LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Nog van mijn werk. Stagiair heeft de ziekteverzuimcijfers in een overzicht gezet. Bij de aangesloten bedrijven zit een piek in november 2019 (griep), december en januari weer lager, in februari een enorme piek, drie keer meer dan het jaargemiddelde, dan daalt het elke maand en over mei zit het zelfs onder het gemiddelde. Die piek van februari klopt met alle verdachte Corona gevallen, die als bronchitis bij de huisartsen staan geregistreerd.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Dit gebeurt ook, twee artikelen in The Guardian:
Covid-19: Lancet retracts paper that halted hydroxychloroquine trials
De studie of het onderzoek naar de effecten van dit malariamedicijn bij Covid-19 patiënten is ingetrokken wegens inconsistente data. Er is gebruik gemaakt van een database van het bedrijf Surgisphere en daar zijn fouten in gevonden. De conclusie was, dat de inzet van dit middel leidt tot extra sterfte.

Bijbehorend artikel: Surgisphere: governments and WHO changed Covid-19 policy based on suspect data from tiny US company

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Jablan schreef:
04 jun 2020 20:21
Nog van mijn werk. Stagiair heeft de ziekteverzuimcijfers in een overzicht gezet. Bij de aangesloten bedrijven zit een piek in november 2019 (griep), december en januari weer lager, in februari een enorme piek, drie keer meer dan het jaargemiddelde, dan daalt het elke maand en over mei zit het zelfs onder het gemiddelde. Die piek van februari klopt met alle verdachte Corona gevallen, die als bronchitis bij de huisartsen staan geregistreerd.
Als die piek in februari Corona betrof, en als Corona zo besmettelijk en levensbedreigend is, waarom lagen de ICs dan niet vol in februari/maart?
In februari waren er geen "intelligente" maatregelen van kracht: de voetbalsupporters juichden, de koren zongen luidkeels, de schouwburgbezoekers applaudiseerden er op los, dit alles schouder aan schouder

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Hele goede vraag en ik hoop dat later dit jaar via CBS (Enquête Beroepsbevolking) en andere overheidsinstanties er een onderbouwde verklaring komt.

Het gaat om ziek personeel in het MKB, mensen die eigenlijk zelden een dokter zien, normaal gesproken goed gezond zijn, leeftijdsgroep 17 tot 68. Ze melden zich pas ziek, als er echt iets aan de hand is en bij navraag is heel vaak 'dokter vond het een heftige bronchitis' terug gekomen. Voor Covid-19 telt dit als mild verloop.

Alles wijst erop, dat Sars-CoV2 veel eerder in het land was, dan het eerste officiële geval. De enige manier om dit te bewijzen, zou het oproepen van mensen, die in het eerste kwartaal ziek waren, zijn voor een longfoto en test op antistoffen. Longfoto zet ik erbij, omdat dit virus vrij specifieke schade veroorzaakt, voor ervaren artsen goed herkenbaar. Om precies te zijn, kwam de eerste opmerking hierover van onze artsen in Kroatië, daarna van de neef, die SEH-arts is en tenslotte van de artsen hier in het ziekenhuis.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

