De huidige voorwaarden zijn stiekem ingevoerd en als je bij elke keer dat ze een aangepaste het gehele verhaal moet doorlezen?
Het was gratis en ze hebben deze in de toekomst belangrijke aanpassing niet duidelijk genoemd.
Ook was nieuwe voorwaarden verspreiden en gelijk geldig.
Dus je had geen tijd om even snel de kraan dicht te draaien en af te melden.
Onze huis juristen mogen hier over in discussie gaan, want van gratis tot flinke bedragen, mag dat zomaar?
Na 60 jaren lang gratis weg kunnen lopen en zonder kosten afgesloten worden nu een bedrag overal boven de €500,- voor zover ik nu weet....
Deze nieuwe regels invoeren mag mits er een redelijke termijn voor opzeggen zou zijn geweest.
2 jaren voor een jonge geïsoleerde woning van alternatief voor gas te voorzien,
en bij oudere woningen zou ik 5 jaren willen, zodat je als je om deze reden op zou zeggen een redelijke termijn hebt.
Wat als KPN of Ziggo hun kabel dezelfde regels zouden invoeren, opzeg vergoeding?
Ik kreeg de nieuwe regels die al enkele maanden geldig waren dus na invoering pas op papier thuis!
Dat moet vooraf zijn en dan kun je tijdig opzeggen.
Dit kan per netbeheerder verschillend zijn geweest of zelfs per regio...
@Komkommertijd: de huidige voorwaarden van de netbeheerders zijn al sinds 2013 niet aangepast.
De netbeheerders hebben echter lak aan hun eigen voorwaarden en denken boven de wet te staan wanneer hen dat beter uitkomt.
En dat is niet alleen in dit verhaal rond gas opzeggen. Bij aanvragen van nieuwe of wijzigingen van elektra aansluitingen is het tegenwoordig heel gebruikelijk dat de netbeheerder dit niet binnen de wettelijke termijn van 18 weken kan realiseren.
Ook komen de netbeheerders hun plicht om het net van voldoende capaciteit te voorzien vaak niet na. In gebieden met veel zonnepanelen is de transportcapaciteit te laag, waardoor op zonnige dagen de panelen zichzelf afschakelen.
Ondanks dat de netbeheerders met betrekking tot bovengenoemde zaken geregeld rechtszaken verliezen, is er nog geen verandering van cultuur merkbaar bij de netbeheerders. Ze doen wat ze willen en de klant is maar lastig en moet niet zeuren, alleen betalen.
@Komkommertijd: de huidige voorwaarden van de netbeheerders zijn al sinds 2013 niet aangepast.
De netbeheerders hebben echter lak aan hun eigen voorwaarden en denken boven de wet te staan wanneer hen dat beter uitkomt.
En dat is niet alleen in dit verhaal rond gas opzeggen. Bij aanvragen van nieuwe of wijzigingen van elektra aansluitingen is het tegenwoordig heel gebruikelijk dat de netbeheerder dit niet binnen de wettelijke termijn van 18 weken kan realiseren.
Ook komen de netbeheerders hun plicht om het net van voldoende capaciteit te voorzien vaak niet na. In gebieden met veel zonnepanelen is de transportcapaciteit te laag, waardoor op zonnige dagen de panelen zichzelf afschakelen.
Ondanks dat de netbeheerders met betrekking tot bovengenoemde zaken geregeld rechtszaken verliezen, is er nog geen verandering van cultuur merkbaar bij de netbeheerders. Ze doen wat ze willen en de klant is maar lastig en moet niet zeuren, alleen betalen.
Netbeheerders zouden zich inderdaad beter gaan bezighouden met elektriciteitsinfrastructuur. Als het tij verloopt, moet men de bakens verzetten.
Ik ben reeds bekend met dit forum. Heb daar al veel informatie vandaan. Echter vind ik het " eng" om het op deze manier te proberen.
Lau
Ik snap niet wat er eng aan is, de netbeheerders komen u heus niet bedreigen met messen en pistolen...
Maar dan blijft er niets over dan gewoon als brave burger de kosten betalen...
