LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verandering van werkzaamheden tijdens zwangerschap

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Fostara
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 jun 2020 19:00

Verandering van werkzaamheden tijdens zwangerschap

Ongelezen bericht door Fostara »

Beste forumleden,

ik werk op een babygroep op een kinderdagverblijf. Volgende week ben ik 28 weken zwanger en mag ik niet meer op de groep staan. (Corona maatregel van het RIVM). Mijn werkgever moest dus iets anders voor mij gaan bedenken.

Nu is het zo dat zij voorgesteld hebben dat ik huishoudelijke/schoonmaak-werkzaamheden ga uitvoeren. Echter ik werk drie dagen in de week, 9 uur per dag en vind deze werkzaamheden veel te zwaar voor een zwangere vrouw in haar derde trimester. Ik had al eerder aangegeven last van mijn rug te hebben, maar heb tot op heden gewoon doorgewerkt. Ik denk dat zulke lange dagen schoonmaken veel te zwaar is i.v.m. bukken, tillen etc.

Ik wil dus (een gedeelte) van deze werkzaamheden weigeren. Is het zo dat het redelijk van mij is als werknemer om deze werkzaamheden te weigeren en te vragen om een andere oplossing?

Alvast bedankt!

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Verandering van werkzaamheden tijdens zwangerschap

Ongelezen bericht door berndv »

Als het fysiek niet op te brengen is, wat ik mij wel kan voorstellen, dan lijken mij 2 opties mogelijk, of u neemt het werk aan, met alle gevolgen van dien, of u geeft aan dat indien er geen andere werkzaamheden zijn, ziektewet de enige optie is.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Verandering van werkzaamheden tijdens zwangerschap

Ongelezen bericht door Jablan »

Ziektewet met zwangerschapsgerelateerde klachten dan.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Verandering van werkzaamheden tijdens zwangerschap

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Rugklachten en dus ziek melden......

Niet jou maar hun probleem.
Administratie kan vaak nog wel.

Maar 3 dagen x 9 uren? dat lukt niet met deze buik.

Fostara
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 jun 2020 19:00

Re: Verandering van werkzaamheden tijdens zwangerschap

Ongelezen bericht door Fostara »

Bedankt voor jullie berichten, mijn verloskundige ondersteunt dit verhaal ook!

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verandering van werkzaamheden tijdens zwangerschap

Ongelezen bericht door Moneyman »

Fostara schreef:
29 jun 2020 17:11
Bedankt voor jullie berichten, mijn verloskundige ondersteunt dit verhaal ook!
Probeer wel open te blijven staan voor mogelijkheden: je dénkt dat het te zwaar is, maar heb je al geprobeerd wat wél fatsoenlijk haalbaar is voor jou?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Verandering van werkzaamheden tijdens zwangerschap

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Dat word voor Moneyman zijn eigen kantoor plek schoonmaken en dan zorg ik wel voor een Rugzak zoals Militairen die ook ooit hadden.

Rugklachten al hebben en dan poets werkzaamheden?
Zal ik maar voorstellen voor werkzaamheden ruilen, Moneyman 9 uren lang 3 dagen schoonmaken en zij aanbellen en brieven overhandigen als dure postbode, want zo zie ik vele (gerechts) Deurwaarders nog vaak.

Zij wil de overige weken dan wel volmaken maar onze Deurwaarder?
Schoonmaken is zwaarder dan je denkt.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verandering van werkzaamheden tijdens zwangerschap

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat aanbod voor ander tijdelijk werk moet wel in overleg gebeuren met de bedrijfsarts.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Verandering van werkzaamheden tijdens zwangerschap

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Morganlefay schreef:
29 jun 2020 17:20
Tis maar wat je onder zwaar werk verstaat.
Mijn stalbaas stond begin van dit jaar een maand voor bevallen nog stallen te mesten( 6 dagen in de week).
Een nieuwe stal met melk robot en automatisch reinigingssysteem houd ik het ook wel vol....
De Lely Melk Robot + rest erbij, en voor een manege kan er ook veel geautomatiseerd worden, geen zwaar werk meer!
Maar wie heeft dan de 7e dag gedaan, ooit geholpen bij een Boer met gebroken poot en dat was gewoon 7 dagen per week.