Jablan schreef:
05 jun 2020 09:54
Alles wijst erop, dat Sars-CoV2 veel eerder in het land was, dan het eerste officiële geval.
Het zou ook bijzonder toevallig zijn als de eerste officiëel geregistreerde besmetting ook écht het eerst voorkomende geval zou zijn geweest. Die kans is bijzonder klein om niet te zeggen nihil.
Er wordt niet aan getwijfeld dat het virus eerder in Nederland was dan dat eerste geval doet vermoeden. Sterker nog dat bewijs is al lang geleverd. Zo spannend is het allemaal niet.
NRC 29 maart 2020 schreef:Al voor de eerste uitbraak waren er coronabesmettingen onder Brabants ziekenhuispersoneel. De helft had geen koorts. Al voor het carnavalsweekend begonnen bij enkele met het coronavirus besmette medewerkers van twee Brabantse ziekenhuizen de verkoudheidsklachten – en dus ook vóór de eerste patiënt met Covid-19 in Nederland werd ontdekt. Dat blijkt uit het voorlopige verslag van een studie onder 86 zorgmedewerkers bij wie het virus al in de eerste weken van de uitbraak was vastgesteld. [...]
„Het onderzoek bevestigt ons vermoeden dat het coronavirus al rondwaarde in Nederland voor de eerste Covid-19-patiënt in Nederland op 27 februari in Tilburg werd gemeld”, zegt Jan Kluytmans, arts-microbioloog in het Amphia ziekenhuis en leider van de studie. „Dat past bij het feit dat de infectiegraad in Brabant zo snel toenam. Het wijst er ook op dat de groep geïnfecteerde mensen met onopgemerkte symptomen wel eens groter zou kunnen zijn dan we denken.”
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/03/29/co ... l-a3995237
https://www.medrxiv.org/content/10.1101 ... 20041913v3
Jablan schreef:
05 jun 2020 09:54
De enige manier om dit te bewijzen, zou het oproepen van mensen, die in het eerste kwartaal ziek waren, zijn voor een longfoto en test op antistoffen. Longfoto zet ik erbij, omdat dit virus vrij specifieke schade veroorzaakt, voor ervaren artsen goed herkenbaar
Interessant voor de nieuwsgierigen (ik hoor daar bij), maar wat voegt het toe? Bewijs lijkt mij overigens lastig maanden later. Hoe weet je zeker dat het positief testen op antistoffen nu en de eventuele longfoto met afwijkingen kunt koppelen aan de exacte ziekteperiode? Niet uitgesloten kan worden dat de besmetting later plaatsgevonden heeft.
Jablan schreef:
05 jun 2020 09:54
Om precies te zijn, kwam de eerste opmerking hierover van onze artsen in Kroatië, daarna van de neef, die SEH-arts is en tenslotte van de artsen hier in het ziekenhuis.
Ik neem aan dat je hier bedoelt dat dat de wijze is waarop jij kennisgenomen hebt van deze feiten.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Inmiddels zijn er officieel 6005 mensen overleden aan Corona; bijna de helft woonde in een verpleeghuis: ongeveer 2750. Twee cijfers die eigenlijk niet zoveel zeggen, omdat er zoveel informatie ontbreekt. Veel mensen zijn niet getest, niet iedereen die aan Corona is overleden, is als zodanig geregistreerd; er staat niet bij hoe groot het percentage is van alle verpleeghuisbewoners; we weten niets over de oversterfte in verpleeghuizen; de cijfers zijn ernstig, en toch zegt het, mij althans, niet zoveel.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... is-ouderen

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Hmmm... even naar het 'dashboard' in ontwikkeling gekeken. Op het ogenblik zou 1:1750 besmettelijk zijn. Dat is 1:1000 Nederlanders. Het reproductiecijfer is 0,87.

Uitgaande van deze cijfers en een bierviltjesberekening kun je er dus van uit gaan dat er op de Dam 3-5 mensen besmettelijk waren, en dat er 2-4 personen besmet zijn geraakt. Hoe groot de invloed van de mondkapjes is geweest weet ik ook niet. En of die 3-5 daadwerkelijk aanwezig waren of dat ze met hun klachten netjes thuis zijn gebleven is ook volstrekt onduidelijk.

Zo'n ramp zal die demonstratie dus niet geweest zijn. Twee tot vier mensen het ziekenhuis in rammen om dat plein leeg te krijgen zou misschien wel hetzelfde effect hebben gehad op het aantal ziekenhuisopnames, maar dan met een andere reden.

https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Amsterdam was ik niet.
Rotterdam hield ik 150 meters afstand in mijn Doerak, maar vele jongeren die minder kans lopen.
Als ik beide steden gelijk zou trekken, Rotterdam was geen 1½ meter maar minder vol dan Amsterdam.

