LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verkouden vóór vertrek op vakantie, hoe gaan verzekeraars hiermee om?

marc2222
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 jun 2020 20:46

Verkouden vóór vertrek op vakantie, hoe gaan verzekeraars hiermee om?

Ongelezen bericht door marc2222 »

Ik heb een vraagje (we hadden vandaag een discussie op het werk):

Stel ik ga op vakantie deze zomer er is geen negatief reisadvies en zouden op vakantie kunnen, maar op de dag van vertrek wordt iemand verkouden. Kun je deze reis dan annuleren en de kosten terugkrijgen? Ik dacht van wel is nu een "plicht" om thuis te blijven bij verkoudheid, maar een andere collega zij van niet omdat het dan geen "ernstige" ziekte is.
Enig idee hoe de verzekeraars hiermee omgaan?

rvjapio
Berichten: 997
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Verkouden vóór vertrek op vakantie, hoe gaan verzekeraars hiermee om?

Ongelezen bericht door rvjapio »

Bel uw verzekeraar eens.

marc2222
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 jun 2020 20:46

Re: Verkouden vóór vertrek op vakantie, hoe gaan verzekeraars hiermee om?

Ongelezen bericht door marc2222 »

ja ik heb een annuleringsverzekering. de verzekeringsmaatschappij doet alleen uitspraken over reizen die binnen 14 dagen plaatsvinden

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Verkouden vóór vertrek op vakantie, hoe gaan verzekeraars hiermee om?

Ongelezen bericht door moederslink »

Je moet alleen thuisblijven bij hoesten/ benauwdheid / koorts én verkoudheid.
Bij alleen een ' snotneus ' hoef je vlg mij echt niet thuis te blijven.

marc2222
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 jun 2020 20:46

Re: Verkouden vóór vertrek op vakantie, hoe gaan verzekeraars hiermee om?

Ongelezen bericht door marc2222 »

Klachten? Maak een afspraak voor een coronatest

Heeft u klachten zoals verkoudheid, hoesten, verhoging of plotseling verlies van smaak en reuk? Dan kunt u zich laten testen op het coronavirus. Zo controleren we de verspreiding van het virus en beschermen we elkaar.

zo staat het op de site van rivm dus ook verkoudheid

geengast
Berichten: 592
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Verkouden vóór vertrek op vakantie, hoe gaan verzekeraars hiermee om?

Ongelezen bericht door geengast »

'De reis' is een apart geval, immers in een hotel kunt u ook gewoon binnen blijven!
De vlucht is een ander verhaal. Doordat de maatschappijen van te voren waarschuwen u niet mee te nemen bij klachten, is de kans heel groot dat de verzekering stelt dat het geen onverwachte gebeurtenis is. Immers de kans op klachten is toch behoorlijk groot.

Ze zullen dan niet uitkeren. (Ziekte in elk geval niet, want verkoudheid wijst niet op ziekte, zeker niet op levensbedreigende ziekte)

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Verkouden vóór vertrek op vakantie, hoe gaan verzekeraars hiermee om?

Ongelezen bericht door tttlocke »

marc2222 schreef:
15 jun 2020 15:19
Klachten? Maak een afspraak voor een coronatest

Heeft u klachten zoals verkoudheid, hoesten, verhoging of plotseling verlies van smaak en reuk? Dan kunt u zich laten testen op het coronavirus. Zo controleren we de verspreiding van het virus en beschermen we elkaar.

zo staat het op de site van rivm dus ook verkoudheid
In dit citaat van de RIVM-site, staat niets over thuisblijven bij verkoudheid.
In uw annuleringsverzekering zal waarschijnlijk iets staan over het gedekt zijn van de gebeurtenis van 'plotseling ernstig ziek' of iets dergelijks.
(Een beetje) verkouden is natuurlijk niet 'ernstig ziek'.
Dat het mogelijk een symptoom kan zijn van COVID-19 verandert daar niets aan.
Ook het feit dat er één of ander thuisblijfadvies is bij 'verkoudheid' doet daarvoor niet ter zake.

Of uw adviezen opvolgt, is uw verantwoordelijkheid. Het is niet verboden adviezen niet op te volgen.
Mocht er risico zijn dat u wordt geweigerd vanwege symptomen bij het inchecken of boarden voor een vlucht bijvoorbeeld, dan is dat uw probleem.
U kunt vast annuleren, maar dat brengt kosten met zich mee.
Nee, de annuleringsverzekering gaat dit niet vergoeden.
(wel als u positief test op COVID-19 lijkt mij).

