LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Kees2850 schreef:
04 jun 2020 08:07
Blijkbaar verdwijnt het virus ook weer snel uit het lichaam bij weinig klachten. En eenmaal gehad ben je niet meer besmettelijk voor anderen wellicht.
De besmettelijkheid voor anderen neemt af, zodra je symptomen krijgt. Wanneer je voldoende antistoffen hebt ontwikkeld, ben je niet meer besmettelijk.

Overigens zijn bij ons de antistoffen stabiel, daarom geef ik niet zoveel om snelle onderzoekjes, die stellen, dat je na verloop van tijd niet meer immuun zou zijn. Het lijkt mij veel waarschijnlijker, dat de gebruikte testen nog niet zijn uitontwikkeld - geen enkele test komt momenteel boven de 95% betrouwbaarheid uit oftewel kans van 1 op 20 op onjuiste uitslagen.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Sorry, Kees. Betrek de bevolkingsdichtheid erbij: in metropolen is binnenblijven vaak de enige optie om niet te dicht bij anderen in de buurt te komen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

Tsja, die hier, en op andere plekken online, veel aangehaalde Zweedse viroloog, begint toch ook wat terug te krabbelen.

Ik denk dat wij het als Nederland, als we straks alles gaan evalueren etc, in zijn totaliteit niet zo slecht hebben gedaan.

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Kees2850 schreef:
04 jun 2020 09:07
sylvesterb schreef:
04 jun 2020 08:19
Kees2850 schreef:
04 jun 2020 07:17
Uit onderzoek in Wuhang onder 10 miljoen mensen blijkt dat er nog bij weinig mensen het virus is aangetroffen. Wat niet wil zeggen dat er geen grote groep (gedeeltelijke of tijdelijke) immuniteit heeft opgebouwd.
Meer en meer komt naar voren dat dit virus helemaal niet zo agressief is.
Jouw conclusie is niet de juiste op basis van die cijfers. Het toont enkel aan dat de lock-down en strenge maatregelen het virus hebben ingedamd. Dat het virus agressief is hebben we zelf toch waargenomen toen onze IC's geen capaciteit meer hadden?
Ben ik niet met je eens @sylvesterb. Het Covid-19 virus heeft vooral ouderen (75+) en mensen met onderliggende ziektes getroffen. Net als een gewone griep of bacteriële infectie. Bij de overgrote meerderheid veroorzaakt het slechts lichte klachten.

En in vergelijking tussen strenge en minder strenge lockdown zit weinig verschil in aantal doden per land. De maatregel binnenblijven zou zomaar eens een heel slecht advies geweest kunnen zijn.
Sorry, maar dit is echt complete onzin!

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

Kees2850 schreef:
04 jun 2020 11:14
[...]
Dat is nog maar de vraag. Uit recent Chinees onderzoek blijkt dat de overgrote meerderheid van de besmettingen plaats vindt in huishoudens thuis. Nog belangrijker het dragen van een mondkapje binnenshuis bij 1 besmette persoon reduceerde de overdracht van het virus met 2/3 bij de andere familieleden.
Je weet toch wel dat recent onderzoek uit Patagonië precies het tegenovergestelde laat zien?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

Kees2850 schreef:
04 jun 2020 11:14
sjohie schreef:
04 jun 2020 09:37
Tsja, die hier, en op andere plekken online, veel aangehaalde Zweedse viroloog, begint toch ook wat terug te krabbelen.

Ik denk dat wij het als Nederland, als we straks alles gaan evalueren etc, in zijn totaliteit niet zo slecht hebben gedaan.
Dat is nog maar de vraag. Uit recent Chinees onderzoek blijkt dat de overgrote meerderheid van de besmettingen plaats vindt in huishoudens thuis. Nog belangrijker het dragen van een mondkapje binnenshuis bij 1 besmette persoon reduceerde de overdracht van het virus met 2/3 bij de andere familieleden.
En wat hebben we in Nederland moeten doen van het OMT en de regering? Blijf zoveel mogelijk binnen en mondkapje hoeft niet want is schijnveiligheid. Hoezo doen we het in Nederland nog niet zo slecht?
Tsja, da's leuk in China, maar hier kwam de vliegende start toch echt uit de kroegen in Brabant. Overigens is de gemeenschappelijke deler tussen beiden, veel mensen die samen dicht op elkaar in een gesloten omgeving interactie met elkaar hebben. En dat mondkapjes er voor zorgen dat jij, eenmaal besmet, anderen minder kan besmetten, want die aerosolen blijven in het masker hangen, is zo ongeveer het enige waar alle onderzoeken op/aan/rond mondkapjes, het wel over eens zijn.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

@ K€€$ 2850,
Mondkapje?
Ik denk dat vele gehele week heen en terug hetzelfde kapje dragen.
Ook zijn er mensen die tussendoor even eten, drinken & roken en het ook zo doen.
Als ik zie dat ze geen schone handen hadden en vinger afdruk zichtbaar is?

