LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

ZeerPrivé
Berichten: 5450
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Schiet lekker op zo. Dicht - open - en weer dicht https://www.ad.nl/den-haag/haagse-basis ... ~a0849435/

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Inderdaad. Ouders blij, kinderen blij. Maar niet heus. Kunnen ze eindelijk naar school, moeten ze weer thuis blijven, terwijl aanstonds de zomervakantie ook weer begint.

Je zou er een corona-sik van krijgen.

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

tttlocke schreef:
03 jun 2020 15:08
Komkommertijd schreef:
03 jun 2020 14:09
Van 3 naar 5½ %?

Als ik sommetje maakte;
April 3%
Juni 6%
Augustus 12%
Oktober 24%
December 48%
Februari 96%.
Beter maak je geen berekeningen, komkommer (want waarom bijv. verdubbelen en niet er iedere twee maanden 3% bij optellen?)
Dat heet exponentiele groei, en is de juiste berekening.
In grafieken met logaritmische schaal, verliep het aantal besmettingen in het beginstadium als een rechte lijn.

Natuurlijk vlakt de groei af, zodra groot deel van de mensen besmet is geweest.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

16again schreef:
03 jun 2020 18:15
tttlocke schreef:
03 jun 2020 15:08
Komkommertijd schreef:
03 jun 2020 14:09
[...]
Oktober 24%
December 48%
Februari 96%.
Beter maak je geen berekeningen, komkommer (want waarom bijv. verdubbelen en niet er iedere twee maanden 3% bij optellen?)
Dat heet exponentiele groei, en is de juiste berekening.
[...]
Dus jij rekent, net als komkommertijd, op 96% in februari 2021?

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

tttlocke schreef:
03 jun 2020 18:19
16again schreef:
03 jun 2020 18:15
tttlocke schreef:
03 jun 2020 15:08

Beter maak je geen berekeningen, komkommer (want waarom bijv. verdubbelen en niet er iedere twee maanden 3% bij optellen?)
Dat heet exponentiele groei, en is de juiste berekening.
[...]
Dus jij rekent, net als komkommertijd, op 96% in februari 2021?
Dat is alleen als 1 persoon 2 anderen besmet. Is dat minder of meer dan is het alweer heel anders.. na 50% is het ook alweer anders..

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

De betoging in Rotterdam wordt beëindigd, nu nog door een 'natuurlijke uitloop'. Ondanks alle voorzorgsmaatregelen en oproepen werd het toch te druk. Nu op RTL-nieuws en de site van de NOS te lezen, vanavond ongetwijfeld in het journaal.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het was al in het journaal/Een Vandaag.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch zie je op de beelden dat een grote groep mensen echt wel anderhalve meter afstand houdt.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

Precies. En allerlei maatregelen zijn erop gericht om juist dat getal lager dan 1 te houden.
Vandaar ook de becijfering dat het op deze manier nog wel 2 jaar kan duren om de 60% die wordt genoemd voor groepsimmuniteit te bereiken.
Het Parool schreef:;...]Als het in zes weken tijd van 3 naar 5,5 procent gaat en het gaat in dit tempo door, dan doe je er mogelijk nog 130 weken over om tot 60 procent te komen. Zo kan het nog twee jaar duren voordat groepsimmuniteit in Nederland wordt bereikt. Er is gewoon een vaccin nodig.”
https://www.parool.nl/nederland/5-5-pr ... ~b104176f/

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

witte angora schreef:
03 jun 2020 17:40
Inderdaad. Ouders blij, kinderen blij. Maar niet heus. Kunnen ze eindelijk naar school, moeten ze weer thuis blijven, terwijl aanstonds de zomervakantie ook weer begint. Je zou er een corona-sik van krijgen.
Basisscholen gaan volgende week weer normaal draaien, meldden Mark Rutte en Irma net.

Tijdens het wandelen komen we langs een speeltuin. Vorige week vrijdag begon een meisje van vier een heel verhaal tegen ons te vertellen, want ze verveelde zich en miste haar vriendinnetjes, maar op school mochten ze wel dicht bij elkaar zijn, maar weer niet te dicht bij de juf, want dan kan je ziek worden en dat blijft allemaal zo totdat de corona voorbij is. Geweldig hoe het is uitgelegd en hoe ze het heeft onthouden.
Van de moeder begrepen, dat dochter van vier elke tweede dag een ochtend naar school mag en het zusje van vijf net op de andere dagen 's middags moet. Ze baalde, want de zoon van vier van de buren zit op een andere school en mag wel elke dag, omdat daar de klassen veel kleiner zijn.

