LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huur vragen aan vriendin voor inwoning in mijn koopwoning?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Richard-VV
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 jun 2020 16:29

Huur vragen aan vriendin voor inwoning in mijn koopwoning?

Ongelezen bericht door Richard-VV »

hallo

ik wil een woning kopen alleen op mijn naam omdat ik deze 100% betaal.
daarom wil ik de helft van de netto hypotheekrente als ''huur'' vragen aan mijn vriendin.
kunnen jullie mij tips geven hoe ik dit heb beste kan regelen als mijn vriendin moeilijk doet om huur te betalen?
alvast bedankt voor reacties!

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46
Beste antwoord
Gekozen door Richard-VV

Re: Huur vragen aan vriendin voor inwoning in mijn koopwoning?

door Hawk-Eye » 23 jun 2020 08:37

vraag gewoon "kostgeld" oftewel een bijdrage in de kosten voor bewoning, je hoeft helemaal geen huur te vragen en eerlijk gezegd, doet ze dit al niet uit zichzelf dat u moet vragen????
NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Huur vragen aan vriendin voor inwoning in mijn koopwoning?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Is dit een trucje om de belasting te gaan omzeilen? Het is uw vriendin en u wilt samen gaan wonen. U wilt er een constructie van maken dat u er woont met een huurder? Daar ga ik niet aan meewerken.

Nijogeth
Berichten: 9984
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huur vragen aan vriendin voor inwoning in mijn koopwoning?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Gewoon zeggen dat ze of huur moet betalen of mee moet betalen aan de hypotheek. U kunt natuurlijk ook een huishoudrekening starten waarop zij de helft van de huur extra stort en waarvan de boodschappen betaald worden. Ik zeg maar iets.

Persoonlijk vind ik de helft wel overdreven veel, omdat ze niet de helft van de woning krijgt. Ik zou op 1/3e gaan zitten als ik u was, dat zal makkelijker te bepraten zijn.

peter17111962
Berichten: 578
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Huur vragen aan vriendin voor inwoning in mijn koopwoning?

Ongelezen bericht door peter17111962 »

De naam "huur" is een verkeerde naam voor zoiets. een betere naam is "meebetalen aan de vaste lasten"
'Moeilijk doet om huur te betalen" Dit hoeft niet altijd onwil te zijn. Als haar werkgever failliet gaat, dan zou
het best eens kunnen dat zij, als zij geen werk kan vinden. en dat zij geen sociale dienst uitkering krijgt omdat
zij op hetzelfde adres woont als iemand die wel een inkomen heeft. U zult niet de eerste, en ook niet de
laatste zijn waarbij ontslag van de inwonende tot financieele onenigheid gaat leiden. De inwonende gaat
in zo een geval dan vaak zeggen van: "Ik kan niet helpen dat mijn werkgever failliet is" terwijl de eigenaar
van het huis dan gaat denken van: "Leuk verzonnen, dat ontslag, om onder het betalen uit te komen"
De volgende vraag is: Wil zij wel inwonen bij iemand waarbij zij meebetaald met de vaste lasten, maar weet
dat als de relatie voorbij is, dat zij zonder pardon op straat gezet kan worden. Loop eens binnen bij een
gratis inloopspreekuur bij uw plaatselijke notaris, deze weet precies de regels en de voor en nadelen
voor zowel U als voor uw vriendin.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huur vragen aan vriendin voor inwoning in mijn koopwoning?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wil die vriendin wel van u “huren” ? Of wilt u gaan samenwonen en de kosten van de huishouding gaan delen? Want er is Nog wel wat meer dan huur. Gas en licht bijvoorbeeld en gemeentelijke lasten, tv en internet abonnement. En gaat u beiden apart koken?

Heeft zij eigenlijk een inkomen en net zoveel als u?

Erthanax
Berichten: 9685
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huur vragen aan vriendin voor inwoning in mijn koopwoning?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Wat doet u met andere kosten, zoals boodschappen, terrasje, internet, enz.?

Als u een gezamenlijke huishouding voert, vind ik het redelijk om de gezamenlijke kosten naar draagkracht/inkomen te verdelen.

