LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vraag over herroepingsrecht: wanneer gaat de bedenktijd in?

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
SkyCooper
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 jun 2020 14:00

Vraag over herroepingsrecht: wanneer gaat de bedenktijd in?

Ongelezen bericht door SkyCooper »

Beste mensen,
Ik zit met de volgende vraag: Bij het afsluiten van een abonnement met toestel heb je 15 dagen bedenk tijd. Wanneer gaat deze periode in, de dag van aankoop in de winkel of de dag erna? Ik vraag dit omdat mij het volgende is overkomen...
Op 26 mei 2020 heb ik een toestel met abonnement afgesloten in een t mobile winkel.
Op 10 juni 2020 is het toestel stuk. En ben terug naar de winkel gegaan. Volgens de winkelmedewerker kon ik geen ander toestel van een ander merk nemen omdat de periode van herroepingsrecht voorbij was. Ik vroeg dit omdat ik het toestel niet meer vertrouwde omdat het zo snel stuk was. Wie kan mij de juiste informatie geven omdat het op internet op veel manieren wordt geïnterpreteerd.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vraag over herroepingsrecht: wanneer gaat de bedenktijd in?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je haalt zaken door elkaar. Je moet je niet beroepen op herroepingsrecht, maar gewoon op nonconformiteit.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Vraag over herroepingsrecht: wanneer gaat de bedenktijd in?

Ongelezen bericht door omega19 »

Moneyman schreef:
12 jun 2020 14:57
Je haalt zaken door elkaar. Je moet je niet beroepen op herroepingsrecht, maar gewoon op nonconformiteit.
Niet helemaal.

TS wil immers een ander merk toestel terug krijgen omdat hij/zij geen vertrouwen meer heeft in dit merk.
Deze optie is niet in de wettelijk bepalingen m.b.t. nonconformiteit opgenomen

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Vraag over herroepingsrecht: wanneer gaat de bedenktijd in?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Pech kan een keer gebeuren met een toestel. Maar om dan meteen geen vertrouwen meer te hebben vind ik vreemd.

Zoals genoemd hebt u geen herroepingsrecht. U ben in een stenen winkel geweest.

Wat is er aan de hand met het toestel en welke oplossen is er aangedragen?

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Vraag over herroepingsrecht: wanneer gaat de bedenktijd in?

Ongelezen bericht door omega19 »

NeoDutchio schreef:
13 jun 2020 12:04
Pech kan een keer gebeuren met een toestel. Maar om dan meteen geen vertrouwen meer te hebben vind ik vreemd.

Zoals genoemd hebt u geen herroepingsrecht. U ben in een stenen winkel geweest.

Wat is er aan de hand met het toestel en welke oplossen is er aangedragen?
Helaas is ook dit antwoord niet helemaal correct

TS heeft een toestel in een T-Mobile winkel gekocht.
Als hij/zij een toestel met abonnement heeft gekocht is er volgens T-mobile ook in de winkel sprake van 15 dagen bedenktijd

https://www.t-mobile.nl/retourformulier

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Vraag over herroepingsrecht: wanneer gaat de bedenktijd in?

Ongelezen bericht door omega19 »

Het lijkt me logisch dat de bedenktijd ingaat op de dag dat je het toestel fysiek krijgt.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Vraag over herroepingsrecht: wanneer gaat de bedenktijd in?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

omega19 schreef:
13 jun 2020 12:14
Het lijkt me logisch dat de bedenktijd ingaat op de dag dat je het toestel fysiek krijgt.
De bedenktijd is 15 dagen bij T-Mobile
Je hebt 15 dagen bedenktijd op de toestelkredietovereenkomst dat je hebt afgesloten. Binnen deze 15 dagen mag je de toestelkredietovereenkomst én het abonnement opzeggen
https://www.t-mobile.nl/retourformulier

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vraag over herroepingsrecht: wanneer gaat de bedenktijd in?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Artikel 7:66 lid 1 BW
De consument heeft het recht om de kredietovereenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden gedurende veertien kalenderdagen na:
a. de dag van de sluiting van de kredietovereenkomst, of
b. de dag waarop de consument de contractuele voorwaarden en informatie overeenkomstig artikel 61 ontvangt, als die dag later valt dan de in onderdeel a bedoelde dag.
Deze provider doet er dus een dag bovenop.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 13 jun 2020 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vraag over herroepingsrecht: wanneer gaat de bedenktijd in?

