LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afsluitkosten Independer, moet zij dit betalen?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
afsluitkosten
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jul 2020 09:20

Afsluitkosten Independer, moet zij dit betalen?

Ongelezen bericht door afsluitkosten »

Volgens de website van Independer kun je geheel vrijblijvend een offerte aanvragen voor een hypotheekadvies.
In de voorwaarden staat onder het kopje
Afsluitkosten:
Voor het afsluiten van een hypotheek betaal je een vast bedrag aan afsluitkosten. Op het moment dat
je hypotheek rond is, sturen wij je een factuur toe.
Wil je de aanvraag annuleren voordat hij akkoord is? Dan brengen we jou geen kosten in rekening.
Ook als de bank jouw hypotheek niet accepteert zullen wij je geen factuur sturen. Op het moment dat
er een bindende hypotheekofferte afgegeven is, zullen wij bij annulering € 595,-- in rekening brengen.

Bij mijn dochter kwamen ze 6 weken na de uiterste datum van de financieringsvoorwaarden ineens met een bindend hypotheekadvies.
Zij had toen natuurlijk allang een hypotheek afgesloten bij een andere bank.
Ze zeggen dat ze er telefonisch op gewezen hebben, maar daar weten ze echt niets van.

Nu zegt Independer ineens dat ze toch 595 moeten betalen.
Maar mijn dochter heeft nergens voor getekend en dit zijn toch geen afsluitkosten, maar bemiddelingskosten, waar ze overigens niets voor gedaan hebben
Moet zij dit betalen?

rvjapio
Berichten: 1001
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Afsluitkosten Independer, moet zij dit betalen?

Ongelezen bericht door rvjapio »

Independer bestaat volgens mij dankzij een kostenopslag op het moment dat u via de site bij een bank een hypotheek afsluit. Als uw dochter dat heeft gedaan, dan zal de betreffende bank dat gemeld hebben aan independer en dan gaat hun annuleringsclausule werken.
Als ik independer gebruik en ik vind daar wat van mijn gading, dan ga ik vervolgens rechtstreeks naar de betreffende instantie om een overeenkomst af te sluiten. Ik heb ze alleen maar nodig om te kijken waar de gunstigste voorwaarden zijn. Niet om ze iets voor mij te laten afsluiten.

Samenvattend: als u via independer ergens anders op wat voor manier dan ook een dienst heeft afgenomen dan lijkt me hun gedrag terecht - anders niet.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Afsluitkosten Independer, moet zij dit betalen?

Ongelezen bericht door omega19 »

Independer is een misleidende naam.
Ze zijn namelijk helemaal niet onafhankelijk maar onderdeel van Achmea en hebben dus een belang om hun moedermaatschappij gezond te houden.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Afsluitkosten Independer, moet zij dit betalen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

omega19 schreef:
10 jul 2020 21:35
Independer is een misleidende naam.
Ze zijn namelijk helemaal niet onafhankelijk maar onderdeel van Achmea en hebben dus een belang om hun moedermaatschappij gezond te houden.
Je loopt achter. Independer is al jaren niet meer van Achmea. Als je het nodig vindt om beschuldigingen te uiten, check dan op z’n minst de feiten.
DPG Media
Independer wil hét platform zijn waar mensen financieel inzicht vinden op de momenten in hun leven dat zij dat nodig hebben. In 2018 kreeg deze ambitie een nieuwe impuls toen de Persgroep Independer kocht van Achmea. De missie en visie van Independer passen naadloos binnen de filosofie en merken van DPG Media (voorheen de Persgroep). We vinden elkaar in onze wens om consumenten te helpen. Door betrouwbare informatie te geven en moeilijke keuzes makkelijker te maken.

Als onderdeel van DPG Media krijgt Independer nog meer slagkracht, bereiken we een groter publiek en kunnen we ook op de langetermijn blijven investeren in nieuwe diensten en producten.

Onze naam zegt het al, de onafhankelijkheid van onze werkwijze, adviezen en vergelijkingen vinden we belangrijk. Dit blijft zo. Ook bij DPG Media draait alles om onafhankelijkheid. Deze waarde zit diep verankerd in de organisatie. Dat kan natuurlijk ook niet anders met titels als AD, de Volkskrant, Trouw en het Parool. De directie van DPG Media ziet er onder meer op toe dat alle merken, en dus ook Independer, onafhankelijk blijven. De Raad van Commissarissen van DPG Media houdt vervolgens toezicht op de directie van DPG media.

