LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ventilatoren in fysiotherapieruimte.

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
Observatore
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 jun 2020 12:35

Ventilatoren in fysiotherapieruimte.

Ongelezen bericht door Observatore »

Afgelopen vrijdag, de warmste dag van het jaar tot nu toe, had ik fysiotherapie in een grote fysiotherapie-oefenruimte, waar meerdere personen kunnen oefenen.
De airco stond daar aan en ventilatoren draaiden aan het plafond, wat op zich in vergelijking met de hitte buiten, een weldadig koel gevoel gaf.
Mijn vraag is de volgende.
Is fysiotherapie, onder de eerder door mij genoemde omstandigheden, onverstandig om niet te schrijven onverantwoord in deze nog steeds corona-tijd?

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ventilatoren in fysiotherapieruimte.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hoe kunnen wij daar een zinnig woord over zeggen, zonder de omstandigheden ter plaatse te kennen? Vraag het je fysiotherapeut, die heeft er ongetwijfeld over nagedacht.

Observatore
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 jun 2020 12:35

Re: Ventilatoren in fysiotherapieruimte.

Ongelezen bericht door Observatore »

Moneyman (Komkommertijd en de auditu),

Apart, dat u een pluralis majestatis in uw reactie gebruikt, Moneyman.

Natuurlijk zal de fysiotherapeut erover nagedacht hebben en zal deze het verstandig en verantwoord achten.

De omstandigheden heb ik trouwens geschetst.

Ik vraag dit op dit forum echter ook niet aan de betrokken fysiotherapeut, maar mogelijk aan deskundigen op het terrein van luchtbehandeling, waaronder fysiotherapie verstandig en verantwoord kan plaats vinden.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Ventilatoren in fysiotherapieruimte.

Ongelezen bericht door Brahms »

Wilt u horen van het forum dat het onverstandig is, ik wil dat wel even opschrijven alhier.
Het RIVM advies over ventilatoren in ruimtes met meerdere personen (bv verzorgingshuis) is daar zeer duidelijk in.
Maar wat zei de Fysiotherapeut nou ?

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ventilatoren in fysiotherapieruimte.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Observatore schreef:
30 jun 2020 18:14
Moneyman (Komkommertijd en de auditu),

Apart, dat u een pluralis majestatis in uw reactie gebruikt, Moneyman.
Google nog eens wat de pluralis majestatis is Hint: dit niet.
Observatore schreef:
30 jun 2020 18:14
Natuurlijk zal de fysiotherapeut erover nagedacht hebben en zal deze het verstandig en verantwoord achten.
Aannames. Je hebt geen idee van diens afwegingen. Waarom stel je de vraag niet gewoon?
Observatore schreef:
30 jun 2020 18:14
De omstandigheden heb ik trouwens geschetst.
Maar onvoldoende. Je schetst niet hoe groot de ruimte is, hoeveel mensen er zijn, wat de onderlinge afstand is, hoe hoog de plafonds zijn, noem maar op. Op basis van de informatie die je wel geeft, is niet meer dan een algemeen antwoord te geven, wat je zelf ook al bedacht had.
Observatore schreef:
30 jun 2020 18:14
Ik vraag dit op dit forum echter ook niet aan de betrokken fysiotherapeut, maar mogelijk aan deskundigen op het terrein van luchtbehandeling, waaronder fysiotherapie verstandig en verantwoord kan plaats vinden.
De kans op een deskundige op het gebied van luchtbehandeling op een consumentenforum is niet zo groot. En zelfs als die er wel zijn, zal die ook allereerst om meer informatie vragen.

Observatore
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 jun 2020 12:35

Re: Ventilatoren in fysiotherapieruimte.

Ongelezen bericht door Observatore »

Moneyman,

U gebruikt de wij vorm als u, u alleen, een antwoord geeft. Dat is een zuivere pluralis majestatis. Dus google zelf eens.
Ik haalde in 1966 mijn gymnasiumdiploma.
Dus vertelt u mij nu niet wat wel of niet een pluralis majestatis is.

De vraag aan de fysiotherapeut heb ik gesteld.

Welk antwoord had ik zelf ook al bedacht?
Waar staat dat antwoord?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Ventilatoren in fysiotherapieruimte.

Ongelezen bericht door moederslink »

Een fysiotherapeut is medisch gezien behoorlijk opgeleid en zal dit oefenen in deze ruimte zondermeer verantwoord achten neem ik aan.
Ik ken dat soort oefenzalen wel en men zit op redelijk goede afstand van elkaar op zijn of haar apparaat .
Zelf krijg ik iedere week fysio in een vrij kleine behandelruimte , hij draagt een mondkapje maar zit wel aan mijn lijf. Van te voren en nadien handen desinfecteren.
Ik ben er niet bezorgd over. De wachtruimte kan maar met max 3 mensen bezet worden.
Er wordt van alles aan gedaan en bij thuiskomst was ik mijn handen weer extra.

