LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Nijogeth schreef:
23 jun 2020 17:31
En nog een toevoeging. Mijn idee van leven is anders dan die van jullie. Dat hebben jullie ook te accepteren, net als dat ik het accepteer dat jullie me asociaal noemen omdat ik kwaliteit van leven boven kwantiteit van jaren verkies.
Asociaal kom je op mij niet over, verre van.

Een paar honderd pagina's terug heb ik de vier fasen van een epidemie benoemd. Alles op slot gooien, de buitenwereld buiten houden hoort daarbij. Alles om zelf niet ziek te worden. Tijdelijk alles dicht is een normale reactie, maar de weg terug is te voorzichtig.

Zelf zijn we het overigens ook, omdat we er geen andere ziekte bij kunnen hebben. Hoe verder we herstellen, hoe meer we doen en hoe minder we ons aantrekken van allerlei knellende regels.

Veel beperkingen zouden er nu al af kunnen, wanneer het OMT zou adviseren los van alle bestaande, lopende onderzoeken elke twee weken een steekproef naar Zweeds of Oostenrijks voorbeeld te organiseren. Dan weet je echt hoe het virus zich verspreidt en wie nu wel of niet een hoog risico op een dramatisch verloop heeft. Minder beperkingen gaan goed samen met testen zonder voorwaarden, want je bent het meest besmettelijk op de dag voordat je klachten hebt en daarmee heeft het huidige testbeleid geen enkele basis of meerwaarde. De kosten van deze testen zijn altijd minder dan alle economische schade en tegelijk kun je de echte risicogroepen veel beter beschermen.
moederslink schreef:
23 jun 2020 17:20
Wat is er onmenselijk aan deze maatregelen?
Je ziet mensen terugvallen. In de verpleeghuizen aan de eenzaamheid, in de gehandicaptenzorg onvoldoende stimulans, bij kinderen stilstand in de ontwikkeling of zelfs achteruit en in bedrijven of organisaties zorgt het volledig thuiswerken voor mensen, die ontsporen omdat ze te weinig contact met de collega's hebben, uit het team vallen.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Morgen komt er een grote versoepeling van de maatregelen. De anderhalve meter blijft, maar wat er nou nog meer blijft? De diverse protocols uiteraard, maar welke waarde hebben die nu nog? Wordt het niet tijd dat ook diverse protocols met hun eigen regels worden aangepast?

Zijn er straks eigenlijk nog wel regels, en zo ja, welke? Kunnen mensen nu ineens wel weer met het OV voor een pretreisje? Er liggen nog heel wat Kruidvatkaartjes te verstoffen, om wat te noemen.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... aatregelen
Laatst gewijzigd door witte angora op 23 jun 2020 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

scharrelschipper schreef:
23 jun 2020 18:09
ik lees toch echt "toegestaan volgens de plaatselijke corona regels,dat wel" Dus wat deed hij fout?
Niets, behalve zichzelf overschatten. In Servië was de lockdown kort maar heftig, inclusief avondklok. Die is er af, het uitgaansleven weer geopend in Belgrado (er moesten verkiezingen worden gewonnen).
De besmetting is nu ontdekt omdat in Zadar, Kroatië de wedstrijden zijn verboden en in plaats daarvan iedereen verplicht getest is. (De regering in Kroatië hoopt de verkiezingen te winnen, maar dat loopt anders).

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
23 jun 2020 17:35
Zelden zo’n egocentrische reactie gelezen.
Zo zeldzaam is dat niet. Een heel Malieveld vol met mensen met vergelijkbare mening.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Wat ik egocentrisch vindt: een complete maatschappij stilleggen en iedereen maatregelen opleggen om een bevolkingsgroep proberen te beschermen terwijl een groot deel van diezelfde bevolkingsgroep juist degenen zijn die zich nergens wat van aantrekken en alles naast zich neerleggen.

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door gosewijn »

Nijogeth schreef:
23 jun 2020 17:31
Ik zie het asociale eigenlijk niet zo. Ik vind het veel asocialer om de hele maatschappij redelijk op slot te gooien voor een klein groepje.

Wat dat betreft doe ik daar al niet meer aan mee. En weet je wat? Ik heb nog geen boetes gekregen. De kroegen hier hebben nog geen boetes gehad, alleen af en toe politie en die komen dan controleren of er regels gecommuniceerd zijn en als dat zo is, dan vinden ze het goed.

Persoonlijk ga ik na mijn quarantaine (de laatste overigens, ik doe het niet meer vrijwillig, want de GGD wil zelf niet meedenken) gewoon mijn leven leiden zoals voorheen, rekening met de coronaregels houden zal ik niet meer doen.

En ja, dan komt er misschien wel een 2e golf en dan komt er misschien weer een lockdown. Ik zal daar persoonlijk niet voor verantwoordelijk zijn, gok ik zo en dan heb ik in de tussentijd wel weer eens normaal kunnen doen. Ik ben dit hele gezever gewoon spuugzat, noem het asociaal, ik noem het menselijk dat vrijheden afnemen een keer de keel uit gaat hangen.

