folders bezorgen na nieuwe regeling

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Jelmer123
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 apr 2020 13:28

folders bezorgen na nieuwe regeling

Ongelezen bericht door Jelmer123 »

Folders bezorgen bij spotta na nieuwe regeling.
na 1 april is er nieuwe regeling bij spottta hoe ze de vergoeding van folderwijken berekenen.
maar na de nieuwe regeling krijgen sommige veel minder geld dan eerst al zijn de pakketen dikker geworden omdat er voor meer bedrijven aan folders in het pakket zit dan eerst.
bij de nieuwe regeling vallen wij onder de wet (WML) wettelijke minimuum loon. dus bereken ze de vergoeding op basis van de uren dat je maakt , ook is er deel gewichts toeslag en 8% vakantie toeslag.
gewichtstoeslag kan je niet zien hoe het word berekent.

dus we vallen bij deze sector onder stukloonnorm, dus het word berekent op je leeftijd * de uren dat je maakt. maar spotta berekent niet goed hoe lang iemand bezig is, dikkere pakketen betekent vaker bijvullen. spotta zegt dat hoe ouder je bent hoe meer gewicht per keer je kan meenemen maar dat gewicht en pakketen passen niet in de fietstas die je van hun krijgt, je fiets kan dat vaak niet houden, een 16 jarige kan per keer 40 kilo meenemen volgens hun en dat is een behoorlijk gewicht op de fiets.

de uren dat ze mee rekenen voor mijn wijk klopt niet, daar ben ik direct achteraan gegaan toen ik hoorde van deze nieuwe regeling, maar ze namen me niet serieus en zeiden dat tijd dat er nu staat is voor de tijd dat je erover doet over de meters die je aflegd. dus zonder vullen en bij de brievenbus brengen. en dus de uren die ik krijg voor het werk te weinig is en dus onderbetaald word.
Als je via een uurloon doet moet je ook de werkelijk tijd betalen en niet een schatting die is gedaan op kantoor.

zijn er meer bezorgers van spotta die hier mee zitten. en wat kan je hier aan doen?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: folders bezorgen na nieuwe regeling

Ongelezen bericht door crazyme »

Een bezorger is het per definitie nooit eens met de vergoeding welke hij krijgt. Accepteer het of zoek iets anders. Ze zullen voor jou geen uitzondering maken.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: folders bezorgen na nieuwe regeling

Ongelezen bericht door Jablan »

Hier is een vergelijkbaar onderwerp: Weekloon folderwijk 20% omlaag

Eerst het uurbedrag:
Over het uurloon moet eerst de toeslag vakantiedagen worden berekend en over deze twee samen de toeslag vakantiegeld.
Elk jaar heeft 261 werkdagen (volgens de belastingdienst). Wettelijk heb je recht op 20 verlofdagen en elk jaar heeft ook 5 doorbetaalde feestdagen, die op een werkdag vallen.
Blijven over 236 dagen. De toeslag vakantiedagen moet 25/236 zijn => 10,593%
Het vakantiegeld komt hier overheen: 1,10593 * 1,08 => 1,1944
Het wettelijk minimumloon vanaf 21 jaar is 9,54 per uur (op basis van 40 uur per week).
Inclusief vakantiedagen en vakantiegeld is dit per uur 11,395 bruto.

(Nu zullen veel mensen hier over vallen. Nee. Dit is de goede berekening, ook al zijn er werkgeversorganisaties als Actiz, ja, die voor de verpleeghuizen en thuiszorg, die hun leden een andere berekeningsmethode voorschrijven, die natuurlijk in het nadeel van het personeel is. Er wordt aan alle kanten geprobeerd om er onderuit te komen.)

Dan de gewichtstoeslag. 40 kilo kan niet. Bij PostNL is het maximum 42 kilo, verdeeld over een stuurtas en twee tassen achterop. Realistischer, ook gegeven de gemiddelde leeftijd van de folderbezorgers, is max. 28 kilo.

De berekening tijd->stukloon moet ter inzage liggen. Officieel is stukloon verboden, er moet een berekening achter zitten en die zou op aanvraag ter beschikking moeten worden gesteld.

