LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Dierenmishandeling of ander dierenleed kan je hier bespreken.
Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Die leeuw doet er tenminste nog wat voor. En neemt niet meer dan hij strikt nodig heeft. Want dat is de natuur. Ik denk dat daar een deel van de pijn zit. De natuur, dat zijn wij nadrukkelijk niet.

Erwin uit Oosterhout
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 feb 2007 19:54

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Erwin uit Oosterhout »

Bob Schurkjens schreef:
01 jul 2020 23:15
Die leeuw doet er tenminste nog wat voor. En neemt niet meer dan hij strikt nodig heeft. Want dat is de natuur. Ik denk dat daar een deel van de pijn zit. De natuur, dat zijn wij nadrukkelijk niet.
Vertel dat maar aan de schapenboeren in Nederland. De wolf doodt meer dan dat hij nodig heeft.

Moneyman
Berichten: 30000
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Moneyman »

mh73 schreef:
01 jul 2020 22:54
Dat doet de mens al sinds mensenheugenis.
Dat is natuurlijk geen argument. Al in Genesis 4 wordt de eerste moord omschreven. Toch vinden we moord nog steeds eh... moord.

mh73

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door mh73 »

Moneyman schreef:
02 jul 2020 09:16
mh73 schreef:
01 jul 2020 22:54
Dat doet de mens al sinds mensenheugenis.
Dat is natuurlijk geen argument. Al in Genesis 4 wordt de eerste moord omschreven. Toch vinden we moord nog steeds eh... moord.
Dus wat de mens toen deed, doet de mens nog steeds. Dat is precies mijn punt toch? :wink:

Bob heeft natuurlijk helemaal het pijnpunt te pakken. Je eet om te leven en niet andersom. En dat is in de praktijk tegenwoordig bij veel mensen wel een beetje anders. En niet alleen wat eten betreft, alles moet altijd maar veel, meer en nog meer zijn.

Censor
Berichten: 42
Lid geworden op: 06 jun 2018 11:37

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Censor »

Bob Schurkjens schreef:
01 jul 2020 23:15
Die leeuw doet er tenminste nog wat voor. En neemt niet meer dan hij strikt nodig heeft. Want dat is de natuur. Ik denk dat daar een deel van de pijn zit. De natuur, dat zijn wij nadrukkelijk niet.
En in de natuur is het eten of gegeten worden . Een dier doet wat hij moet doen.
Wij willen teveel en consumeren veel te veel , veel mensen hebben nooit genoeg aan spullen , aan eten en drinken , roken en drugs gebruiken . Het consuminderen zit er niet in.
Het moet veel en goedkoop zijn, dus plofkip bv wordt volop gekocht.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Erwin uit Oosterhout schreef:
02 jul 2020 07:09
Bob Schurkjens schreef:
01 jul 2020 23:15
Die leeuw doet er tenminste nog wat voor. En neemt niet meer dan hij strikt nodig heeft. Want dat is de natuur. Ik denk dat daar een deel van de pijn zit. De natuur, dat zijn wij nadrukkelijk niet.
Vertel dat maar aan de schapenboeren in Nederland. De wolf doodt meer dan dat hij nodig heeft.
Waarom wolven én vossen (uitmoorden kippenren) dit afwijkende gedrag vertonen zou ik ook graag willen weten. Feit is wel dat ze dit gedrag in de wilde natuur niet vertonen. Alleen in een door mens geschapen setting zoals een weiland met schapen of een ren met kippen.

Deze slachtpartijen vallen echter geheel in het niet met de ruim zeshonderdeenenveertig miljoen honderddrieënzestigduizend negenhonderd dieren* die jaarlijks in ons land door de mens worden geslacht.