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Afsluitkosten Independer, moet zij dit betalen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

omega19 schreef:
10 jul 2020 21:35
Independer is een misleidende naam.
Ze zijn namelijk helemaal niet onafhankelijk maar onderdeel van Achmea en hebben dus een belang om hun moedermaatschappij gezond te houden.
Dat is toch helemaal niet relevant?

Die dochter moet de nodige zaken hebben aangeleverd voordat Independer een bindend hypotheekadvies kon afgeven.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Afsluitkosten Independer, moet zij dit betalen?

Ongelezen bericht door omega19 »

je hebt gelijk. Independer is idd verkocht door Achmea

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Afsluitkosten Independer, moet zij dit betalen?

Ongelezen bericht door kweenie »

afsluitkosten schreef:
10 jul 2020 09:38

Wil je de aanvraag annuleren voordat hij akkoord is? Dan brengen we jou geen kosten in rekening.
...
Bij mijn dochter kwamen ze 6 weken na de uiterste datum van de financieringsvoorwaarden ineens met een bindend hypotheekadvies.
Zij had toen natuurlijk allang een hypotheek afgesloten bij een andere bank.
Ze zeggen dat ze er telefonisch op gewezen hebben, maar daar weten ze echt niets van.

Nu zegt Independer ineens dat ze toch 595 moeten betalen.
Belangrijkste lijkt mij hier of je dochter de hypotheekaanvraag ook geannuleerd heeft. Als ze dat niet gedaan heeft, dan blijft de aanvraag natuurlijk gewoon geldig. Dat heeft verder niets met eventuele ontbindende voorwaarden in je koopcontract te maken.

Het lijkt er op dat ze wel naar een ander gestapt is, maar dat ze de lopende aanvraag niet geannuleerd heeft. Dan zal ze die 595 dus gewoon moeten betalen.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Afsluitkosten Independer, moet zij dit betalen?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

kweenie schreef:
12 jul 2020 08:39
afsluitkosten schreef:
10 jul 2020 09:38

Wil je de aanvraag annuleren voordat hij akkoord is? Dan brengen we jou geen kosten in rekening.
...
Bij mijn dochter kwamen ze 6 weken na de uiterste datum van de financieringsvoorwaarden ineens met een bindend hypotheekadvies.
Zij had toen natuurlijk allang een hypotheek afgesloten bij een andere bank.
Ze zeggen dat ze er telefonisch op gewezen hebben, maar daar weten ze echt niets van.

Nu zegt Independer ineens dat ze toch 595 moeten betalen.
Belangrijkste lijkt mij hier of je dochter de hypotheekaanvraag ook geannuleerd heeft. Als ze dat niet gedaan heeft, dan blijft de aanvraag natuurlijk gewoon geldig. Dat heeft verder niets met eventuele ontbindende voorwaarden in je koopcontract te maken.

Het lijkt er op dat ze wel naar een ander gestapt is, maar dat ze de lopende aanvraag niet geannuleerd heeft. Dan zal ze die 595 dus gewoon moeten betalen.
Dit lijkt me het enige correcte antwoord in het topic.

Wie de eigenaar is van Independer en of ze al dan geen commissie krijgen (wat bij hypotheken niet het geval is, bij verzekeringen en energiecontracten wel) is niet relevant.

Er is een overeenkomst met Independer voor een hypotheekaanvraag voor 595 Euro. En die overeenkomst kan alleen onder bepaalde voorwaarden geannuleerd worden. Hoe duidelijk die voorwaarden telefonisch gemeld zijn is niet zo van belang, de voorwaarden liggen immere ook vast op (digitaal) papier en door de opdracht te verstrekken verklaar je dat je de voorwaarden kent en er mee akkoord bent.

In diezelfde voorwaarden zal ook staan op welke wijze je de eventuele annulering kenbaar moet maken aan Independer. In dit geval lijkt niet aan de voorwaarden voor annulering te zijn voldaan, dus de overeenkomst en betalingsplicht blijven bestaan.

Baykus49
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 aug 2018 20:45

Re: Afsluitkosten Independer, moet zij dit betalen?