Is er ook onderzocht of de dragers de regels hiervoor volgde?
Ik kan met wasbare kapjes wel elke dag dezelfde dragen...

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Nou, ik doe uiteindelijk liever een test bij een vermoeden van corona dan een soa-test. Ik krijg spontaan nachtmerries als ik zo'n lange wattenstaaf weer zie. Overigens zou intiem contact dus het beste afgeraden moeten worden? Dat houdt toch niemand vol de komende 2 jaar. Ik vind de huidige anderhalve maand al lang.

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Als dat de grootste verspreider is, dan zou je die toch aanpakken? Closer dan dat kom je niet, dan zijn alle andere maatregelen ook onnodig, zolang je geen klachten hebt.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Kees2850 schreef:
04 jun 2020 12:56
Nee waarom zou intiem contact afgeraden worden? Als je geen klachten hebt is dat toch geen probleem?
Er bestaan ook asymptomische corona gevallen. En daar kun je beter niet intiem mee worden.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

Oh, gelukkig maar dat vaste partners geen asymptomatische corona kunnen hebben.

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Kees2850 schreef:
04 jun 2020 13:46
Nijogeth schreef:
04 jun 2020 13:28
Als dat de grootste verspreider is, dan zou je die toch aanpakken? Closer dan dat kom je niet, dan zijn alle andere maatregelen ook onnodig, zolang je geen klachten hebt.
Probleem is dat er ook mensen zijn die nog geen klachten hebben en toch al besmet zijn. Maar inderdaad zijn / waren een aantal maatregelen zwaar overdreven. Maar achteraf is dat altijd gemakkelijk natuurlijk. Al vind ik persoonlijk dat er te snel naar veel te algemeen ingevoerde zware maatregelen is gegrepen. Maar dat heb ik al vele malen hier geschreven
Je bent weer een hoop onzin aan het verspreiden Kees. Losse flodders.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

Kees2850 schreef:
04 jun 2020 13:46
Nijogeth schreef:
04 jun 2020 13:28
Als dat de grootste verspreider is, dan zou je die toch aanpakken? Closer dan dat kom je niet, dan zijn alle andere maatregelen ook onnodig, zolang je geen klachten hebt.
Probleem is dat er ook mensen zijn die nog geen klachten hebben en toch al besmet zijn. Maar inderdaad zijn / waren een aantal maatregelen zwaar overdreven. Maar achteraf is dat altijd gemakkelijk natuurlijk. Al vind ik persoonlijk dat er te snel naar veel te algemeen ingevoerde zware maatregelen is gegrepen. Maar dat heb ik al vele malen hier geschreven
En die door jou eerder aangehaalde Zweedse viroloog, om je mening te onderbouwen dat het hier wel wat minder zwaar kon qua maatregelen, krabbelt nu toch wel wat terug met zijn stelligheid.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

sjohie schreef:
04 jun 2020 09:37
Tsja, die hier, en op andere plekken online, veel aangehaalde Zweedse viroloog, begint toch ook wat terug te krabbelen. Ik denk dat wij het als Nederland, als we straks alles gaan evalueren etc, in zijn totaliteit niet zo slecht hebben gedaan.
In dit topic hebben we toch flink wat punten verzameld. Nederland zie ik ergens in het midden. Genoeg landen met dramatisch verloop, ook genoeg landen met een veel beter verloop - minder fataal.
Kees2850 schreef:
04 jun 2020 11:14
Uit recent Chinees onderzoek blijkt dat de overgrote meerderheid van de besmettingen plaats vindt in huishoudens thuis.
Als je verplicht huisarrest hebt, dan heb je ontzettend weinig kans om vreemde mensen te besmetten. Bij al dit soort studies moet je echt op het tijdvak en op het soort beperkingen letten.
sjohie schreef:
04 jun 2020 12:04
Overigens is de gemeenschappelijke deler tussen beiden, veel mensen die samen dicht op elkaar in een gesloten omgeving interactie met elkaar hebben. En dat mondkapjes er voor zorgen dat jij, eenmaal besmet, anderen minder kan besmetten, want die aerosolen blijven in het masker hangen, is zo ongeveer het enige waar alle onderzoeken op/aan/rond mondkapjes, het wel over eens zijn.
Beter verwoord dan ik het kan :wink:
Voor de komende zomervakantie: let op met airconditioning. Programma WDR Quarks heeft deze week aan het begin 5 minuten hier aan besteed. Airco's zijn goed als ze lucht van buiten aanzuigen en ergens anders afvoeren. Dat is in Duitsland het geval, want landelijke regelgeving. Airco's die de lucht alleen laten circuleren, zorgen ervoor, dat iedereen in die ruimte dezelfde lucht inademt en elkaar feuchtfröhlich besmet. Nu ben ik heel benieuwd of iemand weet wat voor airco's in New York gebruikelijk zijn.
Kees2850 schreef:
04 jun 2020 12:44
zeg je nou dat mondkapjes slechts eenzijdig beschermen? Dan lees je toch andere studies dan ik. De opmerking: "mondkapjes creëeren schijnveiligheid" is een hele grote misser geweest. Met hele grote gevolgen.
Mondkapjes beschermen eenzijdig als ze niet goed aansluiten. De blauwe wegwerpmondkapjes, die overal te koop zijn, moet je aan de bovenkant over je neus buigen. Dan pas werken ze goed. Kijk naar de beelden op televisie en je ziet bij heel veel mensen ruimte tussen de wangen en de bovenkant. Dan sluit hij niet goed aan, bescherm je jezelf niet, omdat je via die opening inademt.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Nijogeth schreef:
04 jun 2020 12:50
Nou, ik doe uiteindelijk liever een test bij een vermoeden van corona dan een soa-test. Ik krijg spontaan nachtmerries als ik zo'n lange wattenstaaf weer zie. Overigens zou intiem contact dus het beste afgeraden moeten worden? Dat houdt toch niemand vol de komende 2 jaar. Ik vind de huidige anderhalve maand al lang.
Knap, dat je het al zo lang volhoudt. In maart werd nog afgeraden om te daten, nu vind je overal tips hoe je Corona-proof kunt daten.
Kees2850 schreef:
04 jun 2020 13:46
Probleem is dat er ook mensen zijn die nog geen klachten hebben en toch al besmet zijn. Maar inderdaad zijn / waren een aantal maatregelen zwaar overdreven. Maar achteraf is dat altijd gemakkelijk natuurlijk. Al vind ik persoonlijk dat er te snel naar veel te algemeen ingevoerde zware maatregelen is gegrepen.
Terugkijkend vind ik de aanpak van Oostenrijk een voorbeeld voor een volgende epidemie. Heel erg zwaar waren de beperkingen in Nederland niet.