*) https://vatdblog.wordpress.com/2018/06/ ... nederland/

Erthanax
Berichten: 9663
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Erthanax »

Wat ervan begrepen heb zijn het rondtrekkende wolven die dit gedrag vertonen. Zodra ze een vast territorium hebben waar ze voldoende "normale" prooidieren vangen, doen ze het niet meer.
Of dat voor vossen ook geldt, weet ik niet.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door moederslink »

De wolven hier op de Veluwe hebben hun stek gevonden en zijn tot rust en tot paring gekomen.
Er zijn nu weer in het voorjaar 4 welpjes geboren.
Waarom er nu weer stemmen opgaan om ze af te schieten , is mij een raadsel .
Ze zwerven niet en wolven waren hier en verder in Europa al 150 jaar geleden.
Ze horen er bij.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door reggie2 »

moederslink schreef:
02 jul 2020 15:49
De wolven hier op de Veluwe hebben hun stek gevonden en zijn tot rust en tot paring gekomen.
Er zijn nu weer in het voorjaar 4 welpjes geboren.
Waarom er nu weer stemmen opgaan om ze af te schieten , is mij een raadsel .
Ze zwerven niet en wolven waren hier en verder in Europa al 150 jaar geleden.
Ze horen er bij.
Mij niet hoor, er worden zoveel schapen doodgebeten door die krengen dat ik ook zeg.....afschieten. Schapen hebben ook recht op leven.

Moneyman
Berichten: 30000
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Moneyman »

reggie2 schreef:
03 jul 2020 16:22
Mij niet hoor, er worden zoveel schapen doodgebeten door die krengen dat ik ook zeg.....afschieten. Schapen hebben ook recht op leven.
Wolven niet dus?

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door reggie2 »

Moneyman schreef:
03 jul 2020 16:42
reggie2 schreef:
03 jul 2020 16:22
Mij niet hoor, er worden zoveel schapen doodgebeten door die krengen dat ik ook zeg.....afschieten. Schapen hebben ook recht op leven.
Wolven niet dus?
In een ander land niet in die van ons.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Jablan »

Bob Schurkjens schreef:
02 jul 2020 14:33
Waarom wolven én vossen (uitmoorden kippenren) dit afwijkende gedrag vertonen zou ik ook graag willen weten. Feit is wel dat ze dit gedrag in de wilde natuur niet vertonen. Alleen in een door mens geschapen setting zoals een weiland met schapen of een ren met kippen.
Waar wolven dit doen, zijn het in eerste instantie de jonge mannetjes, die uit het roedel zijn verstoten. Het is jachtinstinct en waar een hoeveelheid prooidieren opgesloten zit, is het makkelijke buit. Een viergangenmenu op pootjes in een openluchtrestaurant, als het ware.
In Nederland ontbreekt het aan een goede vergoeding voor de schaapsherder per gedode schaap. Naast een afrastering met schrikdraad helpt het om de schapen een bel om te doen.

Bij ons vakantiehuis hebben we o.a. wolven en daar gaat de veestapel 's nachts in een afgesloten schuur, overdag met een bel om de nek naar buiten. Werkt goed, slechts bij uitzondering wordt een schaap of hert gegrepen. Het geluid van de bellen houdt deze jagers op afstand.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik heb wel eens beelden gezien van Duitse schapenboeren en hoe zij dit hadden opgelost.
Gewoon een soort van ' mobiel ' hek , verplaatsbaar en met schrikdraad.
Dat werd steeds met 2 man verplaatst.
De schapen bleven binnen dat hek en de wolf kon er niet bij.

En bedenk ook dat de wolf hier thuishoort. 150 jaar geleden waren hier nog volop wolven .

Erwin uit Oosterhout
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 feb 2007 19:54

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Erwin uit Oosterhout »

moederslink schreef:
03 jul 2020 19:50
Ik heb wel eens beelden gezien van Duitse schapenboeren en hoe zij dit hadden opgelost.
Gewoon een soort van ' mobiel ' hek , verplaatsbaar en met schrikdraad.
Dat werd steeds met 2 man verplaatst.
De schapen bleven binnen dat hek en de wolf kon er niet bij.