Tel die kosten bij elkaar op (denk ook aan eventuele kwartaal- of jaarbetalingen, bv een abonnement), en u weet wat het per maand ongeveer is. Ieder van u stort maamdelijks het eigen deel (50/50, 60/40, wat u maar afspreekt) automatisch op een gezamenlijke rekening. Van die rekening betaalt u dan beiden de boodschappen, etentjes, internet, enz. Eigen uitgaven (bv kleding, uitjes met eigen vriendengroep) betaalt ieder van de eigen rekening.

Als u gaat samenwonen is het aan te bevelen een testament en samenlevingsovereenkomst te laten opmaken bij de notaris, ook omdat het huis alleen op uw naam staat. Mocht u plotseling zonder testament overlijden, dan kunnen uw erfgenamen uw vriendin de toegang tot de woning ontzeggen. Dan kan ze niet eens bij haar eigen spullen.

sake1987

Re: Huur vragen aan vriendin voor inwoning in mijn koopwoning?

Ongelezen bericht door sake1987 »

Mijn opa woonde bij zijn vriendin in als kostganger.
Weet niet hoe ze dit deden en of dit nog steeds kan, maar misschien de moeite waard om eens uit te zoeken .

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huur vragen aan vriendin voor inwoning in mijn koopwoning?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

sake1987 schreef:
19 jun 2020 19:27
Mijn opa woonde bij zijn vriendin in als kostganger.
Weet niet hoe ze dit deden en of dit nog steeds kan, maar misschien de moeite waard om eens uit te zoeken .
Waarom zou dat niet kunnen? Maar of uw opa die onzekerheid wel zo prettig vond?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Huur vragen aan vriendin voor inwoning in mijn koopwoning?

Ongelezen bericht door scontra »

Richard-VV schreef:
19 jun 2020 16:42
hallo

ik wil een woning kopen alleen op mijn naam omdat ik deze 100% betaal.
daarom wil ik de helft van de netto hypotheekrente als ''huur'' vragen aan mijn vriendin.
De helft van de netto hypotheekrente door uw vriendin laten betalen, betekend dat de eerste zin van uw topic dus niet klopt, want de helft van een heel is een half en dat half staat gelijk aan 50% .

Uw vriendin zou wel gek zijn als ze hier in zou trappen, want als de relatie wordt verbroken staat ze met lege handen op straat.
Hopelijk is ze verstandig en speelt ze dit spelletje niet met u mee, al weet zij waarschijnlijk helaas niets van dit topic en uw vriendschappelijk voornemen.

Vaste lasten delen is normaal in een dergelijkensituatie, maar daarnaast ook nog eens 50/50 de hypotheek ophoesten terwijl zij niet in de eigendomsakte en de hypotheekakte wordt vernoemd, daar doe ik maar even het zwijgen over, dat lijkt mij verstandiger dan er iets van te vinden.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Huur vragen aan vriendin voor inwoning in mijn koopwoning?

Ongelezen bericht door kuklos »

Richard-VV schreef:
19 jun 2020 16:42
ik wil een woning kopen alleen op mijn naam omdat ik deze 100% betaal.
Tot hier snap ik het, jij wil het huis hebben, en dus ook profiteren van eventuele waardestijgingen. Begrijpelijk.
Richard-VV schreef:
19 jun 2020 16:42
daarom wil ik de helft van de netto hypotheekrente als ''huur'' vragen aan mijn vriendin.
Hier snap ik het niet meer. Of wellicht toch wel.
Wat moet ze precies betalen? De helft van de maandelijkse hypotheeklasten (aflossing plus rente) of enkel de helft van de hypotheekrente (dus niet de aflossing)?

In geval 2, begrijpelijk, dan betaalt ze dus slechts een klein stukje. In geval 1, waarom zou ze dit willen doen?

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Huur vragen aan vriendin voor inwoning in mijn koopwoning?

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Wat zou u zelf willen betalen, redelijk vinden, als u bij uw vriendin in ging wonen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Huur vragen aan vriendin voor inwoning in mijn koopwoning?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Bij 50% hypotheek en 0% overige kosten dus gratis eten, drinken, water, stroom en online klagen mag dat toch....
De Hypotheek is vaak ¼ van totale maandelijkse lasten dus netjes gedaan, dit voorstel.

rvjapio
Berichten: 1002
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Huur vragen aan vriendin voor inwoning in mijn koopwoning?