Even een alinea uit de brief van de netbeheerder:
"Onderneem nu actie
Uw contract met een energieleverancier moet binnen 7 dagen na dagtekening van deze brief bij ons bekend zijn. Lukt dit niet, dan gaan wij over tot het afsluiten van uw elektriciteits- en gasaansluiting. De kosten hiervan komen voor uw rekening. Zonder uw medewerking zijn wij genoodzaakt uw dossier over te dragen aan de gerechtsdeurwaarder. Daarnaast kunnen wij eventuele schade, die wij lijden als gevolg van het ontbreken van een contract met een energieleverancier, op u verhalen."
Is dit eng, of niet?
Ik ben reeds bekend met dit forum. Heb daar al veel informatie vandaan. Echter vind ik het " eng" om het op deze manier te proberen.
Lau
Ik snap niet wat er eng aan is, de netbeheerders komen u heus niet bedreigen met messen en pistolen...
Maar dan blijft er niets over dan gewoon als brave burger de kosten betalen...
Even een alinea uit de brief van de netbeheerder:
"Onderneem nu actie
Uw contract met een energieleverancier moet binnen 7 dagen na dagtekening van deze brief bij ons bekend zijn. Lukt dit niet, dan gaan wij over tot het afsluiten van uw elektriciteits- en gasaansluiting. De kosten hiervan komen voor uw rekening. Zonder uw medewerking zijn wij genoodzaakt uw dossier over te dragen aan de gerechtsdeurwaarder. Daarnaast kunnen wij eventuele schade, die wij lijden als gevolg van het ontbreken van een contract met een energieleverancier, op u verhalen."
Is dit eng, of niet?
Ze hebben geen grond om elektriciteit af te sluiten als daar keurig een contract voor is.
Zie het tweakers forum. Verschillende mensen daar hebben zon brief gehad.
Daarom denk ik dat de rest ook maar een onhandige poging is om mensen te intimideren. Ben benieuwd hoe de juristen van de rechtsbijstand korte metten maken met deze onzin.
Zolang mensen nog niet met velen tegelijk bij de rechtsbijstandverzekering aankloppen voor deze praktijken, gaan zij er geen advocaat op zetten om de boel uit te zoeken. De rekening voor verwijdering is ca. 700 euro, zo'n bedrag kopen ze dan liever af. Want dat is, zolang het slechts enkele gevallen betreft, voor de verzekeraar de goedkoopste oplossing. Helaas wordt er daarmee geen recht gedaan aan de situatie.
Zodra er in de lopende rechtszaak (met advocaat voor de gasverlater) een uitspraak is, zal dat op Tweakers bericht worden
Iemand kreeg brief voor Meter + leiding verwijderen!
Daar is de meter weg gehaald, kraan afgedopt en niet de leiding weggehaald.
Die is nu wanbetaler en wacht op beloofde rechtszaak.
In de brief stond; meter + leiding en zolang dat laatste er nog zit en dit niet is uitgevoerd weigerde deze.
Deze klant ging helaas akkoord met voorstel van weghalen maar ook daar ging het dus fout.
Verder ben ik nu meerdere jaren van 't gas af... na enkele brieven niets meer gehoord.
De kopers van mijn huis weten dit en de meter hangt er nog steeds!
Een digitale meter uit 2017 die doorgeeft wat we niet gebruikt hebben!
Hij kreeg alleen een brief voor de Gasleverancier door te geven, en die is er niet.
Dus krijgen ze die ook nooit doorgestuurd.
Bewaar elke brief en ik heb deze na verhuizing ook doorgegeven om vooral te bewaren als bewijs.
Ook is geen enkele brief aangetekend gekomen dus vaag bewijs voor hun.
De meeste betalen en voor meter weghalen en kraan afdoppen is dikke winst... blijkbaar is dat het enige wat ze willen.
Verder is de dop erop net zo veilig als werkende installatie....
Ik ook!! Wil je mij/ ons op de hoogte houden van deze uitslag?
Na vele malen uitstel is er eindelijk een uitspraak van de rechter. Er wordt echt gehakt gemaakt van de argumenten die de netbeheerders gebruiken om mensen te laten betalen voor het verwijderen van de gasaansluiting.
De boodschap uit het oorspronkelijke bericht mag zo veel mogelijk verspreid worden. Stuur hem vooral ook door naar (de mensen achter) lokale duurzaamheidsclubs en gemeentelijke afdelingen/organisaties die zich bezig houden met de energietransitie.