Ongelezen bericht door alfatrion »

@snuffel1:
Als je de reacties van de leden had gelezen, dan wist je dat dit onjuist is.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Vraag over herroepingsrecht: wanneer gaat de bedenktijd in?

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

De bedenktijd gaat in op de dag dat u de telefoon heeft ontvangen, en helaas niet pas de dag erna....zoals Alfa ook al heeft aangegeven.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vraag over herroepingsrecht: wanneer gaat de bedenktijd in?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ja, maar alleen als er voldaan is aan de informatieplicht is voldaan. En het is gedurende de veertien dagen na de dag van 26 mei. Ik denk daarom dat 10 juni nog net op tijd was.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Vraag over herroepingsrecht: wanneer gaat de bedenktijd in?

Ongelezen bericht door tttlocke »

alfatrion schreef:
13 jun 2020 12:41
Deze provider doet er dus een dag bovenop.
De indruk die inderdaad zou kunnen ontstaan is dat de termijn 1 dag meer beslaat dan wettelijk verplicht.
alfatrion schreef:
13 jun 2020 13:33
Ja, maar alleen als er voldaan is aan de informatieplicht is voldaan. En het is gedurende de veertien dagen na de dag van 26 mei. Ik denk daarom dat 10 juni nog net op tijd was.
T-Mobile is niet verplicht 15 dagen te geven.
Wettelijk zijn ze verplicht in ieder geval dit recht te geven gedurende deze 14 dagen: 27 mei t/m 9 juni.

Waarom denk je dat die vijftiende dag van T-Mobile die 10 juni is, en niet 26 mei?

Informatieplicht is kan inderdaad een issue zijn.
Laatst gewijzigd door tttlocke op 13 jun 2020 14:34, 8 keer totaal gewijzigd.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Vraag over herroepingsrecht: wanneer gaat de bedenktijd in?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Vaag van T-Mobile. Je kan het toestelkredietovereenkomst binnen 15 dagen herroepen. Maar wat je als je de telefoon meteen betaald?

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Vraag over herroepingsrecht: wanneer gaat de bedenktijd in?

Ongelezen bericht door Cro »

omega19 schreef:
13 jun 2020 12:12
NeoDutchio schreef:
13 jun 2020 12:04
Pech kan een keer gebeuren met een toestel. Maar om dan meteen geen vertrouwen meer te hebben vind ik vreemd.

Zoals genoemd hebt u geen herroepingsrecht. U ben in een stenen winkel geweest.

Wat is er aan de hand met het toestel en welke oplossen is er aangedragen?
Helaas is ook dit antwoord niet helemaal correct

TS heeft een toestel in een T-Mobile winkel gekocht.
Als hij/zij een toestel met abonnement heeft gekocht is er volgens T-mobile ook in de winkel sprake van 15 dagen bedenktijd

https://www.t-mobile.nl/retourformulier
Dat moet er echter wel sprake zijn van een kredietovereenkomst als ik die tekst goed interpreteer. De vraag is natuurlijk of TS wel een kredietovereenkomst heeft, dit blijkt niet uit de OP. Ik ken tegenwoordig ook weinig mensen meer die nog een telefoon op krediet kopen in verband met de BKR registratie bij telefoonkredieten vanaf €250.

Ik vraag me dus af of T-mobile in bij een overeenkomst zonder telefoonkrediet ook een 15 dagen bedenktijd geeft.