Ongelezen bericht door rvjapio »

Als je dat zelf niet kan regelen dan zou ik never je vriendin willen zijn.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Huur vragen aan vriendin voor inwoning in mijn koopwoning?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Komkommertijd schreef:
19 jun 2020 23:16
Bij 50% hypotheek en 0% overige kosten dus gratis eten, drinken, water, stroom en online klagen mag dat toch....
De Hypotheek is vaak ¼ van totale maandelijkse lasten dus netjes gedaan, dit voorstel.
Als de huur 50% van de netto hypotheek is, dan helpt de vriendin mee aan de aflossing zonder dat ze de voordelen er van krijgt. Mocht ze op straat gezet worden heeft vriendlief aardig geprofiteerd.
Een heel slecht voorstel dus.

joep873
Berichten: 394
Lid geworden op: 14 mei 2010 19:11

Re: Huur vragen aan vriendin voor inwoning in mijn koopwoning?

Ongelezen bericht door joep873 »

Maar als ze huur betaalt heeft ze huurbescherming.

Erthanax
Berichten: 9685
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huur vragen aan vriendin voor inwoning in mijn koopwoning?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Volgens mij is er helemaal geen sprake van "huur", maar van een bijdrage in de gezamenlijke kosten.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Huur vragen aan vriendin voor inwoning in mijn koopwoning?

Ongelezen bericht door omega19 »

Richard-VV schreef:
19 jun 2020 16:42
kunnen jullie mij tips geven hoe ik dit heb beste kan regelen als mijn vriendin moeilijk doet om huur te betalen?
In een zin staat hier jouw probleem.
Als je samen wilt wonen en een toekomst gaat opbouwen,overleggen jullie toch vooraf hoe je het beste kunt samenleven.
Dit klinkt als een dictaat.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huur vragen aan vriendin voor inwoning in mijn koopwoning?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

fonsflons schreef:
20 jun 2020 10:05
Ja, dat dacht ik ook gelijk. Ruzie, niet meer door een deur kunnen....vriendin heeft huurbescherming dus hoeft er niet uit. Dus jij eruit. Vriendin heeft volledig huis tot haar beschikking voor weinig. Ik zou het wel weten als ik haar was. Vooral gezien deze uitspraak:
Richard-VV schreef:
19 jun 2020 16:42

kunnen jullie mij tips geven hoe ik dit heb beste kan regelen als mijn vriendin moeilijk doet om huur te betalen?
Maar dan wel de eerste negen maanden doorkomen. 😀

Censor
Berichten: 42
Lid geworden op: 06 jun 2018 11:37

Re: Huur vragen aan vriendin voor inwoning in mijn koopwoning?

Ongelezen bericht door Censor »

Het wordt uw woning waarvan u alle lasten betaalt.
Dan blijft het ook uw woning, dan is daar geen discussie meer over mogelijk.

U opent een gezamenlijke rekening voor het huishouden, boodschappen, uitjes , vakantie enz.
En houdt allebei uw eigen privé rekening voor kleding , gadgets e.d.
Ik zou als ik uw vriendin was mij wel inschrijven voor een ( eigen) huurwoning , mocht het spaak lopen dan staat zij in ieder geval alvast ergens ingeschreven. :idea:
In uw constructie wordt uw vriendin onderhuurder . Moet je dit allemaal zo willen?
Je begint aan een gezamenlijke toekomst dus leg dingen gewoon zwart op wit vast dmv een samenlevingscontract .

Maria2002
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 jun 2020 11:56

Re: Huur vragen aan vriendin voor inwoning in mijn koopwoning?

Ongelezen bericht door Maria2002 »

Allereerst is het bij de meeste hypotheken niet toegestaan te verhuren. Even goed nakijken, want je moet dan wel een huurcontract opstellen. Daarnaast kun je of de hypotheekrente niet als aftrekpost opvoeren, of je moet de huur extra bij je inkomsten aangeven. Gedeelde vaste lasten is redelijk, maar een gezamenlijke rekening kan nadelig zijn. Vooral als je vriendin bijv. schulden zou hebben.
Ik snap dat je wat zekerheid wil, maar ik denk dat deze benadering wellicht niet gunstig uitpakt voor een relatie.

Gesloten