Ik dan.... heb kraan dicht, leiding weg en meter afgedopt.
Dan weer een leiding eraan monteren en gaan gebruiken... maar......
Verkocht woning , koper heeft Gasvrije woning en net als na mijn overstap niets aangemeld en nu al meerdere jaren.
Wie moet dan als de Rechter een andere uitspraak had gedaan betalen?
De afsluitende dus ik of de huidige die van niets wist?
En Half geld van Wiebes, afsluitkosten zijn aanpasbaar en als ze er €1400,- van zouden maken betalen we nog steeds €700,-
En ik weet van weggehaalde meter, maar daar zit dop op de kraan, en de leiding onder druk komt daar nog woning in.
Niet zoals in brief stond en bij Appartement kun je niet eens een leiding zomaar weghalen wegens je buren!
Ook landelijk diverse Netbeheerders en prijzen?????
Gaan ze dan ooit mijn als nu Belg Dagvaarden?
Denk dat de 215 gemelde en vele gewoon gedaan hebben en onbekend zijn.
Zelf in April leiding afgedopt en weggehaald, in Juli andere alleen stroom leverancier genomen en pas in februari kreeg ik Liander brief voor 't eerst.... na 10 maanden stilstaande meter!
En wat te doen met Huurder , Pelletkachel koper en Inductie koker?
Dat huurhuis is alles nog aanwezig... huisbaas stuurde Feenstra langs voor onderhoud maar met kraan dicht is dat lastig testen..
Hij mag niets verwijderen, en alleen kraan dicht gedaan.
Als hij vertrekt neemt hij zodra koophuis klaar is inductie op Pellets mee, en moet het weer werken...
Feenstra wilde kraan open voor testen maar hij weigerde... bij gebruik heb je betaalplicht...
En vele te koop staande panden hebben ook geen verbruik en dan reageerde ook niemand.....
Als er geen bewoner is en geen leegstand melding?
Netbeheerders die alleen maar brieven sturen en nooit langs kwamen... beetje dom en lompe bedrijven!
Denk dat ze het gaan verliezen, vooral als een afgebrand huis door de brandweer is afgesloten en ze er nu een gasvrije woning naast hebben gemaakt, de puinzooi moet nog weg.....
Deze nieuwe woning zit nu op bedrijf ernaast aansluiten voor stroom, geen gas daar aanwezig.
En in deze rechtszaak is niet aangetoond dat een afgesloten leiding gevaarlijk is en een in gebruik zijnde leiding die nooit is gecontroleerd wel altijd veilig is!
Sowieso snap ik niet dat de kosten zo hoog moeten zijn. Toevallig afgelopen week zijn de meters hier vervangen door slimme meters. Er stond een half uur voor, met een kwartiertje was de beste man klaar. Voor twee meters dus. Bij het verwijderen van de gasmeter hoeft er maar één meter weggehaald te worden, even afdoppen en klaar zou je zeggen.
Ik neem toch niet aan dat dat bedrijf een uurtarief kent van om en nabij de 1200 euro, dat ze vervolgens op hun sloffen binnen halen.
Hoewel de uitspraak overduidelijk is, zou ik eigenlijk wel eens willen weten waar die ruim 600 euro vandaan komt.
Sowieso snap ik niet dat de kosten zo hoog moeten zijn. Toevallig afgelopen week zijn de meters hier vervangen door slimme meters. Er stond een half uur voor, met een kwartiertje was de beste man klaar. Voor twee meters dus. Bij het verwijderen van de gasmeter hoeft er maar één meter weggehaald te worden, even afdoppen en klaar zou je zeggen.
Ik neem toch niet aan dat dat bedrijf een uurtarief kent van om en nabij de 1200 euro, dat ze vervolgens op hun sloffen binnen halen.
Hoewel de uitspraak overduidelijk is, zou ik eigenlijk wel eens willen weten waar die ruim 600 euro vandaan komt.
Uit mijn hoofd is dat tarief gebaseerd op het verwijderen van de meter en daarnaast het verwijderen van het leidingwerk tussen de meter en de hoofdleiding.
Het lijkt me niet dat het een kwestie is van "even afdoppen" van een leiding waar nog druk op staat.