dat ik het geloof, zegt inderdaad helemaal niets. Dat het de conclusie van de behandelend artsen is, zegt daarentegen veel meer.
tttlocke schreef:
29 mei 2020 14:32
Het punt was of het mogelijk is dat iemand die genezen is van COVID-19 (en daarmee in feite net zo gezond als iemand die nooit besmet is geweest) opnieuw met het virus besmet kan worden.
Er is geen bewijs dat dat mogelijk is. Wat een enkele arts zegt, doet daar niets aan af. De meeste artsen weten beter.
Je beseft hopelijk wel dat dit een op niets gebaseerde reactie is? Jij zegt "er is geen bewijs", terwijl je bedoelt "ik weet niet beter dan dat er geen bewijs is". Een heel verschil.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Voor OV moet je iets dragen maar mag geen Medisch kapje van profs zijn.
Verder geen eisen blijkbaar.

Ik heb nog een Bivak muts en kijken of ze dat in Nederland leuk vinden, even de bank binnen lopen?
Het word tijd dat ze iets duidelijke aangeven wat wel en niet mag.

En de Buff, ik noem dat een Haarband voor kale mensen, dan heb je misschien alleen nog neusharen! :mrgreen:

angel1978
Berichten: 10944
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Moneyman schreef:
29 mei 2020 17:24
Jablan schreef:
29 mei 2020 15:08
Moneyman schreef:
29 mei 2020 14:24
Tsja, ik moet blijkbaar kiezen tussen wie ik geloof: jou of de behandelend arts. Dan weet ik het wel :wink:
Dat is in dit geval hetzelfde, want ik schrijf niets anders, dan wat in deze gevallen aan het licht is gekomen na aanvullend onderzoek. Volkskrant heeft er genoeg artikelen aan gewijd.
De meldingen over zogenaamde 2e besmettingen waren tussen half maart en half april. De gebruikte test was niet stabiel genoeg en wordt daarom niet meer ingezet.
Ah, dat verklaart je afwijkende standpunt. Ik heb het helemaal niet over meldingen uit die periode. Ik heb het over een conclusie van vorige week, gebaseerd op de gevallen in het ziekenhuis van de week ervoor.
16again schreef:
29 mei 2020 14:53
Ik sluit niet uit dat een arts een verkeerde conclusie kan trekken op grond van een foute test uitkomst
Ik sluit dat ook niet uit. Maar daarvan is nog niets gebleken. Dit ging om een gezamenlijke conclusie van de behandelend arten, over (op dat moment in dat ziekenhuis) twee patiënten.
angel1978 schreef:
29 mei 2020 14:27
Ik kan me voorstellen dat we bij dit soort dingen even niet uitgaan van 'geloven'. Het is wat mij betreft dus een leuke indicatie maar ook niet meer dan dat.
Dat ik het geloof, zegt inderdaad helemaal niets. Dat het de conclusie van de behandelend artsen is, zegt daarentegen veel meer.
tttlocke schreef:
29 mei 2020 14:32
Het punt was of het mogelijk is dat iemand die genezen is van COVID-19 (en daarmee in feite net zo gezond als iemand die nooit besmet is geweest) opnieuw met het virus besmet kan worden.
Er is geen bewijs dat dat mogelijk is. Wat een enkele arts zegt, doet daar niets aan af. De meeste artsen weten beter.
Je beseft hopelijk wel dat dit een op niets gebaseerde reactie is? Jij zegt "er is geen bewijs", terwijl je bedoelt "ik weet niet beter dan dat er geen bewijs is". Een heel verschil.
Dit maakt het nog steeds geen bewijs.
Ik heb het nu van horen zeggen van iemand die het van horen zeggen heeft van behandelend artsen. Wat ik best geloof dat zo zal zijn, maar zoals al gezegd is ‘geloven’ niet zo’n heel sterk argument.

Censor
Berichten: 42
Lid geworden op: 06 jun 2018 11:37

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Censor »

angel1978 schreef: Het beleid tot nu toe heeft geen winst opgeleverd.
Zou dit beleid wat eigenlijk tegengesteld is wel winst opgeleverd hebben?

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/bra ... -begraven/

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bfe6fc99/
Wat daar gebeurt is meer dan verschrikkelijk natuurlijk. Brazilië is niet te vergelijken met Nederland.
Ook niet qua volksaard en ook niet qua leefstijl of gezondheidszorg.
Dit zijn miljoenen steden , megagrote metropools . En men leeft daar vooral in armoede en hutje mutje op elkaar.
Ik las vandaag dat nu ook Afrika hard wordt getroffen , daar gaat het nu erg hard.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik vind het heel duidelijk zonder Duitse Industrie Norm.