Basisschoollief en -leed. Ergens heel erg aandoenlijk.
Kees2850 schreef:
03 jun 2020 18:58
Kleine studie bewijst dat kinderen wel het virus kunnen krijgen maar met lichte klachten. En zij besmetten zelden anderen. Bron RIVM.nl
Zo'n leuk topic, dit. :) Weken geleden al hier helemaal doorgekauwd en nu het officieel is, aanleiding om de basisscholen weer helemaal te openen.

Dit was eind vorige week: Volgende week moet de parallelklas erbij komen en sommige van die ouders zijn hysterisch, verbieden hun kinderen elk contact met die Coronaklas.
Nu is de kortere lesweek al weer twee dagen oud en alles genormaliseerd. Met wat masseren, trekken, duwen, dreigen met spijbelboetes en excuses voor onze zoon van die ouders. Op naar de zomer. Zomervakantie begint een of twee weken later, net hoever ze komen met de stof.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik moet toch mijn mening weer wat bijsturen over Amsterdam, de demonstratie :
er wordt nu op meerdere plekken gedemonstreerd en op de ene plaats houdt men wel voldoende afstand ( Groningen , circels op de grond) , in Rotterdam is ingegrepen en op de Dam waren er teveel en te dicht op elkaar.
Femke Halsema had er ook een maximum aan moeten verbinden en dit goed moeten sturen en alsnog toegangswegen moeten laten afzetten.
Ik hoop dat er nu daar geen besmettingshaard is ontstaan en dat het gunstig uitpakt voor de gezondheid van al die mensen daar.
Ik heb er zéker nog stééds begrip voor en voor haar dilemma ook , toch had ze leiderschap moeten tonen en volksgezondheid moeten laten prevaleren.
Ik begreep dat het eea haar overviel , maar ze stond er niét alleen voor.
Ik vind het overigens dan ook weer niet nodig om haar de laan uit te sturen.
Ze leert hier een les uit en dat mag en moet.

Nijogeth
Berichten: 9984
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Laten we dan proberen ervoor te zorgen om gecontroleerd iedere persoon 3 anderen te laten besmetten. Dan is die groepsimmuniteit zeker haalbaar dit jaar. Wachten op een vaccin is nutteloos als er uiteindelijk geen komt (wat net zo goed mogelijk is).

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

Femke Halsema zal haar les echt niet leren.
Overvallen? Welnee. Dat kun je niet volhouden als je werkelijk niets hebt ondernomen om de situatie te voorkomen. Ze wilde het gewoon niet beperken. Of durfde het niet.

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

tttlocke schreef:
03 jun 2020 18:19
16again schreef:
03 jun 2020 18:15
tttlocke schreef:
03 jun 2020 15:08
Beter maak je geen berekeningen, komkommer (want waarom bijv. verdubbelen en niet er iedere twee maanden 3% bij optellen?)
Dat heet exponentiele groei, en is de juiste berekening.
[...]
Dus jij rekent, net als komkommertijd, op 96% in februari 2021?
Nee natuurlijk niet. En dat had je kunnen lezen, in mijn zin, die je gemakshalve maar even vergat te quoten:
16again schreef:
03 jun 2020 18:15
Natuurlijk vlakt de groei af, zodra groot deel van de mensen besmet is geweest.
tttlocke schreef:
03 jun 2020 18:19
Dus jij rekent, net als komkommertijd, op 96% in februari 2021?
angel1978 schreef:
03 jun 2020 18:28
Dat is alleen als 1 persoon 2 anderen besmet. Is dat minder of meer dan is het alweer heel anders.. na 50% is het ook alweer anders..
Die exponentiele groei gaat overigens uit van een constant reproductiegetal. En dat hoeft niet gelijk aan 2 te zijn.
Reproductiegetal en ook incubatietijd bepalen samen hoelang het duurt voordat verdubbeling optreedt

