LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Maanden wachten op aansluiting glasvezel van KPN

Andere onderwerpen rondom telefoon, internet of kabel.
suzans178
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jun 2020 14:48

Maanden wachten op aansluiting glasvezel van KPN

Ongelezen bericht door suzans178 »

Wij wachten al maanden op glasvezel van KPN. De eerste aanvraag is geweest in september 2019, de wijziging in november 2019. In april 2020 zijn wij in onze nieuwbouwwoning getrokken en nog steeds geen glasvezel van KPN. Na een aantal keren mailen, bellen, contact via app en facebook kregen we eerst een week door, week 18. Helaas niets gehoord en in week 19 ben ik weer gaan bellen. Elke keer krijg ik hetzelfde antwoord van de medewerkers, nog geen terugkoppeling gehad van de planning, en afwachten op een plandatum van de uitvoering. Dit gaat nu al een paar maanden zo. Heel handig nu ik moet thuiswerken met Corona, en mijn kinderen thuis les krijgen. Daarnaast hebben we nu al een jaar kosten voor een abonnement wat niet gebruikt wordt + 3 digitenne kastjes. Ik vind het echt geen stijl. Hoe kan het dat je in Nederland zo lang moet wachten voordat je aangesloten wordt op glasvezel...
Hier in de straat zijn meerdere mensen die hierop wachten, en een appartementen gebouw, wat wel aangesloten is!
Heeft iemand hier ervaring mee en hoe zijn jullie hiermee omgegaan? Iemand een tip?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Maanden wachten op aansluiting glasvezel van KPN

Ongelezen bericht door Jablan »

Ligt bij jou in de straat wel een glasvezelkabel?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Maanden wachten op aansluiting glasvezel van KPN

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Bij "wat beschikbaar" moet u bij "FttH" (glasvezel) een groen vinkje zien nadat u uw postcode en huisnummer hebt ingevuld. Als dat niet geval is, moet u nog lang wachten vrees ik. Is er wel "koper" (dsl) beschikbaar?

https://xs4all-fpi-info.fourstack.nl/

lia.willekens-bartelen
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jun 2020 14:33

Re: Maanden wachten op aansluiting glasvezel van KPN

Ongelezen bericht door lia.willekens-bartelen »

Ook bij ons het geval. Geen glasvezel van KPN beschikbaar in nieuw appartementengebouw. Eind maart 2020 verhuisd, ligt al wel glasvezel in de
wijk maar moet nog doorgetrokken worden. Zal in juni plaatsvinden gaf men aan. Dat was voor ons de doorslag om over te stappen naar Ziggo. 3 maanden geen TV en Internet was te gek. Konden ons ook verder niet helpen of een alternatief aanbieden. Dus na 45 jaar KPN overgestapt. Was altijd erg tevreden over KPN.

pk49
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:16

Re: Maanden wachten op aansluiting glasvezel van KPN

Ongelezen bericht door pk49 »

ik heb ook maanden moeten wachten op glasvezel en het liep uiteindeljk uit op een grote teleurstelling. Ik moest voor glasvezel veel meer betalen en de snelheid van internet nam nauwelijks toe. Ondertussen ben ik van provider gewisseld en gebruik geen glasvezel meer. Ik ben nu 47 euro per maand kwijt voor tv en interne,t plus opname mogelijkheid van tv programma's. En nauwelijks meer storingen.

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Maanden wachten op aansluiting glasvezel van KPN

Ongelezen bericht door Cro »

pk49 schreef:
14 jun 2020 16:45
ik heb ook maanden moeten wachten op glasvezel en het liep uiteindeljk uit op een grote teleurstelling. Ik moest voor glasvezel veel meer betalen en de snelheid van internet nam nauwelijks toe. Ondertussen ben ik van provider gewisseld en gebruik geen glasvezel meer. Ik ben nu 47 euro per maand kwijt voor tv en interne,t plus opname mogelijkheid van tv programma's. En nauwelijks meer storingen.
Als ik vragen mag, hoe is dat getest? Ik zie vaak mensen die bijvoorbeeld zeggen 'mijn internet is langzaam', terwijl ze eigenlijk bedoelen 'mijn wifi is langzaam'. Bij veel huizen is de wifi niet op orde waardoor het testen van de internet snelheid via Wifi totaal onbetrouwbaar is.