Daarnaast, als ik tel kom ik uit op 16 dagen dat TS het toestel heeft gehad tot het defect.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Vraag over herroepingsrecht: wanneer gaat de bedenktijd in?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Cro schreef:
13 jun 2020 14:35
Dat moet er echter wel sprake zijn van een kredietovereenkomst als ik die tekst goed interpreteer. De vraag is natuurlijk of TS wel een kredietovereenkomst heeft, dit blijkt niet uit de OP.
SkyCooper schreef:
12 jun 2020 14:11
Op 26 mei 2020 heb ik een toestel met abonnement afgesloten in een t mobile winkel.
Wat is dan de betekenis van een 'toestel met abonnement' afsluiten?
Zou iemand dat zo schrijven als in feite het toestel 'los' gekocht en er direct afgerekend is?
Ik vraag me dus af of T-mobile in bij een overeenkomst zonder telefoonkrediet ook een 15 dagen bedenktijd geeft.
Bij een SIM-only abonnement is die bedenktijd (eigenlijk 'netwerktesttijd') zelfs 30 dagen.
Daarnaast, als ik tel kom ik uit op 16 dagen dat TS het toestel heeft gehad tot het defect.
Hoeveel dagen het betreft, hangt af van wanneer je begint met tellen.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vraag over herroepingsrecht: wanneer gaat de bedenktijd in?

Ongelezen bericht door alfatrion »

tttlocke schreef:
13 jun 2020 14:17
Waarom denk je dat die vijftiende dag van T-Mobile die 10 juni is, en niet 26 mei?
De wettelijke herroepingstermijn start op 27 mei (dat is de eerste dag). Als je daar vervolgens verklaart dat de termijn bij jou geen veertien maar vijftien dagen is, dan is de laatste dag dus 10 juni. Ik ben geen verklaring waarbij zij de termijn eerder laten ingaan. Een dergelijke bepaling zou ook resulteren in een misleidende handelspraktijk. De communicatie hier is dan je krijgt een extra dag (maar niet heus want wij halen een trucje uit).

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Vraag over herroepingsrecht: wanneer gaat de bedenktijd in?

Ongelezen bericht door Cro »

tttlocke schreef:
13 jun 2020 15:03
Cro schreef:
13 jun 2020 14:35
Dat moet er echter wel sprake zijn van een kredietovereenkomst als ik die tekst goed interpreteer. De vraag is natuurlijk of TS wel een kredietovereenkomst heeft, dit blijkt niet uit de OP.
SkyCooper schreef:
12 jun 2020 14:11
Op 26 mei 2020 heb ik een toestel met abonnement afgesloten in een t mobile winkel.
Wat is dan de betekenis van een 'toestel met abonnement' afsluiten?
Zou iemand dat zo schrijven als in feite het toestel 'los' gekocht en er direct afgerekend is?
Het komt inderdaad vaak genoeg voor dat mensen zeggen dat ze een abonnement met telefoon hebben afgesloten terwijl ze de telefoon direct betaald hebben. Zeker omdat het jaren gebruikelijk is geweest dat telefoons "gratis" waren bij abonnementen is dat nog altijd een veel voorkomende verspreking, althans ik kom hem vaak genoeg tegen.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Vraag over herroepingsrecht: wanneer gaat de bedenktijd in?

Ongelezen bericht door omega19 »

De medewerker van de T-Mobile winkel ontkent ook helemaal niet dat er sprake is van een bedenktijd van 15 dagen.
Hij/zij geeft alleen aan dat die bedenktijd verstreken is.
Als TS het toestel gelijk op 26 mei heeft mee gekregen is dat logischerwijs de 1e dag van de bedenktijd.
Dan is 10 juni de 16e dag en heeft de medewerker in de winkel gewoon gelijk dat de bedenktijd verstreken is.

TS kan natuurlijk wel aanspraak blijven maken op een goed functionerend toestel , maar kan niet zonder meer een ander merk kiezen

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Vraag over herroepingsrecht: wanneer gaat de bedenktijd in?