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

Ik stelde mijn vraag op basis van uw reactie dat de berekening van komkommertijd juist was voor de bepaling van de groepsimmuniteit.
Die berekening is dus niet juist omdat het met allerlei zaken geen rekening houdt.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Kees2850 schreef:
04 jun 2020 07:17
Uit onderzoek in Wuhang onder 10 miljoen mensen blijkt dat er nog bij weinig mensen het virus is aangetroffen. Wat niet wil zeggen dat er geen grote groep (gedeeltelijke of tijdelijke) immuniteit heeft opgebouwd.
Meer en meer komt naar voren dat dit virus helemaal niet zo agressief is.
Uit dit onderzoek blijkt dat er 300 mensen besmet zijn, van die 10 miljoen. Dat is dus 1:33.000. Over de agressiviteit zegt het natuurlijk niets; het zegt wel iets over de mate van effectiviteit van de maatregelen die genomen zijn. Het virus lijkt behoorlijk in te zijn gedamd.

Als je leest dat er op een basisschool (naja, twee die bij elkaar horen) twee besmettingen zijn, en 7 kinderen die onderzocht moeten worden, dan kun je je voorstellen dat er een paar met knikkende knieën zitten. Maar op het totaal valt het misschien erg mee, is het virus misschien al verder teruggedrongen dan we dachten.

En dan zou het op de Dam best nog wel eens mee kunnen vallen met het aantal besmettingen.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Corona & Economie: van juli tot en met december lagere BTW in Duitsland, 5 en 16 procent in plaats van 7 en 19. Ideetje voor Nederland?

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

tttlocke schreef:
03 jun 2020 19:03
Precies. En allerlei maatregelen zijn erop gericht om juist dat getal lager dan 1 te houden.
Vandaar ook de becijfering dat het op deze manier nog wel 2 jaar kan duren om de 60% die wordt genoemd voor groepsimmuniteit te bereiken.
https://www.parool.nl/nederland/5-5-pr ... ~b104176f/
Uit het Parool:
Deze bescheiden toename toont dat een vaccin echt de redding moet zijn en niet het gedoseerd over de samenleving laten komen van corona. Het virus over de bevolking heen laten komen is geen optie. Als het in zes weken tijd van 3 naar 5,5 procent gaat en het gaat in dit tempo door, dan doe je er mogelijk nog 130 weken over om tot 60 procent te komen
Vanaf het begin van de maatregelen riep ik al, dat die groepsimmuniteit in de weg staan. En ben ik tegenstander geweest van dat "doseren."
We hadden nu groepsimmuniteit kunnen hebben! Maar dan hadden we wel afscheid moeten nemen van zo'n 150.000 mensen. (Waaronder ik misschien)
Al had dan iedereen angstig geworden, en vrijwillig besloten binnen te blijven en lopen met mondkapje. Wat evengoed weer "doseert".

Voor groepsimmuniteit is mijn hoop nu op de tweede golf gericht.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Kees2850 schreef:
04 jun 2020 07:17
Uit onderzoek in Wuhang onder 10 miljoen mensen blijkt dat er nog bij weinig mensen het virus is aangetroffen. Wat niet wil zeggen dat er geen grote groep (gedeeltelijke of tijdelijke) immuniteit heeft opgebouwd.
Meer en meer komt naar voren dat dit virus helemaal niet zo agressief is.
Jouw conclusie is niet de juiste op basis van die cijfers. Het toont enkel aan dat de lock-down en strenge maatregelen het virus hebben ingedamd. Dat het virus agressief is hebben we zelf toch waargenomen toen onze IC's geen capaciteit meer hadden?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ook ik hield me niet aan de 1½ meter regels!

Midden tussen beide overs ongeveer 150 meters afstand gehouden vanuit de Doerak!

Ja, 1 overvolle brug bij Podium en andere Willemsbrug vrijwel leeg op ouderen na.

Er hadden 2x zoveel mensen kunnen komen mits je maar afstand zou houden, Achmed is prima Burgemeester maar dan moeten ze wel luisteren.... bij de Willemsbrug een bierpomp op terras gezien die overuren draaide en ging prima, Hertog Jan kan prima!
Ik mis alleen nog een foto van mijn Dourak.... blijkbaar had ik toch iets moeten doen wat niet mag om ook in beeld te komen!

Gesloten