LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] belachelijk hoge jaarrente door incassobureau

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Groninger1234
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 apr 2014 20:18

belachelijk hoge jaarrente door incassobureau

Ongelezen bericht door Groninger1234 »

Hallo,
Ik heb een openstaande schuld uit 1997 van ruim €22.000 met een flinke achterstand.
Een incassobureau hier uit het hoge Noorden is belast met de terugbetaling van deze schuld. Ik heb al meerdere jaren een afbetalingsregeling, echter de terug te betalen som wordt elk jaar hoger door de enorme rente die over de hoofdsom wordt berekend.
De jaarrente in Euro's is exact €2000

Mijn vraag daarom is, hoeveel rente mag een incassobureau rekenen op deze hoofdsom en zijn er richtlijnen ( regels ) voor het steeds maar verder oplopen van een schuld door de rente?

Ik betaal elke Maand trouw de overeengekomen afbetaling som, maar dit schiet echt niet op zo.

Wie kan mij hier in adviseren?

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06
Beste antwoord
Gekozen door Groninger1234

Re: belachelijk hoge jaarrente door incassobureau

door kuklos » 07 jul 2020 18:59

Wettelijke rente is 8%, op de hoofdsom van €22.000 is dit €1.760 per jaar. Oftewel €147 per maand.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ijke-rente

Verder geef je eigenlijk te weinig informatie om je goed te kunnen helpen.
Hoeveel betaal je af? Wat is er afgesproken dat hiermee gebeurt?
NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: belachelijk hoge jaarrente door incassobureau

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Buiten de hoogte van de rente om, als u weinig aflost blijft de schuld hoog. Meer aflossen is de enige reden om sneller van de schuld af te zijn.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: belachelijk hoge jaarrente door incassobureau

Ongelezen bericht door kuklos »

Wettelijke rente is 8%, op de hoofdsom van €22.000 is dit €1.760 per jaar. Oftewel €147 per maand.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ijke-rente

Verder geef je eigenlijk te weinig informatie om je goed te kunnen helpen.
Hoeveel betaal je af? Wat is er afgesproken dat hiermee gebeurt?

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: belachelijk hoge jaarrente door incassobureau

Ongelezen bericht door Cro »

Kijk in je overeenkomst, daar zal vast een rente percentage in staan. Uit mijn hoofd mag dit maximaal 14% zijn als deze schuld een krediet betreft, daar lijk je nog onder te zitten.

Verder is uiteraard meer aflossen dan minimaal afgesproken de beste manier om in te lopen op de schuld, de rente zal naar mate je meer aflost namelijk ook een kleiner deel worden van de aflossing waardoor je steeds meer kan aflossen. De voorwaarde is dan echter wel dat je altijd meer aflost dan de rente betaling is in die periode.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: belachelijk hoge jaarrente door incassobureau

Ongelezen bericht door Moneyman »

kuklos schreef:
07 jul 2020 18:59
Wettelijke rente is 8%, op de hoofdsom van €22.000 is dit €1.760 per jaar. Oftewel €147 per maand.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ijke-rente
Ehm, 2%. Nergens blijkt uit dat het een zakelijke transactie is, toch?

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: belachelijk hoge jaarrente door incassobureau

Ongelezen bericht door kuklos »

Moneyman schreef:
07 jul 2020 19:30
kuklos schreef:
07 jul 2020 18:59
Wettelijke rente is 8%, op de hoofdsom van €22.000 is dit €1.760 per jaar. Oftewel €147 per maand.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ijke-rente
Ehm, 2%. Nergens blijkt uit dat het een zakelijke transactie is, toch?
Ik trek en trok die conclusie op basis van de gehanteerde rente. Maar we missen dus informatie.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: belachelijk hoge jaarrente door incassobureau

Ongelezen bericht door mahadma »

Onderzoek eens of schuldhulpbemiddeling iets voor u kan doen bij uw gemeentehuis.

Groninger1234
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 apr 2014 20:18

Re: belachelijk hoge jaarrente door incassobureau

Ongelezen bericht door Groninger1234 »

@kuklos en @moneyman
Dat meende ik namelijk ook gelezen te hebben. 2% wettelijke rente. Het is echter veel meer dan dat.
Om de info volledig te maken het volgende:
De schuld is ontstaan na het aangaan van een doorlopende lening voor de 100% financiering van kunststof kozijnen in 1997.
De kunststof kozijnen leverancier bleek later een oplichter te zijn en hoewel het bedrag van de lening rechtstreeks naar deze persoon is gegaan, zijn de kozijnen nooit geleverd. maar dat is een ander verhaal.
Door een scheiding en allerlei omstandigheden is de aflossing van deze doorlopende lening mis gegaan en pas in 2013 werd ik daar weer aan herinnert door het incassobureau dat zit daar nu mee bezig houdt.
Ik los op dit moment €150 per Maand af. Dat lijkt niet veel, maar meer is voor mij op dit moment niet haalbaar. Daar staat tegenover dat hetzelfde incassobureau €2000 rente rekent op de hoofdsom van de oorspronkelijke lening. De totale rente is inmiddels hoger dan de oorspronkelijke hoofdsom van €22.000
Er komt dus geen einde aan en het terug te betalen bedrag wordt alleen maar hoger tot ik in staat zou zijn om meer te gaan aflossen.