Uw ervaringsdeskundige die alle dames met plezier van hun portie melk afhielp.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Verandering van werkzaamheden tijdens zwangerschap

Ongelezen bericht door moederslink »

Fostara schreef:
28 jun 2020 20:36
(...)
Ik denk dat zulke lange dagen schoonmaken veel te zwaar is i.v.m. bukken, tillen etc.
Naar mijn mening houdt geen mens het vol om 9 uur ( zwaar) te poetsen, zwanger of niet.
Meestal is 4 uur al zwaar en genoeg.
Fostara schreef:Ik wil dus (een gedeelte) van deze werkzaamheden weigeren. Is het zo dat het redelijk van mij is als werknemer om deze werkzaamheden te weigeren en te vragen om een andere oplossing?
Weigeren? Zo zou ik de insteek niet nemen , probeer in goed overleg te gaan en te blijven.
Paar uur poetsen misschien en gezamenlijk iets anders bedenken om dán nog te doen:
-was meenemen naar huis?
-administratie?
-telefoontjes plegen?

Wanneer neem je zwangerschapsverlof?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Verandering van werkzaamheden tijdens zwangerschap

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Wegens de RIVM regel moet je nu ander werk doen,
dan is gewone zwangerschapsverlof niet voldoende.

Maar nu al rugklachten, ik denk aan gewoon ziek melden wegens rug.
Met pijn in rug word die schoonmaak ook niets, en met pijn is zelfs de administratie lastiger.
En dat andere tot de laatste week doorgaan, zoals de stallen?
Dat is hun probleem, jij mag zelf beslissen.

mh73

Re: Verandering van werkzaamheden tijdens zwangerschap

Ongelezen bericht door mh73 »

Ik weet niet hoeveel forumleden daadwerkelijk ervaring hebben met een zwangerschap, maar zwaar werk is echt af te raden tijdens het derde semester.
Zelfs al heb je helemaal geen klachten, dan wordt het lichaam anders belast door het extra gewicht van die dikke buik, bovendien zorgen hormonen ervoor dat het bekken beweeglijker wordt zodat de baby erdoor past. Dat maakt het tegelijk een zwakke plek.
Teveel doen kan juist ook na de zwangerschap klachten geven, die lang aanhouden of zelfs blijvend zijn. Ik spreek uit ervaring.

Nu is schoonmaken een breed iets. Afstoffen of een doekje over het aanrecht halen is geen punt. Maar de hele dag ramen zemen, dweilen of stofzuigen is een ander punt. Al vraag ik me wel af: wordt dat schoonmaakwerk net als op de meeste scholen niet door een schoonmaakbedrijf gedaan?

En als dagen van 9 uur te lang zijn, kun je misschien in overleg 6 uur per dag werken?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Verandering van werkzaamheden tijdens zwangerschap

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Van 9 naar 6?

Ik denk, probeer het en als niet lukt ziek melden en weglopen na kwartier heb ik door Reuma, niet zwanger maar
wel beginnende bierbuikje al lamme hand met poetsen en ramen lappen!

Je mag zelf bepalen of en hoeveel Uren je kunt maken.....
Daar is geen regel voor, en 't gaat niet roepen is toegestaan....
Als ze geen goed werk aanbieden is niet jou maar hun probleem.

RIVM zorgde voor extra Zorg verlof, pak die kans en je eigen huis schoon houden is ook belangrijk.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verandering van werkzaamheden tijdens zwangerschap

Ongelezen bericht door Moneyman »

