LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gekort op WW-uitkering

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
Ivy123
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 jun 2020 14:44

Gekort op WW-uitkering

Ongelezen bericht door Ivy123 »

Na 5 jaar werkzaam te zijn geweest bij mijn werkgever, ben ik op 1 april 2020 weggegaan met een vaststellingsovereenkomst. Ik had al een nieuwe baan gevonden waar ik eind maart ben begonnen, maar helaas is mijn proefperiode toen niet verlengd. Ik werd op 15 april werkloos en heb toen een WW-uitkering aangevraagd. Ik heb toen een uitkering uitbetaald gekregen voor de halve maand april. Nu heb ik in mei mijn eindafrekening ontvangen vanuit mijn eerste werkgever. Dit was in totaal 2767,85 euro, waarvan 1138,14 euro vakantiegeld, 1059,64 euro vakantievergoeding, en 570,07 euro uitbetaalde uren van de maand maart. Nu zegt UWV dat ik voor de maand mei geen uitkering krijg vanwege deze inkomsten.

Ik ben zelf niet thuis in hoe dit allemaal werkt, maar het lijkt me vreemd dat ik word gekort door inkomsten waar ik voor heb gewerkt vóór de WW-aanvraag. Ik heb al contact opgenomen met UWV via telefoon en mail, maar er wordt telkens iets anders gezegd. De één zegt telefonisch dat ze het vakantiegeld mee mogen rekenen, omdat dit vanuit een werkgever was waar ik niet uit werkloos ben geworden. De ander zegt dat ik geen uitkering krijg over die maand, maar dat mijn uitkering wel wordt verlengd. Allemaal antwoorden waar het niet duidelijker mee wordt, dus hopelijk kan iemand mij uitleggen of dit klopt of niet.

Arizonakid
Berichten: 1124
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Gekort op WW-uitkering

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Je had die maand inkomsten, maakt niet uit waaruit of hoe, dus heb je geen recht op een uitkering die maand. Althans, je hebt wel een uitkering, maar je krijgt niks want, inkomsten.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gekort op WW-uitkering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nee, dit klopt helemaal niet. Maar neem contact op met het Juridisch Loket en laat u helpen.

Maar waarom wordt pas in mei uw salaris van maart uitbetaald?

Ivy123
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 jun 2020 14:44

Re: Gekort op WW-uitkering

Ongelezen bericht door Ivy123 »

Bedankt voor de reacties! De reden dat ik het nu pas heb ontvangen komt omdat bij mijn vorige werkgever het salaris 4 weken achterloopt. De salarisperiode liep van de laatste 2 weken van maart t/m de eerste twee weken van april, en die krijg je dan na 4 weken uitbetaald dus in mei.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Gekort op WW-uitkering

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Een later betaalde voor Maart mogen ze niet in april korten, stuur bewijs van loonstrook en omschrijving op je bank, en ze betalen alsnog.

Je moet maandelijks een opgave van inkomsten doen en als je bedrag als Nabetaling gemeld had is er geen probleem.

Ivy123
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 jun 2020 14:44

Re: Gekort op WW-uitkering

Ongelezen bericht door Ivy123 »

Maar dat die inkomsten kwamen van een werkgever waar vanuit ik niet werkloos ben geworden maakt dan geen verschil? Want dat is waar UWV zich nu aan vasthoudt.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gekort op WW-uitkering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die bedragen in die afrekening kwamen toch van de werkgever waar u tot eind maart gewerkt hebt? Die horen helemaal niet mee te tellen voor het UWV.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Gekort op WW-uitkering

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Zonder opgave waarvoor die bedragen worden is gelijk korten!

U had moeten opgeven ontvangen inkomen en waarvoor.
Als je daar schreef NABETALING salaris vorige werkgever tot maart 2020 hadden ze niets gekort.

Ivy123
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 jun 2020 14:44

Re: Gekort op WW-uitkering

Ongelezen bericht door Ivy123 »

Kan ik hier dan nog iets aan doen? Ik heb al meerdere keren voorgesteld om mijn loonstrook hiervan te uploaden en dat het een nabetaling was, maar hier wordt verder niet op in gegaan. Kan ik beter contact nemen met het juridisch loket of?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Gekort op WW-uitkering

Ongelezen bericht door Jablan »

Nee, je moet het uwv melden, dat je eindelijk een eindafrekening hebt gekregen en daarom je ww opnieuw moet worden berekend, want met 99% waarschijnlijkheid is je ww te laag. Grondslag is niet je laatste werkgever, maar je salaris in de hele periode ervoor.

JulianaButler
Berichten: 23
Lid geworden op: 21 mei 2020 13:57

Re: Gekort op WW-uitkering

Ongelezen bericht door JulianaButler »

Ik zou eerst een klacht indienen en daarvan de uitslag afwachten, alvorens een externe partij in te schakelen (met name omdat je verschillende antwoorden krijgt dan wel geen reactie). https://www.uwv.nl/particulieren/klante ... een-klacht

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Gekort op WW-uitkering

Ongelezen bericht door tttlocke »

'Nu zegt het UWV'.