Met het Suikerfeest is het in Göttingen misgegaan. Tot nu toe: 700 bewoners van een flatgebouw worden verplicht getest, staan al onder quarantaine (veiligheidsdienst voor de deur), alle scholen weer dicht, zwembad gesloten en de bedrijven, waar de mensen werken, ook verplicht dicht. Wie zich niet aan de quarantaine houdt, wordt tijdelijk in een gesloten inrichting geplaatst.
Kees2850 schreef:
04 jun 2020 13:48
Maar niet iedereen heeft dagelijks intiem contact met vreemden lijkt mij.
Jij had toch dat onderwerp met 'sekswerkers' in de titel? Precies dat gebeurt: ze werken niet meer in een club, maar werken op afspraak thuis.
Kees2850 schreef:
04 jun 2020 14:42
Kern van wat hij zegt is dat ze beter de ouderen hadden moeten beschermen.
Nieuwsuur heeft Saskia Dekkers naar Zweden gestuurd. Het was daar nog erger dan hier: geen zuurstof beschikbaar. Voor Nederland en Zweden geldt: tekort aan PBM.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik dacht dat het onderwerp “mondkapjes” nu wel volkomen uitgekauwd is.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Niet uit kauwen, uit wassen, elke dag 5 stuks beschikbaar per persoon en de wasmachine draaide wel....

Zelf genaaid en dat is best leuk, vooral als je de Naaimachine laat borduren!

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Vergelijk het met 'anderhalve meter'. Sinds die aflevering van Lubach op Zondag met uitleg over dit dwingende advies, ziet Mark Rutte kans om in elk openbaar optreden een paar keer 'anderhalve meter' te noemen. De kracht van herhaling ...

Met de mondkapjes is het net zo. Herhaling blijft nodig. Ik vond het heel goed, dat bij de demonstraties van begin deze week veel mensen een masker op hadden. Ergens verwacht ik nog een overheidspotje over de zomervakantie met 'ik ga op reis en ik neem mee ... honderd mondneusmaskers'.

Vanmiddag bij het ophalen van zoon nog een dwarse moeder nut en noodzaak van die dingen uitgelegd. RIVM en Kabinet hebben meer mening dan feiten de wereld in gestuurd en het kost waanzinnig veel tijd om die mening bij te stellen. Mooi lichtpunt in de regio (ik weet niet of dit landelijk is): zwangere vrouwen en ouderen, die al iets met de longen hebben, wordt indringend aangeraden buitenshuis zo'n masker te dragen.

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Volgens mij heeft de regering nog aardig weinig feiten over het virus de wereld in gestuurd, behalve het feit dat men nog steeds te weinig weet over het virus.

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
04 jun 2020 19:52
Volgens mij heeft de regering nog aardig weinig feiten over het virus de wereld in gestuurd, behalve het feit dat men nog steeds te weinig weet over het virus.
Gelukkig maar, daar zijn ze ook niet voor.

Gesloten