BevdSteeg
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jun 2020 18:52

Re: Maanden wachten op aansluiting glasvezel van KPN

Ongelezen bericht door BevdSteeg »

Op sommige plaatsen hebben we 3 netten, koper, glas en coax. Helaas heeft de VVD-regering besloten om de aanleg over laten aan markt partijen. Dan zal het wel goed komen. Nou, niet. Goed voor de concurrentie? Gezien de prijzen merkt men weinig van concurrentie. Infrastructuur is zo belangrijk, kan niet alleen aan marktpartijen worden overgelaten. Zwak optreden van de overheid.
ook slecht voor de concurrentie positie van Nederland. :mrgreen:

sake1987

Re: Maanden wachten op aansluiting glasvezel van KPN

Ongelezen bericht door sake1987 »

Mijn zoon heeft 3 maanden moeten wachten, maar betaalde ook geen abonnement kosten.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Maanden wachten op aansluiting glasvezel van KPN

Ongelezen bericht door sylvesterb »

sake1987 schreef:
14 jun 2020 20:08
Mijn zoon heeft 3 maanden moeten wachten, maar betaalde ook geen abonnement kosten.
Dat is ook gebruikelijk als er nog geen werkende aansluiting is. Maar KPN kan eventueel op verzoek ook 4G internet leveren om de periode van aanleg te overbruggen, dat is een keus die je maakt.

KPN legt zelf niet het glasvezel aan dat doet Reggefiber maar die is weer afhankelijk van de aannemers die de kabels tot de woning leggen. En door Corona zit hier gewoon vertraging in.

wim1967
Berichten: 38
Lid geworden op: 01 mei 2010 00:07

Re: Maanden wachten op aansluiting glasvezel van KPN

Ongelezen bericht door wim1967 »

Waarom zou u een duurder "glasvezel" abonnement willen hebben als uw apparatuur de hoge snelheden niet eens aan kan.

Blijf lekker op je kabel (Ziggo of Delta) of ADLS (Bijvoorbeeld KPN) Ik heb gewoon de basis uitvoering van KPN. 50 0f 100 Mbits
Ik heb 1 tv bedraad. Verder 1 tv diverse laptops tablets en playstation telefoons op de wifi en ik werk even thuis nu.
Maar totaal geen probleem met TV kijken in HD. Netflix streamen enz.... Geen haperingen of iets van dien aard.

Glasvezel abonnement van bijvoorbeeld KPN is 1 Gbit of te wel 1000Mbit. Als jij een "oud" wifi netwerk hebt, dan haal je dat totaal niet.
Afhankelijk van je apparatuur kan de 2,4 GHz van je modem 50 - 100 Mbps aan. Telefoons halen meestal maximaal 50 Mbps door hun beperktere Wifi adapter en een laptop/tablet kan grofweg tot 100 Mbps. De 5GHz in de nieuwe modem is veel sneller, maar het apparatuur kan het niet gewoon niet aan.

Conclusie. Wil je profiteren van de glasvezel snelheden dan moet alles bedraad aangesloten worden of je moet je wifi netwerk upgraden met een goedMesh systeem, maar je zal ook je wifi adapters in al je huidige apparatuur moeten vervangen voor hogere snelheden. Voor PC en laptop is dat mogelijk wel te doen, maar tablets en telefoons zijn niet mogelijk.
Dit gaat aardig in de kosten lopen om alles uit te rusten voor glasvezel, dus adviseer ik nu nog dat je glasvezel lekker moet laten zitten en wachten tot je apparatuur is vervangen en glasvezel weer wat goedkoper wordt. Want als het eenmaal ligt zullen prijzen weer wat normaler worden vermoed ik. En apparatuur is dan ook uitgerust met snellere adapters.