De Gelaarsde Kat
Berichten: 119
Lid geworden op: 12 apr 2020 16:19

Re: Verkouden vóór vertrek op vakantie, hoe gaan verzekeraars hiermee om?

Ongelezen bericht door De Gelaarsde Kat »

Het probleem is dat je bij 'een verkoudheidje' nooit zomaar zeker weet of het daadwerkelijk slechts 'een verkoudheidje' is.
Het is een nogal ondergesneeuwd feit, maar velen hebben een corona-infectie doorgemaakt waarbij de symptomen niet verder gingen dan datzelfde 'verkoudheidje'. Waar de één immers nauwelijks last van heeft, kan voor een ander levensbedreigend zijn, en dat geldt net zo goed voor griep als voor covid-19.

Het is uw eigen verantwoordelijkheid wat u zou moeten doen als u dit soort verschijnselen oploopt. Ik ben het met ttlocke eens; je mag er nog steeds voor kiezen om de adviezen niet op te volgen. Of dat ook verantwoordelijk en 'netjes' is, is een andere kwestie, en de mening daarover zal per persoon verschillen.
Ik zie persoonlijk niet in waarom je meteen kosteloos zou moeten kunnen annuleren bij dit soort klachten.
Er bestaat - helaas voor velen - nog steeds zoiets als ordinaire pech.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Verkouden vóór vertrek op vakantie, hoe gaan verzekeraars hiermee om?

Ongelezen bericht door Brahms »

marc2222 schreef:
15 jun 2020 15:19
Klachten? Maak een afspraak voor een coronatest

Heeft u klachten zoals verkoudheid, hoesten, verhoging of plotseling verlies van smaak en reuk? Dan kunt u zich laten testen op het coronavirus. Zo controleren we de verspreiding van het virus en beschermen we elkaar.

zo staat het op de site van rivm dus ook verkoudheid
Prachtig toch, eerst een vraag stellen, dan het antwoord geven. Bij bewezen Corona ben je ziek en kan je aanspraak maken op je annuleringsverzekering.
marc2222 schreef:
15 jun 2020 15:00
ja ik heb een annuleringsverzekering. de verzekeringsmaatschappij doet alleen uitspraken over reizen die binnen 14 dagen plaatsvinden
Vreemde verzekeringsmaatschappij. Ze moeten gewoon hun eigen voorwaarden volgen, zo vrijblijvend is het dus niet van "we kijken 2 weekjes vooruit". Daarom kan je dus ook alles zelf nalezen, marc2222 .

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Verkouden vóór vertrek op vakantie, hoe gaan verzekeraars hiermee om?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Bij een snotneus zou ik gewoon gaan. Hopen dat het na een dagje over is en genieten van de vakantie.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Verkouden vóór vertrek op vakantie, hoe gaan verzekeraars hiermee om?

Ongelezen bericht door kuklos »

marc2222 schreef:
14 jun 2020 20:53
Enig idee hoe de verzekeraars hiermee omgaan?
Vraag het ze.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Verkouden vóór vertrek op vakantie, hoe gaan verzekeraars hiermee om?

Ongelezen bericht door Brahms »

Nijogeth schreef:
15 jun 2020 19:20
Bij een snotneus zou ik gewoon gaan. Hopen dat het na een dagje over is en genieten van de vakantie.
En anders, iedereen besmet. Maar maakt verder weinig uit, je had dan immers zelf toch al Corona !
Laatst gewijzigd door Brahms op 15 jun 2020 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Verkouden vóór vertrek op vakantie, hoe gaan verzekeraars hiermee om?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Brahms schreef:
15 jun 2020 19:24
Nijogeth schreef:
15 jun 2020 19:20
Bij een snotneus zou ik gewoon gaan. Hopen dat het na een dagje over is en genieten van de vakantie.
En anders, wat maakt het uit, iedereen besmet. Maar maakt verder weinig uit, je dan zelf toch al Corona !
Ja, als je niet zou gaan doe je het toch maar voor anderen. Maar ik ben er ondertussen wel achter dat de meeste anderen ook niet aan jou zelf zullen denken, dus waarom andersom wel?

Ik zit nu netjes in quarantaine, voor de 2e keer alweer, maar meedenken over hoe we er sneller uit kunnen, dat vertikken ze gewoon, die hele GGD. Tweederde van de mensen zou zich niet laten testen bij een verkoudheid en ik snap wel waarom. Ik vertik het echt om mezelf nog een derde keer in quarantaine te zetten mocht het nodig zijn, dan hadden ze de eerste en de tweede keer maar beter moeten handelen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Verkouden vóór vertrek op vakantie, hoe gaan verzekeraars hiermee om?