Dit zijn de drie punten, waarmee je verder kunt. Waar je kunt klagen of in beroep kunt gaan of dit kunt aankaarten / melden, weten andere forumleden weer beter dan ik ;-)

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: folders bezorgen na nieuwe regeling

Ongelezen bericht door berndv »

Jelmer123 schreef:
23 apr 2020 13:06
Als je via een uurloon doet moet je ook de werkelijk tijd betalen en niet een schatting die is gedaan op kantoor.
ja en nee. Deels ben ik het wel met je eens, maar dan zou het dus betekenen dat als ik gewoon tergend langzaam ga lopen, bij ieder huis even een praatje maak (op 1,5 meter afstand) en lekker rustig fiets en met grote regelmaat even mijn telefoon uitvoerig bekijk, ik er veel langer over doe dan wanneer ik met vlotte pas die folders bezorg. Dus dan zou dat "wangedrag" beloond worden met een hoger loon. Niet echt eerlijk. Maar goed, aan de andere kant, de norm ligt wellicht wel wat te hoog, dat zou kunnen, maar buiten het eerder genoemde topic, ken ik geen andere voorbeelden. Daarbij, het andere topic had het dacht ik ook niet zozeer over de verhouding tussen het werkelijk aantal uren en het aantal uitbetaalde uren, maar meer een daling in salaris.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: folders bezorgen na nieuwe regeling

Ongelezen bericht door Moneyman »

berndv schreef:
23 apr 2020 17:00
Deels ben ik het wel met je eens, maar dan zou het dus betekenen dat als ik gewoon tergend langzaam ga lopen, bij ieder huis even een praatje maak (op 1,5 meter afstand) en lekker rustig fiets en met grote regelmaat even mijn telefoon uitvoerig bekijk, ik er veel langer over doe dan wanneer ik met vlotte pas die folders bezorg. Dus dan zou dat "wangedrag" beloond worden met een hoger loon. Niet echt eerlijk.
Dat is toch in vrijwel iedere productieomgeving de normaalste zaak van de wereld? Om de productiviteit te verhogen zijn er vervolgens andere middelen.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: folders bezorgen na nieuwe regeling

Ongelezen bericht door Jablan »

Mijn inschatting, vooral op basis van die 40 kilo: alle normen zijn superstrak gezet. Gemiddeld looptempo 6 km per uur, terwijl het in werkelijkheid 3 km/uur is omdat je van huis naar huis loopt. Dan het soort adressen: als er geen rekening wordt gehouden met hoog-/laagbouw en het bouwjaar, maar slechts 1 grof gemiddelde, zit je al verkeerd.

Simpel samengevat: alleen haalbaar, als je al als klein kind uren in de sportschool hebt getraind.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: folders bezorgen na nieuwe regeling

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

al deze bezorgers moeten gewoon per direct stoppen, laat die kantoormannetjes/vrouwtjes het dan maar rondbrengen in de uren dat zij denken dat dit kan....

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: folders bezorgen na nieuwe regeling

Ongelezen bericht door crazyme »

Hawk-Eye schreef:
27 apr 2020 17:18
al deze bezorgers moeten gewoon per direct stoppen, laat die kantoormannetjes/vrouwtjes het dan maar rondbrengen in de uren dat zij denken dat dit kan....
Wanneer je echt tegen windmolens wil vechten kun je ook een bodycam dragen waarmee je de normen kunt toetsen aan jouw eigen situatie

Nijogeth
Berichten: 9984
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: folders bezorgen na nieuwe regeling

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Gewoon vragen of iemand die die regels zo gemaakt heeft eens een dag voor kan hoe dat haalbaar is. Daag ze maar uit. Ik heb dat ook eens met een assistent supermarkt manager gehad toen ik een jaar of 17 was. Die stelde dat wij met de 3 man (wij werkten standaard met dezelfde 3 personen op vrijdag) op onze afdeling onze vulnorm niet haalden. Wij wisten dit zeker en hadden al meerdere keren aangegeven dat de planning niet klopten en er altijd meer colli was dan op de lijst stond. Toen ging onze assistent supermarkt manager maar eens de hele tijd mee tellen. En wat bleek? Wij haalden allen onze norm en zaten met 3 samen ver boven de gestelde normen. Maar we hadden ook meer colli gevuld dan op de planning stond. Nooit meer moeite moeten doen om overuren uitbetaald te krijgen.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: folders bezorgen na nieuwe regeling

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

crazyme schreef:
27 apr 2020 18:35
Hawk-Eye schreef:
27 apr 2020 17:18
al deze bezorgers moeten gewoon per direct stoppen, laat die kantoormannetjes/vrouwtjes het dan maar rondbrengen in de uren dat zij denken dat dit kan....
Wanneer je echt tegen windmolens wil vechten kun je ook een bodycam dragen waarmee je de normen kunt toetsen aan jouw eigen situatie
weet niet prcs wat je hiermee bedoelt maar als iedereen stopt met de bezorging is het snel gedaan met dat uitknijpen, zoals elke keer weer word ook hier de concurentie strijd gevoerd over de ruggen van de mensen die het werk op straat moeten doen....