Ongelezen bericht door Baykus49 »

omega19 schreef:
10 jul 2020 21:35
Independer is een misleidende naam.
Ze zijn namelijk helemaal niet onafhankelijk maar onderdeel van Achmea en hebben dus een belang om hun moedermaatschappij gezond te houden.
Klopt niet meer, sinds 2018 is het onderdeel van DPG.
" In 2018 kreeg deze ambitie een nieuwe impuls toen de Persgroep Independer kocht van Achmea. De missie en visie van Independer passen naadloos binnen de filosofie en merken van DPG Media (voorheen de Persgroep). We vinden elkaar in onze wens om consumenten te helpen. "

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Afsluitkosten Independer, moet zij dit betalen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Baykus49 schreef:
13 jul 2020 22:55
omega19 schreef:
10 jul 2020 21:35
Independer is een misleidende naam.
Ze zijn namelijk helemaal niet onafhankelijk maar onderdeel van Achmea en hebben dus een belang om hun moedermaatschappij gezond te houden.
Klopt niet meer, sinds 2018 is het onderdeel van DPG.
" In 2018 kreeg deze ambitie een nieuwe impuls toen de Persgroep Independer kocht van Achmea. De missie en visie van Independer passen naadloos binnen de filosofie en merken van DPG Media (voorheen de Persgroep). We vinden elkaar in onze wens om consumenten te helpen. "
Echt waar? :D
Moneyman schreef:
10 jul 2020 21:52
omega19 schreef:
10 jul 2020 21:35
Independer is een misleidende naam.
Ze zijn namelijk helemaal niet onafhankelijk maar onderdeel van Achmea en hebben dus een belang om hun moedermaatschappij gezond te houden.
Je loopt achter. Independer is al jaren niet meer van Achmea. Als je het nodig vindt om beschuldigingen te uiten, check dan op z’n minst de feiten.
DPG Media
Independer wil hét platform zijn waar mensen financieel inzicht vinden op de momenten in hun leven dat zij dat nodig hebben. In 2018 kreeg deze ambitie een nieuwe impuls toen de Persgroep Independer kocht van Achmea. De missie en visie van Independer passen naadloos binnen de filosofie en merken van DPG Media (voorheen de Persgroep). We vinden elkaar in onze wens om consumenten te helpen. Door betrouwbare informatie te geven en moeilijke keuzes makkelijker te maken.

Als onderdeel van DPG Media krijgt Independer nog meer slagkracht, bereiken we een groter publiek en kunnen we ook op de langetermijn blijven investeren in nieuwe diensten en producten.

Onze naam zegt het al, de onafhankelijkheid van onze werkwijze, adviezen en vergelijkingen vinden we belangrijk. Dit blijft zo. Ook bij DPG Media draait alles om onafhankelijkheid. Deze waarde zit diep verankerd in de organisatie. Dat kan natuurlijk ook niet anders met titels als AD, de Volkskrant, Trouw en het Parool. De directie van DPG Media ziet er onder meer op toe dat alle merken, en dus ook Independer, onafhankelijk blijven. De Raad van Commissarissen van DPG Media houdt vervolgens toezicht op de directie van DPG media.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Afsluitkosten Independer, moet zij dit betalen?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

even dit stukje eruit gehaald,

""Voor het afsluiten van een hypotheek betaal je een vast bedrag aan afsluitkosten. Op het moment dat
je hypotheek rond is, sturen wij je een factuur toe.
Wil je de aanvraag annuleren voordat hij akkoord is? Dan brengen we jou geen kosten in rekening.
Ook als de bank jouw hypotheek niet accepteert zullen wij je geen factuur sturen. Op het moment dat
er een bindende hypotheekofferte afgegeven is, zullen wij bij annulering € 595,-- in rekening brengen.""

De vraag aan jou is dus, heeft je dochter geanuleerd?

Zo nee, zal ze moeten betalen, dan is ze zelf tekort geschoten, ze zou independer nog wel even een briefje kunnen sturen met de opmerking dat ze veel te laat zijn en dat ze er daarom vanuit ging dat independer zelf ook wel snapt dat ze inmiddels bij een ander een hypotheek afgesloten heeft maar recht dat vraag ik me af....

Dit zeggen ze namelijk wel op hun welkomstpagina, ALTIJD OP TIJD!!!!

Gesloten