Is er door het UWV al een formele beslissing gecommuniceerd of is men anderszins al tot actie overgegaan?

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Gekort op WW-uitkering

Ongelezen bericht door Cornelis7 »


k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Gekort op WW-uitkering

Ongelezen bericht door k2p »

Is er bij de vaststellingsovereenkomst rekening gehouden met de opzegtermijn? Daar wordt namelijk geen ww-uitkering voor gegeven. Misschien loop je daar tegen aan. Wat voor contract had je, en hoe lang werkte je er al?

Ivy123
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 jun 2020 14:44

Re: Gekort op WW-uitkering

Ongelezen bericht door Ivy123 »

Bedankt allemaal. Ik heb afgelopen vrijdag een klacht ingediend en heb daar inmiddels een reactie op, namelijk:
“ Goedemiddag mevrouw ****

U heeft aangegeven dat het niet duidelijk is waarom uw inkomsten vanuit het dienstverband bij (werkgever 1) gekort zijn op uw WW-uitkering over de maand mei.

Op 15-4-2020 heeft u een WW-uitkering aangevraagd vanuit uw dienstverband bij (werkgever 2) Deze WW-uitkering is u per 17-4-2020 toegekend.
Naar uw dienstverband werkte u ook bij de (werkgever 1). Omdat uw WW-uitkering is aangevraagd en toegekend vanuit uw dienstverband bij (werkgever 2) dienen de inkomsten vanuit uw dienstverband bij de ( werkgever 1) altijd gekort te worden op de WW-uitkering.

Vandaar dat de inkomsten die (werkgever 1) over de periode van mei had doorgegeven aan de Belastingdienst gekort zijn met de WW-uitkering van de maand mei.

Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. “

Dit is iniedergeval een duidelijker antwoord en snap ik dus waarom ik gekort ben.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Gekort op WW-uitkering

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

15 maart beginnen en tot 1 april werken dus die periode 2 werkgevers!
Je had eerder ontslag moeten regelen.

Jammer maar helaas mag dit, je vorige kan soms je terug nemen maar niet altijd.
En dit risico loop je altijd helaas.

15 april werkloos en ik dacht dat je alleen in maart tijdelijk dubbel had.
Per 14 maart laatste werkdag de dagen niet opnemen maar laten uitbetalen was slimmer geweest achteraf, maar daar heb je niets aan helaas.

Maar de 1e werkgever was tot 1 april en de 2e tot 15 april.....

Een nabetaling moet je wel duidelijk zo aangeven, en anders loop je tegen een korting aan.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Gekort op WW-uitkering

Ongelezen bericht door Jablan »

Ivy123 schreef:
11 jun 2020 15:01
Ik ben zelf niet thuis in hoe dit allemaal werkt, maar het lijkt me vreemd dat ik word gekort door inkomsten waar ik voor heb gewerkt vóór de WW-aanvraag.
+
Ivy123 schreef:
17 jun 2020 08:55
Naar uw dienstverband werkte u ook bij de (werkgever 1). Omdat uw WW-uitkering is aangevraagd en toegekend vanuit uw dienstverband bij (werkgever 2) dienen de inkomsten vanuit uw dienstverband bij de ( werkgever 1) altijd gekort te worden op de WW-uitkering.
Volgens het UWV zijn het inkomsten na je 2e werkgever, maar het is een eindafrekening over je inkomsten voordat je bij werkgever 2 begon. Dit is wel een uitleg, maar nog niet goed.
Je hebt nodig:
- Een verklaring of toelichting van je eerste werkgever over de eindafrekening, want die gaat over je dienstverband daar tot en met 31 maart.
- Voor de controle van het UWV een contactpersoon en telefoonnummer van je eerste werkgever
Als die werkgever dit wil doen, dan loont het om officieel bezwaar te maken. Sleutelbegrip: 'toerekenen van inkomsten aan de juiste periode.'

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Gekort op WW-uitkering

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

neem kontakt op met een jurist, dit ga je in je eentje niet winnen....

inkomsten die zij bedoelen zijn eventuele inkomsten die gelijk lopen met je ww uitkering, de inkomsten die je nu opgegeven hebt lopen inderdaad gelijk maar zijn van een vorige periode en daar houden ze geen rekening mee zoals ik het zie en dat zouden ze wel moeten doen naar mijn idee....

heb je dat goed uitgelegd?

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Gekort op WW-uitkering

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Wellicht is er met het betaalde vakantiegeld nog iets te regelen. Vakantiegeld ziet het UWV niet als inkomsten, maar moet je die bij je maandopgave dan wel specifiek onder die noemer opgeven.

Krijgt u 1 keer per jaar in mei vakantiegeld van uw werkgever? Of ontvangt u een (na)betaling van alleen vakantiegeld op een ander moment? Dan verrekenen wij dit bedrag niet met uw WW-uitkering van die maand. We verrekenen vakantiegeld namelijk al verspreid over het jaar door iedere maand 8% vakantiegeld bij uw inkomsten op te tellen. Zo voorkomen we dat u opeens een lagere uitkering krijgt als uw vakantiegeld wordt betaald.

https://www.uwv.nl/particulieren/werklo ... anuit-werk

Gesloten