Lijdia
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 apr 2020 10:10

Re: folders bezorgen na nieuwe regeling

Ongelezen bericht door Lijdia »

Snap er idd niets van.
Folderen deze wijk al een kleine 18 jaar, van ene kind naar t volgende.
Nu sinds 1 april idd veranderd.
Ze denken dat we kunnen vliegen.
Wijk in 1:21 minuten????
En dan 26 pakken ipv de 7 tot 12 normaal???
Een andere folder pakket bezorger is er mee gestopt. Spotta heeft het over genomen. Folders dus dikker.
Passen soms niet in de brievenbus( zullen wij met gelukkig nieuw jaar wensen dadelijk de gevolgen van hebben.
10 folders per pakket dus in een straat van 80 nummers is dat nu veel meer lopen om nieuwe pakketten te halen.
Ik moet 6 x naar huis fietsen in ze te halen.
Uiteindelijk over een wijk waar we normaal 2:45uur over doen nu dus 4:45 uur over gedaan.
En na 18 jaar hebben we toch echt de snelste loop route wel gevonden.
En de betaling????
Die is 1euro omlaag gegaan en we doen er 2 uur langer over.
Fiets heeft het zwaar.
En spotta.... die is vanaf 1 mei niet meer telefonisch bereikbaar😩
WIJ WETEN WEL WAAROM!!!!!!!!!
Kan dit zomaar?
Als je de info op de site leest zou in de gewichtsk toeslag je vakantiegeld zijn verrekend( vaste vergoeding is kleine 13 euro, gewichtstoeslag met vakantiegeld 0,55 ct)
Klopt niets van want vakantie geld is 8%.
Volgens mijn is het gewoon zo dat je per uur betaald moet worden.... alle uren die je er over doet.
Op de site lees je dat ook het halen van de folders thuis en het rijden naar de wijk mee gerekend worden met werk uren.
En als het boven een bepaald gewicht komt, dan krijg je extra voor het gewicht.
Al met al geloof ik dat Spotta op dit moment verkeerd bezig is.
Of zie ik iets over het hoofd?
De gene die folderd is 19 jaar.
En zou 5,73 per uur verdienen volgens het minimumloon.
Wie helpt ons verder?
En zeg niet dat je dan maar moet stoppen want het gaat hier om het houden aan de wet en regels en niet of je te weinig verdiend.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: folders bezorgen na nieuwe regeling

Ongelezen bericht door crazyme »

Hawk-Eye schreef:
28 apr 2020 09:27
weet niet prcs wat je hiermee bedoelt maar als iedereen stopt met de bezorging is het snel gedaan met dat uitknijpen, zoals elke keer weer word ook hier de concurentie strijd gevoerd over de ruggen van de mensen die het werk op straat moeten doen....
Dus dat is jouw onderhandelingsmethode : wanneer ik niet meer geld krijg dan zorg ik er voor dat niemand meer voor jullie werkt.

Hoe kansrijk schat je dat in ?

Wanneer kranten bezorgers in de positie zouden zijn om iets af te dwingen, zou dat dan niet al zijn gebeurd ?

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: folders bezorgen na nieuwe regeling

Ongelezen bericht door 16again »

crazyme schreef:
23 apr 2020 16:44
Een bezorger is het per definitie nooit eens met de vergoeding welke hij krijgt.
Maar dat laat de vraag onbeantwoord , of dat terecht is. En daar gaat het hier om

Shanice_lw
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jun 2020 09:03

Re: folders bezorgen na nieuwe regeling

Ongelezen bericht door Shanice_lw »

Hoii ik ga in de zonervakantie folders bezorgen bij spotta en ik snap niks van die uitbetaling enzo. Ik heb 2 wijken waarvan 1 de vergoeding 2 euro is en de gemiddelde gewichttoeslag 0,50 cent ik verdien 2,87 per uur (ik ben 14 jaar) kan iemand uitleggen hoe dat zit. Want krijg je die 2,50 er gewoon bij of krijg je een gedeelte? Ik weet het niet. Alvast bedankt.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: folders bezorgen na nieuwe regeling

