LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Offerte getekend, kan bedrijf er nog onderuit?

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
Ron1978
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jun 2020 22:07

Offerte getekend, kan bedrijf er nog onderuit?

Ongelezen bericht door Ron1978 »

Ik heb een offerte goed gekeurd om een betonnen buitenmuur te schilderen. Op de dag zelf komt hij een geeft aan dat het meer werk is en komt later terug. Ik heb nog gevraagd klopt het bedrag nog wat op de getekende offerte staat en geeft aan ja. Nu twee dagen voordat hij weer op t geeft hij aan dat het bedrag te laag is?

Mijn vraag is: moet hij het werk doen voor de getekende offerte?

Kan ik hem nog weigeren?

Wat is mijn recht hier in?

Hoor het graag

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Offerte getekend, kan bedrijf er nog onderuit?

Ongelezen bericht door berndv »

Wat staat er verder op de offerte? En hoeveel wijkt hetgeen af van hetgeen geoffreerd is? Waarom moet hij het bedrag verhogen?

geengast
Berichten: 591
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Offerte getekend, kan bedrijf er nog onderuit?

Ongelezen bericht door geengast »

Vaak is het woord 'vrijblijvend' doorslaggevend. Als iemand je een 'vrijblijvende offerte' maakt, kan hij er altijd onderuit.

Ivo.w
Berichten: 1739
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Offerte getekend, kan bedrijf er nog onderuit?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

geengast schreef:
10 jun 2020 16:26
Vaak is het woord 'vrijblijvend' doorslaggevend. Als iemand je een 'vrijblijvende offerte' maakt, kan hij er altijd onderuit.
Nee.
De ondernemer kan niet 'altijd' nog onder de vrijblijvende offerte uit.

Wanneer de ondernemer het, na goedkeuring van de 'vrijblijvende offerte' door de klant toch de offerte nog wil herzien, dan zal de ondernemer dit moeten aangeven voordat hij begint aan de uitvoering van de overeenkomst. De uitvoering van de overeenkomst is begonnen zodra men begint om de planning met de klant af te stemmen of zodra de factuur voor de (eerste) aanbetaling is gestuurd.

Als ik het verhaal van TS begrijp, is de schilder al begonnen aan de werkzaamheden.

Wel kan het zo zijn dat in de offerte bijvoorbeeld gemeld staat dat het vullen van gaten en scheuren als meerwerk in rekening wordt gebracht. In zo'n geval kan de rekening ook na verstrekking en aanvaarding van de opdracht de prijs oplopen. De ondernemer dient het meerwerk naar de klant toe te communiceren zodra hij er weet van heeft.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Offerte getekend, kan bedrijf er nog onderuit?

Ongelezen bericht door Brahms »

Tsja, wil je überhaupt nog met zo'n klusjesman verder, welke al aan een toneelstukje begint voordat er gewerkt wordt. De kwaliteit zal er ook wel naar zijn.

NeoDutchio
Berichten: 12273
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Offerte getekend, kan bedrijf er nog onderuit?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Het ligt er helemaal aan wat er in de offerte staat en wat de afspraken zijn. Als er puur staat schilderen xm2 tegen prijs y kan hij er niet onderuit.
Als er voorwaarden benoemd zijn zoals als blijkt dat de muur te zuigend is of als u als klant iets zou moeten doen vooraf wat niet gedaan is, dan kunnen er extra kosten bij komen.

Er valt simpelweg met deze summiere informatie geen ja of nee te zeggen zijn.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Offerte getekend, kan bedrijf er nog onderuit?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Waarom is deze meerprijs?

Dat ontbreekt,
Als ik voor 10 meters muur gewoon ga verven en wegens vettigheid of losse ondergrond deze binnen enkele maanden
los zou komen?

Pas na zien muur kun je een echte offerte doen of is het vanaf mits de muur in goede staat is?

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Offerte getekend, kan bedrijf er nog onderuit?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

zoals u het verteld moet de muur geschilderd worden voor het bedrag welk is overeengekomen!!!!

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Offerte getekend, kan bedrijf er nog onderuit?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Edit. Reactie is verwijderd.

alfatrion
Berichten: 21882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Offerte getekend, kan bedrijf er nog onderuit?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ron1978 schreef:
09 jun 2020 22:13
Mijn vraag is: moet hij het werk doen voor de getekende offerte?
Ja
Ron1978 schreef:
09 jun 2020 22:13
Kan ik hem nog weigeren?
Ja, als hij de prijsverhoging mag doorvoeren dan mag jij de overeenkomst ontbinden.
geengast schreef:
10 jun 2020 16:26
Vaak is het woord 'vrijblijvend' doorslaggevend. Als iemand je een 'vrijblijvende offerte' maakt, kan hij er altijd onderuit.
Onjuist. Als een aanbod vrijblijvend is gedaan dan kan de aanbieder zijn aanbod overwijld herroepen nadat hij hier bericht van heeft ontvangen. Onverwijld komt in de praktijk neer op 24 uur of minder.

Veldt01
Berichten: 988
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Offerte getekend, kan bedrijf er nog onderuit?

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Als dit een professionele schilder betreft en hij heeft een klus "aangenomen" zal hij deze voor het overeengekomen bedrag het werk uit moeten voeren.
Voorwaarde hieraan is wel dat hij het redelijkerwijs in moet kunnen schatten, dus de grootte van het te schilderen oppervlak dat onjuist in isgeschat of het moeten vullen / repareren van zichtbare schades kan nooit reden zijn tot meerwerk.
Zaken zoals schade aan het te schilderen oppervlak die pas zichtbaar wordt nadat de toplaag tijdens de klus verwijderd is of hechtingsproblemen als gevolg van een eerder aangebrachte verf/vuil werende laag die pas geconstateerd wordt bij uitvoer kunnen wel degelijk reden zijn tot meerwerk en kostenverhoging tot gevolg hebben.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Offerte getekend, kan bedrijf er nog onderuit?

Ongelezen bericht door omega19 »

alfatrion schreef:
30 jun 2020 17:05
Ron1978 schreef:
09 jun 2020 22:13
Mijn vraag is: moet hij het werk doen voor de getekende offerte?
Ja
De duivel zit altijd in de details.

Formeel juridisch kan dit juist zijn, maar de vraag is of dit ook de beste keuze is.
Hebben jullie ontvetting, merk/type verf, aantal keren verven/laagdikte , loszittende voegen , verwijdering evt. mos/vervuiling etc. etc besproken.

Waarschijnelijk niet , omdat je gewoon je muurtje geschilderd wil hebben.
Schilderwek ziet er het eerste half jaar altijd mooi uit, maar een goede kwaliteit herken je pas Jaren later.
Persoonlijk zou ik altijd eerst voor kwaliteit gaan en pas daarna voor prijs

Gesloten