En nog een toevoeging. Mijn idee van leven is anders dan die van jullie. Dat hebben jullie ook te accepteren, net als dat ik het accepteer dat jullie me asociaal noemen omdat ik kwaliteit van leven boven kwantiteit van jaren verkies.


Als ik jouw vader was geweest had ik je met de punt van de schoen onder je edele delen gekieteld , en daarna naar een de kijvelanden gebracht . Wat ben jij een eikel .
heb het zelf al gemeld .
Laatst gewijzigd door Radar op 24 jun 2020 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Moderator: foei, lief zijn voor elkaar! (Radar^SK)

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

16again schreef:
23 jun 2020 18:17
Lady1234 schreef:
23 jun 2020 17:35
Zelden zo’n egocentrische reactie gelezen.
Zo zeldzaam is dat niet. Een heel Malieveld vol met mensen met vergelijkbare mening.
Dacht u dat hooligans daarover een mening hadden? Dacht u werkelijk dat al die mensen daar hun vader en moeder of grootouders willen opofferen voor feestende jongeren?

En ook die jongeren gaan eens dood, waarom voor hen nou moeite doen?

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

scharrelschipper schreef:
23 jun 2020 18:09
angel1978 schreef:
23 jun 2020 16:27
tttlocke schreef:
23 jun 2020 16:21

Komt natuurlijk niet door die tennispotjes, maar wel door de houding 'het loopt allemaal zo'n vaart niet' (vandaar dat die toernooitjes ook georganiseerd werden). Lekker samen bezig, wie maakt ons wat. En tussendoor nog even met zijn allen feesten in de kroeg. Alsof het een daad van verzet betrof.
Nou ja, als poseren schouder aan schouder, handen geven enz.. onderdeel zijn, dan zal dat zeker niet geholpen hebben..
Maar over het algemeen geldt dus: niet aan de 1,5 meter houden heeft consequenties.. dat kan men niet leuk vinden en de maatschappij kan er wel klaar mee zijn, maar dit is gewoon de praktijk.. En als een consequentie is dat er weer een lockdown moet komen, wie heb je er dan het meest mee?

Er zal nu maar een tennisser zijn die zijn ouder van 80 corona heeft gegeven en overlijdt. en dat alleen omdat je het zo nodig vindt om alles aan je laars te lappen. Daar ben je dan mooi klaar mee.
ik lees toch echt "toegestaan volgens de plaatselijke corona regels,dat wel"
Dus wat deed hij fout?
Hij weigerde zelf na te denken.. schijnt ook een virus te zijn dat veel voor komt.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
23 jun 2020 18:32
16again schreef:
23 jun 2020 18:17
Zo zeldzaam is dat niet. Een heel Malieveld vol met mensen met vergelijkbare mening.
Dacht u dat hooligans daarover een mening hadden? Dacht u werkelijk dat al die mensen daar hun vader en moeder of grootouders willen opofferen voor feestende jongeren?
Ik wil allereerst onderscheid maken tussen de echte demonstranten (die thuis moesten blijven!) en de hooligans.
In een democratisch land telt de mening van een hooligan overigens even zwaar als bij elk ander.

Ik noem het overigens geen opofferen, maar statistiek. We kunnen ook alle autos verbieden, dan vallen er geen verkeersdoden meer.

En ingeperkte vrijheid gaat verder dan feestende jongeren. Vorige week op bezoek bij mijn oom in verpleeghuis geweest. Laatste keer was eind februari. En ik moest nu voor het eerst uitleggen wie ik ben.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
23 jun 2020 18:15
Morgen komt er een grote versoepeling van de maatregelen. De anderhalve meter blijft, maar wat er nou nog meer blijft? De diverse protocols uiteraard, maar welke waarde hebben die nu nog? Wordt het niet tijd dat ook diverse protocols met hun eigen regels worden aangepast?

Zijn er straks eigenlijk nog wel regels, en zo ja, welke? Kunnen mensen nu ineens wel weer met het OV voor een pretreisje? Er liggen nog heel wat Kruidvatkaartjes te verstoffen, om wat te noemen.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... aatregelen
Dit is wat NS zelf hierover zegt: “Er zijn geen voorwaarden waaraan een reis moet voldoen om noodzakelijk te zijn. Dat is aan jezelf. Daarnaast zijn we bezig met een proef waarbij je je reis vooraf registreert. De proef is kort geleden een tweede fase ingegaan en we hopen dit snel beschikbaar te kunnen maken voor iedereen”