Ongelezen bericht door crazyme »

Shanice_lw schreef:
25 jun 2020 09:37
Hoii ik ga in de zonervakantie folders bezorgen bij spotta en ik snap niks van die uitbetaling enzo. Ik heb 2 wijken waarvan 1 de vergoeding 2 euro is en de gemiddelde gewichttoeslag 0,50 cent ik verdien 2,87 per uur (ik ben 14 jaar) kan iemand uitleggen hoe dat zit. Want krijg je die 2,50 er gewoon bij of krijg je een gedeelte? Ik weet het niet. Alvast bedankt.
Wat zegt spotta ? Dat lijkt mij de eerste plaats om uitleg te vragen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: folders bezorgen na nieuwe regeling

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik weet dat de gratis kranten en folder bezorgers zeer slecht betaald is.

Alleen in een flat met vele brievenbussen en vanuit winkel wagentje is het rendabel en die wijk komt zelden vrij!
Mooie reclame, vanaf 13 jaar ga werken, en ze hebben moeite voor alle wijken.

Als ouders deze kinderarbeid zouden verbieden dan moeten ze wel de tarieven redelijker maken.
Zelf kreeg ik 2 kranten en 2 folder pakketten in 1x....
Dan is dus 4x vangen voor 1x lopen wel rendabel, en dat moest in meerdere keren de bus door....
Met de fiets, die pleurde om of je moet meerdere keren terug naar huis... maar de winkel wagens.....
Die was erg vol en alleen als je voor alle aanbieders kunt bezorgen in 1 wijk is dit rendabel.

Vakken vullen in Supermarkt leverde al meer op!

En mijn Brievenbus, komt niets meer in, kijk de folders die ik wil online en hoef niet meer 80% ongelezen in de kachel te verstoken.

Spotta = bespottelijke betalingen!

Erthanax
Berichten: 9685
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: folders bezorgen na nieuwe regeling

Ongelezen bericht door Erthanax »

Waar komt die 2 euro vandaan? Op de website van Spotta (foldersbezorgen.com) staat:
Spotta schreef:Als je bezorgt bij Spotta krijg je een minimum uurloon voor jouw leeftijd en dit vermenigvuldigen we met de bezorgtijd van jouw wijk. Hierbij krijg je ook nog een gewichtstoeslag en een vakantietoeslag. Een prima vakantiebaan.
Voor 14-jarigen is geen wettelijk minimumloon vastgesteld. Voor 15 jaar is dat 2,86 euro/uur.

Wat staat er in je contract of overeenkomst over uurloon en looptijd?
Volgens de uitleg van Spotta krijg je per wijk:
(uurloon x looptijd) + gewichtstoeslag

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: folders bezorgen na nieuwe regeling

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Spotta gaat er vanuit dat alle bezorgers zwaar getrainde top sporters zijn die veel gewicht kunnen tillen
en erg snel kunnen lopen en optimale conditie hebben.

De voetballers hebben al moeite om de door Spotta genoemde tijden te halen.
Spotta mag dus alleen door mensen die de Olympische spelen in Tokio nu mislopen gedaan worden!

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: folders bezorgen na nieuwe regeling

Ongelezen bericht door kokka »

Komkommertijd schreef:
25 jun 2020 11:00
Ik weet dat de gratis kranten en folder bezorgers zeer slecht betaald is.
Spotta = bespottelijke betalingen!
dit soort stemming makerij heeft niemand iets aan. mijn zoon heeft een tijdjes folders bezorgt voor spotta. Ja het is best pittig, en de pakketten kunnen zwaar zijn. maar als je goed nadenkt over wat de snelste route is en een beetje doorstapt dan betaalt het per uur beter als vakken vullen.

Ik ben van mening dat een kranten of folderwijk die perfecte manier is om kennis te maken met het leren werken voor je geld.
je baas verwacht later ook een bepaalde productie van je. al dat zielige gedoe schiet niets op. als je een zakcentje wil, dan moet je er gewoon wat voor willen doen.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: folders bezorgen na nieuwe regeling

Ongelezen bericht door Jablan »

Vanavond in de tv-uitzending, aankondiging op d startpagina van deze site

Gesloten