LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Goocheltrucjes met prijzen en gewichten

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
ElsButter
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jun 2020 13:30

Goocheltrucjes met prijzen en gewichten

Ongelezen bericht door ElsButter »

Zowel supermarkten maar ook speciaalzaken halen goocheltrucjes uit om mij over de streep te trekken: asperges in de aanbieding 400 gram voor €4,25 of een doosje aardbeien 400 gram voor €2,50 er worden geen kiloprijzen vermeld. Het lijkt steeds vaker te gebeuren. (Heb ik het nog niet over half lege verpakkingen)
Ik begrijp de wet niet goed die hierover gaat https://wetten.overheid.nl/BWBR0015104/2018-01-01.
Is er iemand die het weet?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Goocheltrucjes met prijzen en gewichten

Ongelezen bericht door berndv »

ElsButter schreef:
09 jun 2020 13:47
Is er iemand die het weet?
Iemand die wat weet? IK zie 1 vraag in uw hele verhaal staan, en die heb ik hier gequote.

Ik vermoed dat u wilt weten of dat wat de supermarkten doen, mag. Als ik zo lees in de wet dan moeten ze bij de producten die u als voorbeeld benoemt een prijs per meeteenheid weergeven.

Heeft u misschien ook een concreet voorbeeld van welke supermarkt en welk product het nu om gaat, want in de supermarkten waar ik kom daar is bij groenten en fruit altijd wel een prijs per (meet)eenheid te vinden.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Goocheltrucjes met prijzen en gewichten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als die asperges en aardbeien dicht verpakt zijn, moet naast de verkoopprijs ook de kiloprijs vermeld worden.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Goocheltrucjes met prijzen en gewichten

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als ze de KG wel vermelden maar erg klein, even je bril verstoppen en de bedrijfsleider vragen.

Dat massaal doen en ze gaan het duidelijker vermelden om van ons gezeur af te zijn.
Vooral de onderste plank is dat vrijwel altijd onleesbaar.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Goocheltrucjes met prijzen en gewichten

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Delen door vier en dan keer tien. Maar als je dat de hele tijd moet doen, krijg je wel hoofdpijn.

De kiloprijs wil inderdaad nog wel eens ontbreken.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Goocheltrucjes met prijzen en gewichten

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Mijn Super heeft wel vrijwel altijd de KG prijs maar zo klein en vooral de onderste plank is zelfs voor mijn Augurkjes nog lastig leesbaar!

Gelukkig heeft de Colruyt het beter als vele NL winkels.
Grotere en dikkere cijfers en goed leesbare!

Helaas zijn vele dingen juist duurder en koop ik graag bij mijn Ex landgenoten!

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Goocheltrucjes met prijzen en gewichten

Ongelezen bericht door berndv »

maar de goocheltrucjes zie ik nog niet

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Goocheltrucjes met prijzen en gewichten

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Laat Hans Kazan eens de Jam potjes lezen!

Dan zie je 250 gram, 350 gram, 375 gram, 450 gram en 500 gram naast elkaar staan.
Thuis heb ik nog Russische 300 gram en Engelse marmelade van 340 gram!
En bereken dan maar eens de KG prijzen!

Dit mag en dat is voor onze Topic starter erg JAMmer!

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Goocheltrucjes met prijzen en gewichten

Ongelezen bericht door Brahms »

ElsButter schreef:
09 jun 2020 13:47
Zowel supermarkten maar ook speciaalzaken halen goocheltrucjes uit om mij over de streep te trekken: asperges in de aanbieding 400 gram voor €4,25 of een doosje aardbeien 400 gram voor €2,50 er worden geen kiloprijzen vermeld. Het lijkt steeds vaker te gebeuren. (Heb ik het nog niet over half lege verpakkingen)
Ik begrijp de wet niet goed die hierover gaat https://wetten.overheid.nl/BWBR0015104/2018-01-01.
Is er iemand die het weet?
Een doosje aardbeien van 400 gram voor Euro 2,50 lijkt me een prima prijs en hoeveelheid. Duidelijker kan het niet.
Wat moet je nou met prijs kilo aardbeien, zoveel koop je toch niet in één keer ?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Goocheltrucjes met prijzen en gewichten

Ongelezen bericht door sjohie »

Brahms schreef:
10 jun 2020 08:48
ElsButter schreef:
09 jun 2020 13:47
Zowel supermarkten maar ook speciaalzaken halen goocheltrucjes uit om mij over de streep te trekken: asperges in de aanbieding 400 gram voor €4,25 of een doosje aardbeien 400 gram voor €2,50 er worden geen kiloprijzen vermeld. Het lijkt steeds vaker te gebeuren. (Heb ik het nog niet over half lege verpakkingen)
Ik begrijp de wet niet goed die hierover gaat https://wetten.overheid.nl/BWBR0015104/2018-01-01.
Is er iemand die het weet?
Een doosje aardbeien van 400 gram voor Euro 2,50 lijkt me een prima prijs en hoeveelheid. Duidelijker kan het niet.
Wat moet je nou met prijs kilo aardbeien, zoveel koop je toch niet in één keer ?
Sterker nog, als een 400g verpakking de enige is, kán je niet eens een kilo in 1x kopen. :wink: En als de 250g verpakking iets andere aardbeien zijn, zeg qua sortering of herkomst, dan kan je dié kiloprijs ook niet zomaar projecteren op die 400g verpakking.