Deze Oude Opa vaarde zonder mond kapje op 150 meters omdat ik dan meer kon zien.
Er was voldoende ruimte mits ze beide bruggen hadden gebruikt en overal luidsprekers hadden neergezet.... dat Podium trekt de massa en ik was enige met perfect uitzicht met verrekijker en prima te verstaan omdat niemand er doorheen brulde.

In Amsterdam is elk jaar Prinsen gracht Concert en als je in Rotterdam er naar toe wilde, bootje is altijd 1½ als je tegen elkaar aan gaat liggen en in mijn geval dus 100X meer zekerheid.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

tttlocke schreef:
05 jun 2020 10:48
Ik neem aan dat je hier bedoelt dat dat de wijze is waarop jij kennisgenomen hebt van deze feiten.
Prima reactie van je.
Longfoto heb ik inderdaad via de artsen, nu expliciet erbij gezet omdat ik dit nog niet in algemene media langs heb zien komen als manier om oudere gevallen op te sporen.
Je verwijzing naar eerdere gevallen in Nederland zijn allemaal in Brabant en onder ziekenhuispersoneel. De bedrijven, waar wij de cijfers van hebben, zitten meer in het midden van het land, van de kust tot aan de Duitse grens. Ik ga er geen overdreven waarde aan toekennen, het een vult het ander aan. Ons overzicht gebruiken we als hulpmiddel om de laatste angstige mensen terug op het werk te krijgen.
witte angora schreef:
05 jun 2020 14:49
Zo'n ramp zal die demonstratie dus niet geweest zijn. Twee tot vier mensen het ziekenhuis in rammen om dat plein leeg te krijgen zou misschien wel hetzelfde effect hebben gehad op het aantal ziekenhuisopnames, maar dan met een andere reden.
Je weet, dat je hiermee heel veel journalisten van de illusie berooft van spanning & sensatie verslag te doen? :wink:
Laatst gewijzigd door Jablan op 05 jun 2020 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
05 jun 2020 14:49
Hmmm... even naar het 'dashboard' in ontwikkeling gekeken. Op het ogenblik zou 1:1750 besmettelijk zijn. Dat is 1:1000 Nederlanders. Het reproductiecijfer is 0,87.

Uitgaande van deze cijfers en een bierviltjesberekening kun je er dus van uit gaan dat er op de Dam 3-5 mensen besmettelijk waren, en dat er 2-4 personen besmet zijn geraakt. Hoe groot de invloed van de mondkapjes is geweest weet ik ook niet. En of die 3-5 daadwerkelijk aanwezig waren of dat ze met hun klachten netjes thuis zijn gebleven is ook volstrekt onduidelijk.

Zo'n ramp zal die demonstratie dus niet geweest zijn. Twee tot vier mensen het ziekenhuis in rammen om dat plein leeg te krijgen zou misschien wel hetzelfde effect hebben gehad op het aantal ziekenhuisopnames, maar dan met een andere reden.

https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/
:mrgreen: Leuke redenering voor op een bierviltje, maar die gaat natuurlijk niet op. Je kunt niet rekenen met het algemene R-getal van 0,87 (= het resultaat van de slimme lockdown, de 1,5-meter-samenleving enzovoort) voor een situatie waarin alle parameters wijzen op een R-getal van vele malen groter (want: hutje mutje staan, schreeuwen, vaak ook zonder mondkapje, noem maar op).

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Op de Willems brug stonden 200 ouderen op voldoende afstand.
Die liepen meer risico gezien hun grijze haren of juist het ontbreken daar van...

dan de andere brug met paar duizend jongeren. die zullen elkaar minder snel aansteken en als het zo is nauwelijks ziekte verschijnselen krijgen en overleven.