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar het noodzakelijkheidsvereiste blijft dus staan, alleen moeten mensen er zelf een invulling aan geven. Maar goed, misschien dat registreren gaat helpen. Maar wie controleert de registratie?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Jablan schreef:
23 jun 2020 18:13
moederslink schreef:
23 jun 2020 17:20
Wat is er onmenselijk aan deze maatregelen?
Je ziet mensen terugvallen. In de verpleeghuizen aan de eenzaamheid, in de gehandicaptenzorg onvoldoende stimulans, bij kinderen stilstand in de ontwikkeling of zelfs achteruit en in bedrijven of organisaties zorgt het volledig thuiswerken voor mensen, die ontsporen omdat ze te weinig contact met de collega's hebben, uit het team vallen.
Helemaal mee eens . Dat zijn 100 % de zichtbare gevolgen.
Maar ik reageerde op het letterlijke woordje onmenselijk .
Aan deze maatregelen is niet echt iets onmenselijk, behalve dan idd het ontberen van fysiek contact.
Laatst gewijzigd door moederslink op 23 jun 2020 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Lowieze schreef:
23 jun 2020 17:44
Alhoewel ik er zelf anders over denk, kan ik wel begrijpen wat Nijogeth bedoelt.
En egocentrisch? Zal best, maar als je vindt dat de hele wereld stil moet staan om een kleine groep te beschermen, dat is toch ook egocentrisch?
Ik denk er zelf ook anders over maar kan jongeren ook wel enigszins begrijpen tót ze zelf 75 of 80 plus zijn . Dan gaan ze zeer waarschijnlijk toch anders denken.
Maar de hele wereld staat niet stil om een kleine groep te beschermen, de hele wereld staat vooral stil om iedereen te beschermen . Iederéén kan immers worden besmet ?
Ook 50 minners overleden.
Jongeren staan er over het algemeen toch anders in , hebben meer hun eigen bubbel.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
23 jun 2020 19:06
Maar het noodzakelijkheidsvereiste blijft dus staan, alleen moeten mensen er zelf een invulling aan geven. Maar goed, misschien dat registreren gaat helpen. Maar wie controleert de registratie?
Zelf denk ik dat het registreren weinig toevoegt. Als de reiziger zich wel registreert, kan hij kijken of het te druk wordt op die reis, zodat hij eventueel een andere trein kan nemen. Maar als de registratie niet verplicht is (mensen worden dan aangespoord zich te registreren, maar verplicht is het niet) heb je natuurlijk nog geen overzicht van de te verwachten drukte.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Wat is het doel van de registratie dan?

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

angel1978 schreef:
23 jun 2020 20:02
Wat is het doel van de registratie dan?
Ik geeft even een link waarin NS het uitlegt
https://tweakers.net/nieuws/168516/ns-v ... eiden.html

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat is het ook, Lowieze. Afgelopen vrijdag was het in het zwembad goed te zien. Je registreert je donderdagavond en denkt dat er hooguit 7 mensen zijn. Maar als vrijdagochtend nog eens 10 mensen zich aanmelden, dan heb je met maximaal 18 mensen een bad vol. En daar is het nog: geen registratie = geen toegang.

Als ik straks weer naar mijn vader wil wordt dat dus het probleem. De trein vanaf Lelystad is zondagavond altijd stampvol. Hoe het straks zal zijn? Geen idee. Misschien blijft de trein wel leeg, misschien ook niet. Ik heb zelf geen smartphone, mijn vader geen internet, dus eenmaal vertrokken vanaf huis kan ik het niet meer volgen. Melden zich ineens tientallen mensen op het laatste moment aan, dan mis ik dus informatie die voor mijzelf essentieel kan zijn. Dan weet ik niet of ik beter een trein eerder of later kan nemen.

Nu spreek ik even vanuit mezelf, maar dit verhaal kan natuurlijk voor iedereen gelden.

(Overigens heb ik de tip om in het zwembad seniorenuurtjes in te stellen doorgegeven, het zou 'in de groep' gegooid worden)

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Deelnemers die dat wel doen, kunnen tijdens de pilot zonder bijbetaling 1e klas reizen. Voor het registreren van een reis zijn een NS-account en een ov-chipkaart nodig. Met de ov-chipkaartgegevens controleert de NS of deelnemers de geregistreerde reizen daadwerkelijk maken. Deelnemers die minimaal acht keer een reis registreren en daadwerkelijk maken, krijgen tien dagkaarten of Spoordeelwinkel-tegoed.
Lijkt me een aardige stimulans..

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

witte angora schreef:
23 jun 2020 20:09
[...]
(Overigens heb ik de tip om in het zwembad seniorenuurtjes in te stellen doorgegeven, het zou 'in de groep' gegooid worden)
Da's toch fijn. Hier bestaan al tig jaren lang speciale ' seniorenuurtjes' , ik dacht dat dat in de meeste baden al wel zo was.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Hier in de omgeving kenden we dat niet, voor zover ik kan zien in geen enkel zwembad. Het is 'banenzwemmen', 'vroegevogel-zwemmen', dat soort dingen. Maar geen seniorenzwemmen. Terwijl het juist voor ouderen een uitkomst zou zijn. Lekker in het eigen tempo, zonder last van jakkerende jongeren of mensen die aan het trainen zijn voor wedstrijden, rustig kunnen kletsen met leeftijdsgenoten die ook 'geen haast' hebben. Het zou mij ideaal lijken.

Gesloten