Ik denk dat je met goed lezen, en af en toe even door de knieën gaan voor een kaartje, een heel eind komt in de gemiddelde supermarkt.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Goocheltrucjes met prijzen en gewichten

Ongelezen bericht door Brahms »

Gelukkig heeft AH wel doosjes van 500 gram, en de kiloprijs er ook keurig netjes bij.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Goocheltrucjes met prijzen en gewichten

Ongelezen bericht door kuklos »

ElsButter schreef:
09 jun 2020 13:47
Zowel supermarkten maar ook speciaalzaken halen goocheltrucjes uit ......
Dank je de koekkoek. Goocheltrucs? Nee. De prijzen worden duidelijk vermeld en die zijn om te rekenen naar een prijs per kilo. Niet iedereen is even vaardig daarin, dat klopt.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Goocheltrucjes met prijzen en gewichten

Ongelezen bericht door alfatrion »

ElsButter schreef:
09 jun 2020 13:47
Zowel supermarkten maar ook speciaalzaken halen goocheltrucjes uit om mij over de streep te trekken: asperges in de aanbieding 400 gram voor €4,25 of een doosje aardbeien 400 gram voor €2,50 er worden geen kiloprijzen vermeld. Het lijkt steeds vaker te gebeuren. (Heb ik het nog niet over half lege verpakkingen)
Ik begrijp de wet niet goed die hierover gaat https://wetten.overheid.nl/BWBR0015104/2018-01-01.
Dit is geen wet maar een besluit. Er is hiernaast nog een wet nodig, maar er van uitgaande dat die er is.... de verkoper moet een product dat met een gewicht wordt aangeduid aanprijzen met de verkoopprijs en de prijs per 1 ton, 1 kg of 100 gram. Bij een doosje aardbeien moet dit dus per 1 kg of 100 gram worden aangeduid.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Goocheltrucjes met prijzen en gewichten

Ongelezen bericht door moederslink »

Die kg prijs vermelden móet dan misschien wel, maar eerlijk gezegd kijk ik daar nooit naar.
Als de prijs mij aanstaat koop ik het toch wel.
Voor mij heeft dat geen enkele toegevoegde waarde.
Bij de Jumbo nu :
aardbeien: 2 doosjes voor € 4
3 soorten fruit ( blauwe bessen/ druiven/ meloen : 3 voor € 4.50

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Goocheltrucjes met prijzen en gewichten

Ongelezen bericht door 16again »

kuklos schreef:
10 jun 2020 10:27
ElsButter schreef:
09 jun 2020 13:47
Zowel supermarkten maar ook speciaalzaken halen goocheltrucjes uit ......
Dank je de koekkoek. Goocheltrucs? Nee. De prijzen worden duidelijk vermeld en die zijn om te rekenen naar een prijs per kilo. Niet iedereen is even vaardig daarin, dat klopt.
Maar nu was die wet juist ervoor bedoeld, dat je die kilo prijzen niet zelf hoeft om te rekenen.
En uitgaande van een pot appelmoes van 355 gram ontbreekt de vaardigheid om dat uit het hoofd te doen bij vrijwel iedereen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Goocheltrucjes met prijzen en gewichten

Ongelezen bericht door sjohie »

alfatrion schreef:
10 jun 2020 10:41
ElsButter schreef:
09 jun 2020 13:47
Zowel supermarkten maar ook speciaalzaken halen goocheltrucjes uit om mij over de streep te trekken: asperges in de aanbieding 400 gram voor €4,25 of een doosje aardbeien 400 gram voor €2,50 er worden geen kiloprijzen vermeld. Het lijkt steeds vaker te gebeuren. (Heb ik het nog niet over half lege verpakkingen)
Ik begrijp de wet niet goed die hierover gaat https://wetten.overheid.nl/BWBR0015104/2018-01-01.
Dit is geen wet maar een besluit. Er is hiernaast nog een wet nodig, maar er van uitgaande dat die er is.... de verkoper moet een product dat met een gewicht wordt aangeduid aanprijzen met de verkoopprijs en de prijs per 1 ton, 1 kg of 100 gram. Bij een doosje aardbeien moet dit dus per 1 kg of 100 gram worden aangeduid.
Tenzij het gevent wordt vanuit een rijdende kruidenierswinkel, of verkocht op een ambulante locatie als een markt volgens mij. Zijn nog wel wat uitzonderingen op die regel.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Goocheltrucjes met prijzen en gewichten

Ongelezen bericht door alfatrion »

Die uitzonderingen lees ik niet terug in dit besluit.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Goocheltrucjes met prijzen en gewichten

Ongelezen bericht door Sira »

Dit is nu iets waar ik nooit naar kijk. Als ik zin in asperges of aardbeien heb dan koop ik ze. Het kan best zijn dat ze bij een andere supermarkt goedkoper zijn, maar dan moet ik er een paar kilometer voor rijden en dat kost ook geld.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Goocheltrucjes met prijzen en gewichten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

alfatrion schreef:
10 jun 2020 13:19
Die uitzonderingen lees ik niet terug in dit besluit.
Misschien de bijlagen 1 en 11 lezen?

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Goocheltrucjes met prijzen en gewichten

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je bedoelt I (1) en II (2).

"E. Producten die op een markt met behulp van welsprekendheid te koop worden aangeboden aan het aanwezige publiek, waarbij in de regel de verkoopprijs of prijs per meeteenheid van een product niet tevoren vaststaan."

Dat gaat niet op voor de meeste markten of de rijdende kruidenierswinkel, daar de prijs wel van tevoren vaststaat.

Gesloten