HansdenVB

Re: belachelijk hoge jaarrente door incassobureau

Ongelezen bericht door HansdenVB »

mahadma schreef:
07 jul 2020 19:39
Onderzoek eens of schuldhulpbemiddeling iets voor u kan doen bij uw gemeentehuis.
Ik zou zo snel mogelijk deze tip volgen indien toegelaten is het dan over 3 jaar klaar.

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: belachelijk hoge jaarrente door incassobureau

Ongelezen bericht door Cro »

Wat is het originele rente percentage van die doorlopende lening? Ik denk namelijk dat je naar die overeenkomt moet kijken, al dan niet aangevuld met ook nog eens de 2% wettelijke rente.

Groninger1234
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 apr 2014 20:18

Re: belachelijk hoge jaarrente door incassobureau

Ongelezen bericht door Groninger1234 »

Cro schreef:
07 jul 2020 19:55
Wat is het originele rente percentage van die doorlopende lening? Ik denk namelijk dat je naar die overeenkomt moet kijken, al dan niet aangevuld met ook nog eens de 2% wettelijke rente.
De originele rente is 8,7% per jaar

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: belachelijk hoge jaarrente door incassobureau

Ongelezen bericht door moederslink »

Je betaalt met die € 150 pm bijna alleen maar rente, er gaat bijna niets vd hoofdsom af op deze manier.
Ik zou schuldhulpverlening aanvragen . Dan zit je 3 jaar op een minimum , moet met de billen bloot maar als het lukt ben je in 36 maanden schuldvrij.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: belachelijk hoge jaarrente door incassobureau

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Groninger1234 schreef:
07 jul 2020 19:46
@kuklos en @moneyman
Dat meende ik namelijk ook gelezen te hebben. 2% wettelijke rente. Het is echter veel meer dan dat.
Om de info volledig te maken het volgende:
De schuld is ontstaan na het aangaan van een doorlopende lening voor de 100% financiering van kunststof kozijnen in 1997.
Door een scheiding en allerlei omstandigheden is de aflossing van deze doorlopende lening mis gegaan en pas in 2013 werd ik daar weer aan herinnert door het incassobureau dat zit daar nu mee bezig houdt.
Ik los op dit moment €150 per Maand af. Dat lijkt niet veel, maar meer is voor mij op dit moment niet haalbaar. Daar staat tegenover dat hetzelfde incassobureau €2000 rente rekent op de hoofdsom van de oorspronkelijke lening. De totale rente is inmiddels hoger dan de oorspronkelijke hoofdsom van €22.000
Er komt dus geen einde aan en het terug te betalen bedrag wordt alleen maar hoger tot ik in staat zou zijn om meer te gaan aflossen.
Het gaat dus om een doorlopend krediet waarop afgelost moet worden. Hierop zit een rente van maximaal 14%. Dat het nu naar incassobureau is gegaan wil niet zeggen dat de rente ineens verlaagd is naar 2%.
Nu betaald u €150,- per maand terwijl de rente al €166,67 per maand is. U zakt dus steeds verder weg. Als u inderdaad niet meer kunt betalen, zoek dan zo snel mogelijk hulp. Elke maand wordt nu de schuld hoger.
U praat over een scheiding. Is de lening toen door u beiden aangegaan? Zo ja, dan is uw ex-partner ook aan te spreken op de schuld.

Dat de verkoper is een oplichter is had u des tijds mee aan de slag moeten gaan. Middels een jurist zou dan alles ongedaan gemaakt zijn. Maar ja, dat is achteraf.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: belachelijk hoge jaarrente door incassobureau

Ongelezen bericht door Moneyman »

Cro schreef:
07 jul 2020 19:55
Wat is het originele rente percentage van die doorlopende lening? Ik denk namelijk dat je naar die overeenkomt moet kijken, al dan niet aangevuld met ook nog eens de 2% wettelijke rente.
Nee, je moet niet naar de originele rente kijken, maar naar de (contractuele) boeterente. Die komt in plaats van de wettelijke rente, die je dus niet nog eens moet optellen bij de boeterente.

Het genoemde percentage van 8,7 procent valt nog mee (maar kan dus nog hoger zijn). TS, ik zou vragen om een rentestop. Anders is het een gebed zonder eind.

Gesloten