Dus 't bierviltje, ik zat er tussenin en zag 2 groepen wat leeftijd, keurig uit elkaar gehouden en ik zat er midden in!
Veilig varende met de Ondeugende Doerak.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Jablan schreef:
05 jun 2020 16:23
witte angora schreef:
05 jun 2020 14:49
Zo'n ramp zal die demonstratie dus niet geweest zijn. Twee tot vier mensen het ziekenhuis in rammen om dat plein leeg te krijgen zou misschien wel hetzelfde effect hebben gehad op het aantal ziekenhuisopnames, maar dan met een andere reden.
Je weet, dat je hiermee heel veel journalisten van de illusie berooft van spanning & sensatie verslag te doen? :wink:
Daar ben ik me terdege van bewust. Maar ik heb momenteel vooral behoefte aan feiten. Naakte feiten, op basis waarvan ik beslissingen kan nemen. Met sensatie kan ik niet zoveel. :wink:

@ Moneyman, laat het reproductiecijfer op de Dam dan 3 zijn. Als, ALS er inderdaad 3-5 waren die besmettelijk zouden zijn, dan zouden er 9-15 besmettingen bij komen - mits ze allemaal geen mondkapje droegen. Maar velen droegen die wel, en ik vermoed zo dat de correcte afstand op veel gedeeltes ook wel correct is nageleefd, waarbij het, nogmaals, de vraag is of die 3-5 zieken wel aanwezig waren. Dan is een groot deel van de groep relatief jong, dus de groep die over het algemeen 'milde' klachten ontwikkelt.

Ik denk nog steeds dat die demonstratie niet zo'n ramp is geweest.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

Speculatie.

ZeerPrivé
Berichten: 5432
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Er hoefde geen enkele demonstrant het ziekenhuis ingeramd te worden als zij aan (de hier niet eens gegeven) oproep om de Dam te verlaten, gevolg zouden geven. Bovendien had voorkomen moeten worden dat duizenden mensen de Dam überhaupt bereikten.

Jongeren kunnen inderdaad milde Corona klachten krijgen, maar ze kunnen wel mensen in risicogroepen besmetten.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@wa
“Daar ben ik me terdege van bewust. Maar ik heb momenteel vooral behoefte aan feiten. Naakte feiten, op basis waarvan ik beslissingen kan nemen. Met sensatie kan ik niet zoveel. :wink:

Maar welke beslissingen zou u moeten of willen nemen aan de hand van die naakte feiten?

Nijogeth
Berichten: 9965
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

16again schreef:
05 jun 2020 08:45
Jablan schreef:
04 jun 2020 20:21
Nog van mijn werk. Stagiair heeft de ziekteverzuimcijfers in een overzicht gezet. Bij de aangesloten bedrijven zit een piek in november 2019 (griep), december en januari weer lager, in februari een enorme piek, drie keer meer dan het jaargemiddelde, dan daalt het elke maand en over mei zit het zelfs onder het gemiddelde. Die piek van februari klopt met alle verdachte Corona gevallen, die als bronchitis bij de huisartsen staan geregistreerd.
Als die piek in februari Corona betrof, en als Corona zo besmettelijk en levensbedreigend is, waarom lagen de ICs dan niet vol in februari/maart?
In februari waren er geen "intelligente" maatregelen van kracht: de voetbalsupporters juichden, de koren zongen luidkeels, de schouwburgbezoekers applaudiseerden er op los, dit alles schouder aan schouder
Bedrijven bevatten veelal minder mensen uit de oudere risicogroep. Misschien dat later geconcludeerd kan worden dat eerst de mensen die redelijk goed tegen Corona konden eerst het virus hadden en dit doordat het onbekend was voor ze uiteindelijk ook sneller hebben verspreid richting ouderen. De uitbraak in Brabant zou dan weer zo groot zijn geweest door carnaval en het lichamelijke contact wat daarbij komt kijken. Het zou ook betekenen dat Corona mogelijk helemaal niet zo besmettelijk is, maar dat de verspreiding in februari al vele malen groter was dan gedacht, waardoor deze ook uit zichzelf al af zou gaan nemen in mei. Maarja, allemaal mogelijkheden, geen zekerheden.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady1234 schreef:
05 jun 2020 17:22
@wa
“Daar ben ik me terdege van bewust. Maar ik heb momenteel vooral behoefte aan feiten. Naakte feiten, op basis waarvan ik beslissingen kan nemen. Met sensatie kan ik niet zoveel. :wink:
Maar welke beslissingen zou u moeten of willen nemen aan de hand van die naakte feiten?
Vooralsnog hoef ik geen beslissingen te nemen. Maar er zijn genoeg momenten dat ik wél beslissingen moet nemen, en dan is het fijn te weten of je een aanvaardbaar risico aan gaat of niet.