Ongelezen bericht door tttlocke »

alfatrion schreef:
13 jun 2020 15:58
tttlocke schreef:
13 jun 2020 14:17
Waarom denk je dat die vijftiende dag van T-Mobile die 10 juni is, en niet 26 mei?
De wettelijke herroepingstermijn start op 27 mei (dat is de eerste dag). Als je daar vervolgens verklaart dat de termijn bij jou geen veertien maar vijftien dagen is, dan is de laatste dag dus 10 juni. Ik ben geen verklaring waarbij zij de termijn eerder laten ingaan. Een dergelijke bepaling zou ook resulteren in een misleidende handelspraktijk. De communicatie hier is dan je krijgt een extra dag (maar niet heus want wij halen een trucje uit).
De interpretatie dat hier gecommuniceerd wordt 'je krijgt een dag extra' is niet gegrond in wat feitelijk kan worden waargenomen.
Volgens mij zit dat alleen in jouw hoofd. Dat blijkt ook uit de suggestieve manier van opschrijven, zonder welke jouw punt kennelijk niet gemaakt kan worden:
'Als je daar vervolgens verklaart dat de termijn bij jou geen veertien maar vijftien dagen is, dan is de laatste dag dus 10 juni'.

Dit valt wat mij betreft onder 'misleidende discussiepraktijken': het bedrijf verklaart dat dus helemaal niet. De koppeling aan de wettelijke 14 dagen wordt door het bedrijf helemaal niet gelegd. Jij verzint die erbij en doet vervolgens voorkomen alsof het bedrijf dat zegt.

'De communicatie hier is dan je krijgt een dag extra'. Idem. Ook dit is, om dezelfde reden, een misleidende voorstelling van zaken.

(Je bericht was overigens niet in alle zinnen even duidelijk).

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vraag over herroepingsrecht: wanneer gaat de bedenktijd in?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Die reactie valt m.i. hieronder:
DH2. Responding to Tone.
The next level up we start to see responses to the writing, rather than the writer. The lowest form of these is to disagree with the author's tone. E.g.

I can't believe the author dismisses intelligent design in such a cavalier fashion.

Though better than attacking the author, this is still a weak form of disagreement. It matters much more whether the author is wrong or right than what his tone is. Especially since tone is so hard to judge. Someone who has a chip on their shoulder about some topic might be offended by a tone that to other readers seemed neutral.

So if the worst thing you can say about something is to criticize its tone, you're not saying much. Is the author flippant, but correct? Better that than grave and wrong. And if the author is incorrect somewhere, say where.
http://www.paulgraham.com/disagree.html
tttlocke schreef:
13 jun 2020 17:19
De interpretatie dat hier gecommuniceerd wordt 'je krijgt een dag extra' is niet gegrond in wat feitelijk kan worden waargenomen.
De feiten:
1. De wettelijke herroepingstermijn is 14 dagen;
2. De provider geeft aan dat de herroepingstermijn 15 dagen is.

De gemiddelde consument zal dit begrijpen in de zin dat je een dag extra krijgt. Immers 15 - 14 = 1. Daar zou ik de Reclame Code Commissie op meekrijgen. De discussie over dat dan de communicatie/boodschap is een discussie op semantiek en veranderd niets aan het voorgaande.

De feiten (vervolg):
3. De consument kan een beroep doen op deze termijn gedurende veertien kalenderdagen na de dag waarop de overeenkomst is gesloten => de termijn start dus de dag na de dag waarop de kredietovereenkomst is gesloten.

Op het moment dat de verkoper met het verweer komt dat de consument gedurende vijftien kalenderdagen vanaf de dag waarop de overeenkomst is gesloten en daarin gevolgd wordt (=> het herroepingsrecht gaat direct lopen), dan heeft hij zich evident schuldig gemaakt aan een misleidende handelspraktijk.

Gesloten