LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hypotheekadviseur in gebreke, wie betaalt de taxatie?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
ivherpt
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 mei 2010 20:51

Hypotheekadviseur in gebreke, wie betaalt de taxatie?

Ongelezen bericht door ivherpt »

Afgelopen januari een hypotheekadviesgesprek gehad met mijn adviseur voor een tweede hypotheek voor verbouwing van mijn huis.
Aangezien ik meer was gaan verdienen en meer was gaan werken dacht ik dat ik het op zijn minst kon laten onderzoeken. De adviseur had twee opties voor me, een daarvan was inderdaad dat ik nog een bedrag extra zou kunnen lenen bij de bank als tweede hypotheek. Vervolgens heb ik alle stukken aangeleverd, inclusief een recent gemaakt taxatierapport op basis van de aankomende verbouwing.

De adviseur heeft me verteld dat het laten opstellen van dit rapport voor eigen risico was.

Uiteindelijk kwam de bank met een afwijzing van de aanvraag, omdat mijn pensioeninkomen niet hoog genoeg zou zijn (ik ben minder dan 10 jaar verwijderd van mijn pensioengerechtigde leeftijd).

Nu had ik uiteraard vooraf ook netjes mijn UPO aangeleverd aan de adviseur.

Ik ben daarom van mening dat hij dit vooraf had kunnen voorzien.

Kan ik de kosten van de taxatie alsnog verhalen op de hypotheekadviseur, ook al is er melding gemaakt van eigen risico?

sake1987

Re: Hypotheekadviseur in gebreke, wie betaalt de taxatie?

Ongelezen bericht door sake1987 »

Ik denk, tenzij schriftelijk anders afgesproken, dat je ook nog een rekening van uw hypotheek adviseur krijgt
Laatst gewijzigd door sake1987 op 01 jul 2020 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hypotheekadviseur in gebreke, wie betaalt de taxatie?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je was gewaarschuwd voor het risico, dat betekent dat het je duidelijk geweest moet zijn dat er een risico was dat de bank "nee" zou zeggen. Blijkbaar heb je dat risico geaccepteerd (en zonder erop door te vragen, anders had je dat wel geschreven), en nu het zich verwezenlijkt is ineens de hypotheekadvieseur - die jou waarschuwde- aansprakelijk? Wat is er mis met zelf het risico dragen van je keuzes?

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Hypotheekadviseur in gebreke, wie betaalt de taxatie?

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

ivherpt schreef:
01 jul 2020 16:06
Nu had ik uiteraard vooraf ook netjes mijn UPO aangeleverd aan de adviseur.
Ik ben daarom van mening dat hij dit vooraf had kunnen voorzien.
Kan ik de kosten van de taxatie alsnog verhalen op de hypotheekadviseur, ook al is er melding gemaakt van eigen risico?


Je zou het kunnen proberen, maar belangrijker is dat je nu snapt dat die hypotheekadviseur dus niet te vertrouwen was/is. Ieder weldenkend mens weet dat je op vanaf 'n bepaalde leeftijd (10 jaar voor AOW) met je pensioeninkomen moet gaan rekenen.

Veel makkelijker is met behulp van "execution only" een hypotheek af te sluiten, dan weet je gelijk waar je aan toe bent.
Laatst gewijzigd door Fiesiekus op 01 jul 2020 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Hypotheekadviseur in gebreke, wie betaalt de taxatie?

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

sake1987 schreef:
01 jul 2020 16:10
Ik denk, tenzij schriftelijk anders afgesproken, dat je ook nog een rekening van uw hypotheek adviseur krijgt


Allicht, die wist deze zaak van tevoren en denkt "kassa".

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hypotheekadviseur in gebreke, wie betaalt de taxatie?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Fiesiekus schreef:
01 jul 2020 17:03
sake1987 schreef:
01 jul 2020 16:10
Ik denk, tenzij schriftelijk anders afgesproken, dat je ook nog een rekening van uw hypotheek adviseur krijgt
Allicht, die wist deze zaak van tevoren en denkt "kassa".
Fiesiekus schreef:
01 jul 2020 17:02
Je zou het kunnen proberen, maar belangrijker is dat je nu snapt dat die hypotheekadviseur dus niet te vertrouwen was/is.
Dit uit jouw mond is niet bepaald verrassend :D

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Hypotheekadviseur in gebreke, wie betaalt de taxatie?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Wat was er volgens de adviseur dan op eigen risico? Kennelijk was er bij de adviseur de nodige twijfel of uw aanvraag zou worden goedgekeurd.

Ongetwijfeld heeft u gevraagd wat de adviseur bedoelde met het 'risico'. U was immers niet bezig met het kopen van een broodje bij de bakker, maar met het uitgeven van grote sommen geld en aangaan van langlopende verplichtingen, dus u wilde ongetwijfeld elk detail weten.

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Hypotheekadviseur in gebreke, wie betaalt de taxatie?

Ongelezen bericht door JozJan »

Fiesiekus schreef:
01 jul 2020 17:02
Veel makkelijker is met behulp van "execution only" een hypotheek af te sluiten, dan weet je gelijk waar je aan toe bent.
Als je de post van TS leest, en je vormt je op basis daarvan een globaal beeld van het kennisniveau van TS mbt hypotheken, dan is dit echt een krankzinnig advies.

Maar goed, zoals MM al zegt: niet verrassend...

ivherpt
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 mei 2010 20:51

Re: Hypotheekadviseur in gebreke, wie betaalt de taxatie?

Ongelezen bericht door ivherpt »

dank voor de antwoorden.

@Fiesiekus: "Ieder weldenkend mens weet dat je op vanaf 'n bepaalde leeftijd (10 jaar voor AOW) met je pensioeninkomen moet gaan rekenen" dan ben ik niet weldenkend, maar vraag ik juist daarvoor advies. Ik ben een leek en heb geen verstand van hypotheekaanvragen. Daarbij was ik juist meer gaan werken, meer gaan verdienen en zou mijn pensioeninkomen ook hoger uitvallen dan voorheen. Ik ga er als consument van uit dat ik een eerlijk advies krijg en op basis daarvan een aanvraag kan doen of niet en dus ook de bijbehorende zaken regelen, zoals het laten opmaken van een taxatierapport.

Gesloten