Overigens terug te komen op uw vraag? Als u nu al voor glasvezel betaald en u heeft geen glasvezel aansluiting, dan zou ik zo snel mogelijk mijn geld op eisen die je te veel hebt betaald. Dit kan echt niet.

Justmeagain
Berichten: 541
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Maanden wachten op aansluiting glasvezel van KPN

Ongelezen bericht door Justmeagain »

wim1967 schreef:
14 jun 2020 23:33
Waarom zou u een duurder "glasvezel" abonnement willen hebben als uw apparatuur de hoge snelheden niet eens aan kan.

Blijf lekker op je kabel (Ziggo of Delta) of ADLS (Bijvoorbeeld KPN) Ik heb gewoon de basis uitvoering van KPN. 50 0f 100 Mbits
Ik heb 1 tv bedraad. Verder 1 tv diverse laptops tablets en playstation telefoons op de wifi en ik werk even thuis nu.
Maar totaal geen probleem met TV kijken in HD. Netflix streamen enz.... Geen haperingen of iets van dien aard.

Glasvezel abonnement van bijvoorbeeld KPN is 1 Gbit of te wel 1000Mbit. Als jij een "oud" wifi netwerk hebt, dan haal je dat totaal niet.
Afhankelijk van je apparatuur kan de 2,4 GHz van je modem 50 - 100 Mbps aan. Telefoons halen meestal maximaal 50 Mbps door hun beperktere Wifi adapter en een laptop/tablet kan grofweg tot 100 Mbps. De 5GHz in de nieuwe modem is veel sneller, maar het apparatuur kan het niet gewoon niet aan.

Conclusie. Wil je profiteren van de glasvezel snelheden dan moet alles bedraad aangesloten worden of je moet je wifi netwerk upgraden met een goedMesh systeem, maar je zal ook je wifi adapters in al je huidige apparatuur moeten vervangen voor hogere snelheden. Voor PC en laptop is dat mogelijk wel te doen, maar tablets en telefoons zijn niet mogelijk.
Dit gaat aardig in de kosten lopen om alles uit te rusten voor glasvezel, dus adviseer ik nu nog dat je glasvezel lekker moet laten zitten en wachten tot je apparatuur is vervangen en glasvezel weer wat goedkoper wordt. Want als het eenmaal ligt zullen prijzen weer wat normaler worden vermoed ik. En apparatuur is dan ook uitgerust met snellere adapters.

Overigens terug te komen op uw vraag? Als u nu al voor glasvezel betaald en u heeft geen glasvezel aansluiting, dan zou ik zo snel mogelijk mijn geld op eisen die je te veel hebt betaald. Dit kan echt niet.

Geen idee waar u mee test maar 2.4 GHz alhier tikt makkelijk 150Mb aan, 5Ghz tikt op mijn telefoon 1034, dus ruim 1Gb aan.
5 G verder in huis ook allemaal tegen, of net over 1Gb aan. Telefoons kunnen dit dus heel makkelijk aan tenzij dat ding 8 jaar oud is.
Dus Wifi is niet het probleem.
Een goed Mesh systeem net dedicated backhaul kan nu al 8Gb per seconde aan.
Dus nu investeren en jarenlang plezier hebben is ook een optie.

piet44m
Berichten: 117
Lid geworden op: 28 nov 2008 16:56

Re: Maanden wachten op aansluiting glasvezel van KPN

Ongelezen bericht door piet44m »

nou we hebben al; 2 jaar glasvezel ,bij de postcode check zegt KPN helaas geen glasvezel abo mogelijk

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Maanden wachten op aansluiting glasvezel van KPN

Ongelezen bericht door Cro »

Justmeagain schreef:
15 jun 2020 00:04
wim1967 schreef:
14 jun 2020 23:33
Waarom zou u een duurder "glasvezel" abonnement willen hebben als uw apparatuur de hoge snelheden niet eens aan kan.