Dat die ventilatoren daar zwiepen lijkt mij persoonlijk niet zo geslaagd , dat zou ik met hem bespreken.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Ventilatoren in fysiotherapieruimte.

Ongelezen bericht door Brahms »

Observatore schreef:
30 jun 2020 19:06

De vraag aan de fysiotherapeut heb ik gesteld.



Kijk, dan is het duidelijk, op naar het volgende topic. Aan raadspelletjes doen wij (lees ik) hier niet.

Erthanax
Berichten: 9677
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Ventilatoren in fysiotherapieruimte.

Ongelezen bericht door Erthanax »

Observatore schreef:
30 jun 2020 19:06
Moneyman,

U gebruikt de wij vorm als u, u alleen, een antwoord geeft. Dat is een zuivere pluralis majestatis. Dus google zelf eens. (...)
Moneyman gebruikt de wij-vorm niet voor zichzelf, maar voor "wij, de leden van het forum." Geen pluralis majestatis dus, maar een normaal meervoud in een formulering die op forums/fora gebruikelijk is.

Op uw vraag over de oefenruimte is geen goed antwoord te geven, zonder de al genoemde aanvullende informatie.

juliomariner
Berichten: 4809
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Ventilatoren in fysiotherapieruimte.

Ongelezen bericht door juliomariner »

Is het nu nodig om dit soort woorden te gebruiken alleen om aan te tonen dat u gestudeerd hebt en u hiermee een bepaalde misplaatste vorm van geleerdheid of intelligentie wilt uitstralen?
Dat soort hooghartigheid wordt hier niet gewaardeerd.
Ik zal dan maar op een volkse manier op uw vraag reageren: stikt u maar in uw airo en ventilatoren. Prettige avond nog.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ventilatoren in fysiotherapieruimte.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Observatore schreef:
30 jun 2020 19:06
Moneyman,

U gebruikt de wij vorm als u, u alleen, een antwoord geeft. Dat is een zuivere pluralis majestatis. Dus google zelf eens.
Ik haalde in 1966 mijn gymnasiumdiploma.
Dus vertelt u mij nu niet wat wel of niet een pluralis majestatis is.

De vraag aan de fysiotherapeut heb ik gesteld.

Welk antwoord had ik zelf ook al bedacht?
Waar staat dat antwoord?
Lees nou nog eens wat ik schreef, en dan goed. Begrijpen doe je het duidelijk niet.

Succes ermee, verder.

Observatore
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 jun 2020 12:35

Re: Ventilatoren in fysiotherapieruimte.

Ongelezen bericht door Observatore »

Moneyman,

Goed lezen blijkt voor u té hoog gegrepen.

EDIT Moderator: *kuch, kuch*

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Ventilatoren in fysiotherapieruimte.

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Geachte Observatore,

Ik heb mijn gymnasiumdiploma in 2008 gehaald en mogelijk dat dit daardoor nog wat verser in het geheugen zit, maar zolang Moneyman niet over zichzelf in de wij-vorm praat, maar de wij-vorm gebruikt voor ons, de leden van dit forum, hebben wij (dus iedereen die dit leest, niet me, myself and I) hier niet te maken met een pluralis majestatis.

Ik hoop u hierbij voorzien te hebben van voldoende informatie om uw kennis weer op te frissen.

Hoogachtend,

Nijogeth

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Ventilatoren in fysiotherapieruimte.

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Al met al toch weer een leerzaam topic

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Ventilatoren in fysiotherapieruimte.

Ongelezen bericht door moederslink »

En nu maar wat ' vennetjes ' aan en de boel even laten doorwaaien.
Poeh....laten we het hebben over de oefenruimte en of deze Coronaproof is. :idea:

BTW: wij zijn dit forum. Het bestaat door en voor ons allen.
PS : koning Willem Alexander mag en kan spreken over
" Wij , Willem Alexander " .....

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Ventilatoren in fysiotherapieruimte.

Ongelezen bericht door de auditu »

TS heeft de betekenis van pluralis majestatis waarschijnlijk ook maar "de auditu".

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Ventilatoren in fysiotherapieruimte.

Ongelezen bericht door moederslink »

Observatore schreef:
30 jun 2020 14:27
(...)
Mijn vraag is de volgende.
Is fysiotherapie, onder de eerder door mij genoemde omstandigheden, onverstandig om niet te schrijven onverantwoord in deze nog steeds corona-tijd?
U komt op een forum en stelt een vraag (aan forummers dus )en dit was het antwoord van MM:
Moneyman schreef:
30 jun 2020 17:15
Hoe kunnen wij ( als forummers dus ) daar een zinnig woord over zeggen, zonder de omstandigheden ter plaatse te kennen? Vraag het je fysiotherapeut, die heeft er ongetwijfeld over nagedacht.
Observatore, zeg gewoon :" inderdaad , ik vergiste mij " ...dan kunnen we dóór namelijk :D

Justmeagain
Berichten: 541
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Ventilatoren in fysiotherapieruimte.