Laatst weer zo'n drama, twee basisscholen werden gesloten omdat twee leerkrachten ziek waren, en 7 kinderen hadden verschijnselen. Die twee leerkrachten hadden een relatie, dus vermoedelijk elkaar aangestoken. Nu zijn er ik weet niet hoeveel basisscholen, bijna overal ging het goed, behalve die twee. En die twee komen dus in de krant met een hoop bombarie. Terwijl er procentueel gezien nauwelijks wat aan de hand was.

angel1978
Berichten: 10944
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

witte angora schreef:
05 jun 2020 17:58
Lady1234 schreef:
05 jun 2020 17:22
@wa
“Daar ben ik me terdege van bewust. Maar ik heb momenteel vooral behoefte aan feiten. Naakte feiten, op basis waarvan ik beslissingen kan nemen. Met sensatie kan ik niet zoveel. :wink:
Maar welke beslissingen zou u moeten of willen nemen aan de hand van die naakte feiten?
Vooralsnog hoef ik geen beslissingen te nemen. Maar er zijn genoeg momenten dat ik wél beslissingen moet nemen, en dan is het fijn te weten of je een aanvaardbaar risico aan gaat of niet.

Laatst weer zo'n drama, twee basisscholen werden gesloten omdat twee leerkrachten ziek waren, en 7 kinderen hadden verschijnselen. Die twee leerkrachten hadden een relatie, dus vermoedelijk elkaar aangestoken. Nu zijn er ik weet niet hoeveel basisscholen, bijna overal ging het goed, behalve die twee. En die twee komen dus in de krant met een hoop bombarie. Terwijl er procentueel gezien nauwelijks wat aan de hand was.

Mee eens, ze hadden het moeten verzwijgen. Censuur is de standaard, geen openheid.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Nope. Dingen moeten in het juiste perspectief worden geplaatst. En dat gebeurt nu onvoldoende, want: sensatie.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
05 jun 2020 16:37
witte angora schreef:
05 jun 2020 14:49
Hmmm... even naar het 'dashboard' in ontwikkeling gekeken. Op het ogenblik zou 1:1750 besmettelijk zijn. Dat is 1:1000 Nederlanders. Het reproductiecijfer is 0,87.

Uitgaande van deze cijfers en een bierviltjesberekening kun je er dus van uit gaan dat er op de Dam 3-5 mensen besmettelijk waren, en dat er 2-4 personen besmet zijn geraakt. Hoe groot de invloed van de mondkapjes is geweest weet ik ook niet. En of die 3-5 daadwerkelijk aanwezig waren of dat ze met hun klachten netjes thuis zijn gebleven is ook volstrekt onduidelijk.

Zo'n ramp zal die demonstratie dus niet geweest zijn. Twee tot vier mensen het ziekenhuis in rammen om dat plein leeg te krijgen zou misschien wel hetzelfde effect hebben gehad op het aantal ziekenhuisopnames, maar dan met een andere reden.

https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/
:mrgreen: Leuke redenering voor op een bierviltje, maar die gaat natuurlijk niet op. Je kunt niet rekenen met het algemene R-getal van 0,87 (= het resultaat van de slimme lockdown, de 1,5-meter-samenleving enzovoort) voor een situatie waarin alle parameters wijzen op een R-getal van vele malen groter (want: hutje mutje staan, schreeuwen, vaak ook zonder mondkapje, noem maar op).
Dat R-getal is een gemiddelde, de omstandigheden waren natuurlijk niet gemiddeld
Het R-getal beslaat de hele periode, dat een besmet iemand anderen kan besmetten, dat zal dagen of zelfs weken zijn.
Dat R-getal kun je dus niet zomaar loslaten op een gebeurtenis van anderhalf uur.

Gesloten