Blijf lekker op je kabel (Ziggo of Delta) of ADLS (Bijvoorbeeld KPN) Ik heb gewoon de basis uitvoering van KPN. 50 0f 100 Mbits
Ik heb 1 tv bedraad. Verder 1 tv diverse laptops tablets en playstation telefoons op de wifi en ik werk even thuis nu.
Maar totaal geen probleem met TV kijken in HD. Netflix streamen enz.... Geen haperingen of iets van dien aard.

Glasvezel abonnement van bijvoorbeeld KPN is 1 Gbit of te wel 1000Mbit. Als jij een "oud" wifi netwerk hebt, dan haal je dat totaal niet.
Afhankelijk van je apparatuur kan de 2,4 GHz van je modem 50 - 100 Mbps aan. Telefoons halen meestal maximaal 50 Mbps door hun beperktere Wifi adapter en een laptop/tablet kan grofweg tot 100 Mbps. De 5GHz in de nieuwe modem is veel sneller, maar het apparatuur kan het niet gewoon niet aan.

Conclusie. Wil je profiteren van de glasvezel snelheden dan moet alles bedraad aangesloten worden of je moet je wifi netwerk upgraden met een goedMesh systeem, maar je zal ook je wifi adapters in al je huidige apparatuur moeten vervangen voor hogere snelheden. Voor PC en laptop is dat mogelijk wel te doen, maar tablets en telefoons zijn niet mogelijk.
Dit gaat aardig in de kosten lopen om alles uit te rusten voor glasvezel, dus adviseer ik nu nog dat je glasvezel lekker moet laten zitten en wachten tot je apparatuur is vervangen en glasvezel weer wat goedkoper wordt. Want als het eenmaal ligt zullen prijzen weer wat normaler worden vermoed ik. En apparatuur is dan ook uitgerust met snellere adapters.

Overigens terug te komen op uw vraag? Als u nu al voor glasvezel betaald en u heeft geen glasvezel aansluiting, dan zou ik zo snel mogelijk mijn geld op eisen die je te veel hebt betaald. Dit kan echt niet.

Geen idee waar u mee test maar 2.4 GHz alhier tikt makkelijk 150Mb aan, 5Ghz tikt op mijn telefoon 1034, dus ruim 1Gb aan.
5 G verder in huis ook allemaal tegen, of net over 1Gb aan. Telefoons kunnen dit dus heel makkelijk aan tenzij dat ding 8 jaar oud is.
Dus Wifi is niet het probleem.
Een goed Mesh systeem net dedicated backhaul kan nu al 8Gb per seconde aan.
Dus nu investeren en jarenlang plezier hebben is ook een optie.
Waar heb je het nu echter over? Over de link snelheid op het apparaat of de daadwerkelijk gemeten snelheid tijdens een speedtest. Dat soort zaken wijken normaliter namelijk nogal flink af in de praktijk. De aangegeven link snelheid op apparaten is daarom eigenlijk altijd vrij wel nietszeggend. Het liefst draai je dus speedtests, wanneer mogelijk op meerdere apparaten tegelijk om de daadwerkelijke snelheid (of vaak het gebrek daaraan, te testen op het aanwezige wifi netwerk.

