LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onderhuurder heeft woning verwaarloosd

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
mb1234
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 apr 2020 13:35

Onderhuurder heeft woning verwaarloosd

Ongelezen bericht door mb1234 »

Ik heb mijn (zeer schone) appartement 5 maanden onderverhuurd. Nu ben ik sinds vandaag weer terug en tref ik mijn woning aan in een smerige toestand. Er is vrijwel niet aan huishouden gedaan. Veel stof en haren op de grond en zelfs veel lange teennagels (woonkamer, slaapkamer, trappenhuis). Maar toppunt waren de dode insecten achter mijn bank en in de wc. Er is volgens mij nooit een dweil of stofzuiger aan te pas geweest. Tot slot is de vaatwasser kapot. De onderhuurder zegt niet te weten hoe dit kan.

Ik heb zelf het hele huis schoongemaakt, dit koste erg veel tijd. Ben er 12u mee bezig geweest.

Mijn vraag: Kan ik hem (schoonmaak)kosten in rekening brengen? Hoeveel is dan normaal?

witte angora
Berichten: 30722
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Onderhuurder heeft woning verwaarloosd

Ongelezen bericht door witte angora »

Mijn antwoord: je kan het proberen. Maar of het je gaat lukken? Dat weet ik niet. Wil je het beroepsmatig doen of 'zwart'?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Onderhuurder heeft woning verwaarloosd

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

U had de onderhuurder wellicht eerst zelf in de gelegenheid moeten stellen om schoon te maken. En voor moeten rekenen wat het kost als dat niet zou gebeuren. Verder roept de onderhuur vragen op. U huurt de woning. Had u toestemming van de hoofdverhuurder? Ik denk dat u blij mag zijn dat de onderhuurder de huur heeft betaald. En er verder geen grote schades zijn.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Onderhuurder heeft woning verwaarloosd

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Air BNB is meestal netjes maar enkele.....
Dan heb je hetzelfde verhaal.

Een persoon met koophuis heeft wegens werk buitenland zijn huis 3½ jaren lang verhuurd.
Als je dat zag, de wietplantage en junks en veel gerookt, dan valt dit nog wel mee.

Als je gaat verhuren zonder controle loop je dit risico, vele die via makelaar verhuurden lopen vaak tegen hetzelfde op.
Alleen de maand huur vooruit als borg heb je vaak, dus na 5 maanden die 6e maand voor schoonmaak & herstel.

Maar is er wel iets te claimen bij die onder huurder?
En wisten ze dat je na 5 maanden terug kwam of moesten ze snel weg omdat je terug kwam?
Als je 1 maand van te voren meld, ik wil huis terug moeten ze andere zoeken en verhuizen en is er geen tijd voor schoonmaak.

Ik had ooit hetzelfde, ander huis gekocht en nieuwe huurders wilde volgende week wonen.
Dan is het snel leeg halen en niets schoongemaakt, nieuwe huis reinigen en inrichten was al veel werk en die klaagde wel...
maar als je volgende week wilde wonen en ik eigenlijk hier een maand voor wilde?

Het kan zijn dat deze onder huurders gewoon tekort tijd kregen!
Daarom, vraag die onderhuurders of zij hun kant van 't verhaal hier ook willen plaatsen,
Hoor & Wederhoor en we kunnen eerlijk oordelen of ze een redelijke tijd hadden voor zowel andere woonruimte als verhuizen en schoon opleveren?

Moneyman
Berichten: 30002
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onderhuurder heeft woning verwaarloosd

Ongelezen bericht door Moneyman »

mb1234 schreef:
23 jun 2020 00:11
Mijn vraag: Kan ik hem (schoonmaak)kosten in rekening brengen? Hoeveel is dan normaal?
Had je er iets over opgenomen in de overeenkomst? Zo ja: dan reken je het door. Zo niet: steek er dan geen energie in. En zie het als een les :wink:

criticus2
Berichten: 1101
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Onderhuurder heeft woning verwaarloosd

Ongelezen bericht door criticus2 »

als ik dan lees dat de onderhuurder niet weet hoe dat gekomen is, denk ik: misschien heeft hij hem ook weer onderverhuurd... (is onderverhuur überhaupt toegestaan? meeste huurcontracten die ik ken sluiten dat zeer expliciet uit...).
Ik zou blij zijn dat het met een grote schoonmaak klaar is...

Censor
Berichten: 42
Lid geworden op: 06 jun 2018 11:37

Re: Onderhuurder heeft woning verwaarloosd

Ongelezen bericht door Censor »

Was er een soort waarborgsom afgesproken ? Zo ja dan zou u hier wat van af kunnen trekken, zo nee dan is het een les.
Wees maar blij dat u er zo van afgekomen bent , het had veel erger kunnen zijn dan alleen een smerig achtergelaten appartement.

Gesloten