Ongelezen bericht door Justmeagain »

@observatore, grappig, u bedient zich van niet alledaagse bewoordingen. Komt heel interessant over naar schijnbaar bent u niet slim genoeg om het antwoord op uw vraag te googlen danwel uw fysiotherapeut even te vragen.
Hoop geblaat weinig wol.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Ventilatoren in fysiotherapieruimte.

Ongelezen bericht door berndv »

Brahms schreef:
30 jun 2020 18:19
Het RIVM advies over ventilatoren in ruimtes met meerdere personen (bv verzorgingshuis) is daar zeer duidelijk in.
In het raadspelletje van de dag lees ik niet dat er meerdere persoon zijn, er kunnen meer personen in.
Observatore schreef:
30 jun 2020 14:27
waar meerdere personen kunnen oefenen.
Observatore schreef:
30 jun 2020 14:27
De airco stond daar aan en ventilatoren draaiden aan het plafond
Het RIVM is overigens zeer duidelijk over het gebruik van dergelijke middelen. In de eerste plaats zal, als deze ruimte voldoet aan het bouwbesluit al voldoende zijn uitgerust met een bepaalde mate van luchtverversing, hiervoor zijn normen vastgelegd. Maar ook als het gebouw ouder is en daardoor niet onder het bouwbesluit gebouwd is, zijn er adviezen van het rivm. En die adviezen zijn zeker niet afwijzend naar ventilatoren:
3. Adviezen mobiele ventilatoren en mobiele airconditioning
Voor mobiele ventilatoren en mobiele airconditioningsystemen geldt vooralsnog dezelfde conclusie, namelijk dat de rol van deze installaties in de verspreiding van SARS-CoV-2 nog niet opgehelderd is, maar dat ze geen relevante rol lijken te spelen bij de verspreiding van het virus. Hoewel onderbouwing ontbreekt of door de geforceerde luchtstromen druppels met SARS-CoV-2 verder dan 1,5 meter kunnen komen en kunnen leiden tot een besmetting, is het ook niet uit te sluiten. Tegen gebruik maken van deze systemen op individuele basis bestaat geen bezwaar.

Voor mensen met een kwetsbare gezondheid kan het advies van het Nationaal Hitteplan worden gevolgd. Hierin wordt vanwege SARS-CoV-2 geadviseerd om enkel ventilatoren te gebruiken in gemeenschappelijke ruimten als er geen andere verkoeling mogelijk is, zoals door goed onderhouden airconditioning. Wel dient erop gelet te worden dat de luchtstroom van de ventilator niet direct van de ene persoon naar de andere gaat. Het Nationaal Hitteplan is in lijn met de adviezen van de internationale werkgroep van de Global Heat Health Information Network.

Overigens kunnen in woningen (thuis/gezinssituatie) mobiele ventilatoren en mobiele aircosystemen worden gebruikt.

Voor alle overige locaties, zoals industrie, kantoren, sportlocaties, scholen, winkels, etc., dienen de COVID-19-afwegingskaders of richtlijnen gevolgd te worden. Als er niets is opgenomen over het gebruik van mobiele ventilatoren dan wordt uit voorzorg het gebruik van deze ventilatoren in ruimtes waar meerdere mensen verblijven ontraden.
oftewel, het wordt uit voorzorg ontraden om mobiele ventilatoren te gebruiken in ruimten waar meerdere personen verblijven. TS spreekt van vaste plafondventilatoren en een airco (of dit een mobiele airco was wordt niet benoemd helaas). Maar er is tot op heden nog geen verband aangetoond tussen de verspreiding van het virus en ventilatie, vandaar ook het "uit voorzorg". En het ontraden is uitsluitend voor mobiele ventilatie.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Ventilatoren in fysiotherapieruimte.

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als Moneyman een reactie geeft alleen,

en Ik en nog een andere een vind ik leuk aan vinken....
Dan voor alle 3 de Wij vorm misbruiken?

Ik heb geen Gymnasium en Gymnastiek was mijn slechtste vak op school.....
Net als Grieks en Latijn, ik weet wat Thierry Toilet fout uitsprak maar verder kom ik ook zelf niet!

Zelf was ik beter in Natuurkunde, Biologie en Qwiskunde.

Als je van Moneyman er gelijk 2 andere bij betrekt is de fout al snel gemaakt!

Et non errabis omne quod abiit iniuriam. :mrgreen:

Gesloten