Welk type niet-medisch mondkapje heb ik nodig in het OV?
Voor gebruik in het openbaar vervoer is een niet-medisch mondkapje zonder filter, bijvoorbeeld van katoen, voldoende. Mondkapjes die worden verkocht in bijvoorbeeld supermarkten en drogisterijen kunnen worden gebruikt in het openbaar vervoer. U kunt ook zelf een mondkapje maken. Bekijk de voorbeeldinstructie voor een niet-medisch mondkapje. Een sjaal, het gebruik van een kraag van een jas of bijvoorbeeld mondkapjes gemaakt van een sok zijn niet toegestaan in het openbaar vervoer.

Als je die niet wilt kopen of maken, dan maar niet met het OV.
Laatst gewijzigd door Theotrucker op 29 mei 2020 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.

angel1978
Berichten: 10944
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Censor schreef:
29 mei 2020 17:31
angel1978 schreef: Het beleid tot nu toe heeft geen winst opgeleverd.
Zou dit beleid wat eigenlijk tegengesteld is wel winst opgeleverd hebben?

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/bra ... -begraven/

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bfe6fc99/
Wat daar gebeurt is meer dan verschrikkelijk natuurlijk. Brazilië is niet te vergelijken met Nederland.
Ook niet qua volksaard en ook niet qua leefstijl of gezondheidszorg.
Dit zijn miljoenen steden , megagrote metropools . En men leeft daar vooral in armoede en hutje mutje op elkaar.
Ik las vandaag dat nu ook Afrika hard wordt getroffen , daar gaat het nu erg hard.
Maar dat was niet de vraag. De vraag is of ander beleid ( dit beleid ) dan een betere of hogere winst opgeleverd zou hebben dan wat nu de ‘winst’ is.
Italie, Spanje en ook de VK hebben in mindere mate toestanden gehad die wij gelukkig net niet gehad hebben. Maar stel we hadden alles los gelaten en Italiaanse en Spaanse toestanden gehad in ziekenhuizen, was de winst dan veel groter geweest? Was dat dan wel de moeite waard geweest?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Moneyman schreef:
29 mei 2020 17:24
Ik heb het over een conclusie van vorige week, gebaseerd op de gevallen in het ziekenhuis van de week ervoor.
Helemaal niets van meegekregen. Welk ziekenhuis was dat of is dit buiten de algemene media gebleven, alleen bekend binnen de medische wereld?

Alleen dit gevonden Rivm bevestigt: het is zeer onwaarschijnlijk dat een herstelde patiënt voor de tweede keer wordt besmet met het Coronavirus (Dagblad van het Noorden, 7 mei)

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als je zelf iets mag maken is toch elk model toegestaan?

Als je een elastiek vrije wilt en daarvoor een sjaal perfect aansluitende doet die beter is als vele kapjes?

De zweet bandjes dragen als zodanig mag dus ook volgens mijn, er zijn voorbeelden van wat mag maar nergens wat absoluut niet mag.
De Gasmaskers ontbreken nog en volgens mijn filteren die perfect en altijd...

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

Moneyman schreef:
29 mei 2020 17:24
[...]
tttlocke schreef:
29 mei 2020 14:32
Het punt was of het mogelijk is dat iemand die genezen is van COVID-19 (en daarmee in feite net zo gezond als iemand die nooit besmet is geweest) opnieuw met het virus besmet kan worden.
Er is geen bewijs dat dat mogelijk is. Wat een enkele arts zegt, doet daar niets aan af. De meeste artsen weten beter.
Je beseft hopelijk wel dat dit een op niets gebaseerde reactie is? Jij zegt "er is geen bewijs", terwijl je bedoelt "ik weet niet beter dan dat er geen bewijs is". Een heel verschil.
Flauw. Ik bedoel gewoon wat ik schrijf: dat er geen bewijs is.
Er is geen bewijs dat een dergelijke tweede besmetting kan gebeuren.
je kunt dat weerleggen door met dat bewijs op de proppen te komen.

Dit lijkt verdacht veel op de wijze van discussiëren die Kees2850 er doorgaans op na houdt.