En bedenk ook dat de wolf hier thuishoort. 150 jaar geleden waren hier nog volop wolven .
Als je terug wilt naar 150 jaar geleden, dan zal je ook een hoop mensen weg moeten sturen die hier toen ook niet waren. Onzin dus. Een wolf heeft een te groot leefgebied nodig en past niet in het drukbevolkte NL.

angel1978
Berichten: 10940
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ik zie veel meer oplossing in het zorgen voor een wat minder drukbevolkt NL. Wie hebben er overigens last van de wolf? Hoe groot is het percentage inwoners?

kuklos
Berichten: 9761
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door kuklos »

Erwin uit Oosterhout schreef:
04 jul 2020 14:49
moederslink schreef:
03 jul 2020 19:50
Ik heb wel eens beelden gezien van Duitse schapenboeren en hoe zij dit hadden opgelost.
Gewoon een soort van ' mobiel ' hek , verplaatsbaar en met schrikdraad.
Dat werd steeds met 2 man verplaatst.
De schapen bleven binnen dat hek en de wolf kon er niet bij.

En bedenk ook dat de wolf hier thuishoort. 150 jaar geleden waren hier nog volop wolven .
Als je terug wilt naar 150 jaar geleden, dan zal je ook een hoop mensen weg moeten sturen die hier toen ook niet waren. Onzin dus. Een wolf heeft een te groot leefgebied nodig en past niet in het drukbevolkte NL.
Niks onzin. Omdat de bevolking groeit en groeit en groeit, hoort de wolf dus niet in Nederland? Ondanks dat het een dier is dat hier van nature voorkomt/voorkwam?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De ruimte die de wolf 150 jaar geleden innam, wordt nu ingenomen door de bio-industrie.

Erthanax
Berichten: 9663
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Erthanax »

Wilde zwijnen zijn in Nederland in de 19e eeuw ook uitgestorven. Begin 20e eeuw opnieuw uitgezet, omdat prins Hendrik er op wilde jagen. En damherten in de duinen? Ja leuk, laten we er een stel uitzetten. Iemand heeft bedacht dat "grote grazers" thuishoren in natuurgebieden. Dan gaan we die eerst terugfokken (heckrunderen hebben een zeer discutabele oorsprong!) of importeren (bv Schotse hooglanders), en uitzetten maar weer.
De wolven komen hier zelf naartoe. Als ze een geschikt territorium gevonden hebben (rust, prooidieren) zie je ze niet meer. Er is echt wel genoeg ruimte voor een paar wolven.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door reggie2 »

Erthanax schreef:
04 jul 2020 16:57
. Er is echt wel genoeg ruimte voor een paar wolven.


Vertel dat aan die schapenboeren, ik ben het totaal niet met je eens. Afschieten vind ik , en daar gaan ook geluiden over op.

Een hek om zoveel schapen die verspreid zijn, is niet te doen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door moederslink »

Dat mobiele hek waar ik het over had is megagroot.
Daarbinnen pasten met gemak een stuk of 100 schapen.
Schapen werden .savonds binnen geleid en het mobiele hek werd met 2 man verplaatst.
Waar een wil is is een weg.... :!:

Ik ben faliekant tegen het ' zomaar ' afschieten van dieren omdat er teveel zijn.
Dat ging met ganzen zo , dat gaat zo in de Oostvaardersplassen , dat gaat met de bever ook weer zo .

Het natuurbeleid ' (?!) moet gewoon anders worden ingericht.
In principe is er natuurlijk plaats zat in Nederland . En zeker op de Veluwe.
Meer natuur, minder krankzinnige megastallen waarvan 80 %(!) voor de export is.

Rijd eens rond in Twente , daar zijn prachtige natuurlijke gebieden, met bossen, vennen, weilanden , houtwallen etc .....in Drenthe hebben ze ook meer het licht gezien en laten ze de natuur méér zn gang gaan.
Het kan , heus! Het is toch prachtig ??

Gesloten