Welk mesh systeem zou 8Gb aankunnen trouwens? Ben wel benieuwd welk consiumenten mesh systeem er momenteel al met 10GbE bekabelde links is uitgerust, dat zal immers een vereiste zijn om dat soort snelheden in de praktijk te behalen. Ik vraag me af of dat niet gewoon een marketing praatje is.

peter17111962
Berichten: 577
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Maanden wachten op aansluiting glasvezel van KPN

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Die sites om te checken of glasvezel beschikbaar is, die kloppen niet. Als iedereen in een straat een
aantal jaren geleden de mogelijkheid heeft gehad om een glasvezel aansluiting in huis aan te laten
leggen, dan geeft die site "beschikbaar" aan. Het grootste gedeelte van de bewoners van de sociale
huurwoningen hier in de straat hebben niet meegedaan, toch geven de sites "beschikbaar" aan.
Hetgeen voor problemen kan zorgen als na overhandigen van de sleutels van de woning dit toch
niet het geval blijkt te zijn. Voor de ene bewoner is glasvezel totaal overbodig, omdat die tevreden
zijn met hun huidige coax aansluiting. En dus dat nutteloze kastje niet in die toch al overvolle meterkast
willen hebben Terwijl de volgende bewoner hier best eens anders over kan denken.

Feinel
Berichten: 54
Lid geworden op: 18 jan 2018 01:11

Re: Maanden wachten op aansluiting glasvezel van KPN

Ongelezen bericht door Feinel »

piet44m schreef:
15 jun 2020 06:56
nou we hebben al; 2 jaar glasvezel ,bij de postcode check zegt KPN helaas geen glasvezel abo mogelijk
Dat kan, er zijn meerdere partijen die glasvezel aanleggen, en niet op elk netwerk wordt door KPN geleverd. Op Glasvezel buitenaf / Delta Netwerk levert KPN geen diensten, maar Caiway weer wel. En zo zijn er nog een paar, op je glasvezel kastje staat meestal wie het aan heeft gelegd, en op de website van je netwerkbeheerder staat wel aangegeven uit welke providers je kunt kiezen.

suzans178
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jun 2020 14:48

Re: Maanden wachten op aansluiting glasvezel van KPN

Ongelezen bericht door suzans178 »

Ja, onze buren hebben al wel glasvezel. Daarnaast is er een appartementengebouw waar ze twee weken geleden glasvezel aangesloten hebben en bij de buren van het appartementengebouw niet, terwijl dat vanuit dezelfde aansluiting moet. Dus dat moet weer opnieuw worden opgegraven.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Maanden wachten op aansluiting glasvezel van KPN

Ongelezen bericht door sylvesterb »

peter17111962 schreef:
15 jun 2020 07:58
Die sites om te checken of glasvezel beschikbaar is, die kloppen niet. Als iedereen in een straat een
aantal jaren geleden de mogelijkheid heeft gehad om een glasvezel aansluiting in huis aan te laten
leggen, dan geeft die site "beschikbaar" aan. Het grootste gedeelte van de bewoners van de sociale
huurwoningen hier in de straat hebben niet meegedaan, toch geven de sites "beschikbaar" aan.
Hetgeen voor problemen kan zorgen als na overhandigen van de sleutels van de woning dit toch
niet het geval blijkt te zijn. Voor de ene bewoner is glasvezel totaal overbodig, omdat die tevreden
zijn met hun huidige coax aansluiting. En dus dat nutteloze kastje niet in die toch al overvolle meterkast
willen hebben Terwijl de volgende bewoner hier best eens anders over kan denken.
Wanneer dit het geval is kan de aansluiting alsnog gerealiseerd worden de kabel is veelal wel tot voor de deur aangelegd, alleen duurt het wat langer dan normaal.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Maanden wachten op aansluiting glasvezel van KPN

Ongelezen bericht door sylvesterb »

suzans178 schreef:
15 jun 2020 10:25
Ja, onze buren hebben al wel glasvezel. Daarnaast is er een appartementengebouw waar ze twee weken geleden glasvezel aangesloten hebben en bij de buren van het appartementengebouw niet, terwijl dat vanuit dezelfde aansluiting moet. Dus dat moet weer opnieuw worden opgegraven.
Vanuit dezelfde aansluiting lijkt me raar, gezien glasvezel niet vanaf 1 aansluiting loopt. Ze sluiten per woning aan en appartement complexen nemen veel meer tijd in beslag en komen dus veelal als laatste aan de beurt.

Gesloten