A: 'Medicijn X in combinatie met preparaat Y kan COVID-19 helpen genezen';

B: Volgens mij is dat niet bewezen en alles wat we weten duidt op het tegendeel;

A: 'Er is een behandelend arts die dat gezegd heeft. Bewijs uit de praktijk!'

B: 'Artsen kunnen van alles zeggen en dat belandt dan in welke vorm dan ook, bijvoorbeeld via via, bij anderen, maar dat betekent nog niet dat het waar is;

A: 'Als ik moet kiezen wie ik moet geloven, jou of die arts, dan weet ik wel wie ik kies';

B: 'Je mag geloven wat je wilt, maar dat maakt niet dat het waar is en het is geen argument om aan te tonen dát het waar is. Er is simpelweg geen bewijs';

A: 'Nu klets je maar wat; je kunt nooit zeggen dat hier geen bewijs van is. Je kunt namelijk alleen zeggen dat jij er geen weet van hebt, maar dat betekent niet dat dat bewijs er toch niet ergens kan zijn. Je hebt er alleen geen weet van! (Ik ook niet, want anders zou ik het bewijs wel laten zien, maar dat terzijde).'

Altijd toepasbaar.

Censor
Berichten: 42
Lid geworden op: 06 jun 2018 11:37

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Censor »

Kees 2850 , je quote is niet goed. :(


witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Net terug van een 'rondje Den Helder'. Begonnen en geëindigd bij station Zuid. Wat opviel: rond 10.30 stonden er aardig wat mensen op de trein te wachten, een stuk of 5, 6. Van de meesten had ik niet echt het idee dat ze een 'noodzakelijke' reis gingen maken. En mondkapjes? Het is nog geen 1 juni...

Eenmaal in het centrum ergens een coffee-to-go gehaald. In het naastgelegen - gesloten - restaurant zat een oudere vrouw te eten, en ik mocht gewoon naar de wc.

Bij de Albert Heijn even wat extra water gehaald. Geen anderhalve meter hesjes meer, karretjes moet je zelf schoonmaken, in de paar tellen dat ik er was heb ik niemand dat zien doen.

Eerlijk gezegd kan ik me de zorgen van diverse overheidsinstellingen wel indenken voor wat er ná 1 juni gaat gebeuren, als maatregelen eenmaal versoepeld worden. Ook hier willen mensen, wat ik even snel gezien heb, weer 'gewoon' leven, zonder Corona. Eén vrouw die ik sprak was zelfs kwaad over alle maatregelen, ook over de anderhalve meter.

Onderweg hielden de meeste mensen keurig afstand, slechts een enkeling vond het niet nodig om op anderhalve meter afstand te passeren, waar ik geen enkele ruimte had om verder uit te wijken.

angel1978
Berichten: 10944
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Van de buitenkant bezien lijkt het draagvlak voor de coronamaatregelen van het kabinet nog steeds hoog. Tegelijkertijd manifesteren critici zich steeds luider. Niet via de reguliere media die in hun ogen louter staatspropaganda bedrijven maar via blogs en online tv-kanalen…
En afgehaakt...
Sowieso bijna meteen, ben niet zo gediend van een bombardement van reclame.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

“Begonnen en geëindigd bij station Zuid. Wat opviel: rond 10.30 stonden er aardig wat mensen op de trein te wachten, een stuk of 5, 6. Van de meesten had ik niet echt het idee dat ze een 'noodzakelijke' reis gingen maken”

Zo’n laatste opmerking vind ik altijd zo bijzonder. Waar zie je dan precies aan of iemand een noodzakelijke reis maakt?
Zie je dat aan iemands uiterlijk? Aan zijn tas? Aan zijn kleding?
Er gaan op vrijdag veel marinemensen terug naar huis, is dat “noodzakelijk” genoeg?

Nijogeth
Berichten: 9965
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

angel1978 schreef:
29 mei 2020 19:12
Van de buitenkant bezien lijkt het draagvlak voor de coronamaatregelen van het kabinet nog steeds hoog. Tegelijkertijd manifesteren critici zich steeds luider. Niet via de reguliere media die in hun ogen louter staatspropaganda bedrijven maar via blogs en online tv-kanalen…
En afgehaakt...
Sowieso bijna meteen, ben niet zo gediend van een bombardement van reclame.
Het leuke is dat die blogs en tv-kanalen niet met naam worden genoemd. Wel mensen die bijvoorbeeld in de normale tv-programma's hebben gezeten, zoals Jort Kelder. Dus je kunt vanaf nu gewoon verder lezen.

Gesloten