Ongelezen bericht door moederslink »

Nou ik loop ook al ruim een week te snotteren en wat te hoesten.
Moet ik mij laten testen? En dan?
Negatief ..doorlopen en positief..in quarantaine.
Tja ...het is ook maar een momentopname.
Ik zou liever willen weten of ik antistoffen heb aangemaakt bij mogelijk een milde vorm van Corona .

Sterkte Nijogeth met nu wéér die quarantaine en beterschap met je zusje.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Verkouden vóór vertrek op vakantie, hoe gaan verzekeraars hiermee om?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Haha, het leuke is dat ze totaal niet ziek is. Gewoon echt totaal niet. Ergens in mei wel, dus verwachten we dat daar de positieve test uit voort komt. Maar ze willen mij en mijn ouders niet testen zonder klachten, terwijl dat voor ons alles wel duidelijker zou maken. Bij alle drie negatief zouden we weer kunnen gaan werken. Ik heb voor mezelf een antistoffentest besteld, we gaan zien of ik het in maart al heb gehad.

De Gelaarsde Kat
Berichten: 119
Lid geworden op: 12 apr 2020 16:19

Re: Verkouden vóór vertrek op vakantie, hoe gaan verzekeraars hiermee om?

Ongelezen bericht door De Gelaarsde Kat »

Nijogeth schreef:
15 jun 2020 19:54
Haha, het leuke is dat ze totaal niet ziek is.
Helaas, veel media doen net alsof een corona-infectie betekent dat je zowat subiet dood neervalt, maar verreweg de meeste corona-infecties verlopen zeer mild. Dus inderdaad, best wel ridicuul dat je nog steeds 'klachten' moet hebben voordat je getest kan worden, nog los van het feit dat dezelfde 'klachten' door verschillende mensen zeer verschillend worden geïnterpreteerd.

Ik hoop dat dat snel verandert, en de toegang tot testen voor iedereen die dat wenst mogelijk zullen zijn.

Sterkte met de quarantaine... :?

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Verkouden vóór vertrek op vakantie, hoe gaan verzekeraars hiermee om?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Brahms schreef:
15 jun 2020 19:11
marc2222 schreef:
15 jun 2020 15:00
ja ik heb een annuleringsverzekering. de verzekeringsmaatschappij doet alleen uitspraken over reizen die binnen 14 dagen plaatsvinden
Vreemde verzekeringsmaatschappij. Ze moeten gewoon hun eigen voorwaarden volgen, zo vrijblijvend is het dus niet van "we kijken 2 weekjes vooruit". Daarom kan je dus ook alles zelf nalezen, marc2222 .
Lijkt me een uitspraak die gaat over annulering vanwege 'code oranje', reisadviezen etc. etc. Niet in geval van ziekte van de verzekerde.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Verkouden vóór vertrek op vakantie, hoe gaan verzekeraars hiermee om?

Ongelezen bericht door Brahms »

redhead55 schreef:
16 jun 2020 00:20
........ verzekeraars zullen er alles aan doen om niet te hoeven uitkeren. ....
Absoluut niet mee eens, al 2 vakanties moeten annuleren ivm Corona, naar Spanje en Zwitserland, en de verzekering betaald netjes uit volgens de voorwaarden, en zelfs binnen enkele dagen, zonder enige vorm van discussie. Het is maar net bij welke maatschappij je verzekerd bent.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Verkouden vóór vertrek op vakantie, hoe gaan verzekeraars hiermee om?

Ongelezen bericht door Brahms »

marc2222 schreef:
15 jun 2020 15:00
ja ik heb een annuleringsverzekering. de verzekeringsmaatschappij doet alleen uitspraken over reizen die binnen 14 dagen plaatsvinden
Heeft u een verzekering lopen via het reisburo, ga eens persoonlijk langs bij het reisbureau. Praat vaak makkelijker dan via telefoon/mail. als u er dan nog niet uitkomt, annuleren en het verlies nemen als de voorwaarden er niet in voorzien.

marc2222
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 jun 2020 20:46

Re: Verkouden vóór vertrek op vakantie, hoe gaan verzekeraars hiermee om?

Ongelezen bericht door marc2222 »

zoals u hebt kunnen lezen was dit een vraag als ik nu een vakantie boek.
ik heb dus niets geboekt , en zal als ik boek zal ik zeker kijken wat de voorwaarden zijn.

bedankt voor reacties

Gesloten