Komkommertijd schreef:
29 jun 2020 17:42
Schoonmaken is zwaarder dan je denkt.
mh73 schreef:
30 jun 2020 07:34
Nu is schoonmaken een breed iets. Afstoffen of een doekje over het aanrecht halen is geen punt. Maar de hele dag ramen zemen, dweilen of stofzuigen is een ander punt. Al vraag ik me wel af: wordt dat schoonmaakwerk net als op de meeste scholen niet door een schoonmaakbedrijf gedaan?
En dit was exact de reden dat ik onderstaande post schreef. Denken in termen van "weigeren" levert meestal alleen gedoe op, terwijl denken in mogelijkheden vaak een veel beter resultaat geeft.
Moneyman schreef:
29 jun 2020 17:35
Fostara schreef:
29 jun 2020 17:11
Bedankt voor jullie berichten, mijn verloskundige ondersteunt dit verhaal ook!
Probeer wel open te blijven staan voor mogelijkheden: je dénkt dat het te zwaar is, maar heb je al geprobeerd wat wél fatsoenlijk haalbaar is voor jou?

Justmeagain
Berichten: 540
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Verandering van werkzaamheden tijdens zwangerschap

Ongelezen bericht door Justmeagain »

@kkt Wat heeft het RIVM hier mee te maken?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Verandering van werkzaamheden tijdens zwangerschap

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Lees opening post Topic starter eens door....

RIVM verbied nog langer huidige werk wegens Covid 19.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Verandering van werkzaamheden tijdens zwangerschap

Ongelezen bericht door berndv »

mh73 schreef:
30 jun 2020 07:34
Ik weet niet hoeveel forumleden daadwerkelijk ervaring hebben met een zwangerschap, maar zwaar werk is echt af te raden tijdens het derde semester.
ik vermoed dat je onder ervaring verstaat het zelf baren van een kind? Ik niet. Ik heb het wel van dichtbij meegemaakt. Mijn vrouw is verpleegkundige in de ouderenzorg en samen hebben we 3 kinderen. Mijn vrouw werkte bij de eerste nog 32 uur, inmiddels 28, dus ik heb niet zelf een kind gebaard, maar ken wel de ervaring uit eerste hand. Mijn vrouw is bij de 2e en 3e vanaf ongeveer week 24 minder gaan werken en had bij alle 3 in de planning om met 34 weken met verlof te gaan. Is helaas bij geen van 3 gelukt en is ergens tussen 30 en 32 weken volledig in de ziektewet gegaan. Oh ja, ze kampte ook nog met een milde vorm van bekkeninstabiliteit.

Dus hoewel ik niet zelf een kind heb gebaard, weet ik wel uit eerste hand wat de invloed van fysiek zwaar werk betekent in combinatie met zwangerschap. Vandaar ook mijn advies.

Fostara
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 jun 2020 19:00

Re: Verandering van werkzaamheden tijdens zwangerschap

Ongelezen bericht door Fostara »

Nou lieve mensen, de manager die het voorstel deed om 27 uur te gaan poetsen is plotseling zelf uitgevallen. (??) De vervanging was het met mij eens dat 27 uur niet haalbaar is. En ook mijn verloskundige was het daarmee eens. (Gelukkig maar, want ik had het ook echt niet gedaan).

Nu is het voorstel dat ik de helft van mijn uren wel huishoudelijke taken oppak, maar inderdaad geen stofzuigen etc. De rest van de uren? Tsja, maar zien of er werk is. Dus gelukkig hoef ik niets te weigeren, maar bedankt voor het meedenken!

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verandering van werkzaamheden tijdens zwangerschap

Ongelezen bericht door Moneyman »

Fostara schreef:
01 jul 2020 14:30
Dus gelukkig hoef ik niets te weigeren, maar bedankt voor het meedenken!
Mooie uitkomst gelukkig. Goede zwangerschap en blijf gezond!

nicolesw1981
Berichten: 95
Lid geworden op: 10 nov 2018 15:27

Re: Verandering van werkzaamheden tijdens zwangerschap

Ongelezen bericht door nicolesw1981 »

Ik zou mij niet ziekmelden zonder dat de arbo arts je arbeidsongeschikt heeft verklaard. Anders kun je nog aardig in de problemen komen.
Ik zou zeggen ga (nogmaals) het gesprek aan met je werkgever en vraag anders een gesprek met de bedrijfsarts aan. Hij/zij zal dan samen met je kijken welk werk je nog